Aktivismen på Svenska Institutet, en sammanfattning

Det har ju kommit fram ännu mer om Svenska Institutet igår och idag. Skrev ett inlägg om detta inatt med en del bilder på hur mejlväxlingen mellan SI och bl a Vian gått till, ”Trots alla lögner från Svenska Institutet så visade det sig att de prenumererade på ”nätsäkerhetsexpertens” blocklista!”. Men så har det alltså idag kommit fram ännu mer pikanta detaljer.

Tänkte samla ihop lite om detta i någorlunda kronologisk ordning.

Svenska Institutet har alltså ett twitterkonto som varje vecka ska rattas av en vanlig svensk. Vad SI anser vara en vanlig svensk överensstämmer som av en slump väldigt ofta med extremister och aktivister långt ut på vänsterkanten.

Mellan 8 maj och 14 maj satt en Vian Tahir på kontot. Vian är välkänd aktivist långt ut på vänsterkanten som anser att alla till höger om Miljöpartiet är Adolf och marscherar med kängor och armbindlar och föser folk till gaskamrarna. Hon hade en blocklista med ca 14 000 twitterkonton som @sweden började prenumerera på. SI förnekade detta först och försökte med den ena lögnen efter den andra slingra sig. SI påstod t o m att listan minsann var kvalitetssäkrad och man skrev några meddelanden på SI:s sida som bara gjorde saken ännu värre. Det hade sina förklaringar som man kan se längre ner.

Så till det som kom fram i går kväll och idag, några har begärt ut all korrespondens mellan Vian och SI eftersom det ska vara offentliga handlingar

Första mejlet som jag sett om detta och som blivit offentligt. Det står TYDLIGT att det är hennes privata lista som vi vet till viss del är baserad på politiska åsikter.

Vian säger till Emma på SI att man kan importera blocklistan via blocktogether.org och skickar också med en länk där man kan se hur den ser ut men viktigare, länken är nödvändig för att komma åt listan för att kunna prenumerera på den. Det var supersmart tyckte Emma och säger att Webbmaster Adi löser det.

Bara ett problem som inte verkade bekymra vare sig Emma eller Adi

När man prenumererar på en lista så ger man också bort makten över informationsflödet till den som skapat listan. Även i framtiden. Och listan VAR kopplad till @sweden-kontot även efter Vians vecka! De som under måndagen 15 maj, alltså efter Vians vecka, hamnade på Vians lista blev autoblockade även av @sweden. Jättesmart sa Bill. Supersmart sa Bull.

Folk upptäckte ganska fort att det var nåt skumt som skedde på sweden-kontot, SI skickar några av de som undrar vad sker till aktivisten själv. Emma ska skicka ett sk ”standardsvar” till de blockade så länge. Ett nonsenssvar ska de alltså få. Ett tydligt exempel på hur myndighetsmissbruk i det lilla går till. Emma och Vian verkar vara bra vänner, nästan BFF.

Den 10 maj skickar en aktivist på SIDA ett mejl som i uppskattande ton hyllar Vian. Hon har tydligen flera gånger varit på SIDA i egenskap av ”expert på näthat”. Och ”könsbaserat våld i onlinemiljö”. WTF? Vad är det ens? Aktivisten på SIDA säger också att Vians arbete baseras på analys och erfarenhet. Var det analysen, erfarenheten eller båda som klassade Israels ambassadör, Köpenhamns borgmästare, svenska politiker, journalister, UK Home Secretary, Bill Gates osv som böghatande nazister?

Och ständigt detta om hot och kränkningar! Hon är en extremist som torgför extremistiska idéer på plattformar där de får stort genomslag, då får man också mycket tillbaka. Aktivisten på SIDA (Jag är övertygad om att det är en kvinnlig sådan som rör sig i samma intersekt-sekt som Vian, åtminstone på nätet…) börjar också prata om att det är en liten grupp som klagar, en grupp som ändå inte är ”målgruppen”. Inga problem tyckte aktivisten som är på avdelningen ”Freedom of Expression, Democracy an Human Rights Unit”! Aktivisten säger att SI kan höra av sig,  för mer hyllningar av Vian antar jag.

Så SIDA måste också granskas ORDENTLIGT i sömmarna. Man kan inte ha en massa aktivister som huserar på myndigheter!

Den 11 maj skickade Emma ett mejl till Vian om att det fanns beröm. SI vill också boka upp Vian till ett telefonmöte som ska vara en del av ett internt möte på SI om hur man ska hantera blocklistor som baseras på politiska åsikter. Man vill att Vian ska vara med på ett internt möte på SI. Varför ska en aktivist som inte har något med SI att göra vara med på ett internt möte?

Vian kommer med förslag på hur man ska kunna fortsätta med blockningar baserat på politiska åsikter (minns, nästan alla som rattar @sweden-kontot är aktivister långt ut på vänsterkanten).

Den 12 maj skriver Vian till Emma. Hon säger att de allra flesta är utländska troll- och nassekonton. Och så kan det vara, det vet man ju inte om man inte går igenom varje konto. Men sen kommer en intressant passage

De är anonyma, de ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-organisationer men även organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. De hetsar även till våld.

Vad var Svenska Institutets åsikt i det här? För det var runt 12 maj som det började blåsa rejält! Första gången SI kommenterade detta via sin sida var den 15 maj och då såg det ut såhär

Ouppsss. Nästan en karbonkopia av vad Vian påstod i mejlet till SI. Det är tydligen Vian som sköter kommunikationen utåt på Svenska Institutet…

Sen ger hon förslag på hur SI ska agera vad gäller hennes egna blocklista som @sweden prenumererar på.

Vian skriver också i mejlet att de ska ses om några veckor och att hon har en massa goda råd till Svenska Institutet. Tror jag alldeles säkert att hon har, har ju gått lysande hittills…

Cornucopia var i kontakt med SI som då försäkrade att listan var kvalitetssäkrad.

Vian tycker att texten som Svenska Institutet lade ut den 15 maj är en jättebra text. Klart hon tycker det, det var ju hennes egna som SI i princip kopierade och lade ut…

Sen kommer hon med förslag att SI inte ska berätta hur många konton som blockerats av personliga skäl! Fast det bara var böghatande nassar som var blockade och kvalitetssäkrade av SI. För är man på hennes lista så är man inte oskyldig minsann! Hennes förslag är att SI ska skriva att det bara är en bråkdel eller en mindre del som inte var sådana för att dölja att de var blockade av personliga skäl.

Och där kom förklaringen till varför SI var även inne och ändrade i texten och lade till en punkt plus första meningen under punkterna utan att noterar att man ändrat och vad. Den ovan är den man ser när man kollar nu. Återigen är det Vian som styr vad SI kommunicerar utåt. Nästan ordagrant.

Vian säger att hon utsatts för en ”tafflig semihackerattack” och att listan är offentlig. Nej, det var ingen hackerattack, det troligaste är att någon som prenumererar på listan gett den nödvändiga länken till den till någon annan. Eller så har någon begärt ut OFFENTLIGA HANDLINGAR där Vian själv skrivit ut vilken länk det är…

Den ovan har jag tyvärr inget datum på men jag TROR att det är till den där aktivisten på SIDA och att även Vian är med, han som postade detta på twitter tog bort den första bilden han postade där det står mer information, bland annat står det att Jenny Ljung tycker att Vian gjort ett fint jobb. Ljung bjuder in de båda aktivisterna till frukostfika för att bolla lite tankar.

Sen är det ännu ett mejl där jag inte vet datum. Emma tycker det är underligt att det väcker så ont blod att en myndighet stämplar en massa människor som böghatande nazister när de inte är böghatande nazister men att det var inte så farligt ändå, de var ju inte den primära målgruppen utan ett mindre gäng som stormade tillsammans.

Det är också intressant att de var fullt medvetna från början att det stred mot deras egna policy men att de hanterade det genom medvetet snömos.

Sen finns det en hel del under tiden också, offentliga handlingar som begärdes ut men som förstördes EFTER begäran t ex. Och massor med annat!

Länkar till andra som tagit upp det här med Svenska Institutet och aktivisterna som härjar runt där

Cornucopia:

Svenska institutet blockerar vanliga människor på Twitter

Svenska Institutet målar ut riksdagsledamöter och Israels ambassadör som näthatare och nynazister

Svenska Institutet har ändrat i sin text – smög in kryphål

Svenska Institutet ber om ursäkt – häver blockeringarna

Israels ambassadör: Svenska Institutets censur och dubbla måttstockar inte förvånande

Sverigebilden ™

Svenska Institutet raderade offentlig handling – efter den begärts ut

Svenska Institutets filterbubbla – tidslinje utifrån e-brev (den senaste, från idag)

Nyheter Idag:

Svensk myndighet har upprättat åsiktsregister – Möter blytung kritik

Här kan du söka på dig själv i det statliga åsiktsregistret

Kändisarna i statens åsiktsregister: Partiledare, riksdagsledamöter, journalister och ambassadörer

Här rasar Pewdiepie när han hittar sig själv i Nyheter Idags sökbara register från Svenska Institutet (grattis Svenska Institutet, 55 miljoner följare på Youtube vet nu hur Sverige håller på med extremistiska listor av aktivister långt ut på vänsterkanten…)

Därför finns Pewdiepie med i statens åsiktsregister: ”Fått stöd av nynazistiska rörelser”

”Verkar ju supersmart”: Svenska Institutet i internt mejl om åsiktsregistret (den senaste, från idag)

Den här bloggen:

Endast åsikter kvalitetssäkrade av känd vänsterextremist tillåtna på svensk myndighet

Sverige äntligen på världskartan! Man pratar beundrande om oss!

Kvalitetssäkringsmöte på Svenska Institutet

Svenska Institutet och blocklistan. Igen.

Trots alla lögner från Svenska Institutet så visade det sig att de prenumererade på ”nätsäkerhetsexpertens” blocklista!

Men allt var bara misstag och berodde bara på tekniska skäl enligt Svenska Institutet. Jag antar att de största misstagen och tekniska skälen hittar man mellan stolarna och tangentborden på SI. Alternativt mellan de anställdas öron också.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

99 kommentarer

  1. “No brain at all, some of them, only grey fluff that’s blown into their heads by mistake, and they don’t Think.”
    – A.A. Milne, The House at Pooh Corner

    Svara
  2. OT: ”Astrid Lindgrens Bullerby-dröm till salu – för under en miljon”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/astrid-lindgrens-bullerby-drom-till-salu-for-under-en-miljon

    Se hur de har klippt den svartvita bilden av ”barnen” halvvägs ned.

    Här har vi originalet tror jag:

    Svara
    • Senior

       /  05/25/2017

      Längst ned:
      ”SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet.”

      -Ojoj, vad de har mycket jobb framför sig om de skall leva upp till det!

      Svara
      • G

         /  05/25/2017

        Vi ska bedriva nyhetsarbetet så att människor uppfattar oss som trovärdiga. Vi gör noggrann research och ställer krav på oss själva att hålla en balanserad ton i vår presentation. Det ska gå att lita på SVT.

        Svara
        • Senior

           /  05/25/2017

          Det är onekligen skillnad på att uppfattas som trovärdig och verkligen vara det…. 😉

          Svara
          • G

             /  05/25/2017

            Man får anta att SVT inte bedriver sin nyhetsverksamhet för just _människor_ i dagsläget… 😉

          • Senior

             /  05/25/2017

            😂

        • Olof

           /  05/25/2017

          Haha, det var ett tag sedan. SVT ljuger sällan rakt av, men numera är det sällan man hör vare sig nyheter eller andra program utan att agendor, personliga eller annat, lyser igenom.

          Det märks också tydligt hur likriktat klimatet inom organisationen är – om det hade varit en bred åsiktvariation och öppet debattklimat inom SVT så hade de själva märkt problemet och kanske lyckats med föresatsen att hålla en mer balanserad presentation.

          Svara
          • Senior

             /  05/25/2017

            Trovärdigheten är på topp! Tex. som när nyheterna på svt rapporterade att ”Israel brutit vapenvilan genom att besvara en raketattack från västbanken”.

        • Jans

           /  05/25/2017

          Jag missar något, vad är det som är fel alltså mer än att bilden är fult beskuren (för mycket killar kanske)?

          Svara
          • Ja, det var det. Enbart flickor på bilden.
            Skall säga ”mycket OT” nästa gång.

          • Senior

             /  05/25/2017

            Nu är bilden mer jämställd!

          • Ron (GB)

             /  05/26/2017

            SVT har klippt bilden så att de tre pojkarna blev ”ett huvud kortare”.

            Blev det tydligare nu?

    • Noger

       /  05/25/2017

      Vänta tills Genusfotografen får reda på detta. Hen kommer att gå i taket!
      Eller inte…

      Svara
  3. Hypocrita

     /  05/25/2017

    Seriöst, men är det bara jag som tycker att Twitter upptar en alldeles för stor del i folks liv? Hur många timmar läggs egentligen ner på detta? Dessutom förstår jag inte hur Twitter kan ha blivit en sådan maktfaktor, att många människor inte ens ids bry sig om sanningen, nej om bara nog många konton retweetar något, då blir det per automatik sant…..
    Sen tillbaka till ”SI-gate”: Något måste vara fel…, väldigt fel när myndigheter godkänner personliga åsiktsregistreringar, utan källa eller fakta. Att enbart gå på en enskild individs subjektivitet, det skrämmer mig mycket…..

    Svara
    • Senior

       /  05/25/2017

      Just att det är en myndighet borde skrämma fler, desto mer.
      -idag twitter, vad är det i morgon?

      Svara
      • Senior

         /  05/25/2017

        Hur mycket mer finns det redan idag om man börjar gräva?

        Svara
      • Jans

         /  05/25/2017

        Dessutom är det rätt irriterande att jag skall tvingas betala för denna dagisverksamhet.

        Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      Religion (enligt Marx) –> TV –> sociala medier.

      Svara
  4. ”Höga kompetens” – ok. Hur exakt har dessa människor ”hög kompetens”? Vad har de pluggat? Vad har de forskat? Vad har de rökt?

    Svara
  5. G

     /  05/25/2017

    Hejsan hoppsan….

    ”Hela världen kan inte få vård av oss

    35 läkare och vårdpersonal: Därför sympatiserar vi med Sverigedemokraternas vårdinitiativ”
    http://www.aftonbladet.se/a/dKElB

    Svara
    • Fortfarande modigt att gå ut öppet med detta, oavsett om man redan arbetar för partiet.

      Svara
  6. G

     /  05/25/2017

    https://twitter.com/daccraft/status/867716345957421056
    https://twitter.com/BjorklundVictor/status/867738953566347264
    https://twitter.com/BjorklundVictor/status/867745980673908737

    Svara
    • Jans

       /  05/25/2017

      Jag lyssnade på klippet igår och det är ju något konstigt med ljuden redan från början, jag tror faktiskt det blev fel på riktigt. Lägg märke till att det står TV4 på Stefans mikrofon vilket betyder att SVT måste fått sitt ljud från TV4 på något sätt. Gissningsvis anstränger sig inte en konkurrerande kanal att ge SVT bästa möjliga ljud utan besvär.

      Med det sagt är det ändå lustigt att det tog sådan tid innan det åter blev bild, det kan ju funnits ett inslag av senfärdighet i SVT:s hantering när de märkte att det buades.

      Svara
    • Jan

       /  05/25/2017

      Tror man att Stefan Löfvén är Sveriges ”stadsminister” ska man nog anmäla sig kom-vux illa fort. Jag kan inte ta folk som skriver ”stadsminister” på allvar. Eller folk som skriver ”våldtäckt” och särskriver om vartannat. Flashback-lallare. Värsta sorten. Tyvärr finns det gott om dem…

      Svara
      • Senior

         /  05/25/2017

        Ja, och så finns det dessutom internet-lallare som fått för sig att identitetspolitik såsom tex. feminism skulle vara en liberal ideologi emedan det förhåller sig tvärtom.

        Svara
        • Senior

           /  05/25/2017

          Men det fårvånar mig inte, de har nog fått lära sig detta på ”arbetarrörelsens” socialistiska ”kom-vux”.

          Svara
  7. G

     /  05/25/2017

    Neeejdå, det finns ju en omfattande lista med alla nynazistiska böghatare som en expert har skapat och som du säkert kan importera till ditt konto om du vill. Problem solved, från och med nu håller alla som följer och ser dina tweets med om allt du skriver, inga besvärliga frågor eller motargument från någon.

