Mys i morgonsoffan och frågor som aldrig ställs

Jag har tidigare tagit upp det här med att morgonsoffstv gärna gör reklam för folk utan att ställa några frågor om vad det egentligen handlar om. Förra gången var det Gudrun Schyman som fick sitta och prata hejvilt medan programledarna bara flinade fånigt. Den här gången är det ett idolporträtt av Ida Östensson som avhandlades. Hon ligger ju bakom den senaste kampanjen FATTA som till exempel fått 2 miljoner kr för att motverka män.

Här kommer några frågor som hon aldrig fick i myssoffan. Och vad de eventuella svaren skulle kunna vara? Eftersom hon aldrig får frågorna som kan ge svaren så får jag försöka ställa frågorna och ta mig in i hennes huvud och svara åt henne.

morgonsoffan_1

morgonsoffan1_1

morgonsoffan2_1

morgonsoffan3_1

morgonsoffan4_1

morgonsoffan5_1

morgonsoffan6_1

morgonsoffan7_1

morgonsoffan8_1

morgonsoffan9_1

morgonsoffan10_1

morgonsoffan11_1

morgonsoffan12_1

morgonsoffan13_1

morgonsoffan14_1

morgonsoffan15_1

morgonsoffan16_1

morgonsoffan17_1

morgonsoffan18_1

morgonsoffan19_1

Japp, ungefär så skulle det kunnat se ut om journalister hade någon yrkesheder kvar. Men så är det ju inte längre i Sverige så att det ovan skulle vara verklighet finns inte ens på kartan! Tycker ni att jag var elak mot Östensson? Det tycker inte jag för hon har fått frågor om vad hon menar men vill inte svara på dem. Ett minimikrav för de där 2 miljonerna hade ju varit att hon/de definierar vad en norm är för dem och samtidigt definierar vad som är en destruktiv maskulinitetsnorm, VILKA hon menar har dem och HUR de tänkt gå tillväga. För som det är nu så är det bara en rak attack på män, hon menar att män generellt gillar att våldta, att män generellt gillar att sexuellt trakassera och att män generellt är svin. De två sista är i och för sig inbyggda i feminismen att tycka (och hos en hel del är även det första inbyggt i feminismen att tycka redan). Hon/de säger att det är maskulina normer att göra så. Här kan ni läsa vad de menar

2 miljoner till detta, kvinnolobbyn fick 10 miljoner och vill för dem klippa kuken av män och samtidigt ha ett seminarium om bortträngda minnen på nf2014, ni vet sånt där som Sture Bergwall hade drabbats av…

bortträngt

Det börjar bli mycket nu…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

141 kommentarer

  1. Riktigt bra och underhållande! Kan bara föreställa mig chocken hos feminister om de fick riktiga frågor vid en intervju.

    Svara
    • morpheus

       /  04/24/2014

      Skulle nog bli som den kvinnliga genusvetaren i Hjernevask, hon gav ett stabilt och tydligt intryck av att inte vara ett dugg säker på vad hon egentligen pratade om.

      Svara
    • Hjalmar

       /  04/24/2014

      Kommer aldrig att inträffa… Men FATTA njutningen:)

      Svara
  2. Man anar en viss politisk hysteri när de betecknar ökade kunskaper i fenomenet ”bortträngda minnen” som en kampanj! Kan undras hur de definierar ”fakta”?

    Svara
  3. David8

     /  04/24/2014

    Das morgonsoffa muss Könsrasist bleiben! Ein könsrasistisk nation! Alle Männer ist Schwein!

    Svara
  4. Fredrik

     /  04/24/2014

    Underbar intervju Toklandet! Hoppas att SVT-programledaren anammar mer sådant här vid nästa tillfälle hon tar in SVTs nya favoritprojekt Ida Östensson.

    Så sent som 26e februari i år så lovade samma programledare Ida att få komma tillbaks och prata om ”Fatta Man”. Ida var då experttyckare tillsammans med Elisabeth Massi Fritz i ämnet ”serievåldtäkter”

    Serievåldtäkter | SVT Play

    Ida berättade att fångarna sitter på anstalt och säger ”hö hö, det var ju egentligen inte någon våldtäkt, det är samhället som inte fattar att vi har rätt hö hö”. Enligt Ida så kommer de fortsätta att sitta och skämta på anstalterna förutsatt att inte Ida´s kampanj ”FaTtA mAn” får komma in och prata fångarna tillrätta.

    Angående intervjun som skedde igår (OBS ingen ironi eller skämt utan Idas egna uppgifter)

    Ida om sin normkritik
    – I gymnasiet så hade jag 60% frånvaro. Men där fanns en lärare som såg mig och hjälpte mig så att jag slapp gå på lektioner och istället fick hålla på med mina projekt.
    – Överallt i skolan så såg jag folk som tafsade.

    Ida om sitt gränsöverskridande beteende (brukar av läkarvetenskapen benämnas som personlighetsstörning).
    – Jag kunde gå in till kommunalrådet och slita ut personen som han satt i möte med och säga ”Lennart! Lyssna på mig istället!”.

    Svara
    • Fredrik

       /  04/24/2014
      Svara
      • MJ

         /  04/24/2014

        Intressant okunskap. Enbart strax under 4% av sexbrottsdömda i Sverige återfaller i sexbrott (14% i brottslighet öht). De flesta av dessa har genomgått de s.k. behandlingsprogrammet (återfallen i sexbrott för de som genomgått behandling är ca 8%).
        Det är lägst återfall av alla brottstyper, med god marginal. Vilket såklart beror på att oskyldiga mycket sällan återfaller.

        Svara
        • MJ

           /  04/24/2014

          Vafan? Östensson hittar ju bara på helt fritt. För att få ”dagar av delen” räcker det med en enda misskötsamhet. Det krävs inga grova och upprepade misskötsamhetstillfällen.

          Svara
          • MJ

             /  04/24/2014

            Förresten så blir det nog som de vill förr eller senare. Att bestraffa oskyldiga för att de inte erkänner och att försöka tvinga fram erkännanden från oskyldiga är något som det svenska rättssystemet är väldigt förtjusta i.
            Förr fanns det ju halvtidsfrigivning som man kunde få om man hade ordnade sociala förhållanden, låg återfallsrisk m.m. Halvtidsfrigivningen förutsatte dock att man erkände att man var skyldig. Väldigt många oskyldigt dömda nekades halvtid just för att de vägrade erkänna.
            Idag är det samma sak när man söker nåd från livstidsstraff, det kommer bara i fråga om man erkänner. Eller om man t.ex. vill kunna behålla arbetet och kontakten med barnen vid ett kort straff och söker om fotboja, då nekas man fotboja om man förnekar skuld.
            Så det kommer nog en möjlighet att förhindra villkorlig frigivning för de som inte erkänner. Att erkänna när man redan är fälld är såklart inga problem om man är skyldig, men det sitter långt inne för de oskyldiga.

        • Fredrik

           /  04/24/2014

          Angående återfallsfrekvensen för sexualbrottslingar, ja den ligger väl i runda slängar 10-12gånger högre i resten av världen (av det borde man kunna FATTA att Sverige internerar folk som ej begått dylika brott, för just sådana brott).

          Angående ”Vafan? