Lite gammalt som ligger och skräpar del 8

Dags för ett inlägg med lite gammalt som man sparat på sig och kanske även använt här på bloggen, så man kan jämföra lite med hur det ser ut nu och hur det såg ut för 4-5 år sedan.

Tidigare:

Lite gammalt som ligger och skräpar del 1

Lite gammalt som ligger och skräpar del 2

Lite gammalt som ligger och skräpar del 3

Lite gammalt som ligger och skräpar del 4

Lite gammalt som ligger och skräpar del 5

Lite gammalt som ligger och skräpar del 6

Lite gammalt som ligger och skräpar del 7

Dagens inlägg:

Om man tror att de där FATTA MAN, MÄN (fd Män för jämställdhet) osv är vad namnen säger så är man rätt snett ute, de är mer radikala än vad Gudrun är…

Riktiga experter på män och manlighet som t ex Östensson, Cleo, Kronlöf, Femtastic, Tjeder (genusforskare), Hasselvall (han som ansåg att det var ett sexuellt övergrepp när han klappade sin sambo på baken när han gick förbi henne i köket hemma), Lukas Romson, Tidholm, Lineo osv. Såna här lyssnar (jo, fortfarande…) man alltså på på allvar 2014.

Knyckare tyckte det var kul humor med författare som tagit livet av sig. För att de var män.

Jo, det var faktiskt en som gjorde just det

Debatt om feminism på Aftonbladet 2014. Visst hade de en otrolig mångfald av åsikter i frågan…

En svensk författare.

Blodröd jul önskade Kulturnyheterna på SVT 2014. Tror ni jag skojar? Det gör jag inte. Fantastiskt sätt att få in den rätta julstämningen kl 19:20 dagen innan julafton!

Rosengren, numera moderat kommunalråd i Växjö, var väldigt bekymrad över det ovan i jan 2014. Finns flera tweetar som följer på den som visar vad jag menar…

Superkompetensen, som väl aldrig någonsin jobbat i något privat företag där det handlar om att göra skäl för sin lön, förklarar hur det ligger till!

Malena Ernman innan hon snöade bort sig i klimatalarmismen.

När Moderaterna med sin lilla fint ”DÖ” kringgick demokratin så tyckte inte särskilt många av de över 1000 kommentarerna att det var en lysande idé. Jo, det var Moderaternas lilla idé, det var Reinfeldt som smög runt i kulisserna och knåpade ihop den…

Vet inte om det där är den mest lämpliga att ha som lärare på en skola…

Jäkla sätt att upprätthålla heteronormen genom att tro att de flesta som föds är heterosexuella  :-/

Lina har man lyssnat på eftersom hon har så mycket klokt att komma med. Hon har t o m fått jobb på SVT tack vare den kompetensen.

Lektorn på Södertörn kallar den kunniga och sympatiska David Lindén för troll

och den ”lille knodden”. Och nej, han kastade inte alls några invektiv…

Inget konstigt alls för 5 år sedan utan sånt där var nästan mellanmjölk då.

Reinfeldt-regeringens mansexpert tror heterosexualitet inte kommer att vara norm framöver. Eftersom det tydligen bara är nåt politiskt vilken sexuell läggning man har.

Undrar vad Jonna Simas mamma säger?

Ja var kan man ha fått det ifrån…

Våga vara våldsvänster tycker Nabila.

Då passar man bra som lärare på Södertörn.

Inkludering genom att inte önska god jul tycker Vian Tahir är bra grejer för man ska inte glömma allt vi lärt oss om inkludering. Det var Vian som havererade @sweden-kontot på twitter genom sin blocklista som bara blockade botar, nazister, fascister och homohatare. Som t ex Israels ambassadör i Sverige, svenska journalister, politiker, Köpenhamns borgmästare, Bill Gates osv. Supersmart tyckte personalen på Svenska Institutet om att ge bort makten över twitterkontot även efter veckan var över för det var vad man gjorde i o m blocklistan. Så en svensk myndighet kallade officiellt Israels ambassadör för nazist och homohatare.

När Kakan hamnade i självförvållat hattrubbel.

Nyheter24 ville prata med Ken Ring. Gick sådär.

Agenda handlade om kränkningar av svenskt territorium men i Dalundes värld, miljöpartist som han är, så var det inte lika viktigt som vilka som sa vad.

Och nej, han fick inte alls nåt hat. Lite välförtjänt småhån fick han men inget hat. Det VET jag för jag kollade nämligen…

Så kan det gå när man har olika flikar uppe och innehållet är så likt att man råkar länka till fel. Eller så smygläser hon bara Fria Tider men vågar inte erkänna det.

Könskodade hundkläder.

Ovan kan ni höra samma Almén sjunga in #jimställdhet i myndigheter.

Och i underlaget med lämpliga kandidater man hade inför anställningarna var det såklart något fler kvinnor än män…

2012 kunde det se ut sådär.

Hur man beskriver Mona Walters. Riktiga pensionsräddare…

Efter dådet mot Charlie Hebdo.

Var är du Ehsan? Det var länge sen man såg något från dig i Aftonbladet? Vad hände? Snart två år sedan du bara försvann liksom…?

Antagligen räknade han sig inte som man själv då. Och ingen brydde sig om hans åsikter heller för den delen.

Såna där saker om korstågen och liknande är så korkat att man tappar andan. Om inte Sahlin och Ramberg faktiskt anser att vi har utvecklats sen dess medan islam inte har det, att korstågen och islam ska jämföras som likvärdiga saker trots att det ena var medeltiden medan terrordådet i Paris bara 4 dagar tidigare? För det är ju enda poängen man kan göra mellan medeltid och nutid, att den ena inte befinner sig där längre medan den andra gör det?

Undrar om Halmstad Moské också tycker att vi ska tänka på korstågen…?

Vem som tar vem, vem som gillar vem, vem som säger vad osv är alltid viktigast enligt objektiv journalist på Sydsvenskan.

Queera byggnader var i ropet 2015! Ny forskning skulle ta fram sådana byggnader i alla fall. Vad för forskning har jag dock ingen aning om.

Gubbstopp tyckte Franchell var lysande 2015.

Johanna Frändén ansåg att Teodorescu hade Veckorevyn-retorik. Till skillnad från Frändén själv då antar jag vars hela karriär byggde på Zlatan vilket betyder att hennes karriär också är dalande nu.

Minns inte var det där kom ifrån men en och en och en och en och en säger en del om i vilka kretsar man kan hitta det antar jag.

Möllerop från RFSL tyckte det var problematiskt att beskriva en heterosexuell relation, eller ”olikkönad relation” som han föredrar att kalla det, som vanligast. Det blev problem redan där enligt honom. Eller hen. Eller hin. Eller xi eller vad fan de vill kallas för.

Klenell, då chefredaktör för satirmagasinet Galago, om vilka som står för hoten mot satiriker. Att de aldrig skulle få för sig att publicera en satirbild av Muhammed spelar förstås absolut inte in. Det var en som beskrev Klenell och Galago som en liten chihuahua som skällde på allt de visste var helt ofarligt men pep och gömde sig så fort det blev allvar.

Jämställdhet enligt Sveriges Kommuner och Landsting.

Vet inte om han faktiskt menar det där eller inte.

Mmm, jo. Vänstern är ju verkligen kända för att jobba mot antisemitism…

Japp, för män får ju så mycket hjälp med sina problem…

En kommentar om det gamla trötta ”obetalt hemarbete”.

Kommentarerna handlar om sånt där som var poppis för några år sedan. Ni vet det tunga arbetet med den mentala anteckningen om att tandkrämen snart är slut…

Träffande på samma tema.

Och lite mer, om man delar exakt lika så finns ju ändå den mentala obalansen!

100% jämställdhet på Vison syds utbildningsgäng i jämställdhetsarbete!

Estetiska lärprocesser skulle effektivisera undervisningen!

Det var sånt Gustav Fridolin, då utbildningsminister och Alice Bah Kuhnke, då kultur- och demokratiminister, tyckte var toppen för att fixa skolan. Nu skulle eleverna ”få dem kunskaper och färdigheter” man behövde i livet!

Den tokroliga mansexperten Bianca Kronlöf.

Mot dom – alla slem! Efter att Mirjamsdotter fylleskrikit gubbslem åt Josefsson.

Svenska politiker…

Det queera perspektivet.

Det är så gulligt, byta ut vokaler mot en siffra så personen ”inte ska veta” om man söker på sitt eget namn  😛

Ännu en vit gubbe, det är Loa Falkman hon menar.

Saker som upptog ca 99% av Veronica Palms tankar för några år sedan. Är säkert likadant nu i o f.

Vad som sägs i en moské på arabiska resp vad som översätts till svenska… Kommer från en artikel i SvD för många år sedan.

Malin Roos på Expressen kallade i alla fall Loa Falkman för en ”vit medelålders man”. Rätt schysst ändå att kallas medelålders med tanke på att han var typ 67 eller nåt då. Men jag gissar att det inte var för att vara schysst utan för att det inte skulle se lika snyggt ut att hacka på en äldre…

Ibland dög de där vita männen i alla fall.

SBR ansåg att man måste lämna in en redovisning om hur man jobbar med genusfrågor för att kunna söka bidrag sa Olle Zetterberg.

Som satt i styrelsen för Näsviseförmedlingen.

Och Thomsgård, som startade Näsvise, verkar känna familjen rätt bra. Och ännu en Zetterberg var väldigt engagerad i Fi.

Gissar att finnarna inte var sådär jättepigga på den idén…

Det var allt för den här gången!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

166 kommentarer

  1. hllviken

     /  08/07/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2019

      Fattar inte tesen här.

      Att marxister/leninister skulle elimineras vid alla maktövertaganden låter precis som motsatsen till nästan alla ”revolutioner” i världen under 1900-talet. Det är väl i princip enbart Nazityskland och Iranska revolutionen som inte satte kommunister på tronen efter ”crisis” i flödesschemat?

      Svara
      • Rikard

         /  08/07/2019

        Hej.

        Tillåt mig förklara: det är inte fråga om lojalitet mot marxismen eller ideologisk renlärighet annat än retoriskt. Det är fråga om en antingen destabiliserad konkurrent/motståndares allierad, eller en vänligt stämd regim istället för den föregående. Du måste se skådespelarna, inte karaktärerna i dramat, kan man säga.

        Vitsen är att den situation som råder efter krisen skall vara en av följande:

        A) Fortsatt kris med ökande kostnader för motståndare (humanitära insatser, politisk splittring, med mera; se på Ukraina t ex)
        B) Totalt sammanbrott så att fredsbevarande intervention kan motiveras (ockupation och/eller installerande av lydig regim)

        Rysk försvarsdoktrin går i hög grad ut på att destabilisera och underminera potentiella hot långt i förväg, samt att etablera buffertzoner så att framtida krig inte utkämpas i moderlandet igen. Även Bezmenvos föredrag bör ses som en påverkansoperation: ”Se vad duktiga vi är på att manipulera er; ni kan aldrig lita på varandra för vem som helst av er kan vara en som arbetar för oss, vare sig de vet det eller ej.”

