På tiden att Fi börjar ifrågasättas

Fi har ju på sistone börjat få lite frågor om sin ”politik”. Det är fanimej på tiden! Det började när Rebecca Weidmo Uvell skrev på SVT-Debatt och frågade hur många som egentligen vet vad Fi:s politik handlar om och hon undrade också varför de inte granskas av journalister.

Gudrun Schyman svarade på kritiken två dagar senare. Nä nu skojade jag bara, hon bemötte inte ett skit utan hon bara pratade snömos. Som vanligt. Och jag förstår henne för vad kan hon annars göra?

Här kan man också med fördel läsa Susanna Petterssons inlägg ”Den lede Fi” om just Fi!

fibild

Vita Virtanen med alla sina manliga privilegier som han räknar upp gillar Fi verkar det som, han tror att man inte ställer frågor för att de kanske ser Fi som harmlöst och ”vill dem en chans”

”Aftonbladets krönikör Fredrik Virtanen som är feminist och har myntat uttrycket  ”penisvinden i medierna” tycker inte det är så konstigt att den granskande journalistiken mot Fi uteblir just nu.

– Jag tror vi ser Fi som ett harmlöst parti och deras budskap om jämställdhet är lätt att ställa upp på, säger han. Vi kanske vill ge dem en chans?

Men tongångarna skulle bli helt andra om partiet växer i opinionsmätningarna eller till och med kommer in i riksdagen, menar han.

– Då skulle det bli mycket tuffare. Det är så medierna funkar – vi vill granska makten och hittills har inte Fi haft någon verklig makt.”

Jag kan ju hålla med om att jämställdhet är lätt att ställa upp på. Men Fi vill inte ha någon jämställdhet alls och det gör mig beklämd att en journalist är så otroligt lättlurad att han bara köper det eftersom de säger så. Extremister ska alltid granskas men jag förstår att det är svårt att granska sig själv för det hade Virtanen varit tvungen att göra i så fall.

Och det var länge sedan medierna funkade på det viset som Virtanen säger. Numera granskar medierna folket så inte fel åsikter släpps fram!

4i5j9Expressen hade en ledare i mitten av april med rubriken ”Flummigt initiativ (FI)” och det var väl det första lilla trevande försöket att titta lite på Fi överhuvudtaget. Eller nåt innan dess finns säkert, om man letar riktigt noga…

I förrgår så hade Expressen ytterligare en ledare, av Patrik Kronqvist, med rubriken ”Från gubbslem till Fi-byråkrati”. Så det börjar röra lite på sig i alla fall och det är på tiden!

Men vill bara flika in här att jag var tidigt i våras inne på deras program vad gäller hela utbildningsområdet, jag bara petade lite men ändå. Det ÄR väldigt tydligt att alla perspektiv ska in i skolan överallt, finns det en som känner sig som en grankotte så ska det till alldeles särskilda program och åtgärder som i sin tur drabbar alla andra som inte känner sig som grankottar för annars är det synd om den som känner sig som en grankotte. Det enda perspektiv som saknas i deras utbildningspolitik efter att de rabblat upp hela alfabetet i olika bokstavskombinationer är KUNSKAPSPERSPEKTIVET

Visst är det märkligt att kunskapsperspektivet inte får plats bland alla bokstavskombinationer i vad som ska vara deras utbildningspolitik?

Och när granskas de partier som står allra närmast Fi ordentligt? Jag menar V och MP… Inte en rad i någon tidning  t ex om V:s ”Internfeministiska vaksamhet mot män” som innebär att en vänsterpartistisk man inte får prata med en annan man utan en kvinnlig övervakare eftersom de då automatiskt konspirerar mot kvinnor. Hur sjukt är inte det?

**********

Genusdebatten: ”Mina kommentarer om feministdebatt – smycken och redskap

Juggen använder feministisk logik: ”Barnsexnorm råder i Sverige

MVH

MiT

Lämna en kommentar

45 kommentarer

  1. Inte för att förringa Weidmo-Uwell, men jag vill hävda att det var Expressen som började, men den här ledaren: http://www.expressen.se/ledare/expressen-ledare-flummigt-initiativ-fi/

    Svara
    • MiT

       /  05/07/2014

      Jo jag håller med, jag har också med den i inlägget. Skrev att den var det första lilla trevande försöket. Men Uvells var nog den som fick mest genomslag? Tror jag… 😀

      Svara
      • Expressen torde ha fler läsare än vad SVT Debatt har

        Svara
        • MiT

           /  05/07/2014

          Men tror det är ett fåtal som normalt läser ledarna? Om det inte råkar vara något som sprider sig. Nu spreds nog den första ledaren ganska mycket tror jag så jag vet inte. Jag tycker det verkar som om det var Uvells som så att säga slängde bensin på brasan som Expressen redan tänt.

