”Högsta kvalitet på genusutbildningarna”

Det kan man läsa att t ex Södertörns Lekskola hade 2012.

”I Högskoleverkets granskning av kvaliteten på landets högskoleutbildningar, får kandidat- och masterutbildningarna i genusvetenskap omdömet hög kvalitet. Magisterutbildningen, som är en ettårig utbildning i praktiskt jämställdhetsarbete, får det högsta betyget, mycket hög kvalitet.

– Jag är stolt över att man får till en så bra utbildning på alla nivåer inom genusvetenskap på Södertörns högskola. Det är ett viktigt arbete som görs, säger rektor Moira von Wright.”

Redan 2007? kunde man läsa detta pressmeddelande på HSV ”God kvalitet på landets genusutbildningar”. Där finns även en pdf-fil med rapporten som man kan ladda ner.

Sverige tappar medlemskap i ENQA” skrev Expressen för ett par dagar sedan. Det var bl a för mycket politisk styrning i HSV (numera Universitetskanslerämbetet).

Ett försvarstal hör ju till och det kommer från universitetskansler Lars Haikola.

Det verkar vara en jävla soppa i alla fall, jag vet inte vad som är fram och bak i det hela men vad jag vet är att de som gett de fina betygen till genusutbildningar inte får vara med och leka mer med de stora barnen i Europa mer när det gäller kvalitet på utbildningar.

genuskvalitetBilden ovan kommer från en sökning i Univeritetskanslerämbetets ”Resultatsökning” som jag gjorde idag. Det kanske säger en del om de som inte får vara med och leka?

Den överdrivna politiska styrningen som det pratades om kanske t ex är just att ligga på om att låtsasutbildningar som Genus ska blåsas upp som något bra? Och så handlade det ju om att man låter studenternas egna upplevelser vara väldigt viktiga för utvärderingen. Vad händer när man låter studenter som brinner av ideologi få möjlighet att studera – och samtidigt producera fanatisk propaganda för ideologin och samtidigt ge den legitimitet? Kommer de att vara nöjda eller missnöjda?

Men Sveriges självbild som framstående utbildningsnation börjar kanske se ut som spegelbilden i en skrattspegel? Börjar 25 års flum ta ut sin rätt?

Jag undrar fortfarande hur många av genusfolket på högre nivå som skulle ryka om Stasi-arkiven blev offentliga…

De som gillar och vill ha ideologiproduktionen är också samma människor som vill göra det olagligt att kritisera t ex feminismen men som vill gå ännu längre.

Annat:

Genusdebatten: ”#P1Debatt ”Hur mycket ojämställdhet tål Sverige?” Mina intryck från första parkett

Susannas Crowbar: ”200 000 år av patriarkalt förtryck var en myt?

Jussi H Lundell: ”Hurra för delat barnbidrag och lite om P1 Debatt på kulturhuset

MVH

MiT

Lämna en kommentar

87 kommentarer

  1. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  2. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  3. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  4. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/04/2014

      Lite som att alla män per definition är våldtäktsmän.
      Jag håller inte med om någon av de definitionerna, troligtvis för att jag är ett levande bevis på att de är falska.

      Svara
  5. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  6. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Jag tittade på svt,s sida om lönejämförelser och kunde konstatera att man inte anger antal år i yrket,utbildningsnivå och antal arbetade timmar. Det gör ju deras jämförelse ganska meningslös.Fast de är ju inte ute efter att visa en riktig bild utan de vill förstärka bilden av att kvinnor har sämre lön än män. Ohederligt är bara förnamnet..

      Svara
  7. MiT

     /  03/03/2014

    https://twitter.com/JorgeCLondono/status/440442966167916544

    Svara
    • Kalle

       /  03/03/2014

      Hur vågar den vita cis-mannen kritisera en kränkt rasifierad hen, det om något är rasism!

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Så man kan inte vara en extremist om man har en annan hudfärg än vit
      ?Det är väl dina åsikter som gör dig extrem och inte din hudfärg ?
      Håller med Erik Helmersson att det är konstigt Jorge och hans åsiktsfränder tycker att om du är vit så skall du stå tillbaka i rasistdebatten.Varför kan du inte som vit ha åsikter om rasism ? Även om du kanske inte själv har varit drabbad så kan du ju ändå förstå vad det handlar om och vilja motverka rasism,

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Som sagt var, koda och sälj era egna spel om ni kan och tror att de är lönsamma. De spel som görs idag speglar vad köparna vill ha. Det handlar inte om välgörenhet utan om att tillverka de spel som marknaden efterfrågar.

