Könskrigare

Eller genussoldater? Carl Bildt berättar om hur Sverige arbetar med jämställdhet i sin utrikespolitik och där kan man läsa

”- Som partnerland arbetar Sverige med Natos direktiv för att genomföra resolution 1325 i dess verksamhet. Sverige bemannar sedan början av 2012 en befattning som så kallad Gender Advisor vid Natos högkvarter.

Den här är ju känd sen innan, att Sverige står för en alldeles speciell superduperkunskap som man antagligen tjatat hål i huvudet på Nato om så de har lite sånt också.

– Sverige har upprättat ett nordiskt militärt center för genderfrågor. Centret utgör ett kunskapscentra för genderrelaterade frågor kopplade till militär verksamhet.”

Men är det samma sak som det nordiska militära centret för genderfrågor? Håller de på att ta fram speciella genussoldater? Kan vi äntligen hitta något som vi kan använda allt genusfolk till? Afghanistan för att genuskriga mot talibaner kanske är ett lämpligt uppdrag? Tänk vilken dröm, allt genusfolk till Afghanistan för att genuskriga, jag ber till guden jag inte tror på att det ska bli sant…

”- Folke Bernadotteakademin har tagit fram en träningsmodul inom 1325 och 1820 för internationella insatser, som ska ställas till alla EU-staters förfogande.”

utbildningscenter

Den framtagna träningsmodulen som ska utbilda framtidens genussoldater, eller könskrigarna som vi i Sverige kallar dem. Minst ett center i varje land är önskedrömmen

Jussi H Lundells inlägg passar bra här tycker jag…

Missa inte vad jämställdhetsminister Arnholm vill…

Annat:

Genusdebatten: ”Läran om könens rörelser – En jämställdistisk introduktion” och ””Not All Feminists Are Like That”

AVfM Sverige: ”Hemköp struntar i hjärtsjukdomar – om de drabbar män

Susannas Crowbar: ”Kvinnoseparatism fint – herrklubb unket

Mr Galahad: ”Konstnärsklubben måste få styra sig själv

MVH

MiT

Lämna en kommentar

64 kommentarer

  1. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
  2. Pelle2

     /  03/13/2014

    Det klassas kanske som tortyrträning att vara med i genusutbildningarna. Om du överlever en sådan utbildning så är väl vanlig tortyr en ren barnlek 😉

    Svara
  3. Patrikarkatet

     /  03/13/2014

    Kanske vi får se några utfall om ”patriarkatet” i Bildts arga tweets till Ryssland? Kanske Putin lämnar Krim, makar på sig för en duktig kvinna och blir snippkonstnär, om Bildt får honom att inse sin roll i att upprätthålla könsmaktsordningen? Genusteori är väl snart den enda exportvara som Sverige har kvar.

    Svara
  4. MiT

     /  03/13/2014

    Ryggmärgsreflexen sätter in i första svarstweeten från henne…

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Katthen visar feminismens rätta ansikte. Den handlar inte om att jobba för jämställdhet utan den handlar om att jobba för att kvinnor skall få så många fördelar som möjligt.

      För övrigt skulle jag vilja säga håll käften snorunge till henne och börja prata när du
      är vuxen nog att förstå vad du säger.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Feministerna kan man dessvärre begripa vad dom är ute efter. Mera bidrag och fördelar för kvinnor..

      Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Kristina Hultman verkar sitta inne med mycket kunskap om Tomas Quick eftersom hon sågar t.ex GW Perssons slutsats att han är oskyldig. Hon kör lite feministisk/postmodern bevisning där hon påstår att alla andra har fel men lyckas inte med ett ord visa på varför hon har rätt.
      Jag vet inte om Quick är oskyldig eller ej men jag kommer heller inte påstå att jag vet bättre än dom som fick honom frikänd förrän jag kan bevisa det…

      Svara
  5. Maria

     /  03/13/2014

    Jag såg/läste en artikel om genderarbetet inom Nato, där höga militärer fick ”en ovanlig utbildning”. Hittar den tyvärr inte nu, men väl en annan om svenskt genderarbete, som nu alltså fått internationell spridning:
    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Svar-pa-skriftliga-fragor/genderutbildning-for-Swedint_GT121003/
    Det handlar alltså om att beakta kvinnor (och barn) i insatsområden.

