Mörkningsindustrin rämnar och faktaförnekarna får panik

Mörkningsindustrin är en stor och viktig industri i Sverige, det har varit välkänt länge. Om man vill ha ett jobb inom media, polis, offentlig förvaltning i övrigt osv så är det viktigt att vara en del av mörkningsindustrin för annars får man inget jobb. Det märkliga är att man jobbar gratis i den industrin egentligen, eller ja, belöningen är ju att man har ett jobb alls i o f.

Det märks tydligt vilka som jobbar i den industrin för att vakta, det är de som sprätter upp som om de hade en fjäder i röven så fort någon andas att det kanske kan vara så att den där överrepresentationen påverkar rätt mycket vad gäller totala antalet grova brott som begås, och ska påpeka att svenskar minsann också är MINST lika benägna. Att det inte finns någon skillnad alls. Att det minsann bara är socioekonomiska faktorer osv. Fast det inte alls är sant. Kriminologer och krönikörer och journalister ställer upp i media och påstår att det minsann är MINST lika vanligt med svenskar som begår sexuella övergrepp på t ex festivaler, som våldtar, som rånar, som misshandlar, som mördar osv. Fast det inte heller är sant. Trots att svenskar består av ca 80% av befolkningen så begår de FÄRRE grova brott än de med utländsk bakgrund…

ygeman-om-sextrakasserier

T ex inrikesminister Ygeman tillhör den ivrigaste falangen av faktaförnekare i mörkningsindustrin. Han påstår att det t o m var VÄRRE förr.

– Sexuellt ofredande på festivaler är i mina ögon mindre förekommande nu än för 20 år sen, men vi pratar mer om det nu, sa inrikesminister Anders Ygeman (S) när han idag under en paneldiskussion på Sweden Live.

Så sa han ordagrant enligt SVT när han tillsammans med andra skattefinansierade faktaförnekare diskuterade detta. Trots att polisen själva, samma polis som Ygeman ansvarar för, i sin interna rapport kom fram till att det endast var utlänningar som ertappades på t ex WAS 2015. Endast alltså. Det såg enligt bilder ut på det viset 2016 också. Det skiljer sig nog inte jämfört med andra festivaler heller som utmärkte sig för massor av övergrepp.

På Trästockfestivalen skulle man avhjälpa problemet genom att angripa vita svenska män som de ansåg vara problemet. Det var så lyckat att antalet anmälningar på den festivalen ökade med 1200%! Stor succé! Att det antagligen såg ut som på WAS är nog inte så viktigt…

Det finns massor med organisationer som får mångmiljonbidrag för att driva sånt här på ren ideologisk grund, en av dem säger t o m att svenskarna uppfostrar sina söner till att bli våldtäktsmän!

Så i förrgår så släpptes en mindre bomb då en erfaren polis på grova brottsroteln på Örebropolisen skrev ut öppet och under eget namn hur det ser ut hos honom

polis-som-ruttnat-pa-morkande2

Del av hans fb-inlägg, hela och länk till det hittar du i gårdagens sena inlägg. Det kan man kalla klarspråk i alla fall. Han ska snart gå i pension så man kan inte straffa bort honom på något sätt för att ha lämnat mörkningsindustrin vilket är ett skäl till att han kan göra såhär. Han har ruttnat rätt rejält på hur det ser ut och hur man gör i Sverige… Och det han säger rimmar rätt bra med all tillgänglig statistik, om än gammal, som finns och rimmar även med bilden de allra flesta har.

Det blev ju en hel massa reaktioner, jag tar upp några av de på twitter nedan. På facebook är det nu 1800 kommentarer så det lämnar jag med varm hand till någon annan att kolla igenom…

Rätt många tweetar men jag vill ta med många så man ser sammanhangen.

morkningsindustrin

Schoultz är chefredaktör och ansvarig utgivare på Polistidningen. Och uppenbarligen en TYDLIG grindvakt i mörkningsindustrin. Bra att veta för poliser att om de sitter på sprängstoff om polisen och mörkande så kan de inte gå till Polistidningen i alla fall.

manne-gerell

Manne Gerell frågar Schoultz vad som skulle vara lagbrott.

morkningsindustrin1

Vad ska vara förtal? Att nämna folks förnamn kan omöjligt vara det. Hon VILL nog att det ska vara nåt snarare än att det är det tror jag.

morkningsindustrin2

manne-gerell1

Vet inte riktigt var Gerell står när det gäller att t ex skylla allt på socioekonomiska faktorer eller att påstå att allt är som det alltid varit. Alltså om han har en roll i mörkningsindustrin? Men visst känns det ovan som ett positionerande? Som om han vet att det kommer att rämna i allt snabbare takt och att det gäller att skydda sig själv? Men bara mina spekulationer, jag kan ha helt fel förstås!

Men här kommer själva huvudakten så att säga

springares-tweet

Hans uppmärksammade facebook-inlägg som han länkar till på twitter.

morkningsindustrin3

Eliassons enda vän inom polisen störtar fram förstås.

morkningsindustrin4

Det måste tydligen vara fredagsfylla om man har ruttnat rejält på mörkandet. Finns ingenstans i hans fb-post där han ens antyder att brottsligheten skulle ses annorlunda beroende på vem som är gärningsman. Rent påhitt. Klarspråk om det man under så många år försökt mörka medan man under tiden offrat så många på altaret är alltså ”infantilt” enligt kriminolog.

springares-tweet1

morkningsindustrin5

Jaha, det är han som ska lägga ner EFTER att hon pratat om fredagsfylla och infantilt…?

springares-tweet2

morkningsindustrin6

Tyvärr verkar meningsfull samhällsanalys enligt henne vara att mörka.

springares-tweet3

springares-tweet4

morkningsindustrin7

Hon har alltså inget sådant perspektiv alls…

springares-tweet5

morkningsindustrin8

springares-tweet6

morkningsindustrin9

springares-tweet7

Skräckslagen är hon i alla fall, det är rätt klart.

morkningsindustrin10

perspektiv

Befogad fråga! Som dock inte får något svar av någon underlig anledning…

morkningsindustrin11springares-tweet8

morkningsindustrin12

springares-tweet9

morkningsindustrin13

springares-tweet10

springares-tweet11

morkningsindustrin14

Vet inget om Du Rées men så här beskriver hon sig själv i sin twitterbio

Juris doctor och kriminolog. Fristående på liberal grund.

Jag tror jag vet vad det handlar om, hon har sett fram emot en lång och fruktsam karriär inom mörkningsindustrin där man alltid ska påstå att det bara är ökad anmälningsbenägenhet som naggar mörkertalet i kanten. Tillsammans med ”socioekonomiska faktorer” såklart! Och detta oavsett vad det handlar om och vad folk ser med sina egna ögon. Ungefär som man gjort hittills under 40 år i Sverige med Sarnecki i spetsen. Hon har sett fram emot detta, satsat pengar och massor av socialt kapital och så helt plötsligt så kommer den där jävla verkligheten och börjar smula sönder det som var en så stabil grund för karriären.

Hon är fullkomligt livrädd för att det hon satsat så mycket på kommer av verkligheten endast att avslöja henne som en charlatan. Hon kommer att vara förknippad med detta under resten av livet, som en som var beredd att offra unga tjejer på altaret för SAKENS skull. Ingen kommer att efterfråga hennes ”kunskaper” eftersom det är just ”kunskaper” hon har och de funkar inte när det är fakta och riktiga kunskaper man vill ha. Hon är alltså livrädd på riktigt för att framtiden kommer att döma henne som medskyldig. Det som skulle bli en fin och hyllad karriär rasar ihop som ett korthus. Så tror jag…

Och det tragikomiska är att de själva har sett till att det rasat ihop genom att med åsnors envishet hävda att det inte finns någon skillnad.

Vi kommer att få se massor av folk framöver som är desperata av samma skäl. Och vi kommer att få se massor av positionerande av de som är smarta nog att se hur det blåser och hur det kommer att blåsa framöver. De som är smarta nog att inse att mörkningseran är förbi kommer i tid att positionera om sig. De som av ideologi har kört huvudet i väggen kommer inte ens att inse att den gamla tiden är förbi utan de kommer att fortsätta dunka huvudet i väggen.

Men eftersom det är så nya tider nu så kommer inte för mycket ompositionering att gå obemärkt förbi för nu är det så att internet finns och att internet aldrig glömmer och de flesta som varit väldigt ivriga mörkare finns nämnda både här och där på nätet, både vad de gjort för att mörka och vad de gjort för att försvara det. Gäller många, inte bara kriminologer.

Det är en röta som måste städas bort noga i framtiden! Vi slipper inte undan, det måste städas ordentligt!

Liten bonus, jag har faktiskt pratat lite med Manne Gerell på twitter, det var i augusti 2016 och gällde den 1200%-iga ökningen av anmälda sexualbrott på Trästocksfestivalen

jag-och-gerell

jag-och-gerell1

Mina tweetar till Gerell hittar ni här. Där finns några fler också.

Det visar sig att min lilla samhällsspaning om att ökad anmälningsbenägenhet som magiskt svar på allt var historia blir mer och mer rätt. För polisen i Örebro, Springare, kommer inte att bli den första och sista även om arbetarna i mörkningsindustrin kämpar hårt för att det ska bli så. Han kommer att bli den första bara! Det kommer att följa fler, garanterat. Det har bara gått en månad av 2017, 11 månader kvar av det här året för fler att dyka upp, fler vars samvete inte klarar mer. Som inte längre vill vara del i den smutsiga industrin som medvetet offrar bl a unga tjejer på altaret för Sakens och Ideologins skull…

Sen kommer valåret 2018, det kommer att bli oerhört intressant…

På ämnet så att säga, ”Är det magi?

Såg detta nu på förmiddagen

morkningsindustrin15

morkningsindustrin16

morkningsindustrin17

morkningsindustrin18

morkningsindustrin19

Så, vad har hon att säga egentligen? Mer än möjlig gba? Och skriver man att det handlar om fredagsfylla och är infantilt när någon ruttnat rejält på mörkandet så kanske man inte ska kalla andras tweetar för ”mindre begåvade”? Och han med 47 års erfarenhet från polisen är inte seriös alltså? Really? Och rätt nivå är såklart fortsatt mörkande antar jag. Framtiden (en ganska nära framtid tror jag t o m…) kommer att visa vilka som är en skam och vilka som inte är det. Jag vet vilka jag satsar mina pengar på i alla fall.

Livrädd som sagt…

Tillägg:

du-rees

Saker får sin lilla förklaring…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

140 kommentarer

  1. Utlandssvensk

     /  02/05/2017

    När vi nu pratar Brå, kan det kanske vara av intresse att titta 15 år bakåt i tiden. Det var inte bättre då!

    ”Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.
    Det anser flera forskare och professorer.
    – Ledningen försöker bara få resultatet att passa regeringen, säger en av forskarna.

    Sten Levander är professor i psykiatri och sitter med i BRÅ:s vetenskapliga nämnd:
    – Det är katastrof överallt på BRÅ. Rapporterna som de gör är filtrerade, det utövas censur.
    – BRÅ:s uppdrag är att serva regeringen med forskning och kunskap. Det gör de inte. BRÅ tillhandahåller istället önskad information på beställning av justitieministern och departementet.”

    ”Johannes Knutsson, som är professor vid polishögskolan i Oslo, uppger att generaldirektör Ann-Marie Begler försökte stoppa en rapport om polisresurser som han gjorde åt BRÅ:
    – Hon hade väldigt starka synpunkter på vad jag skulle skriva och inte skriva. Det var ett kontroversiellt resultat, och jag hade väldiga problem innan den kom ut.
    Johannes Knutsson går i senaste numret av Polistidningen ut med mycket hård kritik mot BRÅ:s utvärdering av Exits verksamhet.
    Aftonbladet kunde för en dryg månad sen avslöja hur utvärderingen gick till.
    Exits ledare Kent Lindahl sammanställde själv statistiken om nazistiska avhoppare och det hela presenterades sen som fakta med tabeller i BRÅ:s utvärdering.

    Vi hade inga papper, Kent Lindahl tog allt ur huvudet och sen förde jag in det i BRÅ:s rapport, berättade Hanna Otterdal som jobbade som kontorist på Exit.”

    Sen kommer det verkliga guldkornet:

    ”Justitieutskottets moderate ordförande Fredrik Reinfeldt anser att BRÅ måste göras om i grunden:
    – Forskningen måste stå fri. Den måste vara opolitisk och inte bunden av regeringen.
    Enligt Reinfeldt får BRÅ:s rapporter ett väldigt medialt utrymme – trots att de ofta är tunna.
    – De säger att brottsligheten inte växer. Jag kan bara konstatera att åtminstone när det gäller våldsbrottsligheten och organiserad brottslighet så säger alla att det ökar – utom BRÅ.”

    Så lät det alltså 2002……….

    Svara
  2. Utlandssvensk

     /  02/05/2017

    Oj, jag glömde länken. Här är den:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

    Svara
  3. Pelle2

     /  02/05/2017

    Önskar att jag kunde vara lika positiv som MIT vad gäller att mörkandet kommer att upphöra snart.Det är alldeles för många personer i samhället som har investerat allt i mörkandet och har allt att förlora på att dom blir avslöjade..

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  02/05/2017

      @ Pelle2,

      Jag håller med! Man kan tillägga att ju högre upp i organisationerna, ju fler är det som är fullinvesterade i mörkandet. Det har inte varit möjligt att göra karriär i myndighetssverige på mycket länge om man inte har varit villig att aktivt bidra till mörkandet.

      Svara
      • Klimathotet

         /  02/05/2017

        I Frankrike har händelserna avlöst varandra den gångna veckan och det kanske finns lite hopp trots allt.

        Italienare, i norra halvan av landet i alla fall, som oftast brukar räknas som fridsamma människor (världens tunnaste bok sägs handla om italienska krigshjältar) men den 28 april 1945 blev det en våldsam kulmen i uppgörelsen med Mussolinis välde.

        Cordiali saluti!

        Svara
        • Kristian

           /  02/05/2017

          Ja, södra halvan innefattar väl Sicilien, där man väl vet att använda sitt våldskapital. Om inte Sicilien är på en annan planet.

          Svara
          • Klimathotet

             /  02/05/2017

            Sicilien är Italiens Malmö, ungefär. Närmare MENA än Milano. Tänkte på scenen i True Romance där Dennis Hopper och Christopher Walken.

            ”What happened to the sicilians, are gonna happen to the swedes.” är en kommentar på youtube.

          • utlandssvensk

             /  02/05/2017

            ”Tänkte på scenen i True Romance där Dennis Hopper och Christopher Walken.”

            En klassiker! Hopper hade helt rätt, men drabbades av det sedvanliga ödet som resulterar av att prata sanning med klanfolk, om man inte är tungt beväpnad.

            ”Sicilien är Italiens Malmö, ungefär”

            Ja, men med 5 miljoner innevånare! Pandania framstår som en utmärkt lösning, men det går ju inte direkt framåt….

          • Kristian

             /  02/05/2017

            ”… att prata sanning med klanfolk, om man inte är tungt beväpnad.”

            Via The Untouchables (kors, 1987, 30 år gammal):
            ”Isn’t that just like a Swede? Brings a värdegrund to a gun fight.”

          • Klimathotet

             /  02/05/2017

            Dennis Hoppers karaktär visste att han skulle dö så varför inte. Mafioso har mycket gemensamt med Morer. Jo jag känner en del folk i norra Italien och de har sällan något gott att säga om folk söder om Rom. De kan inte göra något utan att börja käfta högljutt med varandra efter en stund.

  4. Pelle2

     /  02/05/2017

    OT:
    Anne Heberlein,Göran Skytte och Marcus Birro har kritiserat politiseringen av den svenska kyrkan. I dagens Expressen ger sig en Bengt Olof Dike,”församlingsengagerad i Lunds stift”,in i debatten och menar att ovanstående ”kändisar” förtalar svenska kyrkan.
    Inte med ett enda ord bevisar han att dom har fel utan menar att det finns verifierbar fakta som motbevisar vad Heberlein och de andra påstår.
    Om det nu finns sådana fakta kan man ju undra varför han inte visar upp dom.

    Dessutom gör han sig löjlig när han hänvisar till att kyrkan är politiserad eftersom man röstar fram partiföreträdare i kyrkovalen.Vad Heberlein och de andra kritiserar är den politiska aktivism som Jackelén och andra höga företrädare sysslar med.
    Vidare avfärdar han medlemsraset med att det berodde på de kyrkliga företrädare som
    reste utomlands och smörjde kråset på kyrkans bekostnad.
    Det kan möjligen vara en delförklaring men för egen del lämnade jag svenska kyrkan för deras politiska vänsteraktivism,att dom anser att bärandet av det kristna korset är en uppvigling mot andra religioner,Jackélen som inte tycker att den kristna religionen är bättre
    än andra trots att hon är svenska kyrkans högsta företrädare och Jackélen som knappt kunde förmå sig att fördöma dödandet av dom franska prästerna förra året.
    Jag säger lycka till om det är svenska kyrkans tro att det är en isolerad skandal som ligger bakom avhoppen och inte deras totala haveri..
    Naturligtvis vill han också smeta faktaresistens och Trump på dom som inte delar hans ideologier.Visar tydligt vilken falang inom kyrkan han tillhör.
    http://archive.is/b4sb4

    Svara
    • Klimathotet

       /  02/05/2017

      Korporativism (svågerpolitik) och ateism är två saker som 7 riksdagspartier har gemensamt.

      Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Som ateist såg jag gärna att svenska kyrkan förblev en kyrka, inte en gren av SAP eller en statlig myndighet.

      Sedan var det väl det kristna kulturarvet de skulle förvalta? Inte ”alla andra religioner är mycket roligare.” Som Stephen Fry sade om New Age: När alla gick i kyrkan varje vecka, inte fan trodde de på sådan där skit.

      Svara
      • Senior

         /  02/06/2017

        För sent, kyrkan har varit en socialistisk angelägenhet sedan länge!

        Svara
  5. G

     /  02/05/2017

    Svara
    • havre flarnstad

       /  02/05/2017

      Fy fan horribel läsning Malmö står verkligen som affischnamn för mångkulturen såsom den ser ut i vårt land.

      Svara
  6. G

     /  02/05/2017

    Svara
  7. Rikard

     /  02/05/2017

    Hej.

    Fördelen med det hela, om man vill ha silverkant på svampmolnet, är att när den med tolkningsföreträdet tror på sina egna besvärjelser så kan den som är motståndare ignorera hegemonens sanning och istället skapa sin egen, helt frikopplad från tidigare lojaliteter och därigenom skapa en egen konkurrerande maktstruktur – varpå öppen strid om makten utbryter ifall hegemonen inte förmår assimilera och ko-optera oppositionen.

    Något som förefaller osannolikt i Sverige.

    Underkastelse, opposition eller samarbete; så är våra alternativ.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  8. MartinA

     /  02/05/2017

    Helena du Rees är ju en gammal kärring så det är inte omsorg om den framtida karriären som driver henne.

    Svara
  9. Du Rees delar adress på Lidingö med självaste BRÅ-professorn Jerzy.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/05/2017

      Nämen, vilket sammanträffande…

      Svara
  10. MiT

     /  02/05/2017

    ”Erfaren polisutredare i Örebro anmäld för Facebook-inlägg”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6623601

    Svara
  11. Hon är nog LIVRÄDD just nu.

    Svara
  12. G

     /  02/05/2017

    Svara
  13. G

     /  02/05/2017

    Svara
  14. G

     /  02/05/2017

    Svara
  15. G

     /  02/05/2017

    Ahahaha, ännu en stolle!

    ”Hej. Tack för möjligheten att ta ut 14.000 från bankomaten, och handlade för 7300 utöver det. Uppskattar att jag inte behöver betala tillbaka det.”
    https://twitter.com/soroushrezai/status/827585427750129664

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Känns det inte väldigt ”SD” att kräva tillbaka pengarna?

      Riktigt intressant vore om någon placerade sina stulna pengar i värdepapper en månad, tjänade 10%, och sedan betalade tillbaka.

      Svara
      • G

         /  02/05/2017

        VänsterRoffe som alltid är anti-sd och gillar måla ut SD:are som idioter tror att personen som tog ut pengarna röstar på SD 😛

        Svara
        • Kristian

           /  02/05/2017

          Han försöker, men har inte förstått:

          Det Rolf inte förstått, är att motsatsen gäller: en röst på M är inte garanterat stöd för SD. Detta är det stora problemet för M!
          M kan samarbeta med SD eller C men inte både och.

          Svara
  16. G

     /  02/05/2017

    Hmmm :/

    facebook.com/swedbanksverige/posts/1211588168916950

    Svara
    • G

       /  02/05/2017

      Kund:
      ”Ni förstår väl att de flesta som övertrasserade sina konton lever på socialbidrag och existensminimum. Och när kronokalle ska göra en utmätning så hittar de väl en matta och en vattenpipa på sin höjd. Så att ni ska lyckas få tillbaka era pengar är en utopi och jag hoppas att ert försäkringsbolag ser hur oaktsamma ni har varit. Själv väljer jag att flytta mina sparpengar och bolån till en bank som inte stödjer grov kriminell verksamhet.”

      Swedbank:
      ”Hej! Vi stödjer verkligen inte grov kriminell verksamhet. Vi ser det inte som en utopi att en stor del av pengarna kommer att betalas tillbaka tids nog. Oavsett kommer ingen kund att drabbas negativt förutom de som faktiskt missbrukat detta. /Peter”

      Svara
      • Kristian

         /  02/05/2017

        Det måste vara fler än jag som kommer ihåg diverse informationsfilmer om snatteri? Om hur varor blir dyrare när affären måste täcka upp kostnader för försvunna varor?

        Gäller inte samma sak när det är pengar?

        Svara
    • G

       /  02/05/2017

      Pågående diskussion just nu bland kommentarerna under FB-inlägget ovan 😀 , låter precis som diskussionen och svaren som Märta från Swedbanks kundservice ger i skärmdumpen från twitter längre up, ang att han tror att det bara är att avsluta kontot efter sitt ”misstag”….

      De S Mannen:
      Jag tog ut 30.000 kr måste jag betala tillbaka dom.

      Swedbank Sverige:
      Hej! Är fallet så att du tagit ut en summa som överstiger ditt nuvarande saldo och därmed övertrasserar ditt konto kommer du bli återbetalningsskyldig. /Karin

      De S Mannen:
      Okej, nej jag hade inte dom pengarna på mitt konto men då vill jag avsluta mitt konto hos er mvh

      Swedbank Sverige:
      Det är inte möjligt att avsluta ett konto om du har ett negativt saldo. /Karin
      ———–

      Svara
  17. Kristian

     /  02/05/2017

    Alex Schulman: Tjejer och killar är olika, Fridolin – ”problemet” heter biologi
    http://archive.is/3VRV3

    Vänta nu, det finns väl inget som heter ”biologi?”

    Svara
  18. G

     /  02/05/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  02/06/2017

      Är det någon som är förvånad ?
      Det gäller ju att anlita rätt expert för att få¨rätt svar..

      Svara
      • Ivar L

         /  02/07/2017

        Jag fattar faktiskt inte hur de kan göra såhär pinsamma misstag.

        Svara
  19. G

     /  02/05/2017

    Svara
  20. G

     /  02/05/2017

    Ahahaha herregud, vad är chansen att bästa vännerna Bali & Ramberg befinner sig på samma jävla McDonalds restaurang i lilla Mjölby utan att ha bestämt tid i förväg, kul att hon nickade från sin feta SUV också 😛

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Låter jag hopplöst 90-tal när jag säger att jag gärna vill höra det med TV4-rösten? Fredrik Beckmann tror jag han heter.

      Svara
  21. MiT

     /  02/05/2017

    Läckberg kanske borde hålla sig till skrivande…
    https://twitter.com/patrikgolsson/status/828171396748607488
    https://twitter.com/KSedvall/status/828173258012901376
    https://twitter.com/patrikgolsson/status/828173974626566144
    https://twitter.com/KSedvall/status/828174266940153856

    https://twitter.com/KSedvall/status/828181246631084033

    https://twitter.com/patrikgolsson/status/828183095652265985

    fortsättning

    https://twitter.com/KSedvall/status/828198161181192192
    https://twitter.com/KSedvall/status/828198903958888449

    https://twitter.com/KSedvall/status/828202548444164096

    https://twitter.com/kickilina2009/status/828204087053340672

    Så därför nämner man inget alls…:

    https://twitter.com/KSedvall/status/828205472792662016

    https://twitter.com/KSedvall/status/828207149801172992

    https://twitter.com/KSedvall/status/828209454202105856

    Men då kan hon ju åtminstone nämna något som var felaktigt då? Så man får kontexten?

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Läckberg och Melin i samma tråd. Var de inte gifta en gång?

      Svara
      • G

         /  02/05/2017

        Haha, jo det tror jag nog, vet inte varför gick skilda vägar efter ett tag, men han verkar tillhöra ”de onda” och hon verkar tillhöra ”team godingar”. Ond + God = ? 😛

        Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Har aldrig läst Läckberg men baserat på exemplet här börjar jag luta åt att GW Persson hade rätt när han talade om Nicke Lilltroll.

      Svara
    • Ivar L

       /  02/07/2017

      Denna debatt hade inte blivit av under Reinfeldt. Något har hänt helt klart. Locket är av.
      Fast jag litar inte på M för det, men det är i vart fall en förbättring.

      Svara
  22. G

     /  02/05/2017

    Vad kan hon vara 8-10 år ? Då kunde jag noll om detta ämne.
    Flesta i tråden verkar vara 15-30 år, 95% verkar tycka detta är rimligt och hur kul som helst, bara några påpekar ålder och att diskussionen startade om hennes utseende. Noterar också att INGEN tjej nämner något om sexism i tråden alls, som så ofta händer när killar öht säger något om tjejers utseende. Sen är citatet skrivet i efterhand och inte från någon textremsa i tv-sändning, vem vet om citatet är helt korrekt, eller om tjejen öht har med citatet att göra. Men citatet kan jag bry mig mindre om, att den här har över 100K gilla förstår jag inte.
    https://twitter.com/Zaythoven_/status/822900188935114756
    https://twitter.com/jabmine_pencil/status/823317170868232193
    https://twitter.com/femaletitan2/status/823317497143300096
    https://twitter.com/ReeseMath/status/823286253047136256
    https://twitter.com/soWWMD/status/823396780461035524
    https://twitter.com/Igbtabel/status/823301412356497408
    https://twitter.com/TooJennuine/status/823390403206512640
    https://twitter.com/Itsmelli24/status/823600359260164096
    https://twitter.com/ThatBoyFlores/status/823410254952202241
    https://twitter.com/brucemillspaugh/status/823373479693209604

    https://twitter.com/babygotBEK/status/823405206461419520

    Svara
  23. Svenne

     /  02/05/2017

    Vänstern har sått ett frö, och vattnar ivrigt blomman:)

    Svara
    • G

       /  02/05/2017

      😀 Vänstern måste vattnat den orangea blomman för all framtid, annars finns risk att blomman torkar och kanske blir ”brun”, det vill väl inte vänstern.

      Svara
  24. G

     /  02/05/2017

    ”Tino Sanandajis bok ”Massutmaning” etta på topplistorna

    ..[..]..
    – Folk ute i stugorna vill lära sig om BNP och hur man mäter bilbränder, samtidigt som högutbildade opinionsbildare hellre pratar om sina åsikter, känslor och melodifestivaler. Sverige är ett intressant land eftersom folket verkar vara mer intresserade av bildning än eliten, säger Sanandaji.

