Missa inte Uppdrag Granskning ikväll!

Ikväll kommer ett program från Uppdrag Granskning om mångmiljardbedrägerierna som sker mot Sveriges skattebetalare genom Migrationsverket och de så kallade ”ensamkommande barnen”. De både vet om det och till och med uppmuntrar bedrägerierna och har gjort så under lång tid. UG:s program kommer tyvärr minst ett år för sent bara, det skulle gjort det förra hösten i stället.

Det har länge varit UPPENBART att väldigt många ljuger rakt ut om sin ålder för att få enorma fördelar under processen. Det har lika länge varit uppenbart att Migrationsverket konstant har ljugit när de påstått att de genomför åldersbedömningar kontinuerligt på de så kallade ”ensamkommande barnen”. De har ljugit rakt ut! För OM man har den minsta lilla åldersbedömning så är det omöjligt att så många gråhåriga 16-åriga 30-åringar slipper igenom! OMÖJLIGT! Man kan inte få igenom det utan Migrationsverkets stöd!

Här är några av mina inlägg om detta

zabi-nasro-e1445421333338

Vad händer om man försöker blåsa Försäkringskassan på en halv miljon?”. Han som inte bara lurade i Migrationsverket utan också Göteborgs Posten att han var 16 år. Hoppas ”journalisten” som skrev reportaget aldrig mer får ett uppdrag eftersom artikeln enbart var till för att lura vanliga svenskar, inget annat. Det är nämligen HELT OMÖJLIGT att mannen på bilderna (som de snabbt tog bort men finns länkat i inlägget via archive.is…) i deras reportage skulle vara 16 år. Så dum är ingen att man skulle kunna tro det. Det var fullt medvetet från reportern och fotografen!

ensamkommande-blir-yngre-e1445461005602

34-årigt ensamkommande barn”. SvD hade en artikel om att de ensamkommande blir allt yngre!! och illustrerar det med 17- och 19-åringar. Han längst fram sägs vara 17 år… Sen har de lyckats hitta två tjejer också, de måste ha letat extremt noga för att hitta dem eftersom tjejer nästan är lika sällsynta som enhörningar bland de ”ensamkommande barnen”.

fråga till migrationsverket

Fritt fram att blåsa Sveriges skattebetalare!”. Läs vad de svarade på min fråga så blir ni inte så förvånade över att bedrägerierna kunnat rulla på år ut och år in. Migrationsverket skiter i om svenska skattebetalare blir blåsta på mångmiljardbelopp…

några punkter

Det alla förstår att man måste göra men nästan ingen vågar säga”. Jag listade några punkter förra hösten som jag tror är absolut nödvändiga, de ovan är två av dem.

ensamkommande-arvika-vc3a4rmland-e1445683134668

Bedrägeriet mot skattebetalarna. Mångmiljonbelopp försvinner varje dag!”. Två små ensamkommande barn leker med en fotboll på parkeringen.

ensamkommande-barn-i-sc3b6derhamn1-e1445682458319

Möt 17-åriga Ramish”, han till höger på det nya boendet för ensamkommande barn i Söderhamn…

2000figurer

Hur många arbetares skatt krävs bara för åldersbedrägerierna?” In och räkna och se hur många det blir…

para-ihop-ensamkommande-med-svenskar-e1448950333434

16-åriga ensamkommande Asad”. Det mest bisarra jag såg förra året var nog bilden där en vuxen man krupit upp i knät på en annan vuxen man som håller armen lite kärvänligt runt midjan på honom. Men det var inte det enda bisarra i Östersund, man hade ett projekt där man parade ihop de vuxna männen med svenska gymnasietjejer… Jag är otroligt nyfiken på hur det gick med det där projektet faktiskt…

bebisbild-som-ensamkommande1

Because of the ”unaccompanied children” Sweden is now a bizarre circus”. Ett inlägg på engelska från januari i år om den bisarra cirkusen som de ”ensamkommande” är i Sverige. Bilden ovan kommer från Sveriges Radio P4 Västerbotten. Ni vet, de ensamkommande är i princip nyfödda som ni kan se på de andra bilderna i inlägget…

ensamkommande-sveriges-radio

Åldersbedömningar”. SR hade ett inslag om bedrägerierna i juni i år. Ja de kallade de inte bedrägerier men bedrägerier är vad det är.

Barn och ”barn””, före detta anställd på Migrationsverket som skriver lite om farsen.

Är det bara jag som tycker att generaldirektören för Migrationsverket omedelbart ska polisanmälas och ställas inför rätta? Och inte bara han, det finns massor av folk som gjort detta gigantiska bedrägeri mot Sveriges skattebetalare möjligt! Man MÅSTE reda upp i det här och huvuden MÅSTE rulla. Det finns inget annat sätt! De ovan är ju bara några få som hamnat i media, förmodligen av misstag. Eller så har de som rapporterat varit så höga av ruset som godhetsknarkandet ger att de faktiskt själva har trott de haft barn framför sig. Men jag tvivlar på att ens det ruset räcker…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Nästa inlägg
Lämna en kommentar

115 kommentarer

  1. Pelle2

     /  08/31/2016

    Klart att Migrationsverket vet att ett antal av de ”ensamkommande barnen” inte är barn.
    Det viktiga var väl dock att tillfredsställa godhetsapostlarnas önskemål om att öppna famnen för all världens flyktingar. Skitsamma om samhället kollapsar så länge vi kan framstå som världens frälsare..

    Svara
  2. Utlandssvensk

     /  08/31/2016

    ”UG:s program kommer tyvärr minst ett år för sent bara”

    Minst var ordet!

    Problemen med ”ensamkommande började inte 2015 utan 2006!

    Det har varit exakt samma visa hela vägen, med uppenbara bedrägerier i flertalet av fallen. Det har även varit flera ”kriser” med brist på platser etc. Ålderstester har debatterats på alternativmedia hela vägen och man har då ofta hänvisat till resultaten i andra länder där dessa test har genomförts. SD har även ofta tagit upp saken, inklusive i riksdagen efter att de kom in 2010.

    Att antalet blev hysteriskt under 2015 var i grunden inget oväntat, utan följde bara den i princip exponentiella kurvan som vi hade haft från 2006.

    ”Vi har sett ända sedan ”ensamkommande barn-reformen” 2006 att antalet barn har ökat år för år och som det verkar på de två första veckorna, så ser det ut att vara så i år igen, säger Ronny Magnusson, expert på mottagande av ensamkommande flyktingbarn på Migrationsverket.”

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fordubblat-antal-ensamkommande-barn-i-januari

    Här kan ni se antalet per år:

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ensamkommande_barn#Antal_ensamkommande_barn_till_Sverige

    Notera den stabilt låga nivån innan 2006.

    Sen dubblades antalet mellan 2005 och 2006 ( från 400 till 800)

    mellan 2006 och 2008 dubblades antalet en gång till (från 800 till 1500)

    Sen bara fortsatte det och kring 2011 hade vi dubblat igen (från 1500 till nästan 3000)

    Sen hade vi ett rekord på 3500 år 2012. Detta lyckades vi återigen att dubbla på två år, till 7000 år 2014.

    Någon som ser ett mönster här?????????

    Det hysteriska inflödet 2015 (30 tusen) var något som vi (dvs. regeringen Reinfeldt) länge och hårt hade arbetat för att uppnå och det var 100% avsiktligt.

    Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      Men varför?

      Jag försöker ständigt hitta en alternativ förklaring till varför framförallt Reinfeldts regering gjort detta men den enda rimliga förklaringen jag kan finna är att han helt krasst ville förstöra landet med ”det sovande folket” för att försöka tvinga fram sin nyliberala dröm om ett lågskattesamhälle i amerikansk stil. Det är ju rätt komiskt att MP agerade nyttiga idioter åt hans agenda.
      Nu är förvisso inte regeringarna innan Reinfeldt oskyldiga heller men fram till ungefär 205 kan man ändå i viss mån hänvisa till naivitet även om man borde kunna kräva lite mer framförhållning av sina folkvalda.

      Svara
      • Hmm

         /  09/01/2016

        Visst är det därför. Den som inte fattar att allt detta går ut på att skaffa en ny arbetarklass som ska göra skitjobb för låga löner tillhör det sovande folket.

        Grejen är väl den att dessa jobb inte ens finns i Sverige längre. Inte i någon större omfattning, så det enda jag kan tänka mig är att de vill ha fler service jobb alt att de vill bygga upp en produktionsindustri igen, vilket är alldeles för tidigt då Asien är fortfarande för billigt och kommer vara så i många år till pga stor befolkning och hur många vi än importerar så kan vi inte mäta oss med den folkmängden iaf.

        Vi får vänta 50 år när Asien blir för dyrt att producera i så kan Europa ta över det igen när de kommer att vara billigt här igen pga inflationen.

        Svara
        • Hmm

           /  09/01/2016

          Det här är spännande. Beroende på vilken device jag kollar i så har min avatar bytts ut. Jag hade tidigare alltid en blå gubbe om det var bacillerna, en rosa gubbe med tungan ut om det var de rena gubbarna och ett rosa abstrakt mönster som här tex.

          Nu har min avatar bytts ut i de olika varianterna på wordpress överallt när jag kolar via min dator från att vara helt lika i flera flera år, men ser lik dant ut i min mobil. Oroligt mystiskt.

          Svara
          • Hmm

             /  09/01/2016

            Alltså när jag kollar i min mobil så har jag fortfarande ett rosa mönster här men när jag kollar via datorn så är det ett grön/beiget.

            Jag har kommenderat via datorn men går in och läser kommentaren i mobilen.Två olika avatarer.

          • Hmm

             /  09/01/2016

            Test.

          • Hmm

             /  09/01/2016

            Ser nu att det inte bara gäller mig. Frida Gutavlin som alltid vari grön här är det fortfarande i datorn men har blivit blå i mobilen. Tvärtom helt enkelt från mig. (Ni flesta andra är exakt samma både i mobilen och datorn.)

            Mao, wordpress håller på att mecka.

          • Svenne

             /  09/01/2016

            Ja, själv så har jag dels den gamla gröna avataren, dels en ny brun. Försöker wordpress säga mig något… 😛

      • Utlandssvensk

         /  09/01/2016

        @ Jans,

        ” fram till ungefär 2005 kan man ändå i viss mån hänvisa till naivitet”

        Regeringen Bildt var rent skogstokig, men med undantag av den kan jag, om jag anstränger mig hårt, hålla med.

        Som jag ser saken är den stora skillnaden att Reinfeldt verkligen uppsåtligen ville förstöra Sverige, vilket inte var fallet med andra regeringar. Att han ville detta anser jag var helt klart från början, men varför var länge ett mysterium för mig . Nu anser jag det klarlagt att han helt enkelt hatar etniska svenskar och att han, från sitt eget perspektiv, anser sig ha goda skäl för detta.

        Det absolut bästa man kan göra om man funderar över detta är att lyssna på vad hans närstående har att säga om hans drivkrafter:

        ”Publicerades den 13 aug. 2015
        Visste du att Fredrik Reinfeldt hela tiden har vetat att invandringen är skadlig för Sverige?

        Visste du att Fredrik Reinfeldt ökat invandringen, för ödelägga det socialdemokratiska välfärdssverige?

        Visste du att Fredrik Reinfeldts hat mot socialdemokrater, troligtvis grundar sig i att hans släkt blivit utsatta av den socialdemokratiska steriliserings- och socialpolitiken?

        Visste du att Fredrik Reinfeldt förmodligen hatar sin pappa lika mycket som han hatar SD, eftersom hans pappa, Bruno Reinfeldt, tycker att Sverige skall tillhöra de etniska svenskarna?”

        Svara
      • Grodan Boll

         /  09/01/2016

        Nej, man var inte naiva 1989, så varför skulle man blivit naiva efteråt?

        I övrigt delar vi samma analys av Reinfeltagendan.

        Svara
  3. Utlandssvensk

     /  08/31/2016

    ”Är det bara jag som tycker att generaldirektören för Migrationsverket omedelbart ska polisanmälas och ställas inför rätta?”

    Visst håller jag med om det!

    Men då måste även hans föregångare också ställs till svars. Och han är som bekant numera chef för landets poliser!

    Vidare gäller att båda dessa tjänstemän tillsattes av Reinfeldt.

    Eliassons stora genombrott var när Billström, garanterat med Reinfeldts godkännande, utnämnde honom till chef för migrationsverket 2007. Innan dess var han en ganska vanlig sossepolitruk, men med en stor förtjänst: Han var en väldigt öppen immigrationsextremist.

    Det finns noll tvekan om att det var därför han fick jobbet. Reinfeldt ville ha den mest radikala person man kunde hitta och vår vän Eliasson hade tydligt uttalat att han ansåg att alla asylsökande borde få stanna, Och som han levererade! PUT till alla somalier var bland det första han gjorde. Ingen var gladare än Reinfeldt, så självklart fick han sen gå vidare.

    Hans efterträdare, Anders Danielsson, har inte gjort något annat än att bara fortsätta på den väg som Eliasson stakade ut.

    Att Eliasson nu är polischef kan sannolikt också förklaras med hans åsikter. När han tillsattes i början av 2015 var den uttalade ambitionen från politiskt håll att polisen skulle satsa stort på att bekämpa ”hatbrott”. Det var väldigt klart att detta i praktiken innebar att man skulle leta upp och lagföra immigrationskritiska skribenter på internet. Självklart ville man då ha en öppen SD hatare som chef!

    Nu har väl detta glömts bort i det allmänna kaoset det senaste året, men i princip det första Eliasson gjorde efter att han hade blivit polischef, var att presentera en helt förbluffande stor satsning mot ”hatbrott”. Det skulle upprättas flera hatbrottsgrupper, ett nationellt center mot IT brott, etc, etc.

    Paradoxalt nog är det troligen den pågående våldsamma kollapsen på många håll i Sverige som har resulterat i att den praktiska yttrandefriheten nu är så stor. Planen var helt klart att sätta P för detta med massiva polisinsatser, men mer trängande behov verkar ha hindrat detta, åtminstone för tillfället.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/31/2016

      Hatbrott är en värdelös brottsbenämning, det låter vackert men det är skit. Det är olagligt att inbilla andra människor att man ska skada eller döda dem eller någon i deras närhet, det är dock inte hat, det är hot. Hur svårt ska det vara att skilja på vokalerna A och O? Inte konstigt att samhällsdebatten är snurrig.

      /Frida

      Svara
      • Jans

         /  09/01/2016

        Det är en importerad idé från USA väl? Ja, det är sannerligen en märklig brottskategori. Jag vill påstå att oerhört många brott, särskilt de med våldsinslag, innehåller element av hat från brottslingens sida. Kan man inte filosofiskt påstå att det är en form av hat att begå ett brott?

        Själva idén är väl vad jag förstår att om man hatar sitt offer för att den ingår i en skyddad kategori (jag tror de använder begreppet ”protected category” eller något i den stilen i USA) så är det ett värre brott. Problemet är ju att det bara är försvårande om man visar att man hatar offret. Dessutom, om själva hatet och inte gärningen är problemet, hur gör man då med alla som hatar utan att begå ett annat brott? Det finns faktiskt ett sluttande plan här som vi riskerar att glida ut på om den typen av särbehandlingstänkande skulle fortsätta och genomdriva nya lagar.

        Svara
  4. Pelle2

     /  08/31/2016

    Regeringen Reinfeldt har definitivt skuld i det hela men det gäller även regeringen Löfven,Fridolin,Romson som så sent som hösten 2015 stod och sa att allt var lugnt och vi klarar av att ta emot många flera.
    Romson stod ju dessutom och grät när gränskontrollerna upprättades och hejades på av Annie Lööf och Jonas Sjöstedt.
    Så godhetsapostlarna är väl spridda inom politiken….

    Tur att Sossarna, eller i alla fall Morgan Johansson och/eller Anders Ygerman tog sitt förnuft till fånga..

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  08/31/2016

      ”Regeringen Reinfeldt har definitivt skuld i det hela men det gäller även regeringen Löfven,Fridolin,Romson”

      Visst, ingen tvekan om det.

      Men det är likväl en väldigt stor skillnad. Sossarna ärvde det vansinniga asylsystemet från Reinfeldt och har sen faktiskt vidtagit kraftiga åtgärder för att stoppa det värsta vanvettet. Det är 100% säkert att Reinfeldt inte hade gjort detta, utan han hade kört landet hela vägen in i kaklet.

      För övrigt hittade jag något intressant på moderaternas officiella websajt:

      ”Sverige behöver en tillfällig paus i flyktingmottagandet. Det betyder att den som kommer till Sverige för att söka asyl från ett annat säkert EU-land, såsom Danmark eller Tyskland, som huvudregel ska nekas inresa (direktavvisning). Med förslaget respekteras FN:s flyktingkonvention.”

      http://www.moderat.se/migration-och-integration

      Läs sista meningen igen! Det stämmer förvisso, men samtidigt erkänner de här helt öppet att de (och övriga 7-klövern) har ljugit under mer än 10 års tid! Om man är insatt i frågan har man vetat detta hela tiden. Vi har aldrig varit skyldiga enligt internationella konventioner att ta emot mer än några få procent av de som har kommit.

      Denna extremt fräcka lögn har varit något av grundbulten i processen som helt håller på att förstöra Sverige. Ska man bara strunta i detta och ge lögnarna förnyat förtroende?

      Varför, varför, VARFÖR kan någon tänka sig att rösta på dessa figurer???????????

      Svara
      • Jan

         /  08/31/2016

        Det här klassröstandet sitter djupt hos vissa. En del borgare har också varit upptagna under decennier att skylla allt, precis allt, på sossarna. De klarar helt enkelt inte av att programmera om hjärnan. Men framförallt tror jag att det är en klassmarkör. Det är därför, exempelvis, Moderaterna ligger kvar på höga opinionssiffror. Trots Reinfeldt och massinvandringen och trots duracellkaninen AKB.

        Svara
        • Klimathotet

           /  08/31/2016

          Femtekolonnaren och socialisten Reinfeldt fick många sosseröster. Hade Erlander fört fram en annan efterträdare hade inte Palme kunnat öppna Pandoras ask. Höger eller vänster i Sverige är samma skit men med andra namn.

          Svara
        • Utlandssvensk

           /  08/31/2016

          @ Jan,

          ”En del borgare har också varit upptagna under decennier att skylla allt, precis allt, på sossarna. De klarar helt enkelt inte av att programmera om hjärnan. Men framförallt tror jag att det är en klassmarkör.”

          Jo, det kan nog ligga en del i det där.

          Svara
        • Lövet

           /  08/31/2016

          …medan man aldrig hör en enda socialdemokrat nånsin skylla någonting överhuvudtaget på ”höööögööörn”.

          …apropå markörer och etiketter…

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  08/31/2016

            Som jag ser saken var det svenska valet 2010 det absolut mest märkliga som har ägt rum i modern västerländsk historia.

            Då hade vi två politiker, Sahlin och Reinfeldt, som vid det laget sen länge hade tydligt och klart förklarat att de absolut föraktade majoritetsbefolkningen. Likväl röstade 95% av befolkningen på alternativ som representerades av dessa figurer.

            Valet 2014 var väl nästan lika illa, men dels var Löfven inte alls en lika öppen sverigehatare som Sahlin, dels tog sig 13% av befolkningen samman och röstade för att inte utrota sina barnbarn.

            Vidare har jag inga problem med att folk inte vill rösta på SD av olika anledningar. Jag är själv mörkblå och gillar inte alls folkhemsvurmen.

            Men vi MÅSTE vägra att rösta på de som sitter i 7-klövern. Den skada som de har gjort landet är helt, totalt oförlåtlig. De figurerna hör inte hemma i riksdagen, de hör hemma inför domstol.

            Rösta på BF, bilda nya partier, rösta blankt, byt medborgarskap, men rösta inte på 7K!!!!!

          • Jans

             /  09/01/2016

            Borgerlig Framtid.
            Hmmm….
            Det är inte så att det är en liten konspiration från borgerligheten för att försöka minska SD:s inflytande? Även om de inte når upp till 4%-spärren kan de ju sno SD-röster från besvikna borgare som känner att de är för fina för SD vilket i praktiken kommer att minska SD:s inflytande över en möjlig framtida borgerlig regering. Jag ser inget positivt med att det kommer ett hittepåparti från borgerligt håll som kopierar SD:s flyktingpolitik.

          • Utlandssvensk

             /  09/01/2016

            @ Jans,

            ”Borgerlig Framtid.
            Hmmm….”

            För tydlighetens skull ska jag kanske nämna att jag inte på något sätt stöder BF. Jag vet nästan ingenting om dem och jag röstar SD och har gjort det sen 2002.

            Min poäng här var bara att de befintliga politikerna i 7K är brottslingar och de måste bort.

          • Jans

             /  09/01/2016

            Allvarligt talat var konspirationsteorin mer på skämt.

            Däremot är Borgerlig Framtid lite av en joker och jag säger bara, det är så dags att dyka upp nu! Hade det partiet dykt upp för 10 år sedan hade det varit en helt annan sak. Jag litar helt enkelt inte på ett parti som dyker upp i elfte timman och upprepar vad SD sagt i decennier. Det är på tok för oklart vad man lägger sin röst på. Det kanske slutar med en ny alliansregering lik den förra.

            Det finns bara ett enda trovärdigt parti om man är invandringskritisk hävdar jag. Trots att de helt klart har en besvärande ursprungshistoria.

          • Lövet

             /  09/02/2016

            Bekymret med SD är inte i första hand deras tvivelaktiga rötter utan att tongivande personer nära partiledningen fortfarande uttalar sig rent odemokratiskt. Ekeroth är det värsta exemplet.

            Hans uttalanden om demonstrstionsförbud och begränsningar i medias frihet skrämmer.

          • MiT

             /  09/02/2016

            Jag är ingen fan av SD och ännu mindre av Ekeroth, det vet de flesta som läst här ett tag. Men man måste nog ha på sig sina allra mest illvilliga glasögon för att tro att han var ute efter att begränsa medias frihet där han för något år sen eller två sa att deras tid var förbi. Jag kommer väl ihåg det när det hände och jag kunde inte begripa hur folk så gärna ville få det till att han ville begränsa medias frihet. Jag förstår det fortfarande inte.

        • Senior

           /  08/31/2016

          ”En del borgare har också varit upptagna under decennier att skylla allt, precis allt, på sossarna.”

          Det beror på att sossarna styrt landet i flera decennier, närmare 100 år.
          (Även om förfallet tog fart på allvar först med Palme och -68 vänstern.)

          Tyvärr visade sig ju även de ”borgerliga” parterna vara sossar när de väl fick chansen 2006-2014. Det finns idag inga borgerliga partier i riksdagen, oavsett vad de kallar sig.

          Svara
        • Jans

           /  09/01/2016

          Välbärgade, där t.ex. moderaterna ofta är favoritpartiet, är dessutom de som senare än andra sett de negativa konsekvenserna av för stor immigration. Har man suttit i en rik stadsdel och konsumerat DN till frukost i decennier är det inte särskilt förvånande att man helt enkelt missat vad det handlar om. Det är ju inte mer än några år sedan den som inte var insatt i frågan fortfarande kunde få intrycket att förföljelse av judar i Sverige berodde på nazismen och SD. Om man läste DN och tittade på SVT alltså.

          Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/31/2016

      Att de hejade på kan bara betyda två saker. Antingen så ljög de eller så var de okunniga. Själv gissar jag på en kombinationseffekt.

      Svara
  5. Emanuel

     /  08/31/2016

    Undra om batiktanten Gunnel Gomér kommer titta på programmet, då hon är en av internets värsta relativister

    Svara
  6. Laputa boy

     /  08/31/2016

    Skulle inte förvåna om en viss George Soros har ett finger med i att översvämma oss med dessa så kallade baaarn.

    Svara
    • Jan

       /  08/31/2016

      Sveriges största industri? 7 000 anställda bara i region Syd.Inte undra på att advokatsamfundet är så förtjusta i massinvandring. Vilken tur då att alltsammans går med vinst!

      Svara
      • Klimathotet

         /  08/31/2016

        Utan asylindustrin skulle svensk BNP ha legat konstant på minus de senaste 10 åren.

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/31/2016

      Skapa nya jobb! Perfekt, sveriges nästa exportprodukt, jurister som är bra på asylärrenden enligt svensk praxis. Kommer bli en global storsäljare. Kan vi inte privatisera migrationsverket med en gång, kommer gå med så mycket vinst att jag minst vill placera en tredjedel av mitt pensionskapital där.

      Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      Statliga satsningar i stor omfattning ger naturligtvis jobb men det måste ju hålla på lång sikt. Jag är positiv till genomtänkta statliga satsningar som kan stärka ett lands internationella position men flyktinghaveriet är inte en satsning som kommer att vara vare sig hållbar eller ge någon långsiktig nytta. Tvärtom.

      Svara
  7. MiT

     /  08/31/2016

    Kolla vad det handlar om…

    Svara
    • Klimathotet

       /  08/31/2016

      Ändå är det ingen brist på kvinnor som vill knulla på papplakan på Kumlaanstalten.

      Svara
    • Skeptisk

       /  08/31/2016

      ”Vidare beskriver han dessa stereotyper som män med våldskapital och kvinnor som offer.”
      Just bland interner är det väl ganska tydligt att männen besitter ett våldskapital. Annars hade de ju inte varit där de är. Vi majoriteten män med litet våldskapital hamnar sällan i fängelse. Vad de borde lära dessa herrar är att det inte är manlig norm att vara våldsam, tvärt om. De flesta av oss klarar sig fredligt genom livet och löser våra problem på annat sätt. Stereotypen att det är typiskt manligt att vara våldsam odlas endast av kriminella och feminister.
      Vad gäller damerna i fängelset är ju de tydliga ”normbrytare” mot stereotypen offer redan. Och det borde de ha ganska klart för sig eftersom de sitter där de sitter. Som kriminella och skapare av offer.

      Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      När de nu ändå sitter inlåsta kan man naturligtvis försöka få dem att bli mer samhällstillvända men i vanlig ordning undrar jag om de kommer att dokumentera och utvärdera effekterna av projekt som dessa. Det finns väl inte särskilt mycket som tyder på att kriminalvården någonsin blivit bättre på att omvända kriminella? Oavsett vilken metod som varit på modet.

      Svara
  8. Motkraft

     /  08/31/2016

    Många som av krig påstår sig ha ”tappat bort sina föräldrar och syskon, förmodade döda” vet mycket väl var de är. Många kommer från kulturer där släkten både bryr sig om varandra och har koll på varandra. Så en ensamkommande som kommer till Sverige vet oftast var deras föräldrar och syskon är, kanske i ett flyktingläger i närområdet till hemlandet.

    Och de har ofta ett nätverk i Europa de har kontakt med. Kanske en farbror i Storbritannien, kusiner i Tyskland osv.

    Sedan finns det naturligtvis de som förlorat hela sin familj och släkt, inte har någonstans att ta vägen. Men de har oftast inte råd att betala smugglarna för att ta sig hit.