    Svara
    • Jans

       /  05/25/2017

      Det där klippet är ju helt bisarrt och mycket talande. Visserligen är det ingen av muslimerna som uppvisar hat mot majoritetssamhället men det som syns och hörs så tydligt är att de vare sig är i chock på något sätt och inte heller uttrycker minsta sympati med offren. Flera av de pratar om att detta (terrorism) är ett problem i hela världen, klassisk relativisering och dessutom felaktig eftersom terror inte förekommer överallt i världen och i synnerhet inte i länder som saknar större muslimska befolkningsgrupper.

      Sedan är ju kvinnan i niqaben ett så talande exempel på hur inkompatibel de mer fundamentalistiska islamiska riktningarna är. Det ser ju ut som skämtkläder till en maskerad. En intervju med en maskerad människa med ett motsägelsefullt och uppenbart provocerande kärleks/vapenfetischistbudksap på tröjan och reportern låtsas att det regnar och är helt normalt.

      Imamen pratar om vikten av att ungdomen följer sharia och reportern bara nickar, som om det vore helt oproblematiskt. Det finns ingen chans att denna utveckling kan sluta väl. Inte en enda av de som intervjuas visar något tydligt tecken på att detta handlar om allvarliga problem. Muslimen längs till vänster är märkbart upprörd över att ens ta upp frågan om det finns problem inom den muslimska samfälligheten i Manchester. Han lyckas till och med trycka in en hyllning till Allah i en mening.

      Svara
      • Jans

         /  05/25/2017

        Ursäkta, muslimen längst till höger i bild menar jag, han som skakar på huvudet.

        Svara
      • Noger

         /  05/25/2017

        Jans: ”Sedan är ju kvinnan i niqaben…”

        Did you just assume zir gender !?

        Svara
  8. MiT

     /  05/25/2017

    Irm-Henrik var ju också med på listan, här är nog varför

    *https://www.facebook.com/henko1/posts/10154408884107477*

    Svara
    • Hypocrita

       /  05/25/2017

      När kanibalismen hos ”godhetsknarkarna” frodas……

      Svara
    • G

       /  05/25/2017

      Haha 😀 ja det är det nog. Inte ens de s.k toleranta är så värst toleranta av sig, vilket vi har sett många gånger om. Men snacka går ju bra…

      Svara
  9. MiT

     /  05/25/2017

    https://twitter.com/StegetEfter/status/867781336169414656

    Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      Det känns väl bra att betala TV-licens?

      Svara
  10. G

     /  05/25/2017

    Svara
  11. G

     /  05/25/2017

    https://twitter.com/Nymne/status/867308245760737280

    Svara
    • Jans

       /  05/25/2017

      Vissa aspekter i ekonomi är naturligtvis vetenskapliga (såsom t.ex. underliggande matematik och olika statistiska metoder) men ekonomi, inklusive nationalekonomi, är inte en vetenskap jämförbar med fysik och medicin. Det finns inga formler som tillnärmelsevis har samma stringens och styrka som de som finns inom naturvetenskap. Jag stödjer helt idén att plocka bort ekonomipriset från prisceremonin. Det finns inte med i Nobels testamente.

      Men jämfört med genusvetenskap är det naturligtvis rena rama raketforskningen. Ekonomi förtjänar ändå att kallas vetenskap, det gör inte genustramset.

      Svara
      • Kristian

         /  05/25/2017

        Klassiker av Krugman: ”Maybe Economics Is A Science, But Many Economists Are Not Scientists”
        https://krugman.blogs.nytimes.com/2013/10/21/maybe-economics-is-a-science-but-many-economists-are-not-scientists/?_r=0

        ”Whole subfields of economics, notably but not only business-cycle macro, have spent decades chasing their own tails because too many economists refuse to accept empirical evidence that rejects their approach.

        The point is that while Chetty is right that economics can be and sometimes is a scientific field in the sense that theories are testable and there are researchers doing the testing, all too many economists treat their field as a form of theology instead”

        Svara
    • Lövet

       /  05/25/2017

      Medan genusteori och intersektionalitet är helt neutrala vetenskaper…
      …alla samhällsvetargenrer – inkl nationalekonomi -har benägenhet för att politiseras. Sambanden är för komplexa för att tillåta att entydiga samband kan beskrivas utan en jäkla massa antaganden och begränsningar. Självklart erbjuder det underbara möjligheter för ideologiproduktion…

      Svara
    • Jan

       /  05/25/2017

      Sima har en poäng här även om jag inte håller med henne fullt ut. Fullt så illa som genusvetenskap kan dock ingen annan disciplin hamna. Vilket jag inte är så säker Sima skulle hålla med om.