      Svara
      • Kalle

         /  03/03/2014

        Ja exakt vad är det som hindrar dem?
        Minecraft känner de flest till och det skapades till början av EN ensam jävla snubbe.
        Men själva så sitter de och gnäller och vill att någon annan ska göra jobbet åt dem, trots att det öses massvis av skattebetalarnas surt förvärvade pengar över dem.
        KVINNOR KAN!

        Svara
    • Blåval Rödval

       /  03/03/2014

      Dom säger att dom har ”grymma idéer”. Idéer är kostnadsfria, genomföra dom kostar.

      Spelutvecklare är i många stycken vår tids renässansmänniskor. Du får ha en mastersexamen i genusvetenskap, men kan du inte skriva lysande bra kod, komponera musik, bygga banor, marknadsföra och supporta dina verk så är du inte en del av lösningen utan en del av problemet. Problem gör man sig av med.

      Men det vore roligt att få höra vad de kommer med rent KONKRET.

      Svara
    • Sverok, de som skriker om jämställdhet så mycket det bara går, men som inte har något problem med femcon som bara tar emot kvinnliga arrangörer. Ska hyckleriet aldrig ta slut?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/04/2014

        De har också sedan länge satt i system på att mjölka staten på kultur/organisationspengar.
        Gissa var skon klämmer.

        Svara
  8. Kalle

     /  03/03/2014

    Att tala om god kvalitet på utbildning när det gäller genus är väl som att tala om god kvalitet när det gäller div ”spågummor” som tar x antal kronor per minut.

    Svara
  9. Under gårdagen besökte Maria Arnholm Kristianstad, och bland annat träffade hon lärare och studenter på förskollärarlinjen på Kristianstads Högskola.

    Bäst i landet

    Precis samma dag som beskedet kom att högskolan för andra året i rad utsetts till bäst i landet på jämställdhet, enligt rapporten från Nyckeltalsinstitutets jämställdhetsindex, JÄMIX, som granskat nio av landets lärosäten. Undersökningen belyser olika aspekter på jämställdhet, som yrken, ledning, karriärmöjlighet/chefsskap, lön, ohälsa, föräldrarskap, deltid, trygghet och jämställdhetsplan.

    Högskolan i Kristianstad är till exempel duktiga på antalet uttagna föräldradagar hos män, och har en jämnare könsfördelning bland tillsvidareanställda än genomsnittet.

    http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1898327/rdquoHogskolan-ar-ett-foredomerdquo.html

    Svara
  10. notsure

     /  03/03/2014

    En annan utbildning som också får höga betyg:
    http://www.ba88.se/kristaller.htm

    Svara
  11. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  12. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Allbrights jämställda styrelse ser ut som följer enligt deras hemsida http://allbright.se/initiativtagare/:
      AllBrights styrelse består idag utav initiativtagarna Sophia Bendz, Michaëla Blomquist, Dilsa Demirbag-Sten, Sven Hagströmer, Claes Hemberg, Rebecca Lucander och Thérèse Mannheimer.
      Dv.s sju personer varav två är män. Dubbelmoral och feministisk matematik någon 😉

      Sven Hagströrmers bolag investement AB Öresunds styrelse enligt deras hemsida http://www.oresund.se/bolagsstyrning/styrelse.html:
      Sju personer varav en kvinna. Ordförande Mats Qviberg.
      Lite mera dubbelmoral fast åt andra hållet.

      Claes Hemberg,Sparekom på Avanza bank vars styrelse består av sex personer varav
      två kvinnor. Sven Hagströmer styrelseorförande… Detta framgår av deras årsredovisning för 2013 spm hittas på följande sida:

      Klicka för att komma åt avanza_bokslutskom_2013.pdf

      Lite mera dubbelmoral alltså 🙂

      EDIT från MiT:
      Sorry, den hade hamnat i spam av någon anledning, du skrev ändå vad du ville skulle med men här är den i alla fall 😉

      Svara
    • Hur ska de kunna få fler tjejer i ledningsgruppen om tjejer inte söker jobb där?

