Ansvar

Jag funderar en del med det där om ansvar när jag publicerar inlägg om till exempel de så kallade ”ensamkommande barnen”.

Möt 17-åriga Ramish

Fritt fram att blåsa Sveriges skattebetalare!

Vad händer om man försöker blåsa Försäkringskassan på en halv miljon?

Tro inte att det är lätt att trycka på publiceraknappen för det är det inte. Jag funderar på om det skulle hända något med någon av dem? Har jag något ansvar? För jag kan lova att det skulle kännas jävligt ruttet om det hände dem något allvarligt!

Men jag tycker inte att ansvaret är mitt alls oavsett vad som händer. Det skulle kännas ruttet ändå men ansvaret kan bara inte vara mitt på något sätt alls.

  • Ansvaret måste i första hand ligga på det ”ensamkommande barnet” som medvetet ljugit för att få stora fördelar han inte har rätt till. Blåser man medvetet skattebetalarna på miljonbelopp så får man räkna med att man syns i sammanhang där folk talar om det. Och är förbannad på det! Gissar att de flesta inte tycker om de som ”lurar” (alltså rånar!) äldre i sina hem heller? Tycker ni de ska ha rätt att göra det också?
  • Ansvaret ligger också hos Migrationsverket som uppenbart totalt struntar i de regler och lagar som finns. Det är deras ansvar att se till att inga bedragare utnyttjar systemet!
  • Det är alla på kommunerna som tar emot dem på boenden som har ansvar för att anmäla om man MISSTÄNKER att det finns vuxna bland barnen. Det görs knappt alls! 17-åringen som Hela Hälsingland skrev om ser vem som helst med ledsyn är långt över 17 år! Samma gäller för 16-åringen som GP skrev om. Men någon anmälan verkar det inte bli tal om alls. Det är alltså vuxna människor som HÖGST MEDVETET ljugit för att få fördelar och leva på andra. Bedragare kallas sådana i dagligt tal. Så kommunerna har ett ansvar för att de släpper igenom sånt här.
  • Media har ett STORT ansvar! Att vara så extremt undfallande och ryggradslös som GP.s nyhetschef var i radio om detta går över alla anständighetens gränser! Han sa ungefär att ”Det är inte vår uppgift att bedöma åldern”. Säger han samma sak om korruption, ”Det är inte vår uppgift att bedöma om det är korruption”? Om de skriver om ett bankrån, ”Det är inte vår uppgift att bedöma om det är ett bankrån”? Om någon bankat skiten ur en annan, säger de då ”Det är inte vår uppgift att bedöma om det är misshandel”? Och så vidare.

Så alla ovan är det som har ansvaret och inga andra. Hade den ”ensamkommande” inte medvetet ljugit och de övriga skött sitt jobb bara på grundnivå hade det inte funnits något för mig eller andra att skriva om alls!

Förstod inte nyhetschefen på GP att den riktiga nyheten var att ett bedrägeri i stor skala pågick och att vad artikeln ”berättade” bara var en påhittad saga? Samma gäller för den ansvariga på Hela Hälsingland. Gömma sig bakom ”det är inte vår uppgift att …”. Jävla skitsnack! Det är visst er uppgift! Vad fan är annars er uppgift om inte att snoka fram oegentligheter? Bedrägerier mot skattebetalarna? Hur fan kan det INTE vara er uppgift? Är er uppgift bara peta fram navelludd på varandra? Är verkligen media i Sverige idag så lättlurade som man ger sken av? Är det verkligen möjligt att redaktionerna är befolkade av så genomkorkade människor? Om inte redaktionerna vill granska och gräva fram sånt som är så här enkelt att se utan bara skriva småputtrig påhittad skit kan man lika gärna sätta en apa där som gör det jobbet för 10 bananer om dagen, vi skulle inte se någon skillnad ändå.