          Svara
        • Jonte

           /  05/07/2014

          Jag tror Uvells artikel delades mer på sociala medier än Expressens ledare iaf. Går väl att kolla upp? Långt ifrån alla som läser ledarsidorna.

          Svara
  2. Jonte

     /  05/07/2014

    Att Virtanen säger ”vi kanske vill ge dem en chans” avslöjar så mycket. Ett flertal journalister VILL de facto kampanja in F! i riksdagen. Tur att det fortfarande finns ett par borgerliga ledarskribenter med åtminstone en gnutta heder kvar.

    Hur någon normalbegåvad vuxen människa kan rösta på ett sånt tomteparti övergår helt mitt förstånd.

    Svara
  3. Jonte

     /  05/07/2014

    Uppdrag Granskning blir intressant ikväll, undrar hur många vänsterfeministiska tjejer som kritiserar den manliga våldsnormen som tycker att Sebbe är en spännande och sexig bad boy? 😉

    Svara
    • Pelle2

       /  05/07/2014

      Ja,Sebbe Staxx verkar vara en skön juvel.Han vet inte ens vad demokrati betyder utan verkar mena att om regeringen inte för den vänsterpolitik han förespråkar så är det odemokratiskt.
      Han har heller inget problem med att RF och AFA spöar upp sina politiska motståndare. Undrar vad han skulle tycka om någon misshandlade Jonas Sjöstedt t.ex?
      Något säger mig att han då skulle skrika om att Sverige är ett fascistland eller något sådant..

      Svara
  4. Jonte

     /  05/07/2014

    Ung Vänster verkar vara nervösa inför programmet ikväll…

    https://twitter.com/ungvanster/statuses/464045987724816384

    Svara
    • Anders/AV

       /  05/07/2014

      Tja, andra inom ung vänster verkar inte hålla med om vad ung vänster officiellt går ut med. ”RF och AFA är våra kamrater”.
      http://nyheter24.se/debatt/768193-nio-kvinnor-fran-ung-vanster-rf-och-afa-ar-vara-kamrater

      Svara
      • Jonte

         /  05/07/2014

        Sån jävla skön timing på den debattartikeln, förmodligen avsiktlig också. Det luktar splittring inom förbundet. 🙂

        Svara
    • MiT

       /  05/07/2014

      Undrar hur det gick med UV:s insamling till kvinnan som blev dömd för misshandel? De (via just Tova Lijeholm) var ju otroligt stolta över det

      Ändamålen helgar medlen inom feminismen

      Svara
    • rille

       /  05/07/2014

      – ”Uppdrag Gransknings uppgifter om att åtta distrikt vill upphäva uteslutningen av en medlem stämmer inte. Det rör sig istället om en grupp enskilda personer varav flera inte längre är medlemmar, har kvar sina förtroendeuppdrag i Ung Vänster eller har dragit tillbaka sina underskrifter.”

      Detta stämmer säkert och det är bra att ung vänster tar avstånd. Dock, för att vara så duktiga på att se strukturer är det intressant att man hittar en grupp individet när det passar det egna syftet.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/07/2014

      Ja,dom är väl jättenervösa inför vad Josefsson hittar på :-).

      Svara
    • Jonte

       /  05/07/2014

      Men invandrarkillar är ju män? Varför tror nån att F! skulle bry sig om såna?

      Svara
    • Kalle

       /  05/07/2014

      Är det bara jag som undrar vad det är han talar om?
      Jag ser ju klart och tydligt en ung och fräsch invandrarpojk där på bilden, till höger om Gudrun.

      Svara
    • MiT

       /  05/08/2014

      Ja bara att klistra in det du har, kostar mycket tid att kolla runt så jag är bara glad ju mer det kommer fram! Gäller allt som kan vara av intresse och alla andra också! 😀

      Svara
  5. Patrik

     /  05/07/2014

    Härligt att F! får lite kritisk granskning som de andra partierna. Ska bli spännande att se Twitter reagera över dagens Expressen-artikel.

    Svara
  6. Patrik

     /  05/07/2014

    Mer om feminism i Expressen idag:

    Svara
  7. David8

     /  05/07/2014

    ”Nu är gubbväldet över”. Citroën går dåligt men nu har de löst krisen med hjälp av könet på den nya VD:n ….Öhh…?

    Makalöst korkat i AutoMotorSport: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140507/linda-jackson-blir-citroens-forsta-kvinnliga-vd

    Svara
  8. Patrik

     /  05/07/2014

    Det feministiska kärleksbudskapet sprids vidare.

    Svara
  9. Jonte

     /  05/07/2014

    Jättekritiskt reportage om F! i Sundsvalls Tidning idag…

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  05/07/2014

      Cirkusar brukar dra folk. Alla vill se clownerna.