        Du kan inte analysera eller tolka ryska förehavanden med annat än rysk måttstock (vilket i och för sig gäller alla andra också; man måste förstå den andre som han förstår sig själv).

        En svensk får bryderi av frågan ”Vill du vinna eller ha rätt?” Det får inte en ryss. Den som vinner hade rätt, anser Ivan.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Ivar L

           /  08/07/2019

          Du är som jag antyder i min längre post inne på samma spår som de som menar att IS inte är islam. En ideologi omsatt till handling kan ta sig många uttryck men är ändå ett resultat av nämnda ideologi om den görs i ideologins namn och har i vart fall ett rimligt antal följare.

          Svara
          • Senior

             /  08/07/2019

            Precis.
            De är ute efter att införa ett likvärdigt styrelseskick efter destabiliseringen, som de helt enkelt tar över, antingen via marionetter, eller ett hårt övertagande genom intervenerande och likvidation av det befintliga styret.

            Därefter vill de styra i lugn och ro i ett stabilt land, varför de nyttiga idioter som medvetet eller omedvetet hjälpt dem destabilisera landet likvideras.
            -Oavsett om de kallar sig kommunister eller feminister etc.

          • Ivar L

             /  08/07/2019

            ”De”?

            Som om alla maktövertaganden sett likadana ut och gjorts av samma människor enligt samma plan…

            Att hitta likheter i hur människor uppför sig i delvis likartade situationer betyder inte att allt är samma sak. Det låter som postmodernism. Dessutom finns det inga säkra maktövertaganden som alltid går enligt någon fastslagen hemlig plan. Det kan gå lite hur som helst. Det går inte att med säkerhet säga vilka de ”nyttiga idioterna” som senare skall avrättas blir. Däremot kan man naturligtvis i efterhand – efter ett maktskifte – peka ut vilka som varit nyttiga idioter just denna gång.

            Och Marxism är Marxism, även om någon avrättat universitetsprofessor tyckte att Sovjet inte var äkta realiserande av Marx teser.

            I fallet feminister som vurmar för islam och pratar intersektionalitet och islamofobi kan man kanske redan i förhand vara rätt säker på att de kommer bli de nyttiga idioterna eftersom det är så uppenbart att de aldrig skulle vinna efter ett muslimskt maktövertaganden men så tydligt är det sällan.

          • Rikard

             /  08/07/2019

            Hej.

            Nej, det är jag inte. IS är ett uttryck för islam i bokstavstrogen form, utan de spärrar för vad Koranen säger som diverse samhällen och stater upprätthåller. Jag har aldrig hävdat något annat än att IS är muslimer, Ivar.

            Rysk underrättelsetjänst, militär och allmän utrikespolitik har sedan Peter den Store haft samma mål, samma övergripande strategiska hänsyn och ramar och vem som är avbildad på porträttet av chefen spelar mindre roll: jobbet är att agera för Ryssland – Za Rodina! – helt enkelt. Slå upp etymologin för ”rodina” så får du en inblick i hur de tänker.

            ”Att hitta likheter i hur människor uppför sig i delvis likartade situationer betyder inte att allt är samma sak.” Fullt korrekt. Att avliva livsdugliga foster för att kvinnan så önskar kallas i nutid för rättighet; att avliva foster för att de kommer att födas med defekter kallas rasbiologi och anses som ett brott (utom när det via fosterdiagnostik kan smygas in som rättighet enligt ovan), och att göra det för att rädda kvinnans liv anses som det minst dåliga medicinska alternativet. Resultatet oavsett retorik och semantik är ett dödat foster, men situationernas kontext avgör till stor del hur vi förmår uppfatta det.

            ”Och Marxism är Marxism, även om någon avrättat universitetsprofessor tyckte att Sovjet inte var äkta realiserande av Marx teser.” Åter, fullt korrekt. Det enda sätt vi kan bedöma en idé är via dess genomförande. Om idén inte kallar sig eller tydligt definierar sig blir det vanskligt vid taxonomi och klassificering, men när idén av de som genomför den kallas vid sitt namn råder inga tvivel annat än för folk som är anhängare av sagda idé (i teorin om empirin inte längre är comm il faut). Venezuela, Kuba, DDR, Sovjet, Sverige, Tyskland under nazi-tiden, Mussolinis Italien, Kina, m fl är alla olika exempel på stater som genomfört i grunden marxistiska idéer, men med variation i förutsättningar, metod, grad av renlärighetstänkande kontra pragmatism och därför också konsekvens. Inget av exemplen har heller, förutom Sovjet de första ca tio åren, verkligen försökt genomföra hela Manifestet eller byggt staten helt på Kapitalet (något man stegvis övergav även i Sovjet då empirin och därmed pragmatismen fick råda alltmer; jämför med Kina från Deng Xiaoping och framåt). Givetvis kan man göra liknande med andra idéer – hur mycket kristendomen varit en del av alla irländska partiers politik t ex, eller vad den amerikanska laissez faire-kapitalismen under artonhundratalet resulterade i.

            Vad man framförallt skall undvika i sådan här diskussion eller analys är att tänka i goda och onda. Det ger bättre insikter om man håller sig till att studera den faktiska verkligheten först, och sedan lägger till och jämför med retoriken. Gör man tvärtom blir det rätt lätt snett.

            Exempel: Socialdemokraterna i Sverige har sedan femtiotalets slut i princip inte nämnt ord som klasskamp och liknande av mycket goda skäl. De orden och begreppen satt för hårt ihop med sovjetisk retorik och sovjetunionens politiska parti i Sverige (Vänsterpartiet). Innebär det att socialdemokratin lämnat sitt idéarv? Frågan är fel i sig själv. En bättre beskrivning är att de förändrat vilka delar av idéarvet de valt att bibehålla och söka genomföra (socialisering av företag via löntagarfonder t ex) och vilka de slutat upprätthålla som nödvändiga (total demilitarisering, förbud mot kyrkor och privata banker, och avskaffandet av monarkin). Detta ger givetvis upphov till debatter om kätteri mot läran. Jämför här med Marocko var kung balanserar på en knivsegg mellan att modernisera och sekularisera (eller som jag anser: civilisera) islam och att bli utpekad som avfälling och kättare. Alternativet till balansgången är öppen konflikt och inbördeskrig – ett exempel på ett lyckat sådant är Atatürk. Utan hans ytterst hårdhänta tukt av prästerskapet hade Turkiet aldrig blivit så modernt som det ändock är idag.

            Det är en evig debatt, den om huruvida man kan ändra implementationen av principerna utan att svika desamma. För mycket revolutionär dynamik och allt blir poststrukturalistiskt, nihilistisk och relativistiskt sofisteri; för lite och allt blir statiskt, dogmatiskt, fundamentalistiskt och regressivt.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ivar L

             /  08/08/2019

            ”IS är ett uttryck för islam i bokstavstrogen form”

            Byt ut IS mot Irans regim då och för samma resonemang. Båda kan definitivt inte vara uttryck för någon slag bokstavstrogen grundislam eftersom de är så olika religiöst. Båda är däremot terrorregimer med död och tortyr på menyn. Precis som med leninismens olika praktiska varianter så har vi här olika varianter på islamism. Det finns ingen kvalitativ skillnad mellan hur detta utspelar sig utifrån de olika grundeideologierna/religionerna i fråga.

            Se ideologin/religionen som stammen och grenarna som praktiken. I fallet marxism har alla grenar hittills varit fattigdom, kaos, våld, terror. I fallet islam ungefär detsamma (minus fattigdom i några fall) i de fall islam gjorts till statsbärande politisk islam.

            Dina idéer om ryssarnas predestination sedan Peter den Store är spännande läsning som underhållningslitteratur betraktad. Jag är inte anhängare av den typen av banal determinism dock.

            Men min huvudinvändning är att jag inte tycker marxister och leninister hör hemma i en kolumn som listar offer.

            Att ingen stat genomfört Marx fantasier fullt ut diskvalificerar dem inte från att ha varit marxistiska om det gjorts i hans namn. Kapitalet var ju lika mycket försök till en prognos som en manual till nationsbyggande och gubben hade ju i grunden fel på många punkter. Med största sannolikhet finns det ingen möjlighet att genomföra hans utopi, men marxism är trots det en farlig ideologi som fortfarande lockar många och kan användas för att genomföra maktövertaganden och konfiskering, såsom i Venezuela. Därför passar marxister inte in i kolumnen offer.

            Sossarna har för övrigt aldrig kallat sig marxister eller leninister utan hade istället en underrättelsetjänst som höll koll på dessas förehavanden. Att en del på högerkanten mår bättre om de ser sossarna som kommunister ser jag mest som kuriosa.

        • Ivar L

           /  08/07/2019

          ”PEKING Xi Jinping kommer ut från kommunistpartiets kongress upphöjd som en Mao Zedong för vår tidsålder. Han har fått sitt namn inskrivet i partistadgarna tillsammans med Mao, Lenin och Marx och spås nu ha sista ordet i supermaktens politik under resten av sitt liv.”

          Bara för att ta ett exempel.

          Naturligtvis kan man ju alltid säga att de ”riktiga” kommunisterna (ungefär de ni kallar nyttiga idioter) aldrig skulle införa diktatur. Så resonerar ju många vardagskommunister men det finns ingen annan ideologi bakom än själva kommunismen. Antagligen kan en nazist köra ett liknande resonemang och en jihadist också. Den har vi ju dessutom också hört; IS är inte riktig islam bla bla bla. Djävla skitprat. Den ideologi som används för att skapa en diktaturstat är den statens ideologi. Att den bänds och vrids för att passa den för dagen styrande diktatorn och hans entourage är inget annat än ideologins praktiska utövande. Ideologin omsatt tillhandling.

          Marxism och Leninism är två tydliga pelare i uppbyggnaden av mytologin i nästan samtliga kommunistiska diktaturer. Att diktatorer sedan nästan alltid gör stora utrensningar i de egna leden hör också till diktaturens väsen och är knappast ett bevis för att grundideologin inte är en grundpelare i regimens maktutövande.

          ”Nyttiga idioter” är till en inte obetydlig del inget annat än förlorare i kampen om makten. Många har försökt ta sig fram och göra karriär i ideologins namn. De är inte mer ideologiskt ”riktiga” än de som lyckats bättre och kanske därför avrättar sina motståndare.

          Svara
      • Det där är väl huvudplanen när slutmålet var militärt övertagande av östeuropamodell.
        Många länder har blivit tillräckligt instabila på egen hand och man behövde inte göra så mycket mer.
        Sedan visade sig Sovjet inte ha råd att ha folk på plats allteftersom.

        Moldbug talar om ”muppet states,” en variant av ”puppet” fast ännu mer verklighetstrogen.
        Båda sidor i kalla kriget höll sig med dessa.

        Svara
    • hllviken

       /  08/07/2019

      ”Nyttiga idioter” arbetar för sin egen undergång.
      Feministiska rörelser som endast motarbetar vita män från kristen kultur gynnar naturligtvis maktövertagande från de andra gruppernas sida.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/07/2019

        Vet inte vilka de ”andra grupperna” är men som sagt. Kommunistiska diktaturer utgår ofta från Marx och Lenin så de som tillber dessa ikoner blir inte per automatik eliminerade. Tvärtom blir många despoter.