      Svara
  13. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Undrar vad normkritisk innovation innebär ? Att man skall tillverka broar av garn,flygplan av lera, hus av papper 😉

      Svara
    • Innovation är per definition normkritisk. De som följer normerna gör inga innovationer.

      Svara
  14. MiT

     /  03/03/2014

    Kolla vilka män det är, visst känner man att de representerar män i allmänhet?
    ”Mäns reflektioner inför kvinnodagen”
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/335714?programid=503

    Svara
    • David8

       /  03/03/2014

      En föreläsare inom maskulinitet, en transvestits och en manshatande jurists reflektioner hade varit en korrekt beskrivning (har inget emot transvestiter). Att ge intrycket av att dessa individer representerar ”män” är som vanligt förbannat vilseledande.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Allbrights jämställda styrelse ser ut som följer enligt deras hemsida
      ”AllBrights styrelse består idag utav initiativtagarna Sophia Bendz, Michaëla Blomquist, Dilsa Demirbag-Sten, Sven Hagströmer, Claes Hemberg, Rebecca Lucander och Thérèse Mannheimer. ”
      Dv.s sju personer varav två är män. Dubbelmoral och feministisk matematik någon 😉

      Sven Hagströrmers bolag investement AB Öresunds styrelse enligt deras hemsida av
      Sju personer varav en kvinna. Ordförande Mats Qviberg.
      Lite mera dubbelmoral fast åt andra hållet.

      Claes Hemberg,Sparekom på Avanza bank vars styrelse består av sex personer varav
      två kvinnor. Sven Hagströmer styrelseorförande… Detta framgår av deras årsredovisning för 2013
      Lite mera dubbelmoral alltså 🙂

      Svara
      • Pelle2

         /  03/03/2014

        Sorry för alla stavfel och felskrivna ord. Gick lite fort. Claes Hemberg är sparekonom..
        Sven Hagströmer heter just så och inte Hagströrmer 😉

        Svara
    • Björn

       /  03/04/2014

      Ehm… Även med en 50/50 könsfördelning kan man få samma resultat på namnen. Spännande med feministisk statistik och kausalitet!

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Vad är kinstgjord befruktning av ensamstående kvinnor bra för ? Det borde förespråkare få svara på oftare.

      Svara
    • Det finns väl ingenting att diskutera. Kvinnans rätt att bestämma över den egna kroppen, någonting som feminister annars brukar skrika sig röda, blåa, gröna, gula och lila om.

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  03/03/2014

      Hon får reklamera den om hon tycker att det beror på fabrikationsfel och inte naturligt slitage. Ingen ersättning utgår om det visar sig att hon har varit oaktsam, vårdslös eller försumlig.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Det brukar brista i hennes resonemang också så det kanske bara är naturligt att kroppen i övrigt förutom den eventuella hjärnan drabbas av bristningar 😉

      Svara
      • JustMe

         /  03/04/2014

        Ja, många radikalfeminister lider av hjärnbrist.

        Svara
    • Bristringar låter som spik i foten. Kom tillbaka när du har ett stort jävla hål!

      Svara
    • Fugen

       /  03/04/2014

      Tror det är sanden som skaver

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Ja,det är konstigt med feministiska kvinnor som vill ha styrelseplatser och chefspositioner enbart pg.a att de är kvinnor. Hon skriver rakt ut att kvotering är en viktig del av arbetet för jämställdhet. När får en man en chefspost på en kvinnodominerad arbetsplats enbart på grund av sitt kön ?När får en man överhuvudtaget ett nytt arbete enbart pg.a sitt kön ?

      Svara
    • MiT

       /  03/03/2014

      bashflak:
      Haha, postade den utan att veta om att du postat den också! 🙂

      Svara
  15. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Tja, det vore ganska meningslöst att låta mig som inte har mer erfarenhet av detta än sju månader i lumpen uttala mig om saken.Om man vill ha ett relevant svar så frågar man en expert. Det gäller i alla fall i den riktiga världen men naturligtvi inte i genusvetarnas låtsasvärld.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Att förmodligen ett stort antal män dör gör självklart inget…

      Svara
  16. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Ja,det var ju verkligen en relevant jämförelse med det som Erik Skrev..