Nyhetschefen på GP sa att de ville berätta om hur ensamkommande barn har det första tiden i Sverige, (länk till inslaget i SR finns här). Det första man undrar är varför de inte gör ett sådant reportage då? För deras saga handlade inte om ett barn och hans tid här alls utan om en vuxen bedragares tid. Inte ens om man tolkar begreppet så välvilligt man bara kan så handlade det om barn. Vad GP gjorde var att berätta en saga om hur en vuxen man blåser Sveriges skattebetalare men det var inte GP:s intention alls att berätta det för de var väldigt NOGA med att INTE tala om att det handlade om just ett bedrägeri. Man gjorde allt för att dölja det!

Vad vi har i Sverige är alltså massor av vuxna män som ljuger och utger sig för att vara barn, ett Migrationsverk som under flera år struntat i regler och lagar, kommuner som inte gör vad de är skyldiga att göra och ovanpå det har vi media som säger att det inte är deras jobb att granska bedrägerierna som kostar skattebetalarna massor med miljarder…

Så när jag funderar på vad mitt eventuella ansvar skulle vara om det skulle hända någonting så tänker jag på det ovan och kommer fram att jag har NOLL ansvar! Det skulle kännas ruttet JA men ansvar? NEJ! Hade alla ovan skött sitt jobb på ett minimum av vad man kan begära hade jag inte haft ett enda inlägg att skriva om detta. Det hade inte existerat ett enda inlägg alltså…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

47 kommentarer

  1. Du har redan tagit hand om ditt ansvar. Du larmar. Eftersom du är en visselblåsare, skulle kalla dig journalist men jag vet inte om det stämmer, har du gjort ditt. Nu är det upp till samhället, de ansvariga för brottsutredning, att göra sitt. Händer det något är det inte ditt ansvar. Ansvaret ligger hos polisen, åklagaren, Migrationsverket, kommunpolitiker som sket i att göra något. Vi vanliga människor kan bara larma.
    Tack att du larmar.

    Svara
  2. Senior

     /  10/31/2015

    Detta inlägg är självklarheter som egentligen inte ens skulle behöva motiveras.

    Svara
  3. Mirko

     /  10/31/2015

    De media som läser det här (och det måste de väl göra?) har allt ansvar nu att göra något åt saken. Nu är det inte ens avlägset obekant längre. Det är en serie tydliga faktum du tagit upp. Nu går det inte att blunda längre. Tack för att du är en visselblåsare!

    Svara
  4. MiT

     /  10/31/2015

    Svara
  5. michael

     /  10/31/2015

    Ja det är faktiskt märkligt att gammelmedia inte förstår att deras uppenbara lögner leder till att hela samhället korrumperas.
    Vi som inte endast är fastkedjade vid gammelmedia utan hämtar information från alla håll och kanter som numer uppgår till ett par miljoner,hur menar gammelmedia och politiker att vi ska återfå vårt förtroende för det svenska samhället.
    När vi ser att det råder åsiktskorruption i landet,där endast dom som har rätt åsikter blir anställda eller kan göra karriär inom stat,myndigheter,forskning,utbildningsväsendet,media,kulturen osv,medans dom som ägnar sig åt tankebrott får genast svårare med jobb och karriär pga åsiktskorruptionen i Sverige,vart tar tilliten till gamla svedala vägen då från medborgarna som värdesätter yttrandefrihet och demokrati,när man upptäcker att det endast var en kuliss.Endast sig själv nog blir säkerligen svaret från många.

    Svara
  6. Cain

     /  10/31/2015

    Ansvar och skyldigheter är något som oerhört sällan diskuteras i Sverige. Det är som om det vore fult att kräva motprestation för att ta del av t.ex. välfärden. Detta är något som jag har oerhört svårt att förlika mig med.