    Svara
    • MiT

       /  03/13/2014

      Maria:
      Så enligt direktiven så ska det handla om vanlig mänsklighet? Fast jag gissar att de gör allt för att klämma in annat där också för jag gissar att det är just ”gender”folk som är inblandade. Och jag litar inte på dem alls… 😉

      Svara
  6. Dreadlock

     /  03/13/2014

    Haha,det är frestande att fortsätta på regnbågstemat och skära stridsvagnar. Men det stannar nog vid en särskilt Nato bajamaja avsedd för genderqueerfolket som anser att de bär på ett kön som inte passar in på de övriga toaletterna.

    Svara
    • Steffen

       /  03/13/2014

      Haha, förmodligen nöjer de sig med att se till att den bajamajan står där, om utifall kanske eventuellt en sådan person skulle råka ha vägarna förbi…

      (jämför: toppless-bad i simhallar…:-))

      Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Man kan tycka vad man vill om SD men eftersom de är ett demokratiskt valt parti så har de lika stor rätt debattera och propagera på arbetsplatser och skolor som alla andra.Antingen utestängs alla riksdagpartier eller så får alla vara med enligt mig.
      Enligt artikelförfattaren skall de inte få göra det.

      Skulle dock tro att hon inte har några som helst synpunkter på att V och deras AFA/RF-anhang kommer och debatterar…
      Och nej, jag har aldrig och kommer aldrig rösta på SD.

      Svara
  7. Maria

     /  03/13/2014

    Tyngdpunkten ligger nog på att motverka prostitution i insatsområdena. Men också på att militärerna ska uppmärksamma särskilt flickors/kvinnors situation.

    Svara
  8. QED

     /  03/13/2014

    Ångpanneföreningen ÅF lägger på ett kol för jämställdheten minsann:

    ”Som ett led i försöken att locka fler kvinnor till företaget och ingenjörsyrket i stort tänker företaget aktivt prioritera den underrepresenterade gruppen när två arbetssökande har liknande meriter. ÅF vill också bli mer synligt ute på tekniska utbildningar och under september månad rekryteras bara tjejer.

    – Vi hoppas att detta ska väcka uppmärksamhet och är ett naturligt steg eftersom vi söker just fler kvinnor. Jag tror inte att detta provocerar, och vi lovar att ta hand om de manliga sökande också, säger hon.”

    http://unvis.it/www.svd.se/naringsliv/det-varsta-ar-att-noja-sig_3354832.svd

    Svara
    • Pelle

       /  03/13/2014

      Inte så stolt över att vara ÅF anställd just idag…

      Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Undrar om man kan anmäla ÅF till diskrimineringsombudsmannen ?

      Svara
  9. hobbis/TrolletPlit

     /  03/13/2014

    är väl inget direkt fel att försöka engagera fler tjejer till ingenjörsyrket. Speciellt om man som man, jobbar där själv. Jag vill själv ha en blandad arbetsplats. 30-70% fördelning

    Är det en stor snedfördelning så vet vi ju att det är bra att utjämna den. Själv blir man ju en sorts gud när man kliver över tröskeln i skolansvärld som man och kvinnor och elever jublar.

    jag vill inte vara fanatiskt eftersom jag bär på tron att blandad arbetsplatser är roligast att jobba på.
    Hon säger ” Vi hoppas att detta ska väcka uppmärksamhet och är ett naturligt steg eftersom vi söker just fler kvinnor. ”
    Håller med henne. Hon är ju inte direkt vår huvudfiende, eller hur?

    Däremot när feminister skriker bara för att det ska skrikas så kräks jag lite. VDplatser.
    Mest illa mår jag dock över SR vi är näst mest jämnställdt58% kvinnor. (antagligen det mest pinsamma fel och mest avslöjande sak som kommit fram)

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Håller med om att en arbetsplats med en blandning av olika kön är roligare än en enkönad arbetsplats. Det konstiga är bara att feministerna ser det bara som ett problem med mansdominerade arbetsplatser. Det är aldrig någon som vill specialsatsa på att anställa män på kvinnodominerade arbeten.

      Svara
    • En annan Andreas

       /  10/17/2014

      Om man vill åtgärda problem med snedfördelning så är det kanske lämpligare att sätta in åtgärderna där skillnaderna uppstår istället för att direkt börja med diskriminering fjorton steg senare där effekterna råkar synas lite tydligare. Effekten försvinner automatiskt när orsaken åtgärdas. Visst är det trevligare att ha en blandad arbetsplats, förutsatt att alla kommit dit på egna meriter.

