Upplös IF Metall!

Justitieminister Morgan Johansson säger att regeringen har tänkt och pratat. Och tänkt och pratat. Och meddelar att regeringen ska komma med förslag på kvotering till bolagsstyrelser. Eller istället för kvotering så hotade han med att man ska upplösa företag som inte har MINST 40% kvinnor i styrelsen.

upplösföretag2

Eller ge kraftiga böter som ska baseras på omsättning. Vilket bevisar att de inte har tänkt alls. Sådana här galenskaper kan bara komma från V eller MP eller de inom S som är lite extra tokiga, till exempel Veronica Palm. Den typen av folk alltså.

upplösföretag

Precis, den typen av folk… Länken i tweeten går hit.

upplösföretag1

Och just det, det är visst MP och V som varit drivande också…

upplösföretag3

Facepalmen på det han säger är stor att den syns från rymden. De förstår verkligen inte själva vad de säger…

Men så upptäckte Johansson att det ser ju lite dumt ut det där med att upplösa företag och sånt så han gick ut med en pudel, ”Ministerns pudel: inte rimligt upplösa börsbolag”. Det är mycket som inte är rimligt med regeringen faktiskt… Kanske den borde upplösas?

Och varför bara stora börsbolag? Det är ju helt ointressant egentligen, handlar om så få människor att det inte ens är mätbart utan verkar bara vara ett sätt för några få inflytelserika maktkåta kärringar att få extra gott bröd på bordet.

Ska man börja med sånt här så ska det gälla över hela linjen givetvis! IF Metall, Stefan Löfvens gamla förbund, har 5 kvinnor av 16 totalt i styrelsen. Precis över 30%. Hur mycket omsätter IF Metall? Kanske man ska upplösa? Kanske Löfven själv ska meddela IF Metall att de ska upplösas eller ska de få massor med miljoner i böter?

Vårdförbundet kan ju lägga ner direkt, inte ens böter kan få fason på dem! 3 av 12 är män i styrelsen, resten är kvinnor. 25% är alltså män! För det ska väl vara viktigt åt båda hållen? Det är väl numerär jämställdhet man är ute efter?

Och Kommunal är också ett riktigt sorgebarn, 5 män av de 17 i styrelsen är män. Inte ens 30% alltså! Räcker ens böter? Kanske ska Kommunal lägga ner direkt utan att ens passera GÅ?

Det här temat, alltså representation och sånt kontra annat, diskuterar jag och några andra på twitter också, om ni är intresserade så börjar det med den här tweeten. Diskussionen pågår för fullt. Eller det började egentligen med Sakines tweet men där jag är med börjar med den förra länken.

snoppväldetäröver

Det visar sig att det inte är så som Sakine tror utan det är tydligen lätt att sälja ut sig… Det ovan nämns i slutet av det här inlägget, ”Städa bort skräpet inom Public Service!

Man kanske ska göra som Bashflak säger så det händer något med penisräknandet?

upplös

upplös1

upplös2

Eller kanske inte upplösa, ge kommunerna och landstingen böter baserat på omsättningen, borde ge en liten skön slant till statskassan…

Så hur ska de göra, menar de allvar med detta är det bara att sätta igång att bötfälla! Och menar de allvar så ska det gälla åt båda hållen. Överallt! Annars är det genomfalskt. Man kan börja med samtliga uppräknade i inlägget, så man kommer igång så att säga. IF Metall borde mer än gärna betala in böter baserat på omsättning eftersom det är Löfven som vill ha det så? De kanske till och med kan betala in frivilligt för att föregå med gott exempel och visa att de är solidariska och menar allvar?