    Vad man gör idag är i princip att ge bort det välstånd som svenskarna byggt upp under generationer till nyanlända som inte har bidragit ett skvatt. Låt oss tala klarspråk här också. Vi talar inte om högutbildade människor som flyttar hit och omedelbart berikar vårt samhälle med kunskap och hårt arbete, för sådana finns det många såklart. Vi talar om (enorma mängder) människor från delar av världen som ännu inte har kommit ikapp den hittills mycket framgångsrika västvärlden. Detta gäller allt från kultur, religion, utbildningsnivå etc. Dessa människor har klena chanser att kunna integreras och göra rätt för sig i ett samhälle av den karaktär Sverige är idag. Om de nu ens är intresserade av det. Att döma av allt man läst på ämnet så varierar intresset en hel del. Vårt nuvarande skolsystem är inte till någon större hjälp för framtida integration heller om man får tro de mardrömslika berättelser från lärare som undervisat i invandrartäta förorter. Med framförallt det stadigt sjunkande skolresultat vi ser varje år.

    Ska man då bara skänka bort land och välstånd? Ska man ge alla som sätter sin fot över gränsen svenskt medborgarskap med alla de rättigheter och privilegier det för med sig? Utan några som helst krav på ansvar eller förpliktelser? På motprestation? En annan viktig fråga är hur en människa värderar det den får gratis?

    Det fanns en gång i tiden ett ordspråk folk som röstade på vänstern levde efter: ”Gör din plikt och kräv din rätt”. En fin inställning, något jag själv kan stå för. Idag har denna slogan reducerats till ett enda ord: ”Kräv!”

    Självklart är det ädelt att försöka hjälpa folk och det bör vi. Men vi kommer inte att kunna vara den ”humanitära stormakt” vissa politiker ständigt refererar till om vi stjälper det samhälle vi själva omsorgsfullt byggt upp. Inte bara ekonomiskt. Kultur, trygghet och samhällsförtroende är oerhört viktiga byggstenar. Något som har eroderats kraftigt de senaste åren, ivrigt påhejat av politiskt radikala. Det är plågsamt uppenbart att Sverige inte har de resurser som krävs för en så omfattande invandring med följande samhällsförändringar vi nu står inför.

    Svara
    • Ja hur kan vi hjalpa andra om vi inte kan hjalpa oss sjalva? Vi hjalper inga genom att satta oss sjalva pa fattigstugan

      Svara
  7. I RingP1 i veckan ringde en barnläkare in. Han jobbade i verksamhet som hjälpte ensamkommande barn. hans åsikt var att det måste uppmärksammas att det kommer in till den omfattande mottagningen för ensamkommande barn som inte är kvalificerade och vars ålder borde analyseras.
    Hans engagemang var sprunget ur insikten att dessa för gamla för att vara barn stjäl resurser som egentligen behövs till hjälp för riktiga barn.
    Pascalidou var naturligtvis missnöjd.
    I går återkom hon med en uppgift som hon påstod vara första gången sånt hände i programmets historia. En inringare hade ringt in och sagt han hade fel! Detta påades som om alla flyktingkriser nu var lösta.
    Den inspelade inringningen innehöll ovannämnde läkares röst och han sade, ”Det jag sade i …dags var fel!”
    Gå in och lyssna och gör er tolkning.
    Känns det verkligen som att debatten är öppen?
    Jag skulle verkligen vilja veta vad som fick läkaren att ändra sig!
    Och sedan skulle jag vilja veta hur det står till i den journalistiska delen av hjärnan hos Pascaliodou!

    Svara
    • Var det inte det som hände den läkaren som varnade att 50,000 äldre svälter ihjäl i vården? Så fort det togs upp av, det där hemska partiet, så ändrade han plötsligt åsikt och hävdade motsatsen, mer eller mindre. Man undrar ju lite vad för påtryckningar som utövas på sådana visselblåsare som vågar höja rösten. Rätt oroväckande i ett demokratiskt samhälle, fast vete fan om man kan kalla Sverige demokrati längre.