      Svara
  17. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/03/2014

      Det var väl inte Erik som sa det utan Jorge.

      Svara
  18. MiT

     /  03/03/2014

    ”Manligheten” på facebook skriver hos Unga Feminister och använder ”en” också istället för det neutrala ”man” 😉
    http://ungafeminister.se/bloggen/2014/3/3/varfr-r-det-fel-att-ptala-att-ven-mn-drabbas-av-patriarkala-strukturer

    Svara
    • Björn

       /  03/04/2014

      Såhär skriver ungafeminister.se
      ”Män får stå ut med en mängd saker som vi inte vill ha och tycker är väldigt orättvist. Det är inte lätt att alltid ses som en våldsbenägen pervers våldtäktsman/pedofil. Det är heller inte lätt att leva upp till den manlighetsnorm som finns i samhället. Alla feminister vet detta och alla förstår.”

      Förklara för mig hur det är patriarkatets fel att feminister utmålar män som våldsbenägna perversa våldtäktsmäm/pedofiler. Jag vill på riktigt veta. Om alla feminister vet och förstår att det inte är lätt att ses som det ovanstådende, varför slutar de inte att uttala sig om män på det sättet då?

      Min teori är att de är sinnessjuka sekterister.

      Svara
      • Så det är därför de allra argaste feministerna är tillsammans med de allra mest stereotypa männen?

        Svara
        • Grodan Boll

           /  03/04/2014

          Som att Lady Dahmer är ihop med en programmerare som ser ut som en skogshuggare (flanellskjorta och skägg)… och som drar hem kosingen till familjen medan hon äter praliner och mammabloggar om det fruktansvärda patriarkatet?

          Typ så stereotypt?

          Svara
  19. MiT

     /  03/03/2014

    Svara
  20. MiT

     /  03/03/2014

    Man måste när det dyker upp…

    Svara
  21. MiT

     /  03/03/2014

    Fick den här frågan helt plötsligt 🙂
    https://twitter.com/Ellaritter/status/440596411415932928

    Har inte en aning om varför så frågade tillbaka

    Svara
    • Pelle2

       /  03/04/2014

      Prova att Googla Sovjetunionen 🙂

      Svara
    • robjoh

       /  03/04/2014

      1, Historia googla Poltava, Finland och Sovjetunionen
      2, Nutids historia googla Ukraina

      Svara
    • Kan någon be HolmNatalie googla sådant som Katorga, eller gulag?
      Annars så trodde jag att alla de ilskna feministerna var HBTfanatiker, och det är en grupp som inte har det lätt i dagens Ryssland.

      Svara
  22. MiT

     /  03/04/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  03/04/2014

      Det är väl bara ett problem om det verkligen rör sig om våldtäkt ? Eller menar Sissela Blanco att det skall räcka med att någon anmäler en annan för att det skall gå till åtal och fällande dom ?Sedan visar det väl också hur svårt det är att bevisa att en våldtäkt verkligen har skett om det inte finns några skador på målsägaren. Oftast står väl ord mot ord.

      Svara
      • lavazza1891

         /  03/04/2014

        Skador är inget bevis på att en viss person orsakat dem vid ett visst tillfälle och med ett bestämt uppsåt.

        Svara
        • Hjalmar

           /  03/04/2014

          ”Beviskrav” är bara patriarkal ondska…
          Kvinnor ljuger aldrig, i så fall skulle de tala om det!

          Svara
    • Pelle2

       /  03/04/2014

      Har hört att genusvetarna skall gå i det främsta ledet och röja minor för hand med hjälp av en rosa trädgårdsspade 😉

      Svara
      • QED

         /  03/04/2014

        Ha ha. Minor är väl icke-falliska vapen så det är ju lämpligt.

        Svara
    • Jag visste inte ens att Sverige var med i NATO. När skedde detta?

      Svara
  1. Feministernas kampanj inför morgondagen | WTF?
  2. Äkta eller satir? | WTF?
  3. Gör som jag säger, inte som jag gör | WTF?
  4. Ni vet väl var framtidens journalister utbildas? | WTF?
  5. Istället för batikhäxa? | WTF?
  6. Vad skattepengar går till | WTF?

Lämna ett svar till QED Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.