De desillusionerade humanisterna

Så heter ett program på SR P1. Om jag fattar det rätt så är detta det första i en serie på 3 program och det första igår handlade om de så kallade ”ensamkommande barnen”, de har pratat med några som faktiskt har öppnat sitt eget hem som familjehem för de ensamkommande.

de desillusionerade humanisterna1

Det är värt att lyssna på men om man hellre vill läsa så finns en transkribering av programmet här.

Och en chat där de som gjort inslaget svarar på frågor finns här (där man kan lyssna på hela Studio 1 från igår om man vill).

bild på ensamkommande

Bilden ovan illustrerar ett ensamkommande flyktingbarn enligt Sveriges Radio…

Det är VERKLIGEN i 11:e timman som SR tar upp sånt här på ett seriöst sätt och inte som de (Public Service generellt!) brukar göra när det handlar om ensamkommande, illustrera med bilder på småbarn, kritor, nallar, bebisar och små tjejer som springer barfota över ängar för det är INTE verkligheten alls. Inte ens nära utan endast en ren och högst medveten lögn som de har pumpat ut varje gång. Nu finns det säkert några som säger ”Men de som har gjort DET programmet har väl inte …”. Och nä, det kanske de inte har men de jobbar på bolaget som gör så och har gjort så väldigt länge. Under alla år har det inte funnits en enda som sagt ifrån ordentligt. Inte som jag har sett i alla fall. Och då är det väldigt intressant att veta varför tycker jag, varför just nu och inte för ett år sedan? Två år sedan?

Detta är ingen ny kunskap och de säger ju rakt ut i chatten att de till exempel läser Merit Vagers blogg regelbundet och att de flesta journalister gör det. ÄNDÅ har det bara rullat på år efter år efter år utan minsta lilla om det enorma problemet. VARFÖR? Den frågan kräver ett rimligt svar!

de desillusionerade humanisterna2

Ovan från det transkriberade programmet. Ja varför vill man vara anonym? Hon ger svaret. Och hon har ju helt rätt, kolla bara på bilden ovan som SR tyckte var lämplig att illustrera ensamkommande barn med…

Men med allt klagande sagt så var det ett bra program som egentligen skulle vara något som var gjort för länge sedan med massor av uppföljare sen dess om detta. Nu är det bara ett enda i kanske absolut sista sekunden. Men frågan varför det dröjde till slutet av 2015 innan ett sådant här program sändes MÅSTE besvaras!

GP hade ett reportage om en 16-åring som en med bara ledsyn kunde se var mycket äldre, han hade dessutom lämnat spår efter sig på nätet under många år. Han hade bland annat reggat sig på en dejtingsida 2008 när han i så fall skulle varit 8 år… Nyhetschefen på GP var med i radio och beklagade sig över att deras agenda/klantighet hade avslöjats, han sa att reportern och fotografen besökt boendet där ”16-åringen” bodde och de tyckte inte att han särskiljde sig på något sätt vad gäller ålder. En riktig och seriös journalist hade då omedelbart insett det mest självklara, att det förmodligen finns ett helt boende för barn som istället är fullt av ljugande vuxna och att DET är ett uppslag för reportaget ”Så blåser de Sveriges skattebetalare”. Så hade en riktig och seriös reporter/journalist på en tidning resonerat. Inte GP och inte den reportern, de plockar bort alla bilder på ”16-åringen” i reportaget istället så ingen kan kontrollera längre och vips så är han 16-åringen igen. Sådant som bara ett SKÄMT till journalist kan hålla på med…

Det finns massor av liknande exempel, här är lite som jag har tagit upp

16-åriga ensamkommande Asad”. Det senaste exemplet där man parar ihop dessa ”barn” med gymnasietjejer som går första året…!

Hur många arbetares skatt krävs bara för åldersbedrägerierna?”. Ett illustrerande inlägg där man kan se ur många arbetare som krävs bara för att försörja de ensamkommande som ljuger om åldern. Siffran kan vara för hög eller för låg, vem vet? Ingen inom etablerad media är ju intresserad av att gräva i det…

Ansvar”. Lite om ansvar.

Möt 17-åriga Ramish”. Ett ensamkommande barn…

Bedrägeriet mot skattebetalarna. Mångmiljonbelopp försvinner varje dag!”. Fler exempel.

Det alla förstår att man måste göra men nästan ingen vågar säga”. Lite som jag anser att man måste göra. Där finns även länk till nyhetschefen på GP när han i radio beklagar sig över att hans totalt värdelösa journalist orsakat en storm mot en ljugande 24-åring…

Fritt fram att blåsa Sveriges skattebetalare!”. Där kan man se att jag försöker få svar från Migrationsverket om de anmäler åtminstone de mest uppenbara fallen av rena bedrägerier som dessa vuxna begår mot Sveriges skattebetalare.