        Svara
        • Senior

           /  08/07/2019

          Både och skulle jag säga.

          De riktiga idealisterna inbillar sig ju att nirvana uppstår efter proletariatets diktatur, de lär bli fogliga lydiga utnyttjade medborgare som låter ”proletariatet” hunsa dem medan de tillber porträttet av Lenin eller Marx och väntar på något som aldrig dyker upp.

          -Det enda som möjligen dyker upp är Stasi/Gestapo/KGB eller vad moralpoliserna kallas, de som grannarna ringt i förebyggande syfte då de annars misstänker att du kommer att ange dem för något av alla dessa fabricerade brott….

          Despoterna strävar istället att bli proletariatets diktatur, antingen gör de hänsynslös karriär inom diktaturen, eller så blir de själva förr eller senare likviderade i den interna konkurrensens utrensningar. -De har inga ambitioner att gå vidare från denna proletariatets diktatur.

          Facit finns från alla länder som provat, historiskt och pågående.

          Svara
          • Ivar L

             /  08/07/2019

            Jo, jag kan hålla med om att det säkert finns idealister som går en ideologis ärenden med en utopi för ögonen och vägrar se vad som egentligen håller på att hända och sedan blir förslavade, marionetter eller avrättade.
            Men jag tror inte ens en idealist med nödvändighet missar chansen att ta makten om den uppstår. Tvärtom tror jag en hel del diktatorer börjat sin bana med sin egen hemkokta idealism med det ena eller andra namnet som sedan utvecklats. Och då är det i den ideoligns namn de är diktaturer. Därför kan man inte som bilden antyder säga att marxister och leninister i en diktaturstat per automatik kommer rensas bort. Samma med isalmism i stil med IS eller talibaner.

          • heh

             /  08/07/2019

            ”Men jag tror inte ens en idealist med nödvändighet missar chansen att ta makten om den uppstår.”

            Är det inte därför de rensas bort. För att de utgör ett potentiellt hot och bitter opposition.

            Den som tar makten med våld kan såklart ha en ideologisk markör eller hemvist. Till och med vara fundamentalist.

            Men de som driver opinion och talar sig varmast om jämlikhet står kanske inte först i ledet att skära halsen av folk.

            Förutom i Sverige där feminister ska klippa kuken.

            Det görs i alla fall en distinktion mellan de idealister som krattar vägen till kaos och de makthavare som förvaltar den vägen genom att gå över lik.

            Hans poäng är väl bara att den desillusionerade idealisten kan utgöra den bittraste fiende för makthavare.

            Bilden är väl en skiss eller modell, men ingen exakt vetenskap.

          • Ivar L

             /  08/08/2019

            Problemet med memen som jag ser det är att den utmålar marxister och leninister som offer. Jag ser istället dem och den ideologi de bär som skapare av terrorn, inte som dess offer. Precis som med jihadister och nazister.

          • ”Problemet med memen som jag ser det är att den utmålar marxister och leninister som offer.”

            Snarare de som leker marxister och leninister.

          • Ivar L

             /  08/08/2019

            @Kristian

            Ja, så kan man nog se det. Det finns ju en hel del i ett land som Sverige som mer har det som en slags livsstilsmarkör. Fast precis som med nazister skall man inte helt avfärda det som omoget. De bär på fröet till monstret allihop.

          • Senior

             /  08/08/2019

            ”Men jag tror inte ens en idealist med nödvändighet missar chansen att ta makten om den uppstår.”

            De riktiga idealisterna gällande Marxism välkomnar ju det klasslösa samhället, där alla är lika värda och har lika talan. Där finns ju ingen som strävar efter makt där………

            Det räcker ju att bevittna det tjuv- och rackarspel som inträder när S väljer partiledare……. Den som först och frivilligt träder fram med sina ambitioner är ju bränd direkt.

            Man måste ju ”böna och be” innan någon ”offrar” sig och tar på sig makten…..

            -Allt för att lura idealisterna……

  2. Frida Gustavlin

     /  08/07/2019

    Det osminkade manshatet har möjligtvis fått ta ett litet steg tillbaka, däremot så känns det som att det riktigt grova våldet numera blivit så vardagligt att ett mord endast toppar nyhetsrapporteringen några ynkliga timmar. I natt mördades en man i Tensta, gissningsvis relaterat till droger och organiserad brottslighet, toppnyhet på morgonen, nu runt lunch plaskar den riktigt långt ner på nyhetssidorna.

    Nättidningarna reglerar så klart placering efter antal klick, få klick ger sämre placering. Läsarna är antagligen mer intresserade av Runar Sögaards möte med Anna Anka.

    Svara
    • Jans

       /  08/07/2019

      Det är ett oavvisligt faktum att det är vardagligt att en man mördats i Tensta numera. Det är helt enkelt ingen som bryr sig om det inte har någon särskild karaktär. Lika lite som att en dödsolycka i trafiken har något nyhetsvärde om det inte är något speciellt med den, t.ex. att en hel familj dör eller kändis.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/08/2019

        Att jämföra med trafikdöda är ju inte helt orimligt, förra året dog 325 personer i trafiken, vilket kan jämföras med 306 skjutningar.

        https://mitti.se/lansnyheter/kostar-skjutning-samhallet/

        En skjutning uppskattas alltså kosta ca 75 miljoner kronor, låter nog rätt mycket, notan landar alltså på 22 miljarder, orimligt högt. Låt säga att det kostar en tiondel så är det ändå två miljarder.

        Svara
  3. Johannes

     /  08/07/2019

    Trevligt att det faktiskt verkar gå lite åt rätt håll, dock är jag rädd att de flesta av dessa troligen hyser samma åsikter, men sociala medieplattformar blev ju tvungna att börja bli lite jämstäldare kring hatretoriken åt alla håll för nåt år sedan. Det var lite gnäll när de inte längre fick skriva ”kill all White men”, men sedan rättade de sig i ledet.
    Personligen hör jag hellre att nån hatar och vill döda mig än att ”min kropps blotta existens skrämmer och begränsar handlingsutrymmet för rasifierade och andra marginaliserade och förtryckta kroppar och är i sig en terroristisk artefakt som symboliserar det våltäktskulturella västerländska hatet” . Kan de inte bara säga att de vill ha Lebensraum i stället för att hitta på nytt dravel hela tiden?

    Svara
  4. weasel

     /  08/07/2019

    ” så man kan jämföra lite med hur det ser ut nu och hur det såg ut för 4-5 år sedan”

    Tyvärr ser jag ingen skillnad.
    Visst, om man letar går det väl att hitta små skillnader.
    Exempelvis har ju ”feministen” Eshan Fadakar försvunnit från Aftonbladet, märkligt nog i samband med #metoo….
    Men eftersom han har ersatts av någon antingen lika infantil eller ännu mera infantil, så kan man ju inte se det som någon slags förbättring.

    Hur gick det egentligen så här ?

    ”Psykiatrireformen (Psyk-ÄDEL) var en reform för psykiatrin i Sverige som beslutades 1994 och genomfördes 1995. Den föregicks av psykiatriutredningen (SOU 1992:73) som visade att personer med psykisk ohälsa hade mycket dålig samverkan med övriga samhället i jämförelse med andra svaga grupper. Tanken var att psykiskt sjuka personer i högre grad skulle integreras med resten av samhället”

    Svara
  5. x

     /  08/07/2019

    Svara
    • Jans

       /  08/07/2019

      Bäst att titta innan Youtube bestämmer sig för att ”kilmatförnekande” är hatespeech mot Greta Thunberg och tar ner videon.

      Svara
      • I slutet av den här
        https://fridebatt.se/expressen-ljuger-med-noaa/
        finns ännu ett diagram att spara innan det blir förbjudet:

        Vi ligger en bit under ”högsta co2 i atmosfären någonsin” …

        Svara
        • Ivar L

           /  08/08/2019

          Rätt intressant att se hur CO2 föll under Karbon, den tidsålder då majoriteten av våra olje- och gasreserver skapades. Det var då som CO2 från atmosfären bands i jordskorpan genom döda växter. Egentligen förvånande att koncentrationen inte stigit mer med tanke på hur mycket vi redan håvat upp och eldat upp.

          Svara
          • Senior

             /  08/08/2019

            Det är inte alls konstigt, den binds i dagens ökning av människor, djur och växter. -Tillsammans med vätet vi får av den ökade avdunstningen från våra oceaner, vilket också frigör det syre som de ökade antal människor och djur behöver.

          • Ivar L

             /  08/09/2019

            Vill nog se siffror på biomassans utveckling över tid för att känna mig övertygad om den förklaringen. Människans andel i biomassan är såvitt jag minns relativt obetydlig i varje fall. Klimatet är ju dessutom fortsatt relativt svalt sett till tidskalorna i den bilden så ökad avdunstning och liknande förefaller inte förklara detta.

  6. Jans

     /  08/07/2019

    Apropå skåpmat:
    Jag råkade halka in på ett blogginlägg av Merit Wager från 2017 där hon citerar Katerina Janouch. Detta är alltså från 2017:

    ”Aldrig kunde jag tro att Sverige som blev mitt land, landet jag lärt mig att älska, skulle börja likna det forna Tjeckoslovakien som lydstad under sovjetisk ockupation. Där åsikter förbjuds, där orden censureras, där vi inte får tycka vad vi vill utan att riskera att med dagens cyberverktyg fängslas, förnedras, hatas och drivas mot ett digitalt kättarbål.”
    http://meritwager.nu/allmant/bisarra-turer-i-bisarra-tider-bland-annat-om-vad-dagens-nyheter-tycker-ar-kultur-och-noje/

    Då började det och nu – 2 år senare – är vi mitt inne i en censurvåg vars like få svenskar hade kunnat föreställa sig för 10 år sedan. Ännu mindre för 20 år sedan då det fortfarande var 90-tal.

    Svara
  7. Ekobrottsmyndigheten spionerar på sina egna anställda

     /  08/07/2019

    Kära bloggkamrater.

    Jag har nu det tvivelaktiga nöjet att berätta för er om den senaste händelseutvecklingen i mitt eget fall. Som jag skrivit i en tidigare kommentar på denna blogg blev jag under min semester i maj inbjuden till s.k. samtal Outlooken. Det var min nuvarande chef som stod för inbjudan och hon angav som skäl att ”vi behövde prata”. Om vad framgick dock inte, inte ens när jag hemkommen från min semester ställde direkt fråga till henne om saken. När jag infann mig till ”samtalet” visade det sig emellertid inte vara ett samtal, utan snarare ett förhör med vice chefen som biträdande protokollförare och allt, som gick ut på att få mig att bekänna kommentarer som skrivits i mitt namn på denna blogg. Kommentarerna ansågs vara problematiska, kunna innebära ett ”missbruk av tjänsteställning” och ngt som min chef inte ville se på nätet. Jag har naturligtvis på dessa frågor förklarat för min chef att jag inte har ngra kommentarer till henne om vad jag gör på min fritid. Därmed avslutades det samtalet/förhöret. Någonting om säkerhetsrisker nämndes inte.