    Svara
  9. Pether

     /  08/31/2016

    Hur gick det med Metro som skulle göra en faktakoll?

    Svara
  10. G

     /  08/31/2016

    Som vanligt kanonbra skrivet Mit och grym sammanfattning av så mycket idiotiskt från senaste åren, kan bara instämma i allt!!!

    Södermalm hmmm vilka bor där nu igen, rödvinet var slut i lägenheten kanske….

    ””Beväpnad man skjuten av polis på gata på Söder

    Polisen har skjutit en man i benet på Södermalm i Stockholm, rapporterar Aftonbladet. Enligt polisen var mannen beväpnad med kniv. Han misstänks för hot mot tjänsteman och brott mot knivlagen.

    – Det har skett ute på gatan. Det har larmats från en lägenhet där han kommit upp och stökat. Sedan går han ut på gatan med knivar, säger Sven-Erik Olsson vid Stockholmspolisen till tidningen.

    Polisen ska ha skjutit varningsskott innan mannen sköts i benet.””
    http://www.svd.se/knivbevapnad-man-skjuten-av-polis/av/tt
    .

    Haha! Ja ni är välkomna. Nej stopp! Jo okej då, ni är välkomna!…..

    ””Nya Tider får ställa ut på Bokmässan

    Bokmässan i Göteborg har ändrat sig igen och låter nu veckotidningen Nya Tider ställa ut på årets mässa, meddelar arrangörerna i ett pressmeddelande.

    – Vi har ingått ett avtal med Nya Tider om att de ska vara utställare. Oavsett vår hållning behöver vi fullfölja vår del av avtalet, att bevilja plats för Nya Tider på bokmässan i höst, säger Maria Källsson, vd för Bok & Bibliotek, till TT.

    Hon passar också på att vara självkritisk.

    – Med facit i hand kunde vi ha gjort många saker annorlunda och vi får rannsaka oss själva efter mässan, säger hon.

    Nya Tider ges ut av Alternamedia och beskriver sig som en tidning som berättar ”om det som systemmedia mörklägger, ljuger om eller förvanskar”. Enligt den antirasistiska stiftelsen Expo har Nya Tider starka band till nazistiska Nordiska motståndsrörelsen.

    När det blev känt att tidningen skulle medverka vid årets mässa riktades massiv kritik mot arrangörerna som sedan meddelade att de hade ändrat sig, men nu står det alltså klart att Nya Tider trots allt kommer att medverka.

    – Det här är en komplex fråga med vitt skilda uppfattningar om vad som är rätt och fel, säger Maria Källsson, som menar att diskussionen aktualiserar bokmässans tema för i år, yttrandefrihet. Temat har valts för att uppmärksamma att det är 250 år sedan den svenska tryckfrihetsförordningen instiftades.

    Enligt Maria Källsson kommer man dock att vara uppmärksam på hur Nya Tider deltar.

    – Alla våra utställare måste följa svensk lag så skulle något som liknar hets mot folkgrupp förekomma skulle vi ingripa direkt, säger hon.

    Efter kritiken mot mässan valde man att sätta in en ny programpunkt där frågan om arrangörens agerande och de åsikter som väckts kommer att diskuteras. Den programpunkten ligger kvar.

    Mässan äger rum den 22–25 september.””
    http://www.svd.se/nya-tider-far-stalla-ut-pa-bokmassan/av/tt
    .

    Herregud! Vad menar han med ”Plötsligt” ?!?!

    ””Löfven: Ingen kris inom polisorganisationen

    Poliser slutar och färre brott klaras upp.

    – Men att plötsligt bara skrika att det är kris i hela polisorganisationen, det tycker jag är att gå för långt, säger statsminister Stefan Löfven (S) till TT.””
    http://www.svd.se/lofven-ingen-kris-inom-polisen/av/tt
    .

    ””Kvinna smugglades in i Sverige – anmäler smugglaren

    En kvinna från Syrien har kontaktat Eksjöpolisen och anmält att hon smugglats in över den svenska gränsen. Enligt kvinnans uppgifter har hon betalat 30 000 kronor till en man för att få hjälp att komma in i landet, uppger P4 Jönköping.””
    http://www.svd.se/kvinna-smugglades-in-i-sverige–anmaler-smugglaren/av/tt
    .

    ””EU oroas av snabbare radikalisering

    EU-kommissionen oroas över en allt snabbare radikalisering av terrorister inne i EU. Samtidigt stiger frågan om polisens tillång till krypterad kommunikation fram som nästa stora debattämne i kampen mot terrorismen.

    – Radikaliseringsprocessen snabbas upp. Det finns rapporter om att individer nu radikaliserats på ett par veckor, snarare än under månader, varnade Luigi Soreca, avdelningschef för inre säkerhet på generaldirektoratet Home – EU:s ”inrikesdepartement” – i ett möte i EU-parlamentet på onsdagsmorgonen.””
    http://www.svd.se/eu-oroas-av-snabbare-radikalisering/av/tt
    .

    ””En kvinna i 20-årsåldern åtalas för mord alternativt dråp på en 36-årig man i Malmberget i juni, rapporterar lokala medier i Norrbotten.

    Åklagaren anser att det är bevisat att kvinnan högg mannen två gånger i bröstkorgen i en lägenhet. Men eftersom han kom dit för att utöva våld bör brottet bedömas som mindre grovt.

    P4 Norrbotten rapporterar att kvinnan har erkänt att hon knivhuggit mannen, som hittades svårt skadad utanför ett flerfamiljshus och senare avled på sjukhus.””
    http://www.svd.se/kvinna-atalas-for-mord-i-norrbotten/av/tt
    .

    ””Ingen uppdatering av strategin mot terrorism

    Regeringens strategi mot terrorism ska inte uppdateras på grund av sommarens terrordåd.

    – Det är otroligt svårt att skydda sig mot en gärningsman som är beredd att offra sitt liv, säger inrikesminister Anders Ygeman (S).

    Ygeman tycker att många av de förslag som förts fram i den europeiska debatten inte har med terroristbekämpning att göra.

    – De syftar i stället till att vinna något slags politiskt slag genom den rädsla som terrorn har rivit upp.

    Ygeman nämner burkinidebatten som det mest extrema, men är även kritisk till att dra in medborgarskap för dem med dubbelt medborgarskap som stridit för terrororganisationer.

    Han tror inte heller på att ett franskt förslag om att förbjuda utländsk finansiering av moskéer är något för Sverige.

    – Min bild är att vi inte har ett stort problem när det gäller moskéer. Det finns källarmoskéer som ägnar sig åt rekrytering eller är i utkanten av det, men i de allra flesta fall så är moskéerna en positiv kraft, säger Ygeman.””
    http://www.svd.se/anti-terrorstrategi-fyller-ett-ar/av/tt
    .

    ””Dömd drogrånares expojkvän gripen

    En man som misstänks ha hjälpt en 29-årig kvinna som drogade och rånade flera män hon träffat via en dejtingsajt har gripits. Kvinnan tog kontakt med äldre män och fick dem att tro att hon ville inleda ett förhållande. Sedan drogade hon dem i deras hem med sömnmedel och alkohol.

    Kvinnan har redan dömts till åtta års fängelse för sex grova rån, förberedelse till grovt rån, tre grova stölder och mer än 50 bedrägerier.

    Hennes före detta pojkvän har tidigare suttit häktad för medhjälp till flera av brotten, men släpptes eftersom bevisningen i det läget inte var tillträckligt stark för att hålla honom fortsatt frihetsberövad.

    – Efter det har vi sökt honom en tid och på måndagen greps han på nytt av polisen, säger kammaråklagare Eleonora Johansson till Kvällsposten.””
    http://www.svd.se/domd-drogranares-expojkvan-gripen/av/tt

    Svara
  11. MiT

     /  08/31/2016

    ”Killarna var som ”sexuella rovdjur””
    http://nyatider.nu/killarna-var-som-sexuella-rovdjur/

    Svara
  12. G

     /  08/31/2016

    Nej, vi är verkligen inte i Sverige, vi är i Toklandet!…..

    ””Fick åka 30 mil för åtta stygn

    Irene von Götz skar sig i låret när hon steg upp ur vattnet efter kvällsdoppet i Strömstad. Efter 30 mil i bil och besök på fyra vårdinrättningar lyckades hon till slut få hjälp – åtta stygn.

    – Jag trodde inte det var sant. Är vi verkligen i Sverige, säger Irene von Götz, till SVT Nyheter Väst.

    Jakten på någon som kunde sy ihop skärsåret strax ovanför knät startade en söndagskväll i Strömstad. Där var båda vårdcentralerna stängda. Likaså jourmottagningen i Tanumshede, tre mil söderut.

    Vidare mot Uddevalla ytterligare tio mil söderut dit Irene och hennes chaufför anlände vid 21-tiden. Den mottagningen öppnade klockan 22. Istället för att vänta begav de sig mot sjukhuset NÄL i Trollhättan. Där blev hon nummer 25 i kön. Efter två timmars väntan konstaterades att såret behövde sys men det gick inte att ordna förrän tidigast nästa dag.