    Hur lång tid tog det att skriva boken?

    – Jag har jobbat på den merparten av senaste året, det tog väldigt mycket tid. Det gjorde att jag ligger efter min forskning. Därför är jag väldigt glad att boken är klar så jag kan återgå till min forskning.
    ..[..]..
    Vad ska du göra för pengarna du får in på boken?

    – Förutom att förnya mitt netflixabonnemang och beställa extra botten på quattro stagioni så kan jag köpa dyr statistik från myndigheter som man i vissa fall inte har varit så sugen på att lämna ut.”
    http://nyheteridag.se/tino-sanandajis-bok-massutmaning-etta-pa-topplistorna/
    😀

    Svara
    • Svenne

       /  02/05/2017

      ”förnya mitt netflixabonnemang och beställa extra botten på quattro stagioni” 😀 😛

      Svara
      • Ivar L

         /  02/07/2017

        Skönt med lite humor i all dårskap. Det är faktiskt en tillgång hos Tino, att han kan skämta. I ett bättre land hade han varit populär som expertekonom i medias soffprogram.

        Svara
    • Rikard

       /  02/06/2017

      Hej.

      Jag vet att det riskerar att försvinna i övriga recensioner av boken, men den här mening säger mer än vad som uppmärksammats:

      ”‘…så kan jag köpa dyr statistik från myndigheter som man i vissa fall inte har varit så sugen på att lämna ut.’”

      Den som inte får kalla kårar av att fundera över det uttalandet, skall nog fundera ett varv till.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  25. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
    • G

       /  02/05/2017

      Ska bli kul att se framöver om hon tagit till sig något av faktan, eller om den hade fel värdegrund. Kudos för att hon diskuterar oavsett, alltid bra.

      Svara
      • Pelle2

         /  02/05/2017

        Funderar allvarligt på att köpa Sanandajis bok.
        Dels för att jag tror att den är intressant och dels för att reta godhetsapostlar som Läckberg.
        Skulle vara så jävla skönt om den skulle bli en bestseller…

        Svara
        • Kristian

           /  02/05/2017

          Läser den nu. Har bara kommit 17 sidor av 372. För den som vill ha referenser finns det 32 sidor sådana i slutet.

          Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2017

      Om nu Läckberg sitter inne med dom sanna siffrorna så undrar jag varför hon inte redovisar åtminstone ett exempel som stödjer hennes påstående.
      Som många påpekar använder sig Sanandaji av officiella siffror så varför klagar inte Läckberg på myndigheterna som är ursprunget istället för att ge sig på Sanandaji ?

      Men vi förstår ju att Läckberg tillhör godingarna som inte vill få sin rosaskimrande bild av samhället förstörd av fakta.

      Svara
      • Kristian

         /  02/05/2017

        Tycker i ärlighetens namn att det verkar som om Läckberg vill veta men ännu är väldigt skeptisk. Jag avvaktar tills vi får höra mera.

        Svara
    • G

       /  02/05/2017

      På tal om Staffan och c/o. Blev det någon inspelning när Tino besökte makthavarna som det pratades lite om i försnacket eller sket det sig och blev inget med det ? Jag har iaf inte sett/hört något om det i eftersnacket, så jag antar att svaret är nej :/

      Svara
      • Svenne

         /  02/05/2017

        @G Det är tydligen @Ericson_ubbhult (M) som håller i det, han ska återkomma med film: http://www.ericsoniubbhult.se/

        Svara
        • G

           /  02/06/2017

          Ahhh okej, tack för infon. Ja, det var även han som på twitter skrev typ att han ”skulle se om det går att ordna”, när någon föreslog att det skulle spelas in, men då får vi väl se vad som händer med det här framöver då. Keep us posted 🙂

          Svara
  26. G

     /  02/05/2017

    Löfven, jag undrar, vad är det sossiga ?…..

    ”– Det är det här som är det sossiga: vi ser vad som händer i samhället.”
    https://www.svd.se/s-satsar-pa-trygghet-accepterar-inte-brottslighet/i/senaste

    Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2017

      Jag arkiverade ovanstående artikel för att spara den till framtiden.
      http://archive.is/gxxeZ
      Det är ju skrattretande att sossarna helt plötsligt erkänner att det finns en otrygghet i samhället som dom vill bekämpa och att skolan och sjukvården inte fungerar.
      När t.ex Katerina Janouch sa detsamma stod Löfven och skrek om smutskastning av Sverige.
      På samma sätt var det med invandringen. När SD ville strypa inflödet så var dom rasister men när sossarna stryper inflödet så är det nödvändigt för samhället.
      Med andra ord den vanliga taktiken från vänstern att det är avsändaren av budskapet som är det viktiga och inte budskapet.

      Svara
      • Vinden vänder snabbt. Men ibland – eller oftast – blir det ”all talk and no action”, (för att citera en president som kör så det ryker).

        Svara
  27. G

     /  02/05/2017

    Mer ang Slottsparken från förra blogginlägget….

    ”Kvinna utsatt för våldtäktsförsök i park – tre män jagas

    – Vi är intresserade av att komma i kontakt med personer som kan ha sett något, säger Calle Persson vid polisens ledningscentral.

    Klockan var 04.38 när en kvinna var på väg hem från jobbet längs med Regementsgatan. I höjd med Slottsparken stötte hon på en annan kvinna som uppgav att hon blivit överfallen av tre män inne i parken. Männen ska ha slagit kvinnan och försökt att våldta henne.

    Gärningsmännen beskrivs vara i 20-25 årsåldern och mörkt klädda. De ska ha varit 180-185, 175-180 respektive 160 centimeter långa.

    – De skrek på ett språk som hon inte förstod och en av dem hade eventuellt skägg, säger Calle Persson.”
    http://malmo.lokaltidningen.se/extra-kvinna-utsatt-foer-vaaldtaktsfoersoek-i-park/20170205/artikler/170209855

    Svara
  28. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
  29. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
  30. MiT

     /  02/05/2017

    Atti var en av de som försökte dra igång drev mot Birro 2015

    Lite mot Marcus Birro igen

    Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2017

      Springare beskriver vilka brottslingar som sitter framför honom en vanlig vecka i en polis vardag och när det visar sig att en förkrossande majoritet av brottslingarna har en utländsk bakgrund så är han rasist.
      Skulle han ha ljugit och sagt att alla brottslingarna hette Pelle,Krister,Olle och stefan menar dom ?

      Svara
    • Jan

       /  02/05/2017

      Intressant ändå att så många medelålders (plus) kvinnor som vurmar för arabiseringen och islamiseringen av Sverige. Hur korttänkta är de här kvinnorna? Vill de ha fler hedersmord, kusingiften och klanstrider i Sverige?

      Svara
      • Rikard

         /  02/06/2017

        Hej.

        Det går som ett tema bland svenska kvinnor av viss samhällsklass att vurma för det exotiska och förakta det välkända.