    Ngra dagar senare fick jag del av vad min chef kallade för arbetsgivarens syn på saken. Det som kunde ifrågasättas var om jag hade skrivit ngt som stod i strid mot Riksåklagarens etiska riktlinjer eller ngt som kunde anses vara en säkerhetsrisk mot mig själv eller mot Ekobrottsmyndigheten.

    Jag hade vid det laget skaffat ett eget juridisk ombud som började ställa ett antal frågor i saken. Jag ska inte trötta er läsare av denna blogg med alla detaljer, men från påståendet i det första s.k. samtalet om att jag har begått ngn slags tjänstefel (missbruk av tjänsteställning) har min chefs position numera landat i att det förelåg ngn slags säkerhetsrisk mot mig eller myndigheten. Ytterligare frågor har därvid resulterat i svaret att man överlåtit åt ett inte alldeles okänt privat företag, SRS Group, att utreda saken.

    Se mer om SRS Group på deras hemsida: https://srsgroup.se/

    SRS är t.ex. intimt förknippade med FRA om jag förstått saken rätt: https://www.flashback.org/t697774

    Jag har idag fått del av SRS’s faktura till Ekobrottsmyndigheten, samt deras rapport i fallet ”Michael Pleym, Exponeringsrapport”.

    För arbetet och upprättandet av denna rapport har Ekobrottsmyndigheten enligt fakturan betalat 18 750 kr från sin skattefinansierade penningpåse.

    Vad man undersökt är enbart vad jag påstås att i olika namn ha skrivit på diverse bloggar som man tydligen anser vara samhällsfientliga, Bl.a. din Toklandet!

    I rapporten kan bl.a. utläsas: ”Kommentarerna präglas av en misstro mot det demokratiska systemet i stort, en ilska gentemot kulturen den egna organisationen och nationalism”.

    I sammanfattningen sägs: ”De teman som har legat i fokus för den anställdes aktivitet på nätet har varit en misstro för det svenska politiska systemet i stort, jämställdhetspolitik i Sverige i allmänhet och hos den egna arbetsgivaren i synnerhet, nationalism och nationalstat samt invandringspolitik.”

    Rapporten är på 32 sidor, men det mesta består av kommentarer som jag påstås ha gjort i eget namn eller under olika alias.

    Rapporten handlar endast om detta. Ingen analys görs hur detta kan anses vara en säkerhetsrisk mot mig eller mot myndigheten.

    Allt handlar om att jag anses ha obekväma åsikter. Allt handlar om att det är jag som anses vara ett säkerhetshot. Mot PK-Sverige.

    I det land där vi har myndigheter som outsourcar till privata företag med rätt värdegrund (”Tillsammans med vår starka värdegrund, alla människors lika värde, uppfyller vi vårt löfte”; https://srsgroup.se/om-oss/), ATT SPIONERA PÅ SINA ANSTÄLLDA!

    Jag heter Michael Pleym och jag jobbar (än så länge) som åklagare vid Ekobrottsmyndigheten i Malmö).

    MickeP

    Svara
    • Senior

       /  08/07/2019

      Det är inte brott mot lagen det handlar om, utan brott mot värdegrunden.

      Detta har jag sett många gånger.

      Du kan räkna med att du granskas med lupp i hopp om att finna en laglig anledning till avsked, allt ifrån ”samarbetssvårigheter” eller annat.

      Eljest kan de omplacera dig tills du känner dig så obekväm att du slutar.

      Mitt tips är att du söker dig till ett privat företag som ekonomisk rådgivare istället.

      Det finns ett känt exempel på liknande situation som din, ”fången på fyren”.

      Bifogar en länk till hans version av det hela:

      [http://fangenpafyren.blogspot.com/?m=1]

      Svara
      • lensof

         /  08/08/2019

        De verkligt farliga är de som har allt att vinna alternativt inget att förlora säger man ju. Därför är det märkligt att en del envisas med att skapa situationer där motståndaren till slut inte har något att förlora och därmed gör det destruktivt för sig själva.

        När fredliga människor som inget annat vill än ha ordning och reda tvingas till att bli aggressiva och vässa klorna då är det något som är fel, väldigt fel och det är inte den som vässar klorna som gör fel. För det handlar ju om överlevnad men också minst lika viktigt den egna självkänslan och värdigheten, att krypa för lågt sinnade varelser sänker ju en som människa.

        Detta har jag själv upplevt och så uppfattar jag din situation. Det är en situation svår och känslomässigt tuff att gå igenom men man gör det och min erfarenhet är att jag inte hade kunnat handla annorlunda. Mest för att jag vill inte vara någon annan än den jag är och jag vill kunna gå rakryggad. Så har jag uppfattat det att också du tänker.

        Som jag sagt tidigare är vi många som finner stöd av det du skriver och förmedlar, dina ord är värdefulla. Fast hur mycket du kan offra för det kan ju endast du avgöra. Följer dig och önskar lycka till.

        Svara
        • lensof

           /  08/08/2019

          Det kom fel. Det är naturligtvis svar till MickeP

          Svara
    • Ivar L

       /  08/07/2019

      Mycket intressant fall. I ett fungerande massmedieklimat hade detta varit av nyhetsvärde och lett till debatt om chefers befogenheter, yttrandefrihet, vikten av självständiga åklagare, outsourcing av spioneri på egna medarbetare (med tillhörande bakgrundsmaterial) till suspekta företag i säkerhetsbranschen o.s.v.
      Du kanske skall tipsa Nyheter Idag?

      Svara
    • Ofrivillig svenska

       /  08/07/2019

      Hej! Beklagar att du utsätts för detta. Jag uppskattar dina välformulerade kommentarer enormt mycket. Stå på dig ! Utan att vara insatt i arbetsrätt tror jag att den på pappret extremt starka ställningen för den anställde leder till att arbetsgivare (privata såväl som statliga) istället myglar, bluffar, ljuger etc. när de vill bli av med en anställd oaktat orsak. Inte sällan används den sk företagshälsovården mot den som man inte kan göra sig av med på lagliga grunder. Fortsätt kämpa emot PK-patrasket & lycka till !

      Svara
      • MickeP

         /  08/08/2019

        Tack för vänliga och stödjande ord!

        MickeP

        Svara
    • Rikard

       /  08/07/2019

      Hej.

      Skulle nog påstå att du närmast står för sans & balans när du dyker upp. Visst, du kan vara arg ibland, men vem kan inte det? (Jag brukar försöka komma ihåg att läsa högt det jag skrivit innan jag trycker på ”skicka” just för att jag veta tt sinnet lätt rinner till… ibland lyckas det.) Skulle inte förvåna mig om de rakt av ljuger och har valt andras syrlig inlägg enkom för smutskastningsvärdet.

      En tanke: borde det inte vara av intresse vilka inblandade som är medlemmar i H&R-sällskapet? Det skulle kanske kunna vara grund för någon form av delikatessjäv ifall olika personer kan påvisas ha samröre i en privat lobbyorganisation – fast det hjälpte ju iofs inte i Pirate Bay-härvan (nej, jag försvarar inte stöld av skyddat material via finurligheter om nån trodde det!).

      Nå, som jag ansåg initialt om det här: ditt ”brott” är ju att du säger emot. Men inget hindrar att du blir en svensk Solzjenitsyn.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS Fasen, du kanske skulle skriva till Trump. Tror nog han hade kunnat spinna loss på hur Demokraternas ideal-land Sverige agerar… Skämt? Allvar? Vem vet, men vi vet ju att privata Gestapoknektar läser den här bloggen. Hej på er, NKVD-imitatörer! Är ni stolta över att ni spionerar på folk som utövar sina demokratiska fri- och rättigheter? Är era föräldrar och barn stolta över vad ni gör? DS

      Svara
      • MickeP

         /  08/07/2019

        Ha, ha. Tack för tips.

        Vi får se hur den fortsatta utvecklingen skruvar sig. Jag har mina aningar. Och barriärer. Men börjar f-n tro att jag är avlyssnad. Kanske börjar jag bli paranoid. Eller inte. I så fall är hela denna blogg övervakad.

        Ta väl hand om er. Skriv inget dumt, jag menar rasistiskt eller så. Undvik svordomar, könsord och nedsättande omdömen. Då borde det vara grönt. Än så länge.

        Jag återkommer förmodligen med rapporten. Hur får man en pdf att bli läsbar här på bloggen M.I.T.?

        MickeP

        Svara
        • MiT

           /  08/08/2019

          Om du kan se till att jag får den så kan jag lägga upp den? Eller skaffa nåt konto på typ Mediafire eller liknande, lägg upp den där och länka så blir den läsbar, har gjort så själv nån gång då och då. Ibland har de några Gb gratis om man reggar.

          Svara
        • ”… börjar f-n tro att jag är avlyssnad. Kanske börjar jag bli paranoid.”

          En bekant brukade säga att även om du inte är paranoid, så betyder det inte att de inte är ute efter att sätta dit dig.

          Svara
          • Jans

             /  08/08/2019

            Jag tror man kan utgå från att alla bloggar och mediekanaler som är någorlunda populära och diskuterar sådana här frågor är övervakade. Både av vänsterns olika statsfinansierade ”antirasistgrupper” och liknande men även av staten av andra skäl. Det är knappast paranoja såvida man inte fantiserar ihop stora konspirationer och oerealistiska scenarier.

    • MiT

       /  08/08/2019

      Krig är fred, slaveri är frihet osv. Tänk att min blogg ses som en samhällsfiende när det liksom är tvärtom! Jag tar ju enbart upp sånt som är och orsakar problem i samhället och som jag vill att man förbättrar. Inte visste jag att det var samma sak som att vara samhällsfiende 😛
      För jävla trist att läsa om hur de håller på, de verkar totalt sakna integritet :-/

      Svara
      • Jans

         /  08/08/2019

        Det jag reagerade på i beskrivningen och som jag finner mest skrämmande är antydningar om att din blogg besöks och kommenteras av människor som har ”misstro mot det demokratiska systemet”.

        Det är ju snarare raka motsatsen, de flesta här vill ju att folket skall ha mer att säga till om. ”Det demokratiska systemet” i svensk tappning är ju inte med nödvändighet den slutgiltiga varianten av demokrati. Att ständigt diskutera demokratifrågor är snarare en vital komponent i en fungerande demokrati. Om våra myndigheter betraktar det som misstro och därmed implicerar att diskussionen här i huvudsak förespråkar auktoritär regim så är det snarare dessa myndigheter som utgör ett allvarligt hot mot demokratin.

        Usch vad jag mår illa av att tänka på hur lätt den här typen av myndighetsutövande kan slå över i auktoritär regim.

        Svara
        • Se Formgrens (någonstans på marikaformgren.se) uppdelning i demokrater och värdegrundsdemokrater.

          Om någon reflexivt måste lägga till något om ”… men man får förstås inte kränka någon” eller ”… så länge det bygger på allas lika värde” har man med en värdegrundare att göra.