    En koll med mottagningen i Uddevalla som då öppnat visade att inte heller där fanns möjlighet att sy igen såret. En annan patient i väntrummet tipsade om Dalslands sjukhus i Bäckefors.

    Och där fanns både personal och tid. Sju mil norrut blev Irene von Götz färdigbehandlad strax efter midnatt och kunde återvända till Strömstad dit hon anlände vid 02-tiden.

    – Jag trodde det här var något som kunde klaras av på en halvtimme. För mig är det här ofattbart, säger Irene von Götz.””
    http://www.svd.se/fick-aka-30-mil-for-atta-stygn/av/tt
    .

    ””Fast i Danmark efter tågmiss

    En 17-årig pojke från Eritrea som sökt asyl i Sverige sitter fast i Danmark, sedan han hoppat på fel tåg, skriver HD/Sydsvenskan.

    När pojken, som skulle åka till Vellinge från Osby den 11 augusti, insåg sitt misstag var han redan i Danmark. Där har han blivit kvar.

    Hans gode man Thorild Hamfors ringde Migrationsverket för att berätta om pojkens misstag och få hjälp att få tillbaka honom till Sverige, där han varit sedan augusti förra året. Men i stället för att få hjälp registrerades pojken som utrest ur landet, han skrevs ut ur mottagningssystemet och tappade sin boendeplats.

    – För hans väl och ve är det katastrof, säger Thorild Hamfors till tidningarna……””
    http://www.svd.se/tog-fel-tag–asylansokan-stryks/av/tt

    Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      En liten tanke här, eftersom det finns starka krafter som inte vill se bloggar som Toklandet, var försiktiga med citaträtten! Jag kan inte reglerna exakt men man kan inte citera artiklar i sin helhet riskfritt. Små utdrag ur en text går bra däremot och referera till innehållet får man naturligtvis. Men copy and paste av stora textsjok skall man undvika.

      Svara
  13. Pelle2

     /  08/31/2016

    Ot:
    Löfven uttalar sitt stöd till rikspajasen Dan Eliasson och anser inte att det är någon kris inom polisen.
    Undrar vad som skall till för att Löfven skall anse att det är kris inom polisen ?
    Är det när man möts av en telefonsvarare när man ringer 112 och att om man fyller i en brottsanmälan direkt får svaret att utredningen läggs ner ??
    http://www.expressen.se/nyheter/vi-ska-inte-satta-nagon-krisstampel/

    Svara
  14. MiT

     /  08/31/2016

    Svara
  15. Pelle2

     /  08/31/2016

    Ot:
    Elaf Ali går i Expressen i svaromål mot Yasri Kahn som tyckte att den religiösa skolan i Stockholm skulle få ha könsuppdelade idrottslektioner.
    Khan,precis som Hanne Kjöller och andra kulturrelativister,försvarade det hela med att vi delar upp kvinnor och män under idrottstävlingar.
    På det svara Elaf så här:
    ”Vi delar upp oss när det är tävling för annars tävlar vi inte på samma grunder. I skolan är det inte tävling, och därför kan man inte ha detta som argument och skylla på att detta endast blivit en sak för att det handlar om muslimer”
    Klockrent svar tycker jag.
    Hon skriver vidare:
    ”Yasri Kahn skriver att ”Det är inte rimligt att staten inskränker individuella friheter genom lagpaket med hur vi måste hälsa, klä oss, äta och vilka som måste få ta på våra kroppar. Sådant måste varje individ få bestämma själv”. Det ironiska här är att det är just detta islam gör åt kvinnan. Islam säger till kvinnan hur hon måste klä sig, vilka hon får hälsa på och vem som får ta på hennes kropp. Det är inget kvinnan i islam får bestämma själv. Hon måste vara oskuld tills hon gifter sig, bära anständiga kläder för att inte få dåligt rykte och dra skam över sin familj. Gud förbjude om hon skulle bli sedd hälsandes eller pratandes med en kille utanför familjen.”

    Vidare skriver hon:
    ”Det är ytterst ironiskt att Yasri Kahn väljer att prata om landets alla kvinnor. Han, och hans förening om några, glömmer landets alla muslimska kvinnor. Kvinnor som inte får ta vilket jobb de vill, kvinnor som måste ha sin mans godkännande innan de lämnar hemmet, kvinnor som inte får välja sin egen livspartner. Det är dessa kvinnor vi måste se, det är de vi måste hjälpa och stå upp för innan vi pratar lika lön för samma arbete. Vi får inte glömma vad det är som gör Sverige så bra. Religionsfrihet i all ära, men även rätten att slippa religion.”
    Klockrent skrivet av Elaf Ali tycker jag. Dessutom skrivet av en med egna erfarenheter av hederskulturer.
    Hoppas att identitetspolitikerna och kulturrelativisterna läser och tar till sig detta
    men det är väl inte sannolikt att dessa faktaresistenta och ideologiskt förblindade personer gör det..

    http://www.expressen.se/debatt/du-glommer-bort-de-muslimska-kvinnorna/

    Svara
    • michael

       /  08/31/2016

      Enda smolken i bägaren är att hon sprider den feministiska lögnen om att vi inte har lika lön för lika arbete.

      Svara
  16. MiT

     /  08/31/2016

    Svara
    • G

       /  08/31/2016

      Svara
      • Jans

         /  09/01/2016

        Att svika barn (*) och att svika sitt land såsom de där barnläkarna gjort. Det är väl tyvärr inte brottsligt men det är djupt omoraliskt. Inte minst eftersom syftet förmodligen varit att sätta hjältegloria på sig själv.

        (*) eftersom det fått konsekvensen att riktiga barn tvingats leva och gå i skolan med vuxna bedragare som låtsats att de är barn.

        Svara
    • G

       /  08/31/2016

      Grymma Felicia läser vettiga sidor 😉 ……

      https://twitter.com/FeliciaSundmark/status/770941819295260672

      Svara
  17. G

     /  08/31/2016

    Om UG…..
    https://twitter.com/KSedvall/status/771049746026860546

    hmmm
    https://twitter.com/Harstek/status/771049306740649985

    Vänsterextremisten Morpheo om Åkessons debattartikel på SVT Opinion, morpheo som i twitterdiskussioner kallat Hanif både det ena och det andra…..
    https://twitter.com/morpheo/status/771004437741592576

    Så för att det finns värre bedrägerier är det alltså okej att ljuga…

    LOL, bra försök, hoppas kan man alltid!…….
    https://twitter.com/NaNiwaSC2/status/771065797255069696

    Nu måste vi kolla vad Advokat Emma, V Banke och de andra tycker om UG!!!!

    Svara
    • Ni som diskuterar på twitter: användbart?

      Svara
      • MiT

         /  08/31/2016

        Nej, inte egentligen. Twitter ÄR en pissränna och inget annat. Men det är kul ändå 😛

        Svara
      • G

         /  08/31/2016

        Jag diskuterar inte, jag läser och delar bara vad andra säger och gör, det räcker gott för mig…åtminstone för tillfället 😀 Ja, det är kul ändå 😛

        Svara
    • Olof

       /  08/31/2016

      Som jag sagt tidigare, det är rätt lätt att lösa det här problemet; klassa alla ensamkommande migrantungdomar som kommit in i puberteten som vuxna om inte annat kan bevisas. De som själva klarar av att ta sig till Sverige är inte på något sätt det som normalt avses med ‘barn’, och kan säkerligen klara sig inom det Svenska asylsystemet.

      Snabbt och lätt är hela konflikten löst. Barnläkare och andra skulle då gärna hjälpa till; utan åldersbestämning, inte barn.

      Svara
  18. G

     /  08/31/2016

    ”Dags att försvara det sekulära samhället

    ”Sverige har under en lång tid utsatts för en rad påfrestningar och utmaningar i samhället. Det är sammantaget ett resultat av flera regeringars oförmåga eller ovilja att hantera dessa påfrestningar och utmaningar.” Så inleds ett öppet brev till försvar för ett demokratiskt samhälle och en sekulär stat, undertecknat av en rad kända samhällsdebattörer, skribenter och akademiker. ”
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/dags-att-foersvara-det-sekulaera-samhaellet-27111

    https://www.facebook.com/groups/402369843266579/

    facebook.com/groups/402369843266579/

    Svara
  19. G

     /  08/31/2016

    Och när Morgan Johansson retweetar den här av Loan…vad händer då ? Tänk på konsekvenserna Johansson, den långa svansen kommer efter dig!

    Jag har inte läst artikeln hos trollfabriken N24, så har inte kollat om det är hat eller ”hat” det handlar om.

    Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      Den dagen det är hat och inte ”hat” så blir det väl krigsrubriker i alla tidningar så det är nog ”hat”. Vem orkar bry sig längre. Jag har i princip aldrig någonsin sett bevis för något allvarligt hat i samband med sådana där påståenden så jag orkar inte bry mig längre. jag förutsätter att de ljuger.