        Från tanter som reste söderöver och skrev lyriska böcker om eldiga flamenco-älskare, till massinvandring och hälsokost, aura-healing, koppararmband och el-allergi.

        En bitterhet över att ha fått jämställdhet med män, vilket betyder att du har fått rätt att tävla och konkurrera med män; samma rätt, men olika utfall. Till skillnad från män som är vana att tävla mot varandra och acceptera förlust – jag skulle aldrig kvalificera till brandsoldat exempelvis, men inte är det brandkårens fel.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Svenne

           /  02/06/2017

          Joodå, alla kan bli brand-hens nuförtiden, allt sitter i intersektionaliteten… 😛

          Svara
  31. Gunnar Fasten

     /  02/05/2017

    Att polisen är en yrkesgrupp där SD har mycket starkt stöd verkar vara något
    Helena du Rees helt har missat.
    Nästan en 1/5 skulle i en undersökning lägga sin röst på SD före valet 2014 och gissningsvis är den siffran mycket större nu. På somliga växer sig skygglapparna bara större och verkligheten mer diffus.

    http://www.expressen.se/nyheter/polisernas-stod-for-sverigedemokraterna/

    Svara
  32. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  02/05/2017

      Söders hjältar är lika bra som vanligt 🙂
      Kul att arga blatten fick vara med och kul blinkning åt godhetsivrarna när Pelle visade upp
      bilder på Anne Heberlein och Katerina Janouch som varande brottslingar,

      Svara
  33. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
  34. Jan

     /  02/05/2017

    Mörkerforskare, folkföraktare, miljöpartist = folkförrädare!

    Svara
  35. Jan

     /  02/05/2017

    Vi har fått en akademisk elit som driver egna politiska agendor och tjänar pengar på det. Journalistkåren är dessutom för svag (med enstaka undantag) för att avslöja det. BRÅ är i praktiken politiserad statistik för att försvara en politisk agenda (massinvandring, islamisering).

    Svara
  36. MiT

     /  02/05/2017

    Svara
    • Jan

       /  02/05/2017

      En hel del sanning där. Vilket visar att islam som religion är en belastning för världen. Det är en utvecklingsfientlig religion i grunden. Så länge den håller sig i arabvärlden kan man begränsa skadeverkningarna. Problemet är när den söker sig västerut. Det här har vi nog bara sett början på.

      Svara
  37. Kristian

     /  02/05/2017

    http://blog.dilbert.com/post/156850873521/a-thought-experiment-about-republicans

    ”…
    One of the most underrated qualities of Republicans is that they police their own ranks. If you have a problem with a violent Republican racist, call some Republicans. They’ll solve it for you.

    But don’t call a Republican if you are simply offended by another person’s opinion. In that situation you want to call some Democrats to ridicule and physically attack the person with the objectionable opinion.
    …”

    Svara
  38. Frida Gustavlin

     /  02/05/2017

    Absolut ingen kris, och absolut ingen kris i vården. Helt normalt, allt rullar på, det går bra. Vi skickar bara akut sjuka barn för respiratorvård till Finland, Norge och Danmark, precis som det alltid varit med andra ord. Måla inte fan på väggen nu era ruttna jävla alarmistfilterbubblandedödsknarkarnazister.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b1Aqq/svart-sjuka-svenska-barn-skickas-utomlands-for-vard

    Svara
    • Kristian

       /  02/05/2017

      Hade @strandhall något att säga om detta? Någon som sett?

      Svara
  39. MiT

     /  02/05/2017

    https://twitter.com/RobinEnander/status/828244040877473792
    https://twitter.com/RobinEnander/status/828244362781929472
    https://twitter.com/RobinEnander/status/828246075563712513
    https://twitter.com/RobinEnander/status/828246494314631169

    Svara
    • Jan

       /  02/05/2017

      Robin Enander verkar bokstavligen leva i en filterbubbla. Han, om någon, är radikaliserad.

      Svara
  40. MiT

     /  02/06/2017

    https://twitter.com/HelenaduRees/status/828356275834585088
    https://twitter.com/HelenaduRees/status/828358025123680261

    Gissa vem som retweetar. Och gissa vad hon är… Undrar hur många mörkare det finns i den branschen i Sverige egentligen?

    Svara
    • Jan

       /  02/06/2017

      Som sagt, man undrar ju varför just plus-medelålders kvinnor är så övertygade om att en stor import av unga män från efterblivna Mena-länder är bra för Sverige. Enbart det allt större mansöverskottet borde ju bekymra dem. Varför är Mellanöstermannen deras idealman? Kan de här kvinnorna tänka längre än näsan räcker?

      Svara
      • Klimathotet

         /  02/06/2017

        Svaret? Drömmen om ”A baby’s arm holding an apple” mellan benen.

        Svara
    • Pelle2

       /  02/06/2017

      Hm, Du Rées ifrågasätter att Sverige är i kris.
      Undrar om hon kommer Twittra till Socialdemokraterna och kalla dom för alarmister och rasister när deras nästa kongress skall handla om krisen i Sverige ?
      Eller är det ok när Sossarna pratar om kris men inte om deras åsiktsmotståndare gör det ?

      Svara
    • G

       /  02/06/2017

      Herregud, man känner en sån lättnad när man läser sånt här. Den där fb-gruppen som alltså heter ”stå upp för peter springare” blir nog intressant att följa framöver!

      Svara
    • Jan

       /  02/06/2017

      Det tragiska är att man måste vara pensionär (eller nära pension) för att våga säga som det är. Annars riskerar man avsked helt enkelt. Inte ens som pensionär går man fri då åtal ständigt hägrar. Kulturmarxisterna sitter på statsapparaten och repressionen tenderar att tillta. Nu får man inte ens säga att det går dåligt för Sverige innan piskan viner. Den officiella bilden är att det går bättre än någonsin för Sverige. Den som inte håller med riskerar stämpling eller helt enkelt åtal.

      Svara
  41. G

     /  02/06/2017

    ”Explosion i bil som tillhör polischef

    En explosion har skett i en bil som tillhör en polischef inom Uppsalapolisen. Bilen stod vid mannens bostad i ett villaområde i en kommun norr om Stockholm.

    – Det har skett en explosion i fordonet, säger Mats Eriksson, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

    Ingen är skadad och det finns ingen misstänkt.
    Larmet om att det smällde i bostadsområdet kom in till polisen vid klockan halv ett i natt.

    TT: Finns det något hot mot polischefen?

    – Det är inte helt otroligt, men inget som jag känner till, säger Eriksson.

    Polischefen och hans familj har tagits omhand och förts i säkerhet. Han var inte i närheten av bilen när explosionen inträffade.”
    http://www.sydsvenskan.se/2017-02-06/explosion-i-bil-som-tillhor-polischef

    Svara
  42. G

     /  02/06/2017

    Hmmm, intressant när man tycker att en 19-åring ser yngre ut än en 17-åring från Afghanistan, men vad vet jag. Och rektorerna verkar till viss del flyta omkring på rosa moln och låter mer som om de pratar om hur det borde vara, drömmarnas värld, och inte om verkligheten som den är.