          Svara
        • Törnrosa

           /  08/08/2019

          Självklart att vi är bevakade. I den ”pre-diktaturfas” vi befinner oss ska vi tänka på hur vi formulerar oss. Viss form av självcensur tycks nödvändig när den ena oliktänkande sajten efter den andra drabbas i den inskränkta yttrandefrihetens namn.

          Såg att lensof reagerar på myndigheternas sätt att behandla oliktänkande. Ja men det har jag skrivit om. Har själv berörts av att människor med skyddade titlar drabbats. Obstinata ”ska krossas – för att hålla massan på mattan. mvh

          Svara
        • MickeP

           /  08/08/2019

          Precis så (som Senior brukar uttrycka det)!

          Det som skrämmer mig mest av allt med denna rapport är att jag utmålas som en antidemokratisk nationalfascist och rättshaverist med högerextrema åsikter. En veritabel samhällsfara som när som helst kan dra upp en kulspruta ur ryggsäcken och börja meja ner folk. Och detta trots att de kommentarer de (dvs SRS) grundar sin analys på, ingalunda ger ngt som helst stöd för dessa slutsatser (kommentarerna ifråga är ganska oskyldiga, men i.o.f.s. vasst formulerade).

          Slutsatsen att jag skulle vara antidemokrat och högerextrem kan ingen normalt funtat person som inte själv är vänsterextremist komma fram till. Och det är detta som så skrämmande. Svenska myndigheter använder alltså vänsterextrema företag, som i det fördolda kartlägger vad deras egna anställda har för sig på sin fritid!

          Snacka om Deep State!

          Jag anade att det var illa ställt i de slutna rum där maktens kvinnor och män sitter och pokulerar, men att det var så illa kunde jag inte ana i min vildaste fantasi.

          Ni som nu sitter och väntar på att jag ska ge publicitet åt rapporten, måste ge er lite till tåls. Faktum är att såsom rapporten är skriven och formulerad, kan den mkt väl tjäna som tändvätska för de verkligt antidemokratiska krafterna därute, som inte drar sig för att använda våld. Och som vi alla vet hittas dessa krafter normalt inte på högerkanten av det politiska spektrat. Och jag vill inte gärna stå som symbol för deras otyglade hat. Detta måste jag först noga överväga och inte minst diskutera med mina nära och kära.

          MickeP

          Svara
        • Senior

           /  08/08/2019

          Tänk deras definition av demokrati ungefär som ”Deutsche Demokratische Republik”.

          Svara
      • Ofrivillig svenska

         /  08/08/2019

        Hej & tack för en superintressant och mkt rolig blogg som är ett skolboksexempel på motsatsen till demokratifientlig ! Dessutom anser jag att den absoluta majoriteten av kommentatorerna är kunniga, artiga och uttrycker sig på korrekt skriven svenska; försök hitta motsvarande nivå i MSM ! De lyfter dessutom lön för sina beklagansvärda alster ! Exempelvis Strandhälls pressekreterare som verkar tro att ”underblåsa” betyder motsatsen ”undergräva” – kanske är det därför det är som det är i riket, folk på regeringsnivå vänder motsatspars betydelse tvärt om. Det skulle ju kunna förklara en hel del…I övrigt är jag övertygad om att tokvänsterns skattefinansierade skrivbordskrigare följer alla större bloggar som kritiserar den nuvarande (o)ordningen för att massanmäla / hänga ut enskilda / ha som ammunition (som för Micke P.) mot allt och alla som inte rättar in sig i PK-ledet. Som någon annan skrev; även om man är paranoid betyder det inte att folk inte är ute efter en 😉 ! Jag lyckas tyvärr inte med att korr-läsa vad jag skrivit då jag bara kan se ett par rader i taget på min lilla skärm och ytan på mobilen är lite spräckt så jag får bara hoppas att jag uttryckt mig begripligt ! Fortsätt blogga och tack även till alla intelligenta kommentatorer, det är mitt andningshål i galenskapen !

        Svara
  8. MiT

     /  08/07/2019

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534/2497762813651628/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARB4R31Pb47Hk32jhNNkzGcQqgJb8zSNfvO0rCU-v9oD0S_M0D9EJns6Ly7nCDTCNBJTIJ6u9BS169HYnluu8FSv_CPJHWfkoDlsZO50MU3NFhMnNsUYsshOEUtgbDyjQOHDgzGg1imijoe0Miooxmk61E9K9i6SxPC1XymcVCgJvOVJM_2VTttYXkVuYwhZcV0tYPDRdl5vGiZn_XfPjPnEpxHOqfVQEAjkc6IQeIkRjuzd9ymk3XiAFSu81LW2XrgNkdm-oDGr-IlvN8fpEavBVqmdUeBDlhUkjc9EvfkqTJkTsShdDHhUgStxhmwyWMmSA_wvk7LWM72YFaVco7nXyEeGB6zPpqJZ-P9VFz7bnxK1c8KGcKge&__tn__=-R*

    Svara
  9. MiT

     /  08/07/2019

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10156658628188251&set=a.454058298250&type=3*

    Svara
  10. Gorby

     /  08/07/2019

    Svensk webbtelevision är visst tillbaka på Youtube igen.
    Men nu har Youtube stängt av Ingrid & Maria.

    https://www.friatider.se/youtube-st-nger-av-ingrid-maria-helt

    Svara
    • Jag tror ärligt talat det rör sig om en grupp ”godhetskrigare” som sprungit runt och massanmält olika kanaler, annars hade Swebbtv inte kommit upp igen. Gissningsvis så plockas folk ned / får automatiska varningar efter tillräckligt många anmälningar och detta system utnyttjas nu.

      Svara
  11. MiT

     /  08/07/2019

    Svara
  12. MiT

     /  08/07/2019

    Svara
    • Jo, visst var det väl så att tiotusentals judar flyttade till Tyskland varje år under 1930-talet?
      Precis samma sak!

      Svara
      • weasel

         /  08/08/2019

        Ja, precis så var det.
        Det kom tiotusentals judar till Tyskland. 1932 kom det hela 163.000 judar som sökte asyl i Tyskland.
        Och Hitler ville ju då helt enkelt minska invandringen till Tyskland.

        Tänk så roligt det skulle vara om sådana som Per Holfve kunde lära sig skillnaden mellan
        A ) Dörrvakten på puben säger ”Tyvärr , det är fullt så ni får gå till en annan pub eller komma tillbaka i morgon ”
        B ) Dörrvakten på puben säger ”Nu är det fullt så nu tänker jag kasta ut alla gäster”
        C ) Dörrvakten på puben tar cyklon B och gasar ihjäl alla gäster.

        ( Nu såg jag att Per Holfve visst tillhör Fi så därför har jag inga som helst illusioner om att han skulle vara kapabel till så pass mycket rationellt tänkande att han skulle kunna förstå skillnaden mellan A, B och C. )

        Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Japp! Sökning: ”per holfve DO diskrimineringsombudsmannen”

      https://www.google.com/search?ei=t6dMXZyTEe6nrgTJtLUw&q=per+holfve+DO+diskrimineringsombudsmannen&oq=per+holfve+DO+diskrimineringsombudsmannen&gs_l=psy-ab.3…32640.33826..34295…0.0..0.121.292.1j2……0….1..gws-wiz.8pWynJR7QdU&ved=&uact=5

      Svara
  13. MiT

     /  08/07/2019

    https://twitter.com/Insp_Falafel/status/1159221824917561346

    Svara
  14. MiT

     /  08/08/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2019

      Enligt artikel i Fria Tider hade polisen inga direkta spaningsuppslag. Hur svårt kan det vara i ett litet samhälle som Lilla Edet att få reda på vilka personer som ingår i de här ungdomsgängen? Antingen vill inte polisen eller så har de helt enkelt inte tid för att resurserna behövs till grövre brott. Båda varianterna är lika illa.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/08/2019

        Stiliserade genomelaka punkgäng på vischan som ger sig på äldre försvarslösa damer med knähund finns väl bara i kommersiella skräpvåfflor från det amerikanska åttiotalet? Eller så har det funnits jämnt, precis som fotboll med söta igelkottar och harpaltar.

        Svara
  15. MiT

     /  08/08/2019

    Tänk att man bara MÅSTE komma med sånt här…

    Svara
  16. MiT

     /  08/08/2019

    Svara
    • weasel

       /  08/08/2019

      ”Följdfrågan blir dock givetvis varför vi inte utvisar även svenskfödda våldtäktsmän?”

      Suck.
      Ja, det blir givetvis följdfrågan. Åtminstone om man är en idiot ;
      Eftersom amerikanska medborgare har rösträtt i amerikanska presidentvalet och svenska medborgare har rösträtt i det svenska riksdagsvalet så… blir givetvis följdfrågan varför inte även svenska medborgare har rösträtt i amerikanska presidentvalet och varför inte även ungerska medborgare har rösträtt i det svenska riksdagsvalet ?

      Svenska medborgare som begår våldtäkter i Uganda utvisas. Till Sverige. Detta eftersom staten i Uganda primärt bör skydda sin egen befolkning och därmed inte ge uppehållstillstånd till utländska medborgare som är dömda för våldtäkt i Uganda.
      Det finns en logik i detta – och den logiken är så självklar att till och med en ledarskribent på Piteåtidningen bör kunna förstå den.
      Såvida ledarskribenten nu inte anser att vita svenska män som döms för våldtäkt på svarta kvinnor i Uganda bör få uppehållstillstånd i Uganda istället för att utvisas till Sverige… ?

      Svara
    • Vän av ordning som jag är så kan jag tycka att det verkar som extremt onödigt extra pappersarbete att utvisa svenska våldtäktsmän till sina hemländer.

      Svara
    • Bamse

       /  08/08/2019

      Visst, inte mig emot – så länge vi talar om personer i klass med hagamannen. Putin kan kanske tänka sig erbjuda platser i ryskt fängelse för en överkomlig peng? Piteåtidningens stjärnreporter kanske kan åka och förhandla?

      Svara
  17. Ingen islamisering här. Cirkulera.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2019

      ”Den busschaufför som utförde en muslimsk bön i en tom buss i väntan på att bussen skulle avgå gjorde det i enlighet med Keolis och SL:s regler – under något som kallas regleringstid. Det framkommer i operatören Keolis svar till Nyheter Idag.”
      https://nyheteridag.se/reglerna-ger-busschaufforen-ratt/

      Detta visar väl med all önskvärd tydlighet att islamisering måste åtgärdas redan vid våra gränser och inte genom diverse regler eller hopp om integrering. Får han inte be på bussen går han väl ut i en buske och ber. Hur det än blir så blir resultatet av att göra muslimer till medborgare att man får muslimer i landet som gör det muslimer gör. Det är ju bara att titta på Frankrike, som har mycket striktare regler än Sverige, där det sker stora massböner med jämna mellanrum ute i stadsbilden. Det är i slutändan inte lagar och regler, utan mängd muslimer som avgör om ett land islamiseras eller inte. Tack politiker för vad ni gjort.

      Svara
      • Precis så. Det enda som är relevant är att hålla grupperna åtskilda.

        Vilken tur att han hade rätt och vi hade fel. Som vanligt.

        Folk tror fortfarande att SD är extremt, och inte extremt mesiga jämfört med vad som krävs.