      Svara
  20. Pelle2

     /  08/31/2016

    Tyckte att Josefsson och hans reportrar gjorde ett kanonreportage om hur myndigheterna medvetet har låtit bli att göra åldersbestämningar bl.a pg.a att barnläkarna av ideologiska skäl inte har velat göra detta.Dom låter hellre vuxna blandas upp med barn och skiter i konsekvenserna.
    Det var ju också sjukt att se hur rättsväsendet oftast struntar i att göra åldersbestämningar och dessutom skriver ned åldern på de som faktiskt har genomgått en sådan för att undvika att sätta brottslingar i fängelse.
    Var ju också helt åt helvete hur dom undvek att sätta de som våldtog en tjej i Stockholm i fängelse trots att de hade information om att de hade en högre ålder i verkligheten.

    Avslutningsvis var det ju helt rätt att de satte dit den barnläkare som har varit mest drivande bakom att man inte skall åldersbestämma flyktingar. Han tyckte att det inte var rätt att åldersbestämma de som söker asyl för att metoderna inte var rättssäkra men samma metoder var helt ok att använda på en person anklagad för ett brott…

    Skall bli intressant att se den debatt som förmodligen kommer att blossa upp efter programmet.Myndighetspersonerna kommer säkert att skylla ifrån sig och kulturrelativisterna och identitetspolitikerna kommer slå knut på sig själva för att rättfärdiga
    hanteringen…
    Säkert kommer apologeterna också angripa Janne Josefsson och kalla honom för rasist och annat.
    Alla heder åt Janne Josefsson med medarbetare som inte väjer för dom obehagliga ämnena och skiter i kulturetablissemanget och andra opportunisters smutskastning.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  08/31/2016

      ”Alla heder åt Janne Josefsson med medarbetare som inte väjer för dom obehagliga ämnena och skiter i kulturetablissemanget och andra opportunisters smutskastning.”

      Jo, det var ett utmärkt program och Josefsson har gjort mycket bra de senaste åren.

      Dock bör ingen glömma att Josefsson också har gjort det absolut, helt i särklass, skadligaste programmet i svensk historia. Detta var det så kallade valstugereportaget 2002 och det hade helt enorma effekter. Att M blev det immigrationsextremistiska nya M var direkt orsakat av detta. Vidare bidrog programmet MYCKET starkt till att vi fick den helt förlamade PK debatt som vi hade mellan 2002-2015. Alla politiker var länge helt livrädda för att någon skulle fånga dem med dold kamera om de yppade minsta kritik mot massimmigrationen.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/31/2016

        Håller inte med för fem öre. Valstugereportaget var utmärkt, och Janne Josefsson gjorde ett perfekt UG-reportage (själv har jag inte mycket över för programmet), det visade upp ett enormt hyckleri på ett både uppfinningsrikt och journalistiskt sätt, hur själva reportaget påverkade politiker och opinionen är inte en fråga om den journalistiska kvalitén i själva inslaget.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  09/01/2016

          @ Frida,

          ”Håller inte med för fem öre. Valstugereportaget var utmärkt”

          OK, bra att det finns något att bråka om!

          Som jag ser saken var det reportaget inget annat än ett väldigt kraftigt varningsskott från svensk MSM media till landets politiker. Budskapet var kristallklart: Omfamna massimmigration och avlägsna alla dissidenter inom partierna, eller vi kommer att krossa er.

          Alla politiker i Sverige, ner till ersättarna i tekniska nämnden i Sunne, visste sen att om de andades minsta kritik mot mångkulturen så skulle de korsfästas av svensk media. Om vi tittar på behandlingen av SD blir detta ännu tydligare.

          Det normala tillståndet i diktaturer är att regimen på olika sätt förtrycker journalister och författare men att en och annan, trots stora personliga risker, trotsar förtrycket för att sprida sanningen. Till viss del var det länge tvärt om i Sverige. Journalisterna höll politikerna i ett järngrepp och endast en liten grupp, nämligen SD, vågade stå upp men blev då också utsatt för en smutskastnings och hetskampanj som inte ligger långt ifrån vad som drabbar dissidenter i totalitära stater.

          Det bästa exemplet är utvecklingen inom Moderaterna. Det är knappast någon hemlighet att det hela vägen fanns ett starkt motstånd mot asylinvandring bland moderata väljare och politiker. Men trots dessa förvandlades partiet till närmast hysteriskt immigrationsvänligt 2003. Varför? Jag anser det uppenbart att ledningen, efter valstugereportaget, drog slutsatsen att media kommer att krossa alla möjligheter att vinna val om man inte okritiskt omfamnar massimmigration. Detta gjorde att Tove Lifendahl och Reinfeldt, som var de mest utpräglade immigrationsextremisterna, kunde ta över partiet.

          Resten är historia……

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  09/01/2016

            Kan mycket väl vara som du beskriver att det uppstod en typ av moralpanik bland våra politiker som gjorde att läget slog över. Men man bör väl leva som man lär?

            En annan gissning kan vara att de som förhöll sig kritisk till migration i större utsträckning har bytt parti och med detta i någon mån normaliserat SD. Bara en gissning, i vilket fall tycker jag inte att man varken kan anklaga själva reportaget för själva innehållet, och jag tror inte att det fanns någon djupare konspirationsteori hos redaktionen att brännmärka vissa tankar, UG levererar journalistik som avslöjar hyckleri, och på gott och ont, med så hög effekt som möjligt.

            /Frida

          • Utlandssvensk

             /  09/01/2016

            @ Frida,

            ”och jag tror inte att det fanns någon djupare konspirationsteori hos redaktionen att brännmärka vissa tankar,”

            Det håller jag absolut INTE med om. Tvärtom är det helt uppenbart att de avsiktligen ville uppnå just det resultatet som de fick. Vidare är jag helt övertygad om att det är just pga. detta som Josefson, många år senare, har märkt ut sig som en mångkulturkritiker. Med all sannolikhet skäms han djupt för vad han gjorde. Skadan har varit helt enorm och han begriper nog detta.

            Men det går väl inte att bevisa, fast om du hävdar att det normala är att svensk public service INTE har haft en agenda i invandringsfrågor de senaste 20 åren, för man nog säga att bevisbördan ligger på dig.

      • Frida Gustavlin

         /  09/01/2016

        Ett förtydligande. Kritiken bör istället riktas mot frånvaron av kritisk journalistik av migrationens konsekvenser. Men att politiska partier 2002 kramade mångkultur medan deras lokala företrädare ogillade den var värt att redovisa.

        Svara
        • G

           /  09/01/2016

          Ja, det vore något det! Nej, det är mycket viktigare för journalisterna att skriva om ”konsekvenserna” efter att någon retweetat eller uppmärksammat tweets från annan twittrare kan se ut. ”han har stort ansvar med sina 100K följare, här ser ni konsekvenserna av hans olyckliga retweet”. Hattifnatt.

          Svara
  21. G

     /  08/31/2016

    Kompisvåldtagna, slagna blodiga osv osv, vad i helvete hade denna människa för ”kompisar” och umgängeskrets egentligen. Men givetvis, bara för att ”anmälningsbenägenheten har ökat”, så ska de berätta om hur det var förr pga att inte en jävel tänkt på att ”det alltid varit så här”, neeeej, det är nu vi har vaknat upp och ”inser hur det alltid har varit”.

    https://twitter.com/kaffe_flickan/status/770239387460313088

    Svara
    • G

       /  08/31/2016

      Acceptabelt på 90-talet ? Var det i Sverige eller någon annanstans ?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/01/2016

        ”Visst kan man tänka sig att jag med min 80-talistpenna här bekräftar Hakelius tes om en kinkig och lättkränkt generation.”

        Bra, lite självinsikt. Jag läser dock inte Amanda Björkmans texter av den enkla anledning att de håller för låg kvalité, hon textrunkar nämligen på exakt samma tema hela tiden med låg variation, något stoff eller källmaterial, bortsett från det som snurrar i hennes eget huvud, verkar inte existera. Hennes krönikor gestaltar med betyget STORA A alltid den kränkta generationen.

        ”Men man kan också tänka sig att det faktiskt finns goda sidor med att växa upp i en kultur där kvinnor inte längre förväntas acceptera vad som helst.”

        Standardformulär-ett-A, offermentalitet och vi tjejor-är-bäzt-mentalitet på en och samma gång. Snark

        /Frida

        Svara
    • Jans

       /  09/01/2016

      Kom ihåg att Isobel är en foliehatt med noll trovärdighet:
      http://www.svd.se/ryska-propagandametoder-sprider-sig-i-sverige

      Svara
  22. Sven

     /  08/31/2016

    Jättebra information som kom fram i detta UG. Men det som stör mig mest är att Sverige inte kan lita på den åldersbestämning som verkar vara gjord i Tyskland. Eftersom identifikation skett med fingeravtryck så ÄR det samma person och att underkänna den tyska identifieringen utan att göra en egen tycker jag är urdumt.
    Sen har vi en annan läxa att drabbade personer (våldtagna) får en praktisk insikt i vilka grupper det är som begår de typer av brott som synes öka mest just nu. Man kan ju fundera på om det är överfall eller svenska tjejer med ambition att välkomna grabbarna som blivit svikna.

    Svara
  23. Rikard

     /  08/31/2016

    Hej.

    Vi visste inte, var det många som sade 1945. Det var lögn då, och är lögn nu.