    ”Malmö ser ut som det gör och allt speglas här”
    http://www.sydsvenskan.se/2017-02-06/malmo-ser-ut-som-det-gor-och-allt-speglas-har

    Svara
  43. G

     /  02/06/2017

    ”Politiska budskap i Super Bowl-reklam

    Den 30 sekunder långa Airbnb-reklamen visar ansikten på människor av olika raser, kön och åldrar med en text som lyder: ”Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vem du tillber, vi hör ihop”.

    Airbnb:s grundare Brian Chesky meddelar på Twitter att företaget kommer att donera 4 miljoner dollar under fyra år till en internationell flyktingorganisation.

    Reklamsnutten var en av många som talade för tolerans och multikulturalism.

    Byggvaruhuset 85 Lumbers reklam visade en mor och en dotter som tog sig genom en öken för att nå USA. Där fanns en uppmaning till tittare att se resten av reklamen på nätet, där en fem minuter lång version av filmen visas. I den når de två fram till en mur som inte går att komma över.”
    http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/politiska-budskap-i-super-bowl-reklam-1.4146533

    Såklart att det var just en mor och dotter som gick genom öknen i reklamfilmen, precis som de allra flesta som går från land till land i verkligheten är, inga unga män i sikte.

    Svara
  44. Pelle2

     /  02/06/2017

    Johan Westerholm på Ledarsidorna sågar Socialdemokraternas samröre med företrädare för det muslimska brödraskapet.
    https://ledarsidorna.se/2017/02/socialdemokraternas-karlek-till-muslimska-brodraskapet-ar-inte-over/

    Svara
    • Jag röstade på Socialdemokraterna i förra valet (cue Jan ”detta är vad du röstade på din 87%-entare”), men till och med jag visste om hur tappade de är i dessa frågor. De är helt enkelt fega.

      Svara
    • G

       /  02/06/2017

      Usch ja, det är bara obehagligt hur innästlat allting är till sådana orgs och personer man inte vill ta i med tång, men för S går det bra och media som sover Zzzzzz verkar vad det ser ut som medvetet ha valt att inte granska och kasta upp skiten på löpsedlar och reportage på flera sidor i tidningarna, det finns ju hur mycket material som helst för media att ”avslöja” bara de vill, men icke.

      Svara
  45. G

     /  02/06/2017

    ”Löfven på turné i Sverige: ”Tar gärna ett hårt budskap”

    Under veckan ska Löfven besöka orter som, med hans egna ord, ”normalt inte får så många besök av statsråd och statsministrar”.

    Första stopp är småländska bruksorten Lessebo, 8 500 invånare. Där kämpar man med en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i landet, över 15 procent. Medan industrin återhämtat sig efter flera stora varsel 2012 och arbetsmarknaden i pendlingsnära Växjö är god, har nyanlända inneburit att arbetslösheten ligger kvar högt.

    Lessebo är en av de kommuner som har tagit emot flest nyanlända. Omkring 24 procent av invånarna var utrikesfödda 2015, jämfört med 17 procent i riket.

    – Vi jobbar jättemycket med det, vi scannar av, tar reda på vad de kan och inte kan, säger kommunalrådet Monica Windemark (s) och beskriver projekt för att bidra till att de kommer ut i jobb.

    Kommunen har på bara några år fått brist på bostäder och skolplatser. Här skulle Windemark gärna se lite statlig hjälp i det roliga arbetet med att bygga nytt.

    – Vi har baracker på varje skolgård, säger hon.”
    https://www.svd.se/lofven-pa-turne-i-sverige-tar-garna-ett-hart-budskap/av/tt

    Nämen gud vad märkligt att ni på bara några år har fått brist på bostäder och skolplatser, kunde ni inte förutse någon av alla dessa ”utmaningar” när ni gjorde er konsekvensanalys ? Visst ja, sådana onödiga analyser gör man inte någonstans i Sverige. Projekt för ”de”, vilka de, ingår alla arbetslösa eller är det en sådan där exklusiv gräddfil för ”utsatt grupp”. Baracker på alla skolgårdar, låter som att ni noga har planerat allt i förväg, typ inte alls. ”statlig hjälp”, jag ser vartåt det barkar, good luck.

    Svara
    • Anders Karlsson

       /  02/06/2017

      Jag råkar bo i Lessebo kommun, som jag upplever det har vi inte några stora problem med ”nyanlända”. Tack vare att det handlar om, till stora delar hela familjer, inte så många s.k. ensamkommande barn (tonårspojkar och äldre). Det är sant att vi har haft problem med visst våld, i de fall där det förekommit rör det sig om barn till redan etablerade invandrare med villa volvo och hela kittet. Jag arbetar dagligen med invandrare, även muslimer av vilka jag känner ett hundratal, och det skall ni veta ( fritt efter GW Persson) dem är lika förtvivlade över sakernas tillstånd i landet Sverige som vi.
      Hälsingar Anders K

      Svara
  46. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  47. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  48. G

     /  02/06/2017

    https://twitter.com/KSedvall/status/827844255121039360

    https://twitter.com/KSedvall/status/827855250572853248
    https://twitter.com/KSedvall/status/828162321432375296
    Synd att hon inte nämnde nåt om M:s syn på saken, lagstiftningen borde ändras så det blir möjligt ASAP. Bra att hon tweetade ut Nuris text i SvD ifall det finns nån som inte läst tidigare.

    Svara
  49. G

     /  02/06/2017

    Svara
  50. G

     /  02/06/2017

    Jag tror dessvärre inte att alla de med s.k ”rätt” värdegrund förstår vad Aleksandra skriver, de ser nog bara texten som ett ”försvar” av SD, vilket det inte är. Detta kan även appliceras direkt på de som exempelvis vill tysta Milo Y och fascisterna på gatorna. Samma typ av människor.

    ”Även SD har rätt att ha möten

    Man behöver inte sympatisera med Sverigedemokraterna för att provoceras av det faktum att meningsmotståndare försöker tysta dem genom att störa ordningen, eller ännu värre: agera hotfullt och våldsamt.”
    http://www.gp.se/ledare/%C3%A4ven-sd-har-r%C3%A4tt-att-ha-m%C3%B6ten-1.4144319

    Svara
  51. G

     /  02/06/2017

    Ahahaha, vad fan Anosh, så här kan du väl inte skriva, stollarna kommer bli ursinniga på dig nu! 😀 ❤

    "En värdeorienterad solidaritet

    I takt med att klassperspektivet hamnat i baksätet av den svenska debatten har ordet solidaritet, ett av de gamla hönorsorden inom vänstern som anammades av såväl påvar som vetenskapsmän, blivit mer sällsynt. Åtminstone som vi känt det hittills.
    ..[..]..
    Är solidaritet som politisk hållning passé? Nej! Veganer, feminister, miljöaktivister, etniska grupper, religiösa samfund och många fler åberopar fortsatt solidaritet som en grund för sina ställningstaganden, handlingar och anspråk. Den stora skillnaden är att solidariteten framträder i en ny skepnad och något mer latent idag.