      Svara
      • Ivar L

         /  10/31/2015

        2018 och valrörelsen dessförinnan kommer vi få veta om Sverige är en demokrati fortfarande. Jag är inte främmande för att det kan komma inskränkningar i yttrandefriheten inför valrörelsen. Det är rätt mycket som står på spel nu. Om SD blir politiskt starka och riskerar få reellt inflytande är det inte bara de andra partiernas position som är hotad utan hela den maktapparat av medier, akademi och diverse offentligt finansierade verksamheter som måste se om sitt hus. Karriärer som omsorgsfullt byggts upp genom att slicka åt rätt håll i decennier riskerar att gå om intet. Får vi någon slags sammanbrott av något slag (t.ex. relaterat till flyktingkrisen) så kan lagar om extraordinära åtgärder trummas igenom med hänvisning till ”rikets säkerhet” eller ”omsorg om utsatta grupper” och liknande. Det har hänt i andra länder, det kan hända här.

        Svara
        • Hur Tänkte Ni Där?

           /  10/31/2015

          ”Det är rätt mycket som står på spel nu. Om SD blir politiskt starka och riskerar få reellt inflytande är det inte bara de andra partiernas position som är hotad utan hela den maktapparat av medier, akademi och diverse offentligt finansierade verksamheter som måste se om sitt hus. Karriärer som omsorgsfullt byggts upp genom att slicka åt rätt håll i decennier riskerar att gå om intet. ”

          Det är förmodligen det dessa personer har insett hela tiden och är nu rent ut sagt SKIT-RÄDDA för att det ska gå åt helvete för dom.
          Det gör att de med alla till buds stående medel gör allt de kan för att se till att det scenariot aldrig händer.Det är förmodligen därför de instinktivt har smutskastat SD sedan start
          Men det dom inte inser eftersom att de är så rädda att förlora allt är att dom spelar SD rakt i händerna med sina falska sanningar.
          Dom vässar helt enkelt bödelns egen yxa med sina lögner för att de är så rädda att förknippas med SD eller dess svans.

          HTND

          Svara
      • Min gamla mor svalt ihjäl för ett år sedan. Men det är inget konstigt med det, en dag slutar gamlingarna bara att äta, när de tappat livsgnistan. Jonas Sjöstedt säger att det beror på privatiseringen, Jimmie Åkesson säger att det beror på blattarna. Men det är helt naturligt.

        Svara
        • havre@flarnstad

           /  10/31/2015

          Det har jag inget att invända emot men att det direkt blir pensionärerna och resten som staten inte längre kan mjölka skatt från som alltid blir lidande när vissa ställen skär ner på kvaliten in absurdum eller låter gammla rulla runt i sin egen avföring samtidigt som asylanter inte ens ska behöva sköta städningen på sina egna boenden sticker i ögonen.

          Jag tror och hoppas att inte många skulle vara så förbannade på invandringen om man märkte att resten fungerade och vi hade ett överskott att lägga på service och lyxboenden till ”ensamkommande” tycker det är skittråkigt att många bidragande och skötsamma invandrare numera får ta skit för att våra politiker lockar hit lyckosökare och asylshoppare.

          Svara
      • Senior

         /  10/31/2015

        Nej, sverige är ingen demokrati. Frågan är om det någonsin varit det.

        Svara
  8. Jan

     /  10/31/2015

    Apropå att gå med vinst ”på lång sikt”. Hur stor tror ni sannolikheten är att dessa småbarn kommer att betala tillbaka de 30 miljarder (bara på ett år…) de kostar att ta hit?

    Svara
  9. Viktor

     /  10/31/2015

    Vet inte vad du menar med ”hända något allvarligt” men om de skulle bli ‘utsatta’ för något allvarligt så är den ansvarige den eller dem som utsätter. Ingen har rätt att utsätta någon annan för våld varken i Sverige eller någon annanstans, så vida inte personen tvingas handla i självförsvar. Det är en stor skillnad mellan att bli upprörd av något och att faktiskt använda våld för att förändra situationen. De som inte ser den skillnaden borde betraktas som de minsta utav oss. Om det rör sig om bedrägeri till exempel, så finns det aldrig en ursäkt att ta till våld.