    Den som röstat på något av invasionsinvandringspartierna de senaste tre valen är medskyldig.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Richard Bandler

       /  09/01/2016

      Jag brukar verkligen gilla det du skriver men nu är du helt ute och cyklar. Media har mörkat och ljugit så det står härliga till. Jag märkte inget av det som pågick förrän jag flyttade till Stockholm och nya vänner här berättade om sina erfarenheter.

      I förra valet röstade jag på SD och skulle det dyka upp något alternativ med chans att komma över den vidriga 4%-spärren som hade en mer radikal politik så skulle jag rösta på dem (jag tycker att SD är för försiktiga – vi behöver agera snabbt och kraftfullt för att få ordning på detta).

      Innan dess röstade jag på invasionsinvandringspartierna. Men jag är fan inte medskyldig. Jag fick ju ingen information!!!

      Svara
      • Jans

         /  09/01/2016

        Precis så, samma här. Jag hade till och med en hel del mycket positiva erfarenheter av immigration. T.ex. en granne från ett afrikanskt land som var den bästa granne man kan tänka sig. För mig var det främst insikten om hur illa det faktiskt var i en del förorter samt islamismens framväxt med moskéer och slöjor som gjorde att jag också röstade på SD ffg 2014. Däremot vill jag inte ha ett radikalare parti jag tror det är SD:s rimlighet som gjort att de fått röster och därmed inflytande.

        Svara
      • Rikard

         /  09/01/2016

        Hej.

        Jag har bott i konsekvenserna. Jag gör det än. Jag ser det som min plikt att veta vad jag röstar på – vilka konsekvenser den utlovade politiken sannolikt kommer att få. Det gör mig medskyldig till vissa saker.

        Det har förekommit små, sporadiska larm sedan mitten på nittiotalet.

        Vill ni verkligen ställa någon mot väggen, så är det oss lärare, socionomer och tjänstemän som mörkat, tittat åt andra hållet och inte vågat kunna kämpa för likhet inför lagen.

        Men glöm inte att det är att utöva makt att rösta, och demokrati är inte en ritual där man lägger papperslappar i lådor vart fjärde år. Demokrati är att vara delaktig, om så bara i att söka information och att använda skepsis, förnuft och logik. Därmed infaller en skyldighet att hålla sig informerad – inte att vänta på att bli informerad.

        Med det sagt, hur gör vi för att rätta till det vi ställt till med?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  24. G

     /  08/31/2016

    Alldeles för många länkar för att posta här, skulle bli långt över 10+ länkar, läs tråden så lär ni finna en hel del intressant, och givetvis snack om nazistparti och annat.

    När ni läser tråden, kom då ihåg att resultatet handlar om partiernas väljare och inte partierna i sig, därför bli så många i twittertråden som är till vänster om mitten tokiga på hur demoskop visar upp resultatet, mycket roande. Och talskrivare @andersthor drar som vanligt en vals från 90-talet.

    Tycker detta svar av herr Nilsson är ganska bra, politiska resultat ser vi dock inte mycket av i dessa dagar.

    Svara
  25. G

     /  08/31/2016

    Nej Atti….

    Svara
    • Pelle2

       /  09/01/2016

      Tja,om samhället hade fortsatt att ta upp statistik på förövarnas etnicitet så hade vi vetat hur det ligger till.Den senaste undersökningen var 2005 och då visade det sig att folk med invandrarbakgrund var överrepresenterade vad gäller sexualbrott.
      Sedan har vi ju läst om att övergrepp på festivaler oftast har begåtts av människor med invandrarbakgrund.Vidare var det väl Danmark som redovisade siffror som säger samma sak.Då finns det väl skäl att tro att det ser likadant ut i Sverige.

      Men tack vare myndigheternas feghet så kan vi ju alla hävda att de olika lägren ljuger…

      Kan inte direkt påstå att jag har hört någon i debatten försvara övergrepp begångna av svenskar med att pojkar är pojkar.

      Svara
    • Johan A

       /  09/01/2016

      Självklart! Om vi har, säg, 50 övergrepp varav 49 begås av nyanlända från mellanöstern / nordafrika och ett enda som begås av en infödd svensk är det ju naturligtvis just det som begicks av den infödde svensken som bekräftar att det ALLTID har varit så och de andra 49 visar bara på ökad anmälningsbenägenhet. Varför har vi inte tänkt på det tidigare?

      Svara
  26. G

     /  09/01/2016

    Svara
  27. MiT

     /  09/01/2016

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  09/01/2016

      Jösses!!!

      Tove Lifvendahl får nu sprida sin smörja internationellt!

      Det var hon som drev arbetet med att göra M till immigratonsextremister!!!!!

      Hon är absolut en av de personer som bär störst ansvar för förfallet. Och nu ska hon förklara varför det har gått fel??? Herre min gud och skapare!!!!

      2003-10-24
      ”Tove Lifvendahl var den som startade revolten mot den gamla moderatledningen”
      ”hon är stolt över partiets liberalisering av flykting- och invandringspolitiken. ”

      http://www.dn.se/nyheter/politik/ideer-och-politik-hor-ihop/

      28 okt, 2003
      ”Vi måste acceptera att människor vill bo i Sverige utan att känna sig svenska”
      ””Vi kan överge svenskheten som mål för integrationen”

      http://www.svd.se/fran-svenskhet-till-delaktighet_115851

      Svara
      • Rikard

         /  09/01/2016

        Hej.

        Vem är mer lämpad än dr Frankenstein att förklara hur monstret skapats?

        The Spectators läsekrets är rätt van att läsa med bägge ögonen och hela hjärnan, om man säger så. Det är ju inte direkt Aftonbladet-nivå på publikationen.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  28. G

     /  09/01/2016

    ””Hur kan någon vara så korkad att den röstar på Trump? Ja, så låter vi fina, empatiska journalister när vi pratar sinsemellan. Och vem röstar för den delen på Ukip, Front National ­eller SD. När vi hör vår egen nedlåtande ton räddar vi vår kollektiva självbild som försvarare av den lilla människan med att säga att det handlar om ekonomi. Det är globaliseringens förlorare som sätter sitt hopp till högerpopulismen.

    Problemet är att det inte stämmer. I alla fall inte när det gäller Trumpväljare.

    De är inte de fattigaste, de som blir av med sina jobb till invandrare ­eller för att fabriker flyttar utomlands enligt frihandelns logik. Det verkar handla om att många vita amerikaner inte gillar hur USA förändras rent kulturellt. Kvinnor och minoriteter tar större plats. Tydliga normer om hur man bör leva har gett plats åt mångfald. Att vänstern faktiskt ­vunnit kulturkriget. Men vägrar att erkänna det.
    …[…]…
    Vi anklagar modernitetens motståndare för att vara faktabefriade fanatiker, men hur låter det egentligen om vi som vunnit förnekar den dramatiska förändring som ägt rum?

    Om vi bara presenterar den som okomplicerad och självklar, tja rentav att ”så här har vi alltid tyckt i Sverige”.

    Jag vet hur jag skulle reagera om någon sa till mig att det jag såg hända med egna ögon inte hade skett. Jag skulle bli vansinnig. Kanske arg nog att rösta på Trump.””
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/henriktorehammar/article23433791.ab

    Återigen, bara för att man har konservativa drag så betyder inte det att man är emot moderniteter på något sätt. Men inte heller ”naiv” och tror att allt nytt = jättebra, för det är inte sant.

    Svara
  29. MiT

     /  09/01/2016

    Svara
    • G

       /  09/01/2016

      Skulle inte förvåna om Anders fortfarande står vid sin gamla åsikt att det inte är annat än en påhittat myyyyyyyt. Anders kanske är som oss, han litar inte ofta på rapporteringen från public service ;P Men ibland är det bra att ha facit innan man får det serverat på silverfat, men var så god Anders, du kan faktiskt lita på SVT i detta fallet.

      Svara
      • Svenne

         /  09/01/2016

        Anders Lindberg, AB, kommer säkert att sitta hela natten för att fila på morgondagens ledare… #ångest #självrättfärdigande #krismöte

        Svara
  30. Malkom

     /  09/01/2016

    Det riktigt allvarliga med UG:s reportage är att detta alltså är nyheter SVT medvetet hållit inne och blockerat i ett halvår. Riktiga nyheter som nu får pysa ut i litegrann i efterhand. Detta alltså efter att ha fått in mängder av relevanta tips, vittnesmål som public service fått in av allmänheten/visselblowers men istället hela tiden försökt att förhindra, stoppa eller rapporterat ensidigt/vinklat om pga politiska hänsyn.

    Kaplan-storyn har t.ex varit känd internt inom SVT i flera år. Man har under tiden fått in massvis med data/material/upplysningar men har trots det inte agerat. Tvärtom Svt/SR väntade istället in i det sista med att att rapportera, och då först när det redan var försent och nyheten redan grävts fram av andra medier.

    Svara
  31. Frida Gustavlin

     /  09/01/2016

    http://www.svd.se/rektor-nekades-hjalp-av-stodtelefonen-var-i-chock/om/hotet-mot-sverige

    Rektor ringde Mona Sahlins nödtelefon, fick ringa hjälp.