    Som en följd av ideologiska skiftningar inom vänstern vilar dagens solidaritet på analyser sprungna ur identitetspolitiska och postkoloniala tankegångar. Förskjutningen i analysmetoder har medfört att dagens solidaritet står dels på ett ben där klass i stor utsträckning ersatts av etnicitet, hudfärg och kön. Och dels på ett ben där den materialistiska analysen ersatts av normkritik och vithetsstudier. Solidaritet sammanhänger med rättvisan, och dessa skiftningar har skett i samklang med och påverkat synen på rättvisa. Där fördelningspolitik, statligt ägande och solidaritet med tredje världen ansågs vara solidariska och moraliskt rättvisa hållningar förr, har fokus idag, främst idémässigt, flyttats till exempelvis hur rättvisa kan uppnås via diverse separata rum och representation med fokus på yttre faktorer.

    Kulturpolitiken, traditionellt sett ett av solidaritetens slagfält, är idag så präglad av dessa tankar att den lett till en urspårad och otillbörlig instrumentell syn på kultur där museer används i ideologiska syften. När America Vera-Zavala debuterade (!) på Dramaten med pjäsen Svenska hijabis var det inte meriter eller pjäsens kvalitéer som verkade avgörande, utan den för pjäsen nödvändiga normkritiska analysen där muslimska kvinnor framställdes som utsatta. Det var samma tankar som för två år sedan fick Gudrun Schyman, någon som för två decennier sedan hade ett obönhörligt fokus på klass, att bära slöja i solidaritet med muslimska kvinnor och prata om normer och normkritik – dock inte de normer som kvinnor i hederssammanhang lever under. När Rättviseförmedlingen förra året överlämnade en lista med namn till kulturministern inför tillsättning av styrelser så var det primära inte personernas socioekonomiska förhållanden, utan deras etnicitet, hudfärg och kön. Det var med hänsyn till de faktorerna som staten skulle bli mer solidarisk"….
    http://www.gp.se/ledare/en-v%C3%A4rdeorienterad-solidaritet-1.4144329

    Svara
  52. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  53. frågade #jagärhär om detta förakt var ok
    blev utslängd på rekordet under 30 sekunder

    Svara
  54. Bob Hünd

     /  02/06/2017

    Manne Gerell är en yngre kriminolog vars namn dyker upp oftare och oftare. Han verkar ha en neutral/ professionell attityd, han är väldigt kunnig och säger som det är, vare sig det är ofördelaktigt för sjuklöverns verklighetsbeskrivning eller inte. Och samma sak vare sig det är ofördelaktigt för SD eller inte.

    Det är definitivt inte nån politruk som Sarnecki med andra ord. Mer som Leif GW Persson

    Svara
  55. Jan

     /  02/06/2017

    Det tragiska är att man måste vara pensionär (eller nära pension) för att våga säga som det är. Annars riskerar man avsked helt enkelt. Inte ens som pensionär går man fri då åtal ständigt hägrar. Kulturmarxisterna sitter på statsapparaten och repressionen tenderar att tillta. Nu får man inte ens säga att det går dåligt för Sverige innan piskan viner. Den officiella bilden är att det går bättre än någonsin för Sverige. Den som inte håller med riskerar stämpling eller helt enkelt åtal.

    Svara
  56. Jan

     /  02/06/2017

    Samtidigt får man beundra Jerzy som vid 70 års ålder håller sig med en 16 år yngre älskarinna… Det är väl kanske en av fördelarna med att vara handledare för doktorander….

    Svara
  57. Svenne

     /  02/06/2017

    Nordstan: 30-40 pojkar i knivbråk
    https://archive.is/kOmXw

    ”Tre pojkar har förts till sjukhus efter ett knivbråk i centrala Göteborg.
    Enligt polisen ska 30-40 pojkar varit involverade i bråket.
    – Jag såg en kille ligga blödande på marken, säger ett vittne.”

    Svara
  58. Svenne

     /  02/06/2017

    Breitbart om polisen Peter Springares omskrivna fb-inlägg:

    Svara
  59. Svenne

     /  02/06/2017

    iotakt.se om Sörmlands största snippa:

    Svara
    • Min bästis från grundskolan blev konstnär och har en egen vägg på samma skola. Vi brukar dricka öl varje gång jag åker till München, ganska nära där han numera bor

      Svara
  60. Antar att alla läsare känner till FaceBook gruppen ‘Stå Upp För Peter Springare’, som nu vid 21-tiden på måndagen har 43.000 medlemmar.
    Det är mer än 0,5% av antalet röstberättigade.
    Låt oss jobba fram flera medlemmar så att vi når över 100.000 medlemmar (1,37% av rösterna).
    Det är så många att hela PK-etablissemanget, inklusive Lövets Förlåt mig resa i landsorten kommer att darra av skräck. De kanske rent av inser att all makt utgår från folket.
    Och när det blir rättegång (för det blir det) så skall vi fylla rättssalen, inklusive alla andra salar i Örebro till bristningsgränsen.
    Vi som utgör MEDELKLASSEN är faktiskt fler än PK-eliten. Däremot har de fortfarande lite lättare att komma till tals i Skavlan.
    Så gå med i gruppen, och tala med grannar och kompisar att göra samma sak.

    Svara
  61. Leif

     /  02/07/2017

    ”Tio ungdomar ställde upp på en bild för Liseberg – men alla modeller verkar inte ha levt upp till nöjesparkens krav. I slutresultatet hade plötsligt två av dem nya ansikten och mörkare hårfärger. Nöjesparkens syfte: Spegla samhällets mångfald.”
    http://www.expressen.se/gt/liseberg-bytte-ansikten-pa-ljushariga-ungdomar/
    Ja varför spegla verkligheten (den tagna bilden) när man har det högre syftet att spegla mångfalden? Länge leve enfalden!
    http://www.expressen.se/gt/liseberg-bytte-ansikten-pa-ljushariga-ungdomar/

    Svara
  62. Ivar L

     /  02/07/2017

    Helena du Rées kan väl kontra med en polis som berättar om sin vardag där det enbart är svenska män som står för motsvarande brott. Eftersom hon menar att det är Springares arbetsområde som är orsaken och inget annat borde det vara rätt enkelt.

    Svara
  1. Förbjudna blommor i Sverige | WTF?
  2. Attackerna fortsätter! | WTF?
  3. Vems ärenden springer Kajjan? | WTF?
  4. Polisen som ruttnat rapporterar igen | WTF?
  5. Juridikprofessor startar facebookgrupp med uppenbar udd mot Peter Springare | WTF?
  6. Ideologiska nasare | WTF?
  7. Springare är som kattmynta för vänsterextremister | WTF?
  8. Hur kan man med att ljuga om sådana här saker? | WTF?
  9. Vad hände 2017? Del 1 | WTF?
  10. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?
  11. 1 april varje dag del 46: Forskning om inkluderande turism | WTF?

Lämna ett svar till Svenne Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.