      Svara
  10. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
    • Pellle2

       /  03/14/2014

      Ett av citaten från kampanjen som visar vilka tokstollar Grön Ungdom är:
      ”För att kvinnor tjänar 73 procent av mäns lön om en räknar med deltidsarbete”

      För det första finns det män som jobbar deltid också och för det andra finns det ju kvinnor och män som väljer att jobba deltid. Tycker dom dessutom att en som jobbar deltid skall tjäna lika mycket som en som jobbar heltid ? Varför skulle någon i så fall vilja jobba heltid ?

      Det är ju dessutom meningslöst att räkna en snittlön för hela arbetsmarknaden. Menar dom t.ex att en outbildad person skall tjäna lika mycket som en som har pluggat ett antal år, har dragit på sig studieskulder och jobbar i ett högkvalificerat yrke ?

      Svara
  11. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
  12. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Män dör i förtid och blir sjuka pg.a att de tar de farliga och smutsiga jobben som feministerna inte vill ha..

      Svara
  13. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Om dom verkligen jobbade för allas rätt oavsett kön så hade jag hållit med Erik. Nu vet vi ju att det bara är läpparnas bekännelse. Jag kan i alla fall inte nämna en enda feminist som har gjort eller vill göra något för mig som man. Det närmaste dom kommer är när dom vill befria mig från en, enligt dom,förtryckande mansroll.
      Jag känner mig dock inte förtryckt och jag förtrycker ingen.

      Svara
    • robjoh

       /  03/14/2014

      Har det slagit Erik att man kan vara för människors lika rätt och SKYLDIGHETER (vilket är verkar vara ett svårt ord för feminister), och inte instämma i hur feminismens världssyn ser ut?

      Svara
    • Kristian

       /  03/17/2014

      Utan tvivel är man inte riktigt klok.

      Varför är Utas miljöpartist?

      Svara
      • En annan Andreas

         /  10/17/2014

        Även svarta hål släpper ifrån sig lite strålning, och även i miljöpartiets dystra sexistiska mörkervärld finns små prickar av sansens och rimlighetens ljus.

        Svara
    • Pellle2

       /  03/14/2014

      Ja, Androstolen visade ju vilka dårar det är som jobbar och studerar på den högskolan.
      De klagar på att gynekologstolen är kall,hög och utlämnande.
      Skulle vara kul att fråga de oftast kvinnliga barnmorskorna och gynekologerna vad de skulle tycka om en gynekologstol som flyttades ner till golvnivå,där kvinnorna ligger med benen tätt ihop för att inte känna sig utlämnade samt att stolen kläs in med mjukt fluffigt tyg för att den skall kännas varm.

      Skulle tro att skyddsombudet skulle ha en del synpunkter på arbetsställningen,det skulle inte gå att undersöka kvinnorna eftersom benen är tätt ihop och det skulle vara ohygieniskt med fluffigt tyg.
      Hemska patriarkatet som skapar en stol som ger en bra arbetsställning för gynekologen och där det faktiskt går lätt att undersöka kvinnorna…

      Svara
  14. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Citat från ledaren:
      ”Vi räknar kvinnor och män på bild, kvinnor och män som kommer till tals, vem som skriver och ibland kollar vi också i vilken egenskap folk får uttala sig – makthavare ­eller offer till exempel. Det är intressant.”

      Jag trodde i min enfald att en tidning fanns till för att skildra viktiga händelser i världen.
      Uppenbarligen har jag fel i det. Det viktiga är hur många kvinnor och män som skriver och kommer till tals. Tur att jag inte prenumererar på Arbetet….

      Svara
      • Leif

         /  03/14/2014

        Och varför inte en kritisk granskning av de ordinarie ledamöterna i LO:s styrelse?
        Femton män och tre kvinnor!

        Svara
  15. MiT

     /  03/13/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/13/2014

      Vad skall dom göra åt att kvinnor är överrepresenterade på bilderna och i textmaterialet ?
      För jag utgår från att de ser det som ett problem att kvinnor är överrepresenterade..

      Svara
  16. MiT

     /  03/13/2014

    Så hon kan starta sina ”programs in pre schools” kanske?
    https://twitter.com/Kvinnolobbyn/status/444123233852219392

    Svara
  17. MiT

     /  03/13/2014

    Haha, undrar om hon har nolltolerans mot sig själv?
    https://twitter.com/ladydahmer/status/444141859699691520

    https://twitter.com/ladydahmer/status/444146800426221568

    Svara
    • Pellle2

       /  03/14/2014

      Om hon hade nolltolerans mot bullshit så skulle hon få blocka sig själv.
      Det är ju dessutom kul att samma feminister som säger åt män som frågar om feminism att de skall googla blir upprörda när någon säger samma sak när dom vill veta något.