34-årigt ensamkommande barn”. SvD hade en artikel om att de ensamkommande blir allt yngre. De illustrerade artikeln med bland annat bilder på en 34-åring…

Vad händer om man försöker blåsa Försäkringskassan på en halv miljon?”. Handlar om ”16-åringen” som GP hade reportage om.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

85 kommentarer

  1. Vill bara tacka för det arbete du gör, som journalister vilka vi betalar med presstöd och politiker vilka vi också avlönar, borde ha gjort.
    Tack!

    Svara
  2. MiT

     /  12/15/2015

    Kampen fortsätter!

    Svara
    • Neo-bolsjevikerna stärker sina positioner i Sverige mer och mer.

      Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Nu är Uppdrag Gransknings dagar räknade.
      Gissar att programmet i nuvarande tappning är borta i god till innan nästa val.

      Svara
      • Kristian

         /  12/15/2015

        Kan man sätta upp ett eget företag för detta? Stiftelse? Kickstarter?
        Det måste vara möjligt att göra undersökande journalistik utan skattepengar.

        Svara
    • Svenne

       /  12/15/2015

      Jan Helin överger det sjunkande Aftonbladet… Smart karriärval.

      Svara
  3. Maria

     /  12/15/2015

    Grattis medborgare i Toklandet! Inlägg som dina visar att det finns folkligt stöd för att granska denna resebyråverksamhet som de afghanska unga männen till Sverige utvecklat sig till.

    Svara
  4. MiT

     /  12/15/2015

    Svara
    • robert

       /  12/15/2015

      Det blir nog snart locket på om liknande ”incidenter” i framtiden.
      Gammal hederlig klassisk svensk självcensur. För givetvis klarar inte svenska folket av hur verkligheten ser ut. Bättre då med en tillrättalagd verklighet som är bättre.

      Svara
      • T

         /  12/15/2015

        I hemorten får folk skaffa tjockare gardiner för att stänga ute de blinkande blåljusen. Senast: 5 misstänkta för misshandel i nytt storbråk på asylboende. Bendoverandgrabyourankles maktordningen gäller.

        Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Undrar hur mycket annat polisarbete som inte blir gjort på grund av alla bråk. Det är nog rätt mycket det.

      Svara
    • Is@mail

       /  12/16/2015

      Minns inte var det var jag läste ett tänkvärt scenario om det var här eller någon annan stans,Men tanken var intressant.

      det ser ut så här på ”våra” flyktingboenden just nu,Det kan vi kanske vara överens om ?
      Vad händer när de som idag, just nu slussats ut från flyktingboendena ?
      Idag är det vanligt med hot våld och dylikt på flyktingboendena,men snart kommer det till ett lägenhetshus nära dig.Vad händer då?
      Slutar den snälle Svensken att knyta näven i fickan när han,hans familj,hans söner och döttrar eller fru blir hotade till livet ?när hans döttrar och fru blir ____ (ni kan själva fylla i.)
      När hans söner blir _____ (ni kan själva fylla i.)
      När hans bil blir vandaliserad för 5:e gången och försäkringsbolaget tröttnat på att ersätta.När hans fönster blir sönderslagna för 8:e gången och hans 4:e tv blir stulen?
      För just nu,Just idag är den här typen av misshandel och skadegörelse bland nytillskottet i Sverige relativt begränsat till flyktingboendena.Men inte så länge till.

      Vad händer då?
      Jag hatar att vara pessimist men det är en kruttunna som kommer smälla.Alla politiker (utom kanske en liten grupp i SD) sen Palme har hjälpt till att hålla liv i glöden på stubintråden.Och den börjar närma sig krutet.
      Allt man kan göra är att se på,det går inte att stoppa.Även om man vill så blir man motarbetad av hela samhället och det är ingen som orkar slåss mot väderkvarnar speciellt länge.
      Tack till er alla som förstört Sverige ett land jag en gång älskade.
      Jag och frugan siktar på Thailand inom 5 år.För till skillnad från en massa människor så har vi inget emot personer med annan härkomst.Inte heller andra länder.Det är äckliga politiker och dold korruption vi inte tål.Då väljer vi hellre att leva i ett land där korruption är ”öppet” och alla vet hur det ÄR.Hycklande politiker finns överallt men i Sverige kan dom inte ens stå för att dom är hycklare.

      Svara
      • Anders

         /  12/16/2015

        På tal om korrumperade politiker, blir inte Thailand lite som ur askan i elden? Det är ju verkligen ett land med demokratiskt underskott.

        Svara
  5. Rikard

     /  12/15/2015

    Hej.

    Hoppas inte för mycket – någon paradigmförändring är det inte tal om. Detta är endast en manöver för att dämpa legitimitetstappet. Jan Helin har i dagarna värvats till SvT, så vi vet vad vi har att vänta.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Kurban Said

       /  12/15/2015

      Att Jan Helin skall börja på SVT fick mig idag att säga upp Tv-licensens. Nu är måttet rågat.

      Svara
      • Rikard

         /  12/16/2015

        Hej.

        Fick tips av en kompis:
        När breven från Radiotjänst börjar komma, så märk dessa ‘Retur avsändaren’ och lägg dem i brevlåda. Efter en fyra-fem försök slutade breven komma.