      Svara
  12. G

     /  05/25/2017

    Svara
    • Jan

       /  05/25/2017

      Dags att skicka en räkning till den förmente människorättsaktivisten LL? Expropiera hans flotta Södervåning och halva hans lön och ge det till valfri 22-årig afghan. LL kan få en tvåa i Akalla som tack för insatsen för ”barnen”.

      Svara
      • Senior

         /  05/26/2017

        Ja, det är väl ungefär vad våra politiker gör idag, via skattsedeln.

        Svara
    • Hypocrita

       /  05/26/2017

      Om det antal utvisningar som skall verkställas räknas som ”massutvisningar” – varför får man då, i rättvisans namn, benämna inflödet för ”massinvandring”?

      Svara
  13. G

     /  05/25/2017

    https://twitter.com/anneramberg/status/867476972552814592
    https://twitter.com/storspiken/status/867715466516729856
    https://twitter.com/FettSnok/status/867642804301942786

    Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      Ja, visst hade IRA egna skolor, särskilda regler för mat/kläder/män/kvinnor/barn, heliga skrifter att följa till punkt och pricka, oljerika länder som öppet stödde dem, och så fanns de i nästan alla länder och kunde slå till var som helst.

      Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      Ramberg verkar ha städat bort den …

      Svara
      • G

         /  05/26/2017

        Hahaha, ja det verkar fan så, varför ? var hon inte helt nöjd med den tweeten av någon anledning hmmm 😛 …

        Svara
    • Ivar L

       /  05/25/2017

      Märkligt sidospår detta med IRA. På två sätt, dels alla tomtar som lockas ut och delvis försvarar dem och så att säga relativiserar tillbaka med att islamister på något vis är värre än IRA. Knappast för de som dog av IRA:s bomber, samma skit även om det finns olikheter.

      Men IRA och IS/jihadism är inte samma sak även om de dödar på olika sätt så naturligtvis ser lösningarna inte likadana ut heller. Jihadismen är importerad terrorism så lämpligtvis börjar man med att kasta ut alla som verkar vara inblandade på minsta sätt och inte ens det görs ju. Sedan vet jag att en del vill slänga ut alla muslimer och det tycker jag är fullständigt orimligt men att muslimer i västvärlden omedelbart måste börja anpassas om de vill bo här är självklart. Annars kommer det ju bara fortsätta växa.

      De som menar att IRA och IS/jihadism skall likställas i hantering kan ju berätta hur vi kopierar framgångarna med att få IRA att trappa ner så att det funkar med jihadister. Jag kan inte se hur det skall fungera. Ideologierna är ju helt olika, det är ju enbart våldet de har gemensamt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  05/26/2017

        Det är inte alls tänkvärt.

        IRA har givetvis inte våldet gemensamt med IS. IRA var för all del hänsynslösa våldsterrorister. Men de skiljer sig väl avsevärt från IS. När de smällde av sina bomber så varnade de myndigheterna i förrväg. Avsikten var aldrig att massdöda oskyldiga, inte mindre var de likgiltiga inför att oskyldiga skadades/dödades, men detta var ett ansvar de inbillade sig låg på myndigheterna, då de ansåg sig ha skickat specifika varningar i god tid FÖRE sina attentat.

        Kolla förödelsen från Bishopsgate. 1 död och 44 skadade. Tidpunkten, en söndag, minimalt med människor i området. Den dödade var en nyhetsfotograf som ignorerade varningarna, utan tvärt om sprang till platsen. Hade IS smällt av samma bomb idag hade de valt den mest besökta platsen vid den mest välbesökta tidpunkten, och givetvis inte varnat i förväg, då själva syftet är att döda och lemlästa så många som möjligt.

        Svara
        • IRA sade inte heller ”vi har räddat dem från synd, de är i paradiset nu”.
          Ont om självmordsbombare var det också.

          Svara
  14. MiT

     /  05/25/2017

    En fisare

    *https://www.facebook.com/martin.jordo/posts/10155120302140056*

    Svara
    • Ivar L

       /  05/25/2017

      När man inte har den opinion med sig som man tror sig ha.