    Det som även är tydligt är att de radikaliserade flickorna fått tankemässig hjälp av ”rasifieringsvänster”, anmäler strunt till DO till höger och vänster och odlar bilden av sig själva som oerhört utsatta, sannolikt med nyttiga idoter som agerar som socialarättighetsriddare.

    /Frida

    Svara
  32. Pelle2

     /  09/01/2016

    Ledarsidorna skriver idag om hur staten vältrar över kostnaderna för asylhanteringen på kommunerna och vilka följder det kommer att få. De exemplifierar med några kommuner.
    http://ledarsidorna.se/2016/09/bankpress/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/01/2016

      Det vore ju faktiskt väldigt bra om dessa kostnader landade på kommunerna i sin helhet, gärna en bra bit före valet 2018. Det kommer bli skattebetalarna som ska betala det här kalaset hur som helst, och de bör de bli fullt medvetna om innan de röstar nästa gång.

      Svara
  33. Pelle2

     /  09/01/2016

    OT:
    Bloggen Motpol visar upp en bild av hur en feminist ser på världen 🙂
    http://motpol.blogspot.se/2016/09/perspektiv.html

    Svara
  34. Ivar L

     /  09/01/2016

    Bortsett från Uppdrag Granskning har ju utan tvekan Toklandet gjort en ganska avsevärd insats när det gäller att uppmärksamma detta problem. Här fick i alla fall jag för första gången insikt om hur extremt omfattande och allvarligt problemet var.

    Aktuell debattartikel i SvD av Håkan Mörnstad och Nenad Zeba om alla de problem som omgärdar försöken att införa medicinsk åldersbedömning. Vissa landsting och Barnläkareföreningen borde skämmas:
    http://www.svd.se/aldersbedomningar-bor-komma-igang-nu/om/svenskt-flyktingmottagande

    Svara
    • Ivar L

       /  09/01/2016

      Citat ur artikeln:
      ”Av de cirka 250 asylfall vi bedömt har endast 5 procent med säkerhet varit barn, 70 procent har med säkerhet varit vuxna, och 25 procent skulle behöva vidare utredning.”

      Svara
  35. Jans

     /  09/01/2016

    Vi måste prata om den destruktiva manlighetskulturen!

    ”Men under hösten växte rektorns oro. Den hatiska tonen i flickornas kommentarer till DO chockade henne. Hon klickade in på flickornas Facebook-profiler och fann bland annat en kommentar om att inte fälla några tårar över offren för terrorattacken i Paris. En annan flicka hade ett foto av en soldat med kalasjnikov som bakgrundsbild.”

    http://www.svd.se/rektor-nekades-hjalp-av-stodtelefonen-var-i-chock/om/hotet-mot-sverige

    För övrigt en artikel som beskriver Mona Sahlins misslyckade hjälptelefonsprojekt.

    Svara
  36. Pelle2

     /  09/01/2016

    Daniel Swedin på Aftonbladet fortsätter att döma ut de metoder som finns för åldersbestämning ungefär på de grunder som barnläkarföreningen har angett.
    Han menar att det måste tas fram ett rättssäkert sätt att bedöma ålder.
    Det konstiga är att andra länder bedömer dessa metoder som tillräckliga.Är dessa länder rättsosäkra menar han ?
    Skulle nog tro att godhetsaposteln Swedin vill fortsätta på den inslagna och naiva vägen och skiter i konsekvenserna så länge det inte drabbar honom..
    http://archive.is/nPWhC

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/01/2016

      Det är löjligt att anklaga tandröntgen som metod, den har alltid varit värdelös som instrument att avgöra asylanternas ålder.

      Om ålderstaket för testet nu ligger på 19.2 år, och att det med en felmarginalen med 2,5% säger att det kan slå två år ner till 17.2, i kombination med att det beslut som tas på migrationsverket ska göras till den sökandes fördel, betyder i praktiken att samtliga asylanter kunnat begära en röntgen av sina tänder och därigenom slå fast att man med viss sannolikhet är under 18 år, därmed giltiga asylskäl som minderårig, även om man nu är 65 år. Men det här nämner så klart inte Daniel Swedin.

      2,5% är en väldigt låg sannolikhet, i andra rättsammanhang menar vissa att begreppet ställt bortom all rimlig tvivel ligger någonstans omkring 90-95% kunskap om vad som hänt, hur man nu räknar på det, hur som helst så ryms denna 2,5%:iga sannolikhet inte i detta något flummiga tvivelsbegrepp, med andra ord så borde det ju vara lätt som en plätt att behandla dessa 19.2:åringar som faktiska vuxna.

      Tandröntgen är inte heller en ovetenskaplig metod som han påstår, den kanske har lägre precision, men det säger självfallet inget om hur ”vetenskaplig” den är, men det begriper knappast Daniel Swedin.

      Det kommer bli intressant att se hur det går för dessa pensionsräddare när de själv blir pensionärer, och om Reinfeldt får som han vill med att vi ska jobba tills vi är 75 får nog många av dessa kallt räkna med att knega en stund efter sin faktiska 80-årsdag.

      Svara
  37. Pelle2

     /  09/01/2016

    OT:
    Yasri Kahn skriver ett ytterligare inlägg om att det är rätt att tjejer och killar inte har idrottslektioner tillsammans. Denna gången låter han bli att nämna den irrelevanta jämförelsen med herr- och damidrott utan koncentrerar sig helt på att prata om diskriminering av muslimer. Han pratar om att eleverna frivilligt har valt denna uppdelning.

    Problemet är väl just om det handlar frivilligt eller ”frivilligt”. Är det verkligen så att tjejerna inte vill idrotta med killarna eller är det pg.a de normer och den kultur de har hemifrån som de säger sig vilja ha könsåtskilda idrottslektioner ?

    http://archive.is/ZNb5t

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  09/01/2016

      Yasri Khan är ett sådant makalöst offer. Det är inte ett dugg synd om muslimer i Sverige, och de är på inget sätt och vis diskriminerade. Vilken satikens jävla smörja den där killen kör med, och att han nu skippar sitt paradargument med ”tävling” visar bara hur falsk han är. Att han drömmer våta drömmar om sharialagar tror jag ingen är ett dugg förvånad över.

      /Frida

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  09/01/2016

        Sen att han slänger sig med det ena svåra ordet efter det andra visar bara på vilken urbota tönt den där fjanten är. Etnocentrism, paternalistisk, gäsp, vem tror han att han försöker lura, pretentiösa fjortisar i ”orten” eller? Han borde börja med att fråga sin kära lilla pappa om hans syn på islam i sydthailand och hur det klingar med Yasris syn på multikultur och rättigheter för andra än sunnimuslimer.

        Roligast är dock avslutning: regeringen kör alltså med SD-inspirerad feminism. Det är bara för roligt. -Hallå Yasri, hur många tomtar på loftet har du egentligen?

        Föreningen som han nu är chef för borde definitivt byta namn till: Svenska sunnimuslimska komiker för fred för Sunnimuslimer och rättvisa för sunnimuslimer.

        Svara
  38. Frida Gustavlin

     /  09/01/2016

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6507667

    Polisen flydde från upplopp i Kronogården för att undvika att det skulle bli ett upplopp i Kronogården. Gud vad modigt, precis så där ska en feministisk polis agera. Pepp och kärlek. Bra där, visserligen lämnades väktare, nattvandrare och boeende i sticket, men det är smällar en får ta, polisens säkerhet går ju ändå före.

    ”– Vi måste tänka på vår egen säkerhet. Och när man blir utsatt för stenkastning tittar man inte det hållet för att inte få glas i ansiktet.

    Polisen valde att inte konfrontera ungdomarna, eftersom stämningen var så uppretad.

    – Om vi hade gått emot dem hade det säkert blivit nån form av upplopp. Vi valde i stället för att vänta ut dem. ”

    ”Biträdande polischefen på plats, Stig Rysén, säger att när hans polispatrull närmade sig området hade de inget annat val än att vända och åka därifrån när deras bil träffades av flera stora stenar.”

    Helt rätt tänkt, att upprätthålla polisens våldsmonopol är både omodernt och unket. Vi feminister ser gärna att polisen inte ska få ha några vapen, eftersom vapen är onda och skapar problematiska maktförhållanden. En borde istället ge polisen mer kärlek och pepp som ”vapen” när det kommer till våldsamma upplopp.

    Svara
  39. MiT

     /  09/01/2016

    Intressant för den som vet lite om vad som hänt i de kvarteren…
    ”JK vs Yakida”
    http://cattasbubbla.se/2016/09/01/jkmonica-antonsson-vs-yakidajohn-johansson/

    Svara
  40. G

     /  09/01/2016

    Opinion Live 22:00 SVT1, bland annat mera om ensamkommande….

    (Del 2 av 19. Är det rätt att röntga ensamkommande flyktingar för att bedöma deras ålder? Med läkare och politiker. Barnboksfiguren Bert är för sexistisk tycker författarna plötsligt och ändrar i böckerna men kritiseras för sin ”pappa-feminism”. Expressens Jens Liljestrand rasar över SVT:s nygamla klassiker Fråga Lund. Programledare Olle Palmlöf.)

    Svara
  1. Hjernsläpp | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.