      Svara
  10. Jonte

     /  05/07/2014

    Alltså muppen från Södertörns Högskola i Uppdrag Granskning…

    Svara
  11. Dreadlock

     /  05/07/2014

    Mina erfarenheter när jag var medlem i Ungkommunisterna på 80-talet är exakt samma som Ståhles analys av UngVänster idag. Företrädesvis ungdomar från socialt mycket etablerade hem med klar övervikt av medelklass och strax däröver. Liksom 68-vänsterns akademiker säger sig företräda arbetarklassen på den tiden.

    Svara
    • Anders/AV

       /  05/07/2014

      Klasståndpunkt är viktigare än klasstillhörighet, som det hette.

      Svara
    • Jonte

       /  05/07/2014

      Sossarna har alltid varit betydligt mer arbetarklass än vänsterpartiet, som sedan länge dominerats av akademiker.

      Svara
  12. Jonte

     /  05/07/2014

    Och?

    Svara
    • Dreadlock

       /  05/07/2014

      Från UG:s chat just nu :

      ” Nils: Jag tycker att denna sändning bevisar att ni stödjer förintelsen. Hur fan tänker ni?”

      *Slapface*

      Svara
      • Dreadlock

         /  05/07/2014

        UG.Janne :

        UG – Janne: Det finns en stor koncensus inom journalistkåren, väldigt många journalister har samma politiska uppfattning och värderingar. Själv är min ambition att vara helt oberoende och vara trogen dom demokratiska idealen om människors lika värde.
        21:31, 7 May 2014

        Hatten av för den deklarationen,Janne .-)

        Svara
    • Pelle2

       /  05/07/2014

      Och det kommer göra mindre ont att bli misshandlad av AFA och RF ?
      Och våld kommer göra att Nazister kommer sluta vara Nazister ?
      För övrigt tycker jag inte att kommunisterna har mycket mera att vara stolta över än Nazisterna. De kommunistiska samhällen som har funnits och finns har alla drivits av viljan att förtrycka meningsmotståndare, och i värsta fall avrätta dom, samt att gynna partieliten..
      Kan inte se att den ideologin står för något bättre än Nazismen.. Snarare är det olika sidor av samma skit..

      Svara
    • notsure

       /  05/08/2014

      Man dör lixom hårdare av Hitler-våld än av Mao-våld!
      De e dessutom mindre förnedrande att få en stövel i ansiktet om den för tillfället rådande religionen säger sig representera mig fast jag inte förstår bättre. Lixom.

      Vettlöst korkade människor.

      Svara
    • Lövet

       /  05/08/2014

      Så likheten är att de båda är ”emot människor”. Vi tackar för köargörandet.

      Svara
    • David8

       /  05/08/2014

      Och vad är det som skiljer feminism från all annan rasism….?

      Svara
  13. Dreadlock

     /  05/07/2014

    Hejhej, vad får jag se i dumburken just nu ? Ett helt program om Ivar Arpi på UR:s kanal just nu (Kl. 2200)

    Svara
  14. Jan

     /  05/08/2014

    Särintressepartier som Fi (eller SD) vinner i kraft när S och M triangulerar i mitten. Aftonbladets ledarsida har flera gånger varnat Löfvén för tapp till Fi om inte S ”sockrar” kvinnorna. Tidigare räckte det med löften om fler dagar i föräldraförsäkringen eller dylikt. Nu krävs att S anpassar sig till Fi:s politik – något som Stefan inte riktigt verkar förstå. Fortsätter ”spinnen” runt Fi så kan de faktiskt komma in i riksdagen. Eller stjäla 3 % röster från V, S och MP…

    Svara
  15. notsure

     /  05/08/2014

    Måtte djävulen ta alla fruntimmer.

    Svara
  16. QED

     /  05/08/2014

    http://www.unt.se/val2014/fi-fyllde-universitetsaulan-3141101.aspx

    ”På torsdagen höll Feministiskt initiativ ett så kallat homeparty i Universitetsaulan i Uppsala. Drygt 1000 personer dök upp och fyllde lokalen till sista plats.”

    ”Gudrun Schyman valde att tala om de tre B:na.

    – De största bovarna är de tre B:na, biffen, bilen och bostaden. Männen har störst av alla tre. Det är ett problem, säger hon.

    Det var trångt om plats i bänkraderna i den välfyllda aulan. Förutom de drygt 1000 åhörarna fanns ungefär lika många paraplyer på plats. Men de som trotsade vädret och tog sig till, den med rosa ballonger utsmyckade Universitetsaulan, fick förutom Gudrun Schyman och Soraya Post också höra Stina Svensson tala.”

    Svara

Lämna ett svar till Jonte Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.