        Svara
      • x

         /  08/08/2019

        Arbetsrättsligt finns det inget som heter ”regleringstid”.
        Endera är det Keolis kallar för ”regleringstid” paus eller rast (15 och 17 § arbetstidslagen) – det finns inga andra varianter.
        Paus är kortare avbrott i arbetet och räknas som arbetstid där den som har paus ska vara tillgänglig att fortsätta arbetet om och när det behövs.
        Rasten däremot är obetald och därför har den som utför arbetet rätt att lämna arbetsplatsen och göra vad hon/han vill.
        Att Keolis kallar tiden för ”regleringstid” istället för rast tolkar jag som att de försöker blanda bort korten för att chauffören arbetsrättsligt har paus och inte rast.
        https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Rast-och-paus/

        Svara
        • Ivar L

           /  08/08/2019

          Bra påpekande. Den detaljen kommer garanterat ingen ”expert” på juridik och arbetsrätt i media ta upp.

          Svara
  18. Jans

     /  08/08/2019

    ”Internationell forskning visar på en stor variation i antal dödfödda barn också mellan höginkomstländer – Sverige är inte bara sämst i Norden, utan har även högre dödstal än länder som till exempel Polen, Japan, Tjeckien, Tyskland och Kroatien.”

    https://www.svd.se/ministern-i-tarar-efter-svds-reportage-ar-mamma

    Det här var nyheter för mig och man undrar ju vad som ligger bakom. En rimlig gissning är att det handlar om brister i sjukvårdssystemet, slarv, dålig tillgänglighet på läkare men kanske även vilka som föder barn och hur dödligheten ser ut i deras ursprungsländer.

    Större delen av artikeln är av karaktären snyftartikel men som sagt, ändå intressanta uppgifter att Sverige ligger så dåligt till i Europa gällande dödfödda.

    Svara
    • Världsklass.

      Svenska läkare tillbringar mindre än hälften så mycket tid med patienter som tyska enligt vissa siffror.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/08/2019

        Helt sjukt att SD tillåts döda så många ofödda barn, hoppas nu bara att Strandhäll får tillräckligt många styrkekramar från peppigaste modigaste ministergänget att genomföra de viktiga reformer som krävs, för det kommer inte bli enkelt. Något positivt med detta är att det än en gång visar att den världsomspännande könsmaktsordningen och luriga nazipatriarkatet fortfarande behöver bekämpas.

        Svara
  19. hllviken

     /  08/08/2019

    Laglydighet… eller inte.

    Svara
  20. x

     /  08/08/2019

    Myten om ”ökenspridning” var tidigare ”sanning” precis som dagens ”klimatkris”.
    Den riktiga sanningen har hunnit ikapp ”ökenspridningen” men vissa har egenintresse att hålla myten vid liv,
    ”Motståndet mot de nya forskningsresultaten kom från FN-systemet och den så kallade G77-gruppen som bestod av 77 utvecklingsländer.”.

    Visst känns det igen på klimatområdet?

    ”Rapporten pekar ut människan som den starkaste gröna drivkraften. Ökad halt av koldioxid i atmosfären, som är en bristvara för växter, gödslar växtligheten, en effekt som forskarna menar är underskattad. Ett varmare klimat gör att det växer på nya ställen, något man märkt kring Arktis och på tundran där buskvegetationen har fått en tjockare lövmassa.”
    https://www.di.se/ledare/jorden-blir-gronare/

    ”Ulf Helldén på Lunds universitet och hans kollegor fick tillgång till satellitbilder som visade att Saharas öken inte spred sig. Tvärtom krympte den. Det här kan ju framstå som en god nyhet, men Ulf Helldéns forskningsresultat möttes av negativa reaktioner.
    Motståndet mot de nya forskningsresultaten kom från FN-systemet och den så kallade G77-gruppen som bestod av 77 utvecklingsländer.”.
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/718046?programid=412

    Svara
  21. x

     /  08/08/2019

    Regeringen försöker med olika avgifter och skatter ta död på den privata vården på samma sätt som de är på väg att göra med kärnkraften.
    Det värsta är att alla vårdgivare inte behandlas lika,

    Chefsbyte kostar 84 000 kronor i avgift till IVO – ”Jätteirriterad”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/chefsbyte-kostar-84-000-kronor-i-avgift-till-ivo-jatteirriterad
    ”Det kan inte vara så att privata utförare måste betala 80 000 kronor men inte kommunala”

    Ny moms hot mot vårdföretag
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-moms-hot-mot-vardforetag

    Nya momsregler förödande för privata vårdföretag
    ”Effekten blir att privata vårdmottagningar belastas med full moms då de hyr in vårdpersonal, samtidigt som de vårdmottagningar som drivs av kommuner och regioner fortsatt kommer att få dra av all moms.”
    https://www.svensktnaringsliv.se/regioner/sodermanland/nya-momsregler-forodande-for-privata-vardforetag_739840.html

    Svara
  22. Rikard

     /  08/08/2019

    Hej.

    @Ival, tråden ovan är lite lång och svarsikonen är på rymmen.

    Läs om vad jag skrev. Svara på vad jag faktiskt skrev, inte dina fria fantasier och lögner. Det är så man tror det är ”Jan” eller ”MJ” som svarar.

    Ingenstans kallar jag Socialdemokraterna för marxister eller leninister. Ingenstans skriver jag något som är deterministiskt eller predestinerande; du bör slå upp svåra ord eftersom du klart och tydligt visar att du inte förstår vad de betyder.

    IS är sunni. Iran är shia. IS är primärt arabiskt. Iran är persiskt. Du gör dig till.

    Jag försökte förklara för dig vad bilden syftar på, (en förenklad principiell metodbeskrivning) men du verkar inte intresserad av ett svar, så din fråga var väl inte ärligt menad.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Ivar L

       /  08/08/2019

      Argument av karaktären ”läs på”, ”läs om”, ”googla begreppet…”, ”jag försökte förklara” saknar allt värde.

      Gällande sunni/shia; således delar du min åsikt att samma grundideologi kan leda till två vitt skilda men ändå – terrorregimer? Vad som är arabiskt eller persiskt är totalt irrelevant för diskussionen. Islams bokstav är precis som i fallet Marx uppenbarligen bara ett fundament som kan gå i olika ideologiska riktningar men ändå leda till terror och diktatur. Ideologierna är vad de gör i ideologinernas namn. Det var ju precis det jag skrev.

      Du omtalade sossarnas Sverige i samma sammanhang som Kuba, Kina, Venezuela e.t.c. naturligtvis är det rimligt som läsare att tolka detta som att du menar att Sverige tillhör samma gäng. I beg to differ. Man må tycka illa om sossarna men de har inte ens lyckats avskaffa monarkin. Sverige har ingen rimlig plats i din uppräkning av diktaturstater. Att göra den där typen av GBA är löjeväckande hur finurliga akademiska förklaringsmodeller man än lyckas hitta på för varför Sverige passade där.

      Marxister och leninister är inga offer. Det var min poäng och det spelar egentligen ingen roll hur avancerade resonemang och utvikningar du gör för att försöka få fram någon slags obskyr poäng kring att de nog trots allt är offer. Du anser uppenbarligen att leninister och marxister är offer och memen relevant. Jag gör det inte. Jag tycker det är en kass mem i det avseendet. Inte särskilt avancerad diskussion trodde jag.

      Det var du som tog ämnet offtopic med diverse irrelevanta utvikningar som jag sedan svarat på. Ditt problem är att du i likhet med MJ är pompös (redan ditt evinnerliga ”signerande” signalerar extra viktighet) och underskattar dina meningsmotståndares tankeförmåga och har precis samma egenskap att snabbt driva offtopic genom att sitta och fritt associera; deklamerandes din världsbild. Inte sällan sker det genom långa kvasiakademiska utvikningar av karaktären ”titta vad jag kan”, men utan relevans för diskussionens kärna. En kärna som i det här fallet var att sätta marxister och leninister i kollumnen offer.

      Svara
      • lol

         /  08/08/2019

        Tolkningen att de utgör ”offer” kommer inte från bilden i alla fall.

        Svara
        • Ivar L

           /  08/09/2019

          ”After elimination all groups like […] marxists, leninists […] are being eliminated […]”

          Hur tolkar du detta i så fall?

          Blir verkligen alla marxister och leninister eliminerade i alla maktövertagande av terrorregimkaraktär?

          Svara
          • lol

             /  08/09/2019

            Vem säger alla?

            Tror inte ”alla” åsyftas. Tror inte ens att elimineringen som åsyftas alltid är fysisk.

            Han pratar om ”marxister” som skjuter andra ”marxister”. Det är en maktkamp som åsyftas. Inte en total utränsning av alla ideologer. Ingen utmålas som ”offer”. Inte ens de som är offer för propaganda.

          • Ivar L

             /  08/09/2019

            Uppenbarligen kan man tolka memen olika. Om jag ser en kolummn som anger vilka som skall elimineras så tänker jag mig att de som står där – som grupp – är offer, förlorare, bedragna eller hur man nu vill uttrycka det. Att ha det som en implicit förutsättning att man måste begripa att samma grupp även delvis utgör vinnare blir bara konstigt och poänglöst.

            @Noger: Memen är överst i kommentarsfältet och inte helt tokig men jag gillade inte placeringen av marxister och leninister eftersom de står för ideologier som skapat många av 1900-talets värsta terrorregimer.

          • lol

             /  08/09/2019

            ”Att ha det som en implicit förutsättning att man måste begripa att samma grupp även delvis utgör vinnare blir bara konstigt och poänglöst.”

            Kontexten är en timmes lång föreläsning som är över 30 år gammal eller något sådant.

            Avsedd att vara underhållande utgör den inte någon exakt historisk beskrivning samt innehåller säkerligen flertalet sakfel och överdrifter, om inte annat som en direkt konsekvens av berättarstilen.

            Tänk vad mycket mer detaljer man skulle kunna haka upp sig på där…

            Poänglös är den inte. Han ville göra människor i västvärlden uppmärksamma på problemen som många är blinda för.

            Det kanske är svårt att klämma in allt detta i en bild, men dagens moderna människa har sällan uppmärksamhetsspannet att avvara en timme, om det inte är Paradise Hotel.

            Texten är tagen från svarta tavlan som jag förstod det. Det blir alltid missvisande om man fotograferar valfri skoltavla utan att få med någon bakgrundsinformation.

            Det implicita utskrivet i ord kan vara något i stil med ”Nyttiga idioter i form av…”, ”…som är instrumentala i ett särskilt skeende” eller liknande. Det är dessa som åsyftas. Det är även så många tolkar bilden.

            Vinnare är de/n som har makten. Resten är hårklyverier. Det kan starkt ifrågasättas hur ideologiskt renlärig en diktatur verkligen är, men det är klart att många mördas i ideologins namn av såväl ledare som medlöpare.

            Ideologin kan vara mordisk, men det är en hyfsat stor kontrast mellan den fina retoriken om frihet och jämlikhet, kontra massmord. Det kan då liknas vid en maktbyråkrati.