Jag röstade på S i valet i höstas men det misstaget kommer jag aldrig mer att göra om! Får återgå till att rösta blankt. Jag trodde inte att galningarnas påverkan skulle bli så här massiv, trodde att de bra i S skulle kunna stå emot de värsta idiotierna. Jag hade fel…

Galningarna som smyger i korridorerna på SVT smyger också runt i korridorerna på Regeringskansliet

MVH

MiT

Lämna en kommentar

43 kommentarer

  1. Nickedockorna hjälper till att "röka ut gubbarna"

     /  05/15/2015

    Det märkliga är att man sagt att i kommunerna där kvinnor dominerar där ska man kvotera representativt dvs typ 80% kvinnliga chefer är ok. Men inte i industrin tydligen.

    Sedan ska regeringen också kvotera hela statsförvaltningen.
    Det blir intressant då den andelen redan ökar kraftigt och ligger på 39% redan
    nu utan lagstiftad kvotering. Kommer man då att kvotera när kvinnorna har 60% av
    chefsposterna? Svaret om dagens ideologi fortsätter, är givetvis Nej!.

    http://www.arbetsgivarverket.se/nyheter-press/nyheter/2015/andelen-kvinnliga-chefer-fortsatter-att-oka-i-staten/

    För har ni ett enda exempel på där en man kvoterats in på underrepresenterat kön?

    Svara
    • Grodan Boll

       /  05/16/2015

      Skulle tippa på att det finns inom förskola.

      De herrar som tagit sig igenom utbildningen är garanterat drivna och engagerade plus att mängden förskolor som är intresserade av att anställa dem säkert är större än andelen manliga förskolelärare.

      Har vi riktig otur så är de dessutom slipade löneförhandlare.

      Svara
  2. Diktatorsfasoner

     /  05/15/2015

    Är absurda uttalanden det nya heta i regeringen?
    Vi hade ju romson här tidigare i veckan och nu detta.

    ”upplösa bolag” Detta låter som något diktaturer sysslar med.
    Jag tycker det låter helt sjukt.
    Och jag undrar hur omdömet är hos våra folkvalda egentligen?

    Svara
    • Kvotering är ingen garant för varken kompetens eller kvalité. (Det verkar som hela regeringen är inkvoterad och se hur bra det går …)

      Precis som kvantitet sällan går hand i hand med kvalité.

      Svara
    • Svenne

       /  05/16/2015

      Eller hur…

      Svara
  3. MiT

     /  05/15/2015

    ”Socialtjänsten agerar i motsats till barnets bästa”
    http://www.svt.se/opinion/article2928229.svt

    Svara
    • Svenne

       /  05/15/2015

      Kritiken mot socialtjänsten växer: (länk som ovan)
      ””Den som hävdar att svenskar kan räkna med en rättssäker och jämlik behandling hos socialtjänsten har mycket att bevisa” formligen skriker Zaremba på DN:s framsida. För så allvarligt är det. Vilket Fränkel och Sköld ogenerat bekräftar.”

      Svara
  4. De VILL verkligen inte att det ska finnas några bolag kvar i Sverige.

    Svara
  5. maria

     /  05/15/2015

    Och av de 4 partiledarna för de röda partierna är bara 1 kvinna. Vem går frivilligt för att lämna plats? Lövfen, Fridolin eller Sjöstedt?

    Svara
  6. Dialo

     /  05/15/2015

    Får jag fråga varför du som antifeminist röstar på ett radikalfeministiskt parti? Med radikalfeministiskt menar jag sett till resten av västvärlden. Svensk feminism är i särklass värst när det gäller mansförakt.

    Skulle aldrig falla mig in att rösta på folk som föraktar den jag är.

    Svara
    • Det blir inte mycket att välja på då, beträffande de etablerade partierna …

      Svara
    • HK

       /  05/15/2015

      Och Anna Troberg lyckades till slut kväva och ha ihjäl Piratpartiet förgått (genom sitt HBTG & feminist-haveri). Finns inga alternativ kvar längre.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  05/16/2015

        Rasistpartiet?
        Det borde väl anses etablerat vid det här laget. Så länge det är tillräckligt litet och media är vänstervriden så kommer de dessutom vara konsekventa i att inte ge grupper särposition.