      Svara
    • Jan

       /  05/25/2017

      Modern feminism verkar vara en bräcklig ideologi som inte tål insyn och öppen debatt. Därav denna vånda. Den trivs bäst bland ja-sägare och slutna rum. Feminister, som har en så stark självbild, verkar förvandlas till väldigt sköra individer så fort de möter motstånd utanför den skyddade verkstaden.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/26/2017

      Jordö är ekonomisk politisk talesman för FI tydligen så vem är förvånad över hans idioti ?
      Följande i hans text är ju talande för deras sjuka tänkande:
      ”Och som vanligt ledde de borgerliga medelålders vita männen upprördheten över vad denna unga rasifierade kvinna hade vågat ta sig till.”
      Så alla som klagade på Si,s censur är medelålders vita män och Vian är en ung rasifierad kvinna utan plattform i samhället som det är jättesynd om…
      Det är ju också typiskt för identitetspolitiker och manshatande feminister att gå till attack mot
      vita,medelålders män och reducera alla icke vita till offer.

      Med tanke på att FI leds av den gamla kommunisten Schyman så förstår jag att censur och åsiktsförtryck inte känns så främmande för en Fi-medlem…
      Åtminstone så länge dom själva inte blir drabbade.

      Svara
  15. Erik

     /  05/25/2017

    OT: Se denna youtube-video om folkmordsgeneralen Fredrik Reinfeldt!! https://youtu.be/kgCbcmVMRPg

    Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      [filmnörd]
      Ganska passande med ett klipp från ”Birth of a Nation”. En av få filmer som är mindre subtil och nyanserad än Reinfeldt.
      [/filmnörd]

      Svara
      • Aaah, ja, Birth of a Nation – en minst sagt ”problematisk” film då den är rasistisk och samtidigt väldigt revolutionär rent filmmässigt. För kontext – redan 1915 så tyckte människor den var rasistisk. Även om det var en hit rent försäljningsmässigt så tog DW Griffith det till hjärtat och gjorde Intolerance nästa år.

        Ah, jag är inte den enda stumfilmsfanatikern här.

        Svara
        • MiT

           /  05/26/2017

          Jo, du är den ende stumfilmsfanatikern här. KAN inte finnas två på en blogg som inte handlar om film primärt. Är HELT omöjligt! 😛

          Svara
        • Efter kritik mot en film som avslutas med att Ku Klux Klan kommer ridande och räddar alla vita, tyckte Griffith folk var elaka mot honom.
          Intolerance känns lite som debatten idag.

          Nej, förresten, Birth of a Nation slutar inte så, utan med
          ”Ladies and gentlemen, let us sing our national anthem.”

          Svara
    • Du inser att det är denna typ av retorik som är anledningen att ingen vill lyssna på er?

      Svara
  16. Skuggan

     /  05/25/2017

    Skulle gissa på att det är aktivisten Marcin de Kaminski som skrev från SIDA. Han retweetade sweden/slacktivisten den 13 maj.

    Svara
    • MiT

       /  05/25/2017

      Ahhh, såklart att det måste vara han som skrivit från SIDA!

      Svara
  17. Kristian

     /  05/25/2017

    Tävling: se hur länge ni orkar titta.
    ”The Real Victims”

    Gissa vem det är synd om egentligen? (Nämner exmuslimer i Sverige omkring 4:00.)

    Svara
    • Jans

       /  05/25/2017

      Är inte han till höger samme man som i videon som länkades lite ovan – den med niqabhenet som bär LOVE-tshirt? Han är uppenbarligen en man som vet var media är och håller sig framme. Eller är han favorit bland journalisterna?

      ”Muslims are the most opressed in the Western Community…” Och ändå flyttar de till Väst i en aldrig sinande ström.

      Svara
    • Kristian

       /  05/25/2017

      Hmm, lite känns det som ”naturlig födsel, bara att andas lugnt …. Epiduralbedövning! Epiduralbedövning för helvete!”

      ”Använd ordet snippa som ett sätt att benämna även flickors kön.”
      OK, slut i satirburken, jag förstår inte alls. Nu flyttade jag utomlands innan det ordet blev påbjudet, men vad används det till annars? Är det felskrivet och menar de ”pojkars”?