            Visst, alla som skor sig eller kapitaliserar på en ideologi kan ses som vinnare. De kan få lite problem med kognitiv disdinans bara.

            Feminismen är som störst i Sverige och många gör karriär på det, ändå gruppvåldtas fler kvinnor än någonsin.

            ”så har det alltid varit”

          • Ivar L

             /  08/09/2019

            @lol:
            Intressant, jag hade ingen aning om att den var från en föreläsning. Den går då naturligtvis inte koka ner till en enkel bild utan att nyanser går förlorade.

            Problemet med ideologisk renlärighet/fundamentalism är nästan alltid att grunddoktrinerna är omfattande, motsägelsefulla och ologiska. Det finns aldrig en enda entydig ”ren” lära. Precis därför är jag skeptisk till utsagor om att den ena eller andra X-diktaturen inte *egentligen* är X.

          • hllviken

             /  08/09/2019

      • Noger

         /  08/09/2019

        Vad är det för ”Meme” ni diskuterar?

        Svara
    • Erm, är det inte så att oddsen ökar då det finns åtminstone en människa är gränslös nog att ta till sprängmedel på fri fot i samhället?

      Svara
    • Motkraft

       /  08/08/2019

      Ha ha, Dennis vet tydligen inget matematik. Om vinner en storvinst på lotto och efter det tar en ny lott så är det som att byta blad helt. Vad gäller slump så säger historien inget om framtiden. Det är inte mindre chans att vinna för att du vunnit tidigare.

      Samma med risken att sprängas till döds. Risken minskar inte för att det ska ske sprängning i framtiden för att det redan har hänt.

      Däremot om ser framåt så är sannolikheten att vinna två högvinster under samma 10-årsperiod ofantligt mycket mindre än sannolikheten att vinna en högvinst. Men det är innan vunnit första storvinsten.

      Vilket gäller i någon mån också för sprängningar men de sker ju inte av en slump. Så där tillkommer det flera faktorer som tvärtom gör det mer troligt att om skett en sprängning så kommer det att ske fler. De kriminella gängen byter ju inte stad eller lägger ned konflikter för att vi medborgare ska få sprängningarna mer jämnt fördelat.

      Svara
      • Ivar L

         /  08/08/2019

        Rinkeby, Sveriges säkraste plats enligt Danielsk sannolikhetsteori.
        😀 😀 😀

        Svara
    • Vi behöver inte viltstängsel. Ingen behöver köra där när älgarna går över.

      Svara
      • weasel

         /  08/08/2019

        Daniel är ett geni som just har konstaterat att det är mycket större sannolikhet att bli ihjälsprängd av en bomb i Borås än i Kabul…

        Svara
    • G

       /  08/09/2019

      *Yes! Äntligen ett sprängdåd i vår stad, lite synd om stadshuset, men iaf, som vi har väntat, och faktiskt inte så skrämmande som man kan tro om man följer tokhögern. Och nu minskar sprängdådsbenägenheten i vår stad har jag hört, vilken tur vi har!*

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Vad i hela friden. Hahaha! Ledsen men resten av tråden måste med den också…
      https://twitter.com/dagigne/status/1159428241763049473
      https://twitter.com/dagigne/status/1159428754420240384
      https://twitter.com/dagigne/status/1159429674348494848
      https://twitter.com/dagigne/status/1159431028458577921
      https://twitter.com/dagigne/status/1159431707956826115

      https://twitter.com/dagigne/status/1159467787770896385
      https://twitter.com/dagigne/status/1159477949697069057
      https://twitter.com/dagigne/status/1159436248509009921

      Och för tydlighetens skull, Daniels twitterbio:

      ”Numera 30-plussare som brinner för bandy och politik. Medicinsk sekreterare och djurvän. PK-tomte och godhetsapostel.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/09/2019

        Skjutningar är helt ofarliga för de som inte träffas av kulorna, så om man inte skadats så ska man inte bli orolig.

        Daniel menar att man inte har någon anledning att vara orolig om man inte är ute på natten, sist jag kollade var det inte utegångsförbud i Landskrona efter solen gått ned, men det kanske inte är någon dålig idé. Bra där Daniel.

        Svara
  23. ”The inconvenient truth about the El Paso shooter”
    https://blogs.spectator.co.uk/2019/08/the-inconvenient-truth-about-the-el-paso-shooter/
    ”Who wrote ‘Our lifestyle is destroying the environment of our country… creating a massive burden for future generations.[…] the next logical step is to decrease the number of people in America using resources. If we can get rid of enough people, then our way of life can become more sustainable’?

    The answer, if media reports are accurate, is Patrick Crusius, the man accused of the El Paso massacre.”

    Svara

  24. ”Medianålder” betyder som bekant ”hälften är yngre” …

    Svara
    • MiT

       /  08/08/2019

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      https://twitter.com/Makedni/status/1159612463144456198
      Ehhh WTF? o_0 Ny nivå för att vara ”Maria”. Hon är anonym likt många andra, men vänsteranonyma är tydligen inget problem för någon. Och man må säga att Pascans goda följare håller god ton vart än de dyker upp i trådar. För att citera PK-Daniel längre upp:

      ”Jag vet att tokhögern tokvänstern älskar att skrämma människor, men det är ju lite onödigt att inbilla folk att de riskerar att sprängas hängas till döds.”

      Kopierar det ”Maria skrev ifall tweetsen raderas. Maria:

      ”Jag skiter i vad du röstar på. Du är en helt vanlig svärjis med samma gamla slitna argument som vi hört till förbannelse. Skillnaden är att du är en invandrad svärjis, de är de mest korkade för de tror att de hittar vänner bland rassarna. Newsflash: både du och Hanifen kommer åka ut med huvudet före, eller hängas i en lyktstolpe i Finspång, om det värsta skulle hända. Ni agerar duktiga idioter men för rassarna är ni inga lierade utan bara er etnicitet. Ni är verktyg. Lycka till med att gå i fascisternas ledband.”

      Svara
      • G

         /  08/09/2019

        Denne Noor verkar vara följande kvinna (hon *gillade* Marias tweets):

        ”Snr Migration Analyst, horn of Africa. Civil servant but tweets privately. Antirasist och stolt förespråkare för välfärden. Socialdemokrat”

        twitter.com/Barni_Noor

        Svara
        • G

           /  08/09/2019

          Svara
        • G

           /  08/09/2019

          Svara
          • Ivar L

             /  08/09/2019

            Intressant ändå att Pascalidou verkar mena att hon behöver återvända till Sverige för att ta upp kampen mot ”rasismen”. Hon kan nog med fördel ta upp den i Grekland istället om det är i Hydra hon en dag vill vila. Grekland har väl till och med haft nazister i parlamentet? Men det är ju klart, det är jobbigare att kämpa mot rasism (the real deal) än att sitta i TV-soffor och på Twitter och kämpa mot ”rasism”.

    • G

       /  08/09/2019

      https://twitter.com/Makedni/status/1159622828016250885

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Det var lika bra att spara lite också så vissa av tweetsen ovan av Maria är med där:
      https://web.archive.org/web/20190809004117/https://twitter.com/iiiiii_x_iiiiii/status/1159603157967749122

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      ”En rappartist ska ha varit inblandad i gruppvåldtäkten mot en minderårig flicka i Stockholmsförorten Hässelby i natt. Offret tvingades först i sprit, sedan våldtogs hon, enligt uppgifter till Aftonbladet.

      Tre personer anhölls omkring klockan 06.00 på morgonen.

      Det ska röra sig om två män och en kvinna. Ytterligare en våldtäktsman jagas av polisen. Det kan dessutom ha varit ännu fler inblandande, men det är inget polisen vill bekräfta.

      Enligt Aftonbladet är en av de anhållna en rappare. Han kommer nu hållas inlåst till åklagaren begär honom häktad. Tidningen har också fått uppgifter om att den misstänkta kvinnan i sällskapet först ska ha tvingat i offret alkohol, och därefter sagt till våldtäktsmännen:

      – Nu kan ni ta henne.”
      https://www.friatider.se/rappartist-bakom-gruppv-ldt-kten-i-h-sselby
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRmpzQ/rappare-bland-de-misstankta-for-gruppvaldtakt–flicka-tvingades-drick

      Svara
  25. Svara
  26. MiT

     /  08/08/2019

    Svara
    • weasel

       /  08/08/2019

      Om vi tar och låtsas att det som politikern ( Ylva Johansson ? ) sa stämmer, så…infinner sig frågan ;
      Vad är det för jävla totalinkompetent sop-regering som vi har i det här landet ?
      Vi har alltså en regering som är så fruktansvärt inkompetent att hela välfärden och pensionssystemet kraschar om det inte pågår ständiga krig i omvärlden ?

      Frågan är vad exempelvis regeringen Fälldin gjorde som inte regeringen Löfven är kapabla att göra ?
      När Fälldin var statsminister rasade inte hela den svenska välfärden ihop – trots att det inte kon en halv miljon flyktingar under de 5 åren då han var statsminister.
      Ergo :
      Fälldin var kompetent- Löfven är inkompetent.

      Det kanske är dags för regeringen Löfven att tänka om ? För någonstans finns det ett väldigt stort systemfel om skola, vård, omsorg och pensionssystemet står och faller på att det ska pågå ett evigt krig i omvärlden…

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Svara
  27. MiT

     /  08/08/2019

    Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Svara
  28. G

     /  08/09/2019

    ”Efter våldtäkterna – startade Facebookgrupp för att öka tryggheten

    Antalet anmälda våldtäkter har ökat de senaste åren, något som kan bero på ökad benägenhet att anmäla. I Rågsved har man startat en Facebookgrupp för att öka tryggheten.”
    https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/efter-v%C3%A5ldt%C3%A4kterna-startade-facebookgrupp-f%C3%B6r-att-%C3%B6ka-tryggheten-12489225

    Och Facebookgruppen startad av två tjejer heter inget mindre än ”Rågsved Gäris” och är till för kvinnor och ickebinära.

    Blomberg från BRÅ säger i klippet att: ”vår bedömning är att det är en ökad anmälningsbenägenhet”. Och hon säger även att sociala livet där man numer använder appar osv för att träffas är en del av förklaringen. Då vet vi det. Häpp! Min bedömning är dock något helt annat, men vad vet lilla jag till skillnad mot krimideologerna på BRÅ. Ökad anmälningsbenägenhet ftw!

    Svara
  29. G

     /  08/09/2019

    FT skrev om ”Majoritet svarta bland USA:s masskyttar”
    https://www.friatider.se/majoritet-svarta-bland-usas-masskyttar

    Och länkar till original artikeln/källan, som är:
    https://www.frontpagemag.com/fpm/274538/51-mass-shooters-2019-were-black-only-29-were-daniel-greenfield

    Men, när jag skulle se om den sparats på Wayback Machine så får man följande meddelande:

    ”Sorry. This URL has been excluded from the Wayback Machine.”
    https://web.archive.org/web/*/https://www.frontpagemag.com/fpm/274538/51-mass-shooters-2019-were-black-only-29-were-daniel-greenfield

    ”Excluded”? Varför? Politiskt motiverat? Då är det illa. Första gången jag ser detta meddelande.