        Svara
  7. Jag har sällan läst något så upprörande som ”Jag röstade på S i valet i höstas…” 🙂

    Jag har precis som Dialo lite svårt att förstå hur män, speciellt de som förstår hur galen svensk feminism är, kan rösta rödgrönt eller FP. Det är dock bra att du insett misstaget, men istället för att rösta blankt kanske du skall välja något parti som åtminstone är emot kvotering, även om de inte aktivt tar ställning mot feminism. Om inte något av de 8 socialistiska riksdagspartierna duger finns ju alltid KLP.

    Svara
    • Om man driver Toklandet och sätter ljus på allt vansinne som en för stor mängd svenskar fortfarande tror på, så ska det mycket till för att man inte ska ligga långt upp i stratosfären på plusskalan. En liten röst på S rubbar ju givetvis inte det. Toklandet kan ha ätit två hundvalpar garnerade med en familj kattungar till frukost och ligger ändå på plus. Den här bloggen gör mer för Sverige än 99,5 % av befolkningen i övrigt.

      Svara
    • MiT

       /  05/15/2015

      Haha, blir så när man missbedömer hur mycket inflytande galningar kan få. Trodde ärligt att de skulle hållas kort och inte släppas lösa fritt…

      Svara
      • Jo, S har lyckats hålla galningarna kort förr, så jag förstår om du hoppades. Nu är ju inte Stefan Löfven en lika stark ledare som Göran Persson. Även om han varit stark, är jag inte övertygad om att han är en av de förnuftiga. Man kan inte direkt anklaga honom för att vara tydlig med vad han innerst inne själv vill uppnå.

        För övrigt håller jag med dig i det mesta du skriver och att du gör ett fantastiskt bra jobb med din blogg, men tyckte det var kul att få vara lite tyken när tillfället dök upp.

        Svara
      • Icke-svensk

         /  05/16/2015

        If you ask me that’s the problem with fanatics, their influence is often much stronger than it appears to be.

        Svara
  8. anonym

     /  05/15/2015

    https://twitter.com/ling0n/status/597675816147881984
    Svensk feminst visar återigen hur lite problem hon egentligen har med kroppsskamning, så länge det bara drabbar män.

    Svara
    • Jonte

       /  05/15/2015

      Feminismens gyllene regel nummer ett:

      Endast kvinnor får ha preferenser när det kommer till sex och dejting.

      Svara
  9. Björn

     /  05/15/2015

    Det här har ju gått alldeles för långt. De är inte bara ”tokiga”, de är helt jävla sinnessjuka! Spärra in hela regeringen omedelbart. Vi kan inte ha det så här. Vi kan inte låta sådana här vansinniga människor få ha kontroll över något annat än sitt eget bordsskick! Fan Putin, rädda oss från denna sörja av idioti!

    Svara
    • Svenne

       /  05/15/2015

      Visst behöver man en masochistisk lägging för att trivas med svensk politik:)

      Svara
    • Anonymiserad

       /  05/16/2015

      Som uppväxt med ”de goda röda” så är det faktiskt bara tragiskt att erkänna att Sverige som int heller då mådde så bra, faktiskt mådde bättre och var mer effektivt skött under alliansens makt.
      Det tar alltid emot lite att säga att jag föredrog hur högern skötte saken inte för att jag inte tycker det utan för att högern är ”de onda kapitalisterna”

      Nu när jag ändå håller på och vara ärlig så kan jag lika gärna vara det fullt ut.
      I förra valet la jag ner min röst. Inte alldeles självalt, jo jag lät faktiskt bli att rösta helt, inte på ett soffliggare sätt utan för att jag helt enkelt insåg att alldeles oavsett hur jag röstar så kommer det bli skit av alltihop när det kommer till att välja mellan pest eller kolera så är jag den som väljer mjukglass. Finns inte mjukglass som ett alternativ då vill jag fan i mig inte ha nåt.