      Svara
    • Kalle

       /  03/14/2014

      Obildad, ignorant och kan vi även lägga till hycklare till listan.
      En mycket lyckad människa med andra ord…fräääääääscht.

      Svara
    • Jonte

       /  03/14/2014

      Självinsikt är en sorgligt bortglömd dygd i dagens samhälle.

      Svara
  18. MiT

     /  03/13/2014

    Stor humor
    https://twitter.com/ladydahmer/status/444123184523403264

    https://twitter.com/ladydahmer/status/444127547757174784

    https://twitter.com/ladydahmer/status/444139838707888128

    https://twitter.com/ladydahmer/status/444141506480574465

    https://twitter.com/bnoreus/status/444144767124111360

    Svara
    • Muertosan

       /  03/13/2014

      Man skulle kunna tro att det är en parodi men sen inser man att… nej… jag… *gråter*

      Svara
    • Fugen

       /  03/14/2014

      E tu?
      Det är nog jätte bra för tjejerna, för de lär gå runt och förhoppningsvis för dem öka sin lön (Inte missunsamt, bra för dem), men de lär inte bli fler.
      Man måste börja tidigt och uppmuntra och stimulera barn. Utmana med problemlösning, inte snuttifiera.

      Svara
    • Fugen

       /  03/14/2014

      Det där var nog det roligaste sedan dom draggade efter svärmor

      Svara
    • robjoh

       /  03/14/2014

      Jag tycker det mest är roligt att någon som anser sig veta allt om hur män och kvinnor är, inte ens vet vad en promille är. Informationen finns till och med i ordet.

      Svara
    • michael

       /  03/14/2014

      Promille är alkoholhalten LD har i blodet när hon skriver sina genomtänkta tankar om politik och livet.

      Svara
  19. Lady Dahmers dubbelmoral. http://www.cronopio.se/?p=1481 En timme fick länken ligga kvar på LDs Facebook. Politbyrån i Sovjet hade varit stolt.

    Svara
    • Oj, MiT hann visst före.

      Svara
    • MiT

       /  03/13/2014

      Lady Dahmer är en guldgruva av idiotiska grejer. Jag undrar om det bara är en fasad för henne eller om hon är sådan i verkligheten också? Hon måste ju förstå att det kommer att ligga henne i fatet i framtiden? Eller att risken för det är stor i alla fall.

      Svara
      • Kalle

         /  03/14/2014

        Tänk dig att den där människan är förälder och ska föreställa någon slags förebild för hennes barn, det är så tragiskt.

        Svara
  20. soundtrack

     /  03/13/2014

    Alltså Josefin Utas verkar ha en nykter syn på jämstäldhetsdebatten och att det kan finnas problem för både män och kvinnor. Det blir dock mer problematiskt för min del när hon är uttalad miljöpartist som ändå måste betraktas som det mest radikalfeministiska partiet i Sveriges riksdag, även om Vänstern försöker ta upp kampen. Tyvärr kommer hon aldrig få någon viktig position inom MP eftersom hon tycker fel, men går det att personrösta på Josefin så har hon defenitivt en röst från mig.

    Svara
    • Pellle2

       /  03/14/2014

      Problemet är väl att om du röstar in henne så röstar du även in de andra dårarna i Miljöpartiet. Vi får hoppas att hon ser ljuset och byter till ett vettigt parti. Då skulle även jag rösta på henne.

      Svara
      • noger

         /  03/14/2014

        Dags för Josefin att bilda ett liberalt parti?
        Jag skulle rösta direkt!

        Svara
    • robjoh

       /  03/14/2014

      Då jag har stora problem med resten av mps politik så skulle jag inte kunna rösta på henne ändå, men jag förstår vad du säger.

      Svara
  21. Kalle

     /  03/14/2014

    Apropå könskrigare så läste jag för en stund sen att Axel Edgren skrev på sin twitter att han skulle gå med i HENvärnet 🙂

    Svara
    • Pelle2

       /  03/14/2014

      Gå med i ? Hen har väl varit med i henvärnet hur länge som helst…

      Svara
  1. Sveriges beredskap är mycket god | WTF?
  2. Tweetar från 2014 del 2 | WTF?

Lämna ett svar till En annan Andreas Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.