      Svara
    • Ännu en gång – transsexualitet ligger i promille-halten. Ska man verkligen beröva barn deras rätt till sitt egentliga kön för att tillfredsställa en liten minoritet? Jag tycker inte det och jag tycker t. ex. inte att sexualundervisningen i skolan ska baseras på homosexualitet heller.

      Svara
  18. Kristian

     /  05/25/2017

    Lite annan ton i Polen!
    (via @JOBalinen och @mogmanski)

    Svara
  19. Kristian

     /  05/25/2017

    Omar: ”Väst behöver vinna tillbaka sitt självförtroende”
    https://detgodasamhallet.com/2017/05/25/vast-behover-vinna-tillbaka-sitt-sjalvfortroende/

    Svara
  20. MiT

     /  05/26/2017

    ”Sofie Löwenmark Gräv”
    https://www.gofundme.com/sofie-lowenmark

    Svara
  21. MiT

     /  05/26/2017

    ”Det tänktes förebyggande. Men man glömde tänka efter före.”

    Det tänktes förebyggande. Men man glömde tänka efter före.

    Svara
  22. Svenne

     /  05/26/2017

    Något är väldigt fel…

    Svara
  23. Svenne

     /  05/26/2017

    Reklamprofessorn… #satir

    Svara
  24. MiT

     /  05/26/2017

    Svara
  25. G

     /  05/26/2017

    ”När polis skulle gripa en man vid ett läger för EU-migranter under torsdagen gick ett tiotal migranter till attack. Både stenar, knivar och stekpannor användes i attacken mot polisen som i sin tur tvingades försvara sig med pepparsprej.
    ..[..]..
    Den man som polisen försökte gripa lyckades undkomma polisen för tredje gången.

    Däremot greps två kvinnor för våldsamt upplopp alternativt främjande av flykt.”
    https://nyheteridag.se/stenar-knivar-och-stekpannor-eu-migranter-i-valdsamt-tumult-mot-poliser/
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6704273

    Svara
  26. MiT

     /  05/26/2017

    Svara
    • Bamse

       /  05/26/2017

      Jag börjar verkligen bli trött på denna absurda korsning av total arrogans och aningslöshet…

      ”Religion (åtminstone inte islam) har ingenting med nånting att göra.”

      ”ISIS har ingenting med religiös övertygelse (garanterat inte islam i alla fall) att göra. De är bara gangsters som vill bli något, är lockade av pengar etc.”

      Så här ser jag på saken: de här figurerna (Manchesterbombaren, de som mördade tecknare vid Charlie Hebdo etc.) sysslar med saker som vanliga medborgare i sin vildaste fantasi aldrig skulle kunna föreställa sig att göra. Men dessa ”analytiker” (bör uttalas ”anal-ytiker”), som alla hör till kategorin vanliga medborgare, är ändå fräcka nog att tro sig veta exakt hur våldsverkarna har tänkt eller inte tänkt innan de begick sina dåd – vilket som av en händelse råkar vara precis allt annat än vad våldsverkarna själva säger att deras motiv är.

      Vad får er att tro att ni mer er logik kan resonera er fram till hur en sådan person – som bevisligen redan sysslar med något som per definition är otänkbart för er – tänker?

      Bästa anal-ytiker. ”Vad ska du göra, skjuta oss?” Har blivit de sista orden för en del personer som begått samma tankefel som ni.

      Svara
  27. Pelle2

     /  05/26/2017

    OT:
    Johan Westerholm på ledarsidorna skriver intressant om hur tysta ledande muslimer är efter is-terroristernas dåd och undrar varför dom inte tar ett mera aktivt avstånd från dåden.
    https://ledarsidorna.se/2017/05/efter-manchester-nu-lever-vi-med-den-farliga-tystnaden/

    Svara
  1. Äntligen något positivt på bloggen! | WTF?
  2. Vet ni hur korkad man blir av att låta aktivister politisera verksamheten? | WTF?
  3. Vad hände 2017? Del 3. Gott nytt år! | WTF?
  4. Det är symptomen som visar sig, inte sjukdomen | WTF?
  5. Påminnelse inför valet: Del 5 | WTF?
  6. Svenska Institutet igen | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.