      Nu tänker säkert en del av er ,har du inte röstat så har du förverkat din rätt att klaga. Och ja det kanske jag har men om vi väljer mellan att Stefan Löfvén och hans grupp med gorillor våldtar mitt land, mitt liv och min plånbok eller om vi väljer att Annie Lööf med sina gorillor gör det så är det faktiskt inget av alternativen som lockar mig.

      Jag är inte Svensk medborgare sen långt tid tillbaka. Inte heller det är självvalt, mitt ”nick” Anonymiserad är inte en slump. Jag blev anonymiserad av samhället.(det är en helt annan diskussion)Men jag har alltid nånstans försökt tänka tanken att kämpa mig tillbaka. Idag insåg jag att jag vill inte tillbaka.
      Jag är inte en Svenskmedborgare.
      Jag är en motborgare.

      Svara
  10. Jonte

     /  05/15/2015

    Agnes Wold säger faktiskt en del kloka saker (eller självklarheter snarare) i den här twittertråden

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  05/15/2015

      Ja, i ett land av blinda är den enögde kung.

      Svara
    • MiT

       /  05/15/2015

      Jo, jag skrev i twittertråden som är länkad att jag tror att Vold är den som får stå för vettet ändå i den utredningen. Men hon är knepig, det verkar som om allt bara materialiserar sig vid professorsutnämning och inget innan har någon betydelse. Inte en tanke på att TROTS alla särskilda satsningar till kvinnor så är det ändå fler män där. Det enda som händer är ju att de män som är där är ÄNNU mer drivna eftersom de hela vägen arbetat i motvind pga satsningarna. De är effekten, kvinnorna får slåss med ännu mer taggade män.

      Och om det beror på diskriminering (vilket ändå får anses vara underförstått över hela linjen) så är det märkligt att man inte kan påvisa sånt. Med tanke på alla satsningar så borde den diskrimineringen vara av bibliska mått och något som knappast kan undgå upptäckt. Bara att anmäla och håva in vinsten. Bombsäkra case! Men av någon anledning så anmäls inget alls…

      Svara
    • Svenne

       /  05/16/2015

      Förklarar en del…

      Svara
  11. MiT

     /  05/15/2015

    Svara
  12. Helt otroligt!

     /  05/15/2015

    Det här med hoten om kvoteringslag saknar helt proportioner.
    Det är inte en gigantisk katastrof om inte minst 50% kvinnor sitter i börsbolagens styrelser inom ett år.
    Det motiverar inte på något sätt att inskränka äganderätten på det sätt regeringen avser att göra. Betänk även att det är justitieministern som kommer med detta absurda utspel.

    Mellan raderna i hans uttalande kan man läsa vad det hela handlar om. Nämligen att vara mest ”feministiskt” och inne hos ”feministerna”. Detta genom att han passar till de andra borgerliga partierna att de inte borde få kalla sig feminister om de inte röstar för regeringens lagförslag.

    Vi får hoppas att de inte faller för sådan infantil retorik och istället röstar för ett fortsatt demokratiskt samhälle där äganderätten bibehålls och kompetens och inte kön, hudfärg etc styr.

    Jag är mycket mycket oroad över vad denna regering kommer att ställa till med innan mandatperioden är över.

    Svara
  13. Svenne

     /  05/16/2015

    Svara
  14. Svenne

     /  05/16/2015

    Svara
  15. Svenne

     /  05/16/2015

    Svara
    • Jonte

       /  05/16/2015

      GP och SvD:s ledarsidor är verkligen ljuset i det svenska mediamörkret

      Svara
  16. Åja, du röstade väl på S för att du ville få mer att skriva om. 😊

    Svara
  17. Slatan

     /  05/18/2015

    Jag tänker att med varje poäng, i varje debatt som är för kvotering, så stärks misstroendet mot kvinnor i ledande befattning. Snacka om att jobba i uppförsbacke att som kvinna bli chef och få börja med att övervinna förtroendet av alla de som gissar att hon är kvoterad istället för bäst lämpad för jobbet.
    Jag spår en mörk tid för framtidens kvinnliga ledare i ”jämställdhetens” Sverige.

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 5 | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.