        Kan inte lova att det fungerar, eller att det är 100% lagligt, förstås.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  6. Ivar L

     /  12/15/2015

    Den här dokumentären kommer naturligtvis att sjunka som en sten, men den var intressant. Att den gjorts är ett framsteg. Sakta, sakta tänds ljuset i okunskapens mörker.

    Jag tyckte nog detta citat från ”Ziah Safari är ordförande för Sveriges ensamkommandes förening” i sin patetiska förljugenhet mer än något bekräftar bilden av att det som i övrigt sas om många ensamkommandes höga ålder är sanningen:

    ”– I vissa kulturer växer man snabbare och får kanske skägg eller så. De flesta börjar jobba vid nio eller tio års ålder och har ett väldigt stressigt liv och är väldigt oroliga, otrygga och lever med stress varje dag. Det gör att de växer snabbare och kan se ut som en vuxen person ut fast dom är barn.

    Så det handlar om en missuppfattning, tror du?

    – Ja, dom har inte de ekonomiska förutsättningarna att kunna ta hand om sin hud och sin kropp.”

    Har man minsta insikt i biologi inser man att i princip allt detta är fullständigt orimliga påståenden. Att få skägg och bli längre av stress. Att få en vuxens hud för att man inte använder hudkräm som barn. Skulle inte tro det. Han ljuger rakt ut och är naturligtvis fullt medveten om att det är en lögn.

    Svara
    • Kristian

       /  12/15/2015

      Skicka mycket Nivea till Afghanistan.
      Allvarligt talat, ”Sveriges ensamkommandes förening” börjar låta lite som ett par andra organisationer.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/15/2015

        Det låter som sprungna ur samma offer- och ljugkultur (och då menar jag svensk postmodern föreningskultur) som Afrosvenskarnas.

        Svara
        • Kristian

           /  12/15/2015

          Ja precis! Just dem jag tänkte på, kom inte på vad de hette.

          Svara
    • Att ha stressig liv och börja arbeta som barn brukar hämma tillväxten, inte tvärtom (enligt en läkare jag frågade). Dock kan man se mer sliten ut samt magrare. Inte såna häftiga muskler som visats här förut på ”barn”.

      Svara
    • Is@mail

       /  12/16/2015

      Jag har förvisso alltid fått lära mig att Stress hämmar tillväxten hos barn och ungdomar.

      Svara
  7. Cain

     /  12/15/2015

    Jag har ganska goda kontakter inom polis och rättsväsende i landet och har dessutom tidigare jobbat inom ett relaterat område. Jag har personligen, på första parkett, tagit del av medias råa lögner så fort det berör ordning och reda i landet. När jag i helgen träffade mina vänner som fortfarande jobbar inom polis och rättsväsende får jag höra att läget är *mycket* värre än vad folk överhuvudtaget får reda på.

    Samtidigt lyssnar jag på en konversation runt bordet under lunchen idag mellan två kvinnor som ondgör sig över hur hemska svenska partier är för att de vill begränsa invandringen.

    Jag undrar hur mycket i slutändan vårt lands ”journalister” och ”progressiva” kommer att vara skyldiga till om vi någonsin får bukt med de samhällsproblem som eskalerar exponentiellt just nu.

    Svara
    • Olof

       /  12/15/2015

      I sin iver att fördöma ‘rasism’ tror jag faktiskt att de kommer att vara skyldiga till att etablera faktisk rasism i breda folklager i Sverige. Eftersom de problem de skapat genom att omöjliggöra konstruktiv dialog under lång tid nu i princip är olösbara så kommer den massiva tillväxten av problem kopplade till detta kommer att göra många inte kommer orka göra något annat än att dra alla över en kant när allt fler kommer att blivit personligen negativt drabbade av diverse rötägg. Det blir en fin grogrund för riktig rasism…

      Svara
  8. Jag fick så jävla ont i magen när jag läste hur man försöker para ihop utländska män med Svenska gymnasietjejer…Har vi inte nog med svenska naiva tjejer som skaffat barn med utländska män från medeltida kulturer där det är helt ok att misshandla och förtrycka sina kvinnor….Var är feministerna nu ?

    Svara
      • Ivar L

         /  12/15/2015

        Läste om det igår. Det är extremt provocerande. Hade domstolen gått på åklagarens linje hade kvinnan levat idag. Det här visar på mycket otrevliga sekundäreffekter där i princip en som bevisligen är våldsam återfallsförbrytare prioriteras framför den egna befolkningen. Kvinnan i Oskarshamn fick sätta livet till för att vi (domstolen) tycker ”synd” om någon som på alldeles tillräckligt tydligt sätt visat att den aldrig kommer att tillföra landet något annat än våldsbrottslighet. Det är skamligt.

        Jag tror lösningen är långvariga villkorade uppehållstillstånd över hela linjen så det inte föreligger något tvivel om vad som händer om man grovt missköter sig de första tio åren.

        Undrar hur många som dött och blivit misshandlade i Sverige på grund av denna sekundäreffekt av vår ”humana” flyktingpolitik?