    Det gick dock komma runt detta, om man sparade sidan via googles cache:
    https://web.archive.org/web/20190809011338/https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:U07Z7cH9GWcJ:https://www.frontpagemag.com/fpm/274538/51-mass-shooters-2019-were-black-only-29-were-daniel-greenfield+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se

    Alternativ går det använda Archive.is såklart, men frågan kvarstår varför sidan har blivit ”exkluded” och alltså blockerad från att sparas till Wayback Machine:s arkiv. Det går lite emot deras grundide om att vara ett internetarkiv.

    Svara
    • Ivar L

       /  08/09/2019

      Skrämmande utveckling som seglat upp på kort tid. Således skall alltså även internetarkiven börja censurera vilket kan betyda att viktiga loggar från förr kanske i hemlighet rensas ut med politiska förtecken. Det har definitivt skett en allvarlig förändring i synen på yttrandefrihet i techbranschen. Det är beklämmande.

      Svara
  30. G

     /  08/09/2019

    Hahaha. Vi HAR enorma jävla problem i detta land till följd av invandringen, fakta och verkligheten. Att ”gömma” sig i någon lite ort ute på landet i försök att komma bort från skiten går snart inte det heller, för det sprider sig. Detta är lite grann som när Janouch ”snackade skit” om Sverige i tjeckisk-tv och media ville ha kommentar från självaste Löfven, som fördömde henne! Visst, allt som sägs stämmer inte till punkt och pricka, säkert lite tillspetsat och överdrivet också, men vem fan gör inte det? Kommer Hanif bli hängd i Finspång? Nä just det. Vi HAR enorma problem pga invandringen som syns och även hörs booom var och varannan dag, men nej nej, här kommer Aftonbladet, svenska ambassaden i Polen och en polsk ”journalist” to the rescue! och snackar om rädslor och fobier! Save Sverigebilden ffs!

    ”Polska EU-politikerns attack: ”Svenskar flyr sitt land för att hitta fred i Polen”

    Polens EU-ledamot Beata Mazurek, 51, attackerar Sverige på Twitter.
    Invandringen har fått svenskar att fly till Polen, menar hon.
    ”Svenskar flyr från sitt land för att hitta fred och normalitet i Polen,” skriver hon.”
    ..[..]..
    Maciej Czarnecki är utrikesreporter på polska Gazeta Wyborcza och har skrivit en bok om skandinaviska områden med stor invandring från muslimska länder.

    – Jag twittrade direkt till fru Mazurek och sa att jag under två års tid bevakat svenska invandrartäta områden utan att se sharialagar någonstans och bad henne berätta var det finns så att jag kunde uppdatera min bok. Jag har inte fått något svar, säger han.

    Czarnecki är inte överraskad över politikerns utspel – som han säger inte är första gången en polsk politiker använder Sverige som skräckexempel.

    – Sverige blir ofta en storbildsskärm för dem att projicera alla folks rädslor och fobier på, så att de kan skrämma folk, säger Czarnecki.

    – Det är inte första gången som en politiker i Lag och rättvisa-partiet använder Sverige som för att illustrera sin tes.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqRXO/polska-eu-politikerns-attack-svenskar-flyr-sitt-land-for-att-hitta-f

    Ja. Man är klok om man använder Sverige 2019 för att illustrera sin tes: vi vill inte ha det där. För man måste vara totalt blåst och en stort idiot om man ser Sverige 2019 som någon slags förebild att sträva efter.

    Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Har någon inte läst intervjun så gör gärna det.

      ”Lindqvist: ”Sverige är ett fredsskadat land”

      Herman Lindqvist har en ny bok på gång – den här gången om Sveriges och Polens gemensamma historia. Inför boksläppet har vi tagit ett snack den folkkäre journalisten och populärhistorikern.
      – Jag beundrar att polackerna aldrig gett upp, de kommer alltid tillbaka, säger han och ger samtidigt en känga till ”snälla” Sverige.
      ..[..]..
      Varför har du valt att flytta till Warszawa? Vad gillar du med Polen kontra Sverige?

      – Jag flyttade till Polen inte från Sverige utan från Frankrike. Polen är land nummer 11 jag bott i en längre tid. Efter kaotiska familjeförhållanden flyttade jag gärna till min nya frus hemland. Jag är van vid att bo i främmande länder. Jag kom inte hit för att jag var missnöjd med Sverige. Jag kom hit för att jag älskar min polska fru och vill lära känna hennes land. Jag jämför inte Polen bara med Sverige utan med alla de tio andra länderna jag levt i.

      – Efter att ha bott i många länder, i synnerhet i Frankrike, uppskattar jag mycket den polska artigheten, både i språket och i vardagens manér. Jag tycker om livligheten, som påminner om den franska, skicket att man lägger sig, pratar med vem som helst.
      Jag kom till Polen på president Komorowskis tid, alla kurvor pekade uppåt, Polen var populärt i EU, det var en anda av framtidstro och optimism. I Polens andra guldålder. Idag är det en lite annorlunda anda och Polens regering har inte många vänner i Europa.

      Kan vi bättre förstå dagens politiska vägval (Polen med stark högerregering, Sverige med – ja, ni vet) i ljuset av historien?

      – Svenskar förstår överhuvudtaget väldigt lite av hur andra folk och länder fungerar. De förstår inte ens Finland fast länderna varit ihopflätade i 700 år. Jag tror att jag har förklarat ganska väl i min bok varför Polen står där det står idag. Också att allt inte är fel i Polen bara för att det just nu finns en regering med för svenskar ibland udda och märkliga idéer. Polens väg genom historien är unik och på många sätt beundransvärd. Jag beundrar att polackerna aldrig gett upp, de kommer alltid tillbaka. De slåss för sitt språk, kultur och sitt land. Det fredliga och numera så ”snälla” Sverige förstår inte sådant. Däremot är det självklart för en fransman eller finne eller japan.

      Hur blev det så?

      – Sverige är ett fredsskadat land och de flesta svenskar har ingen aning om vad det vill säga att tvingas slåss för sitt språk, sin religion, sina städer och byar. De kan bara förstå det om de levt ett tag i sådana länder. Många svenskar får ”dåliga vibbar” bara av att se militär eller höra någon sjunga nationalsången. Se den förvirrade debatten varje år den 6 juni i Sverige! De förstår inte att ett land inte är någon självklarhet, att deras land och språk kanske inte kommer att bestå för alltid.”
      https://nyheteridag.se/lindqvist-sverige-ar-ett-fredsskadat-land/

      Svara
    • G

       /  08/09/2019

      Svara
      • G

         /  08/09/2019

        Svara
  31. MiT

     /  08/09/2019

    Svara
  32. G

     /  08/09/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  08/09/2019

      ”håller rent”

      Ekot av 1900-talets mördarregimer hörs än idag hos de goda™.

      Svara
    • Senior

       /  08/09/2019

      Hålla rent?

      Han menar hålla det socialistiskt, alla partier skall vara vänster, fritt från oliktänkande.

      Svara
  33. G

     /  08/09/2019

    Svara
  34. MiT

     /  08/09/2019

    Svara
  35. G

     /  08/09/2019

    Svara
  36. G

     /  08/09/2019

    Svara
  37. G

     /  08/09/2019

    Svara
    • Ivar L

       /  08/09/2019

      Den enskilde bedjande muslimen är inte problemet. Det är de återkommande ständiga sammandrabbningarna med ett växande islam i Sverige som är problemet. Varje händelse är en påminnelse och debatt följer eftersom många svenskar inte vill böja sig för Mohammed men inte blivit tillfrågade. Därför måste även denna bussbön diskuteras och ifrågasättas.

      Om det fanns ett litet och stabilt antal muslimer i Sverige skulle bussbönen antagligen bara setts som kuriosa.

      Svara
  38. G

     /  08/09/2019

    Svara
  39. G

     /  08/09/2019

    ”Strax efter midnatt ska en kvinna ha blivit utsatt för ett sexualbrott i Skäggetorp i Linköping. En man i 20-årsåldern har gripits misstänkt för brottet.

    – Det hade bildats en folksamling och det var nästan lynchstämning, säger polisens vakthavande befäl Torbjörn Lindqvist.

    Polisen berättar att det under sommaren har varit stökigt i Skäggetorp och tidigare på kvällen vandaliserades en polisbil och en polisman blev trängd och fick använda pepparsprej.”

    Svara
    • G

       /  08/09/2019

      ”En ung kvinna i Linköping ska ha blivit utsatt för ett sexualbrott av en man i 20-årsåldern.

      När nyheten spred sig letade många boende i området efter den misstänkta mannen.

      – Det var rörigt, säger Torbjörn Lindqvist,

      En man i 20-årsåldern kunde en stund senare gripas misstänkt för brottet. Gripandet skedde i samband med att en hel grupp med människor i området hade samlats i närheten av mannens bostad. Polisen beskriver situationen som stökig när en uppretad folksamling sökte efter mannen.

      Tidigare under kvällen blev en polispatrull i området attackerade. Bland annat krossades sidorutan på polisbilen.

      – Det har varit lite tumultartat. Vi har satt in extra resurser i området, säger Torbjörn Lindqvist.”
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LAmKLp/man-gripen-for-misstankt-sexualbrott

      Svara
  40. G

     /  08/09/2019

    Svara
  41. G

     /  08/09/2019

    Svara
  42. G

     /  08/09/2019

    ”Nykvarn låter nyanlända bo kvar – utan tidsgräns

    Enligt en kartläggning av Dagens Nyheter är Nykvarn den enda kommunen i Stockholms län som ”uttalat” låter nyanlända behålla den bostad de tilldelats tills de skaffat eget.

    Då Dagens Nyheters artikel ligger bakom betalvägg har Nyheter Idag ringt upp kommunens vård- och omsorgschef Mahria Persson Lövkvist för att ta reda på hur det ligger till.”
    https://nyheteridag.se/nykvarn-later-nyanlanda-bo-kvar-utan-tidsgrans/

    Haha, bra där av NI! Om kommunens agerande är bra låter jag dock vara osagt!

    Svara
  43. G

     /  08/09/2019

    As usual, ja. För den här mannen finns det alltid liiiite mer att berätta om något som hänt.

    Svara
    • Ärligt talat så håller jag med om att man ska få göra vad man vill under sin rast (under lagens gränser), men det finns ett par saker som jag ändå finner lite konstigt när jag jämför med hur det funkar i Göteborg:

      1) oftast så brukar bussar som parkeras vid hållplatsen vara öppna sisådär tio minuter innan avgång åtminstone, även om chauffören inte är där.

      2) vid ändhållplatserna så brukar det finnas något slags utrymme för chaufförerna att vara vid, speciellt om de har längre rast. Är rasten lång nog att be på så kanske man kan ta det till det privata utrymmet, men dessa kanske inte existerar där?

      Svara
  44. MiT

     /  08/09/2019

    Svara
  1. Lite gammalt som ligger och skräpar del 9 | WTF?
  2. Lite gammalt som ligger och skräpar del 10 | WTF?
  3. Lite gammalt som ligger och skräpar del 11 | WTF?
  4. Lite gammalt som ligger och skräpar del 14 | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.