    Svara
    • MiT

       /  10/31/2015

      Men du vet väl också att det finns en hel del dårar och idioter? Är dem jag tänker på i första hand.

      Svara
  10. MiT

     /  10/31/2015

    Svara
  11. Svenne

     /  10/31/2015

    Kristina Persson, Minister för strategi- och framtidsfrågor…
    https://twitter.com/swelovingblatte/status/660494502700965888

    Svara
  12. Svenne

     /  10/31/2015

    Regeringen tar inget ansvar alls:

    Svara
  13. Svenne

     /  10/31/2015

    Ping #Löfven #Reinfeldt

    Svara
  14. Svenne

     /  10/31/2015

    Tino Sanandaji sablar ned journalist:

    Svara
    • Kristian

       /  11/01/2015

      Journalisten blandar äpplen och päron som vanligt.
      ”Bara det att Nordamerika, Latinamerika och Australien är tre invandringskontinenter och alla tre är minst sagt framgångsrika ekonomier.”

      Framgångsrika Latinamerika? Den var ny för mig. Men OK, vi tar en i taget:
      * Australien: Mycket riktad arbetskraftsinvandring, inga öppna gränser här. Australien går inte på någon punkt att jämföra med Sverige. Faller bort.
      * Latinamerika: OK, vilken välfärdsnivå finns? Obefintligt? Inte jämförligt, faller bort.
      * Nordamerika: Svältnivå på välfärd, ganska strikt gränskontroll. Faller bort.

      Svara
  15. Maria

     /  10/31/2015

    Självklart far du skriva om detta jättebedrägeri, förmodligen tidernas största mot Sveriges skattebetalare. Du gör jobbet som journalisterna borde ha gjort för länge sedan. Sa manga medlöpare det finns ocksa, inte minst Migrationsverkets rättschef Fredrik Beijer, som menar att det är att ta ansvar att strunta i alderskontroller. ”Ta ansvar” verkar i svenska politikers och Migrationsverkets ögon vara att släppa in sa manga invandrare som möjligt i Sverige. Da kan jag upplysa att det är raka motsatsen mot att ta ansvar. De har inget ansvar gentemot andra länders medborgare, inget alls.De enda de har ansvar för är svenska medborgare och det är de svenska medborgarnas intressen de ska tillvarata. Däri ingar inte att försätta hela landet i gungning och skuldsätta staten för generationer framat för att ”ta ansvar” för välfärdsmigranter.

    Svara
  16. MiT

     /  10/31/2015

    Svara
  17. Rikard

     /  10/31/2015

    Hej.

    Ansvar har den som utför en handling. Den som är mottagare av information har ett eget ansvar för att värdera denna innan man agerar efter egen vilja. Att säga att en informationskälla har ett ansvar är att säga att den som lyder order saknar ansvar.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  18. Tired-of-Absurdistan

     /  10/31/2015

    Väl skrivet ”Toklandet”. Detta med ensamkommande skäggbarn är så rubbat att man varje dag undrar hur, ja verkligen undrar, hur det kan fortgå och tolereras! Samma sak med dessa ”försvunna” pass. Regeringen skjuter det bara åt sidan och säger sig tillsätta en kommission för ett visst årtal, och som med det senaste om TUT. Jaa före…. sommaren 2016 e. dy. ska vi införa det! Säger dom. Samma sak med romerna. ”Går inte att förbjuda fattigdom”, ylar de. Vilket är att blanda med korten direkt då det inte är en primär fattigdomsfråga. Man ljuger och låter parasitismen fortgå. Det finns tydliga intentioner att detta bara är skådespeleri. En politikers roll kan inte vara att bara titta på utan aktivt verka för sitt folks eller landets medborgares väl i någon mån, eller hur? Fast när man ser och hör Eliasson, Ribbenvik, etc ja då sjunker förväntningarna rejält.
    Vad gäller journalisterna och mediehusen kan de gott förbjudas. Det räcker med alternativ media nu, på gott och ont kanske. Men som man bäddar får man ligga…

    Själv funderar jag nu på att mer aktivt börja bojkotta det ”Nya Sverige”. Man måste börja någonstans….

    /Tired-of-Absurdistan

    Svara
  19. SSL1900

     /  11/01/2015

    HA! Du kan skriva en miljon inlägg om hur du inte har något ansvar om något händer dessa personer. Har man hängt ut någon med namn och bild och denne pga detta blir attackerad och skadad, ja då har man utan tvekan ett ansvar. Vill du informera det svenska folket om fusk, ja då kan du skriva att de förekommer fusk. Har du namn och bild så ska detta skickas till ansvarig myndighet, alternativt polisen. Att du har svårt att trycka på publiceringsknappen i kombination med någon dålig känsla kring det hela, samt ett långt inlägg om hur du inte är ansvarig, visar bara att du innerst inne känner dig ytterst ansvarig. Det spelar inte ens någon roll hur mycket medhåll och ryggdunkningar du får här bland kommentarerna, du har ett samvete..och det gnager! ( vilket förvisso är jättebra )

    Svara
    • MiT

       /  11/01/2015

      Nepp, har inte det minsta uns av ansvar om det händer någonting! Det skulle kännas ruttet OM det hände något men mest för att jag ogillar sånt på alla sätt. Ansvaret ligger helt och fullt på i första hand den som medvetet ljuger för att lura Sveriges skattebetalare på pengar. Jämförbart med att lura äldre i hemmen på deras pengar. Skillnaden är att detta sker i mycket större skala och handlar om enorma belopp för var och en. Någon som lurat andra på groteska belopp hängs ut i media normalt sett, är ingen som tycker synd om dem i de fallen.

      Svara
      • SSL1900

         /  11/01/2015

        Det här handlar inte om att tycka synd om någon eller att förringa det utförda brottet. Givetvis har personen som utfört brottet det yttersta ansvaret för sitsen den har försatt sig i. Fast nu handlar det ju inte riktigt om det, eller hur? Detta handlar om det faktum att du har publicerat både namn och bild på en person, som pga det kan fara illa..du säger det själv, det finns nut cases där ute som kan använda din information till att handgripligen skada dessa personer. Meningen ”Det skulle kännas ruttet OM det hände något men mest för att jag ogillar sånt på alla sätt” är väldigt falsk. Hade det funnits någon genuin känsla förankrad i dessa ord så hade du inte skrivit ut namn och bild.

        Jag har egentligen inget problem med att du publicerat den här informationen, jag hade själv kanske gjort exakt samma sak. Däremot så hade jag inte försökt lura vare sig mig själv eller andra att jag inte har något ansvar ifall någon gav sig på dessa personer.

        Svara
        • MiT

           /  11/01/2015

          Nej, jag är ledsen men jag har absolut NOLL ansvar oavsett om det händer något eller ej. Det är GP, SvD, Hela Hälsingland, SR, SVT osv som har publicerat bilder på bedragarna, jag gjorde det EFTER att de gjort det. Sen att deras SYFTE inte var att visa upp bedragare utan ”barn” kan inte jag hjälpa, inte mitt fel om media inte sköter sitt jobb. De flesta normala insåg fort att det handlade om just bedragare och inte barn. Om man inte vill synas med namn och bild som just bedragare så ska man inte vara en bedragare.

          Svara
  1. STÄNG DÖRREN FÖR FAN! | WTF?
  2. Hur många arbetares skatt krävs bara för åldersbedrägerierna? | WTF?
  3. Är Viralgranskaren makalöst feg? | WTF?
  4. 16-åriga ensamkommande Asad | WTF?
  5. De desillusionerade humanisterna | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.