        Svara
  9. Kristian

     /  12/15/2015

    Mycket intressant. Stort tack.

    ”Sverige har toppat statistiken i flera år. Och exakt varför kan ingen ge något heltäckande svar på. […] Tryggheten och Sveriges goda rykte framhålls ofta som viktiga förklaringar. Men också faktorer som generösa ekonomiska villkor, de goda chanserna att få asyl och att Sverige inte gör medicinska ålderbedömningar av ensamkommande.”

    Var inte det en bra sammanfattning av ”exakt varför”?

    ”Idag har hon bytt parti – till Sverigedemokraterna. […] i den mycket rymliga Södermalmslägenheten. ”

    AAAh! SD! Södermalm! Min världsbild rasar samman! 🙂

    Svara
  10. Kristian

     /  12/15/2015

    I USA klagar många på svängdörren mellan Wall Street (bank/finans) och de som skall hålla ett öga på den. Andra säger att det bara rör sig om kunniga människor som byter jobb efter konjunkturen.
    I Sverige har vi media.

    Svara
    • Liten

       /  12/15/2015

      Ja, det kan väl inte bli sämre på SVT, eller?

      Svara
    • havre@flarnstad

       /  12/15/2015

      kul att läsa kommentarerna på twitter inte en enda positiv om dom rekryterat någon borgerlig mediapersonlighet på någon position öht och kommentarerna såg ut så och bloggosfären ifrågasatte lämpligheten hade media direkt kört det gammla vanliga ”Det har orsakat en twitterstorm” ”kritiken är hård i sociala medier” och liknande men som vanligt är tystnaden högst talande.

      Fy fan för statens media inte ett steg i rätt riktning trotts att dom är högst medvetna om kritiken ang vänstervridning det visar tydligt att agendan är huggen i sten.

      Svara
  11. Ivar L

     /  12/15/2015

    Förklaringen till att norrmän är mer frispråkiga i de här frågorna än norrmän var däremot rätt krystad i dokumentären. För det första är det väl en hel del locket på i de här frågorna i alla västeuropeiska länder, även om Sverige kanske är ett av de mest extrema. Att orsaken skulle vara dåligt samvete för att vi släppte igenom tyska trupper under andra världskriget säger nog mer om vad norrmän tänker mycket på än vad svenskar tänker mycket på.

    En mycket mer rimlig förklaring är hur media och universitet drivits i postmodern, feministisk och postkolonial riktning i Sverige lite mer än på andra håll. Jag gissar att man kan leda i bevis att samband mellan skygglappar när det gäller migrationsproblematik och postmodern kvot i landets etablissemang hänger ihop intimt. Men den insikten är nog inte journalister på Sveriges Radio redo för än. Vi får vara glada för att de ens vågar se verkligheten i vitögat en liten stund. Det här handlar om långsamma förändringar, men bollen är i alla fall i rörelse nu. Diskussionen om postmodernismen kommer för eller senare men det kan vara mer än ett decennium dit.

    Svara
  12. Svenne

     /  12/15/2015

    Mauricio Rojas om Västeuropas självgodhet, i SvD:

    Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Läs Rojas krönika men var förberedd på att den är ganska pessimistisk. Han presenterar inte ett uns av lösning.

      Svara
      • Svenne

         /  12/15/2015

        Brukar vara så nuförtiden, få debattörer har några lösningar på samhällsproblem. ”Mer av samma som orsakade oredan” räknas inte…

        Svara
  13. Kristian

     /  12/15/2015

    OT: Hittade det här av en slump. En del på vänsterkanten tycker om att anger USA som ett föregångsland i migrationsfrågor. ”Om de kan så kan vi” och så vidare. Man bör nog ta en titt på hur motsvarigheterna till arbetskrafts- och anhöriginvandring fungerar där.
    Det kan nämligen ta över tjugo år!

    Källa: http://blogs.rollcall.com/beltway-insiders/u-s-citizenship-not-sale-commentary/
    ”As of February 2015, United States Citizenship and Immigration Services was still processing family-related visa applications filed in 1992 — 23 years ago. The backlog for employment-related visas stretches back to 2004.”

    Svara
    • Rikard

       /  12/15/2015

      Hej.

      Vad har fakta med invandringsdebatt att göra?

      Jag menar inte att vara otrevlig mot dig, men jag har lärt mig att det är så gott som omöjligt att komma åt mångkulturrasister och massinvandringsförespråkare med fakta. Snarare måste man anlägga samma retoriska taktik som när man arbetar med en psykotisk patient, eller schizofreniker med försvagad verklighetsuppfattning (och då menar jag definitivt inte förklenande om dessa personer: den viljestyrka de behöver för att hålla ihop sig är oerhörd). Man måste hjälpa patienten till att upptäcka hur ologiskt den har konstruerat sin verklighetsuppfattning.

      Konkret exempel: under hösten har flera kollegor ojat sig över ‘ensamkommande barn’, och varit helt oemottagliga för fakta. Situationen blev så illa att när jag visar fram data från Mig-verket och SCB så tittade man bort, och höll fast vid sin tro. för två veckor sedan ungefär så öppnade ett boende för ensamkommande barn inte långt från arbetsplatsen. Männen (jag har sett en kvinna av drygt femtio män) är i trettioårsåldern och av arabiskt-asiatiskt utseende. Jag associerar till mongoler och uigurer snarare än syrier. ‘Debatten’ på jobbet har tystnat. Ingen pratar om de ‘ensamkommande barnen’ som dagligen går rundor i området och handlar cigaretter. Det enda de verkar köpa är cigaretter och någon sorts kort eller liknande till sina smartphones.

      Någon form av verklighetsförvrängande religiös extas eller annan svår psykisk störning är det närmaste jag kan jämföra med. Eller som de som bodde grannar med förintelselägren och ‘inget visste’. På något sätt måste man så fröet hos dem att de har fel i sin övertygelse, och låta dem själva komma tillrätta med situationen. Att tvinga fram insikt via provokation eller konfrontation med fakta tenderar att förstöra relationen och göra personen antingen mer fanatiskt övertygad eller helt desillusionerad och lakonisk/letargisk.

      Inte helt lätt, kan tyckas, men en framgångsrik strategi har varit att attackera den svenska situationen ur rättvise- och humanitetsaspekt: att argumentera för att det är moraliskt förkastligt att inte ha sträng kontroll eftersom det möjliggör svindleri av resurser från verkligen behövande. Att framställa sig som godare, mer passionerat övertygad om plikten att hjälpa, men att attackera missbruk av resurser. Detta har hjälpt några ur sin mentala bunker där all kritik likställs med ‘rasism’. Kan vi få de goda att svänga över till att åtminstone använda sig av fakta så står postmodernister och Arnstadianer snart ensamma.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Kurban Said

         /  12/15/2015

        För ett par dagar sedan träffade jag en god vän som hade ställt upp som volontär för Röda korset. Vännen ville göra en humanitär insats för de flyktingar som anlände i stora skaror till Sverige.
        Vännen blev grymt besviken då de flesta visade sig inte vara flyktingar utan lycksökare och ekonomiska migranter.
        Vännen fick en fråga av en man om hur gammal han såg ut. Då vännen frågade hur gammal han var sade mannen 36 år och undrade om det var okej att han skulle säga till Migrationsverket att han var 16 år.
        Min vän kommer inte att hjälpa Röda korset i fortsättningen.

        Svara
      • Kristian

         /  12/15/2015

        Sant, något slags mental jujutsu snarare än ”fakta mot ideologi”.

        Svara
      • Svenne

         /  12/15/2015

        Alice Teodorescu, ett exempel på lyckad integrering:)

        Svara
    • Kristian

       /  12/15/2015

      Orkar inte bemöta alla de zombie-idéer som till exempel Sanandaji har avlivat flera gånger.

      Nöjer mig med att konstatera att galningarna i Mp och C får hård konkurrens från F!.

      Svara
    • Dessa två som ondgör sig över att etablerade svenskar inte vill beblanda sig med invandrare i förorter bor….. taram taram!!! På Södermalm och ett stenkast bort från söders höjder i johanneshov endasr en bro bort. Dubbelmoral är skönt, man har alltid en moral att falla tillbaks på.

      Svara
    • Nilsson

       /  12/15/2015

      Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den sanning?
      Vi räddar inga liv genom en hög invandring, däremot dödar vi människor när vi sänker biståndet.

      Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      De kör naturligtvis med demografitricket också. Trots att höjd pensionsålder debatterats i veckan. Vem är det som kommer att försörja vem tror de?

      Svara
      • Jan

         /  12/15/2015

        Det där är ju ett upprop för en aktiv folkutbytespolitik. Sverige tycks för dessa invandrarbarn inte ha något annat värde än som tillflyktsort för flyktingar. Nu vänder det. Nu är det flyktingarna som tar över värdnationen. Nu måste svenskarna integreras i flyktingsverige. Landet är inte vårt längre. Vi har förlorat…

        Svara
  14. MiT

     /  12/15/2015

    Svara
    • Rikard

       /  12/15/2015

      Hej.

      Du som läser detta och undrar vad i h*lvete vi lärare sysslar med bör rikta den frågan till rektor på skolan. Rektor är ansvarig för att sådant här inte förekommer, att incident- och tillbudsrapportering sköts och att rapporterna refereras till av lärare vid EHT-möten och motsvarande. Rektor skall svara på vad som gjorts, varför inte mer har gjorts, och definitivt på konkreta frågor om orosanmälningar till socialtjänst, polisanmälan, och varför avstängning av elev inte tillämpats.

      Om rektor slingrar sig går man vidare med att ta reda på vilken lokal politiker som är ansvarig för skolorna i det området, och fortsätter ligga på. Skolinspektionen kan ge svar på frågor hur man som privatperson kan och bör agera.

      Den som nu fullt korrekt misstänker att effekten blir ungefär som en fjärt i rymden har sorgligt nog rätt. De flesta rektorer är svårt byxis för faktiskt agera med de åtgärder som finns – det ser inte bra ut. Väldigt många vuxna inom skolan är konflikträdda och är beroende av positionell auktoritet snarare än personlig dito. Man är rädd att stöta sig med våldsamma föräldrar och elever, man är rädd för elever med kopplingar till religiös extremism, man är rädd för elever och föräldrar med kopplingar till organiserad brottslighet och man är rädd för att an vet att du som larmar kastas på soptippen om rasistkortet kommer fram, och att du inte får skydd av polis.

      Jag har under mitt yrkesliv till och med träffat rektorer (med partibok sas, och goda kontakter i BUN och liknande) som på fullt allvar hävdat att nödvärnsrätten inte gäller i skolan, att tillämpning av likabehandlingsplan och skolverkets direktiv skall ske med hänsyn till de inblandades ‘relativa etniska position’, och att elevers hemsituation skall tas med i bedömningen om ett beteende skall föranleda polisanmälan eller ej (den gången gällde det en kollega som hotats med våldtäkt med kniv).

      Mitt råd, och mitt krav som lärare (än så länge; går snart tillbaka till att vara vakt?) är:
      sluta för inih*lvete rösta på SVMp-MFpCKd. Det är dessa som haft makten. Det är dessa som sedan sextiotalet demolerat skolan. Jag tänker inte skylla på det enda riksdagspartiet som inte varit med och styrt, och jag ser med egna ögon vart deras politik fört oss. Snart genomförs en reform för rassegregerade skolor, där lärare och elever kommer att ha samma ursprungsland, språk, tro, och värdegrund. Apartheid och Balkanisering. Och min yrkeskår hjälper till att hälla fotogen på elden, för alternativet är att erkänna att vi haft fel.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps Den som har barn i skolåldern och har möjlighet bör överväga Engelska skolan, och IB – bägge dessa är skola på riktigt Ds

      Svara
      • havre@flarnstad

         /  12/15/2015

        Redan för 15år sedan undrade jag hur man orkar med att leda en skolklass på högstadiet (värsta klasserna?) utveckligen har ju varit minst sagt spännande och idag finns det ju områden där dom erbjuder lärare tiotusen extra i lön pga att i princip ingen vill undervisa i vissa områden där mångkulturen är dominerande eller om man ska vara realistisk snarare en monokultur bestående 95% arabisktalande.

        Det där med lönen tror jag var bla i södertälje där alla som ens provade sjukskrev / sa upp sig inom kort så hur dom ska lösa skolan nu när alla migranters barn ska få plats blir intressant.

        Själva bävar jag inför dagen jag vågar skaffa barn och det är dags för skola känns som man kommer behöva bli något av en vigilant som behöver lägga fritiden på att handskas med föräldrar som inte förstår att deras ungdjävlar ska passa sig i skolan man lär få ta lagen i egna händer och ha privata kvartsamtal med trilskande föräldrar och ungar för skolan verkar man ju inte få någon respons av.

        Ser framför mig hur oroade föräldrar behöver gå ihop i medborgargarden för att freda sina döttrar behöva hota upp föräldrar som bara förstår begrepp som hederskultur och öga för öga. Tänker då på våldtäkterna av mellanstadieflickorna nyligen av pojkar som tydligen passerat för 12 men är 180cm på 80-90kg och undrar om det hade hänt om deras föräldrar förklarat att gör du något dumt orsakar du ett helvete för hela din familj.

        Inte så lockande funderingar direkt.

        Svara
        • Rikard

           /  12/16/2015

          Hej.

          Angående formuleringen ”…undrar om det hade hänt om deras föräldrar förklarat att gör du något dumt orsakar du ett helvete för hela din familj.” Den kräver förstås att det också blir konsekvenser i paritet med gärningen. Straff fungerar inte avskräckande, men om straffet för ett brott omöjliggör begåendet av nästa så fungerar i alla fall straffet.

          Invandrare av alla slag lär sig snabbt att svensken i gemen inte har femtioelva kusiner att kalla på, att svenskar inte hjälper varandra eller håller ihop (rätt eller fel i sak spelar ingen roll – sammanhållningen är viktigare än detta för araber, afrikaner och afghaner), och att svensken är feg: svensken vågar inte hämnas och saknar heder.

          Personligen klarar jag mig relativt väl i umgänget med invandrarelever, föräldrar och kollegor, men så är jag också glasklar med att på jobbet följer jag lagar och regler, men aldrig på bekostnad av min heder, och privat följer jag min moral och min heder. Detta förstår de och kan relatera till. Svenskar brukar däremot se mig som en anakronistisk filur.

          Sägas skall att många invandrade också är rätt ruttna på vidriga beteenden men har svårt att säga ifrån – de ses snabbt som förrädare och svenskhundar i så fall, inte sällan finns vänsterpolitiker eller politiskt intresserade på vänsterkanten bakom den åsikten.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare
          Ps Om du har möjlighet när/om det blir aktuellt med barn i skolålder – överväg Schweiz. alternativt så helsvensk friskola som möjligt. Ds

          Svara
    • Hur mycket tänker dom brandskatta oss andra – igen?

      Svara
      • T

         /  12/15/2015

        Tänkte föreslå att alla strejkar 1 vecka så havererar allt men sen kom jag att tänka på att många idag lever från hand till mun så det faller på sin omöjlighet.

        Svara
  15. Urban

     /  12/15/2015

    Av denna artikel i Metro, av alla tidningar, kan man i princip dra slutsatsen att det är naturligt att rösta på SD…. ”Det som är främmande för oss håller vi gärna på behörigt avstånd. Vår hjärna är programmerad att till en början vara skeptisk till det som är okänt.– Den ska hellre misstänka fara än vara för godtrogen, enligt psykologen Jens Driessen.”. Artikeln gäller iofs personligt utrymme men samma mekanismer borde även gå att applicera på samhällsnivå. http://www.metro.se/nyheter/instinktivt-avstand-till-det-okanda/Hdzoln!yYo@UHuvV9zSt6JMH@gHg/

    Svara
    • Ivar L

       /  12/15/2015

      Du tänkte ett steg längre än JH-broilrarna.
      Det hade de inget begrepp om.

      Men följande i artikeln är totalt felaktigt och visar hur domesticerade människorsaknar begrepp om de yttre ramarna för sin existens:
      ”Till skillnad från förr har vi i dag inte samma behov av andra människor för att överleva.”
      Vi har förmodligen mer behov av andra för att överleva idag. Individualismen är bara en illusion och bygger på att samhället är välorganiserat. En aspekt som många som förespråkar vidöppna gränser inte inser.

      Svara
      • Anders

         /  12/16/2015

        Haha, de skulle inte klara sig länge utan andra människors kunnande och arbete. De kan ju börja med att tillverka kläder på kroppen och basal överlevnadsutrustning. Sen kan de gå ut i skogen och leva på det de kan fixa själv. Skydd, vatten, mat. Lycka till!
        Hela vårt samhälle bygger på att specialister gör det de är bäst på och att vi delar, handlar, frukten av detta kunnande/arbete av varandra. Som specialister kommer vi längre som samhälle än som generalister, men vi blir personligen mer sårbara om systemet havererar. Om Sverige idag skulle stå brevid en större världskonflikt som ww2, skulle vi vara mycket sämre rustade än för 70 år sedan. Hur många kan laga sina kläder eller ens tända i en vedspis?

        Svara
        • Rikard

           /  12/16/2015

          Hej.

          De som inte kan själva är alltid fler än de som väljer att kunna. Skär man till benet äger du inte mer än du kan försvara.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
        • Så sant. När jag tänker på vad min mor kunde – med 7 år i skola- och jag själv – 9,5 år universitet- slår hon mig ändå i det praktiska kunnandet. Vi tillsammans i kris kunde dock klara oss bra. Men hon är död och jag känner ingen med hennes problemlösande kapacitet.

          Svara
      • Kristian

         /  12/16/2015

        Precis.
        Man behöver inte längre
        * manliga släktingar som skyddar mot våld (polis, militär).
        * odla egen mat (industrialiserad matproduktion, fungerande transportnät).
        * döda djur för att kunna klä sig i deras hudar (kläder sydda i tredje världen).
        * kvinnliga släktingar som sköter ”kvinnogöra” (hushållstjänster, mataffärer).
        * leva i … diverse restprodukter (fungerande avlopp, sophämtning).
        * tjäna pengar eller göra något som helst arbete för sitt uppehälle (stat, stat, stat).
        * någon som helst kunskap om sjukvård eller vilka svampar som är ätliga (sjukvård, telefon, ambulans).
        * någon kunskap om vilka svampar som är kul men inte dödliga (systembolaget, internet).

        Carol Deppe (PhD Harvard, har skrivit ”The Resilient Gardener: Food Production and Self-reliance in Uncertain Times”) har talat om hur Neandertalare kanske kunde klara sig som individer. Homo Sapiens klarar sig som djurart eller samhälle.

        Deppe säger tydligt att det där med att vara ”oberoende” av andra är inget hon ens försöker med. Det hon vill är att göra sin bit av jobbet.

        Svara
  16. Svenne

     /  12/15/2015

    Varför bryr sig amerikanerna om att skicka förfrågan:)

    Svara
    • Ivar L

       /  12/16/2015

      Fast personligen vill jag inte att vi ”hjälper till”. Jag skickar nog helst en kram jag med.
      USA:s, NATO:s och EU:s rumsterande i mellanöstern har starkt bidragit till kaoset. I värsta fall avsätter de Assad (som helt klart är en vidrig diktator) och då blir det Libyen av Syrien också.

      Svara
      • Svenne

         /  12/16/2015

        Tur att det inte är inbördeskrig här i Sverige, för vem i utlandet skulle bry sig?

        Svara
  17. Svenne

     /  12/15/2015

    Visa utdrag från Fb-belastningsregistret!
    https://twitter.com/Kifflom__/status/676871187838976000

    Svara
    • Kristian

       /  12/16/2015

      Kina har den typen system redan. Nästan heltäckande. Allt du gör via internet, allt du köper, alla du har (internet, telefon) kontakt med.
      Påverkar jobb, barnens skola, utlandsresor.

      Svara
  18. Is@mail

     /  12/16/2015

    ”GP hade ett reportage om en 16-åring som en med bara ledsyn kunde se var mycket äldre, ”

    WTF?
    ”som EN med bara ledsyn”
    ”EN” ?
    har du gått och blivit indoktrinerad ? =)

    Svara
  19. Svenne

     /  12/16/2015

    Kulturkrockar?
    http://www.sydsvenskan.se/malmo/tank-om-delandet-kunde-bli-ett-akta-engagemang/
    ”Sorgenfriskolan står öde och tom men på fotbollsplanen bredvid lyser lampor. En träning håller precis på att avslutas. Himlen är lika mörk som den asfalterade skolgården jag korsar.

    Jag tittar ner i mobilen som jag alltid gör när jag rör mig utanför hemmet utan barn och vill maxa min egentid. Därför ser jag dem inte förrän de står precis framför mig.

    Det knyter sig direkt i magen.

    Nyss var jag en småbarnsmamma på väg till ett träningspass – nu är jag en jävla hora, som ska knullas. Det är vad de säger när jag försöker passera.

    De kan inte vara mer än tolv år. Kanske tretton.”

    Svara
    • Rikard

       /  12/16/2015

      Hej.

      Verklighetschock? Har bott granne med den skolan. Situationen har varit sån enda sedan juggarna fick välla in, och det har nu eskalerat så att i jämförelse med afrikaner och araber är serber, kroater och bosnier bara trevliga.

      Tror det är bra för resten av Sverige att få kontakt med Malmös vardag sedan över tjugo år.

      Nationellt flyktingläger på Södermalm nu!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Kristian

       /  12/16/2015

      Berikande.

      Svara
  20. MiT

     /  12/16/2015

    Svara
    • Bo

       /  12/16/2015

      Vore det inte bättre om de granskade den organiserade ”trafficking” som tiggeriet utgör? Och naturligtvis är My Vingren inblandad.

      Svara
      • Ivar L

         /  12/16/2015

        Synd att inte Ekot granskade My Vingren först. De kanske skulle anställt Sandstig istället?

        Svara
    • Ivar L

       /  12/16/2015

      Jag tycker det är alldeles självklart att tiggare resgistreras. Alla som vistas i landet men som inte kan antas vara svenska medborgare bör naturligtvis registreras (med biometriska data) och hållas kolla på. De som bryter mot tremånadersregeln bör avvisas, de som begår brott kan lättare spåras. Det är inte någon skolutflykt i det gröna polisen har som uppgift att övervaka utan det är de grundläggande funktionerna som får samhället att fungera.
      Naturligtvis skall alla oavsett urpsrung behandlas lagenligt och jämlikt, men vi själva är ju registrerade intill förbannelse så vad är problemet med att även tiggare från östra EU får vara med i register nu när de är här?

      Svara
  21. Ivar L

     /  12/16/2015

    En kvinna skriver till Idagsidan i SvD om sin oro för flyktingsitutationen. ”Filosofen” Liza Haglund som svarar vänder naturligtvis (efter en extremt långrandig uppstapling av självklarheter) skribentens resonemang ut och in för att slippa diskutera det konkreta innehållet i hennes oro:
    ”Är det möjligen så att vi tack vare flyktingströmningen ser vad som verk­ligen betyder något i livet och att vi utvecklar oss som människor?”
    http://www.svd.se/oroar-vi-oss-over-ratt-saker/om/fraga-filosofen

    Och vilket högsäte kan ”filosofen” Liza Haglund tänkas komma ifrån?
    Nämen ser man på:
    Södertörns lekskola.

    Svara
    • Jan

       /  12/16/2015

      Adjunktens svar är både innehållslöst och tendentiöst. Högst ovetenskapligt.

      Svara
    • Svenne

       /  12/16/2015

      Så Viktor Banke lyckas vara nedlåtande mot Uvell, Bylund och personer med funktionsnedsättningar – eller hur man ska tyda Bankes hatiska tweet.

      Svara
      • Kristian

         /  12/16/2015

        Tror han är satirisk.
        Svårt att avgöra när det lyfts ur sitt sammanhang.

        Svara
  22. robert

     /  12/16/2015

    debatt läggs ned: http://www.gp.se/kulturnoje/1.2929226-svt-skrotar-trotjanaren-debatt-

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.2929226-svt-skrotar-trotjanaren-debatt-
    Var det inte igår som SVT anställde det röda praktarslet Jan Helin till ny programdirektör?
    Så hans första dag på jobbet togs det bort ett program som ställer olika åsikter mot varandra?
    Jag gissar att det bara finns en rätt åsikt och snart kommer vi alla att få höra den.

    om och om igen…

    Svara
  1. Lite blandat från 2015 del 5 | WTF?

Lämna ett svar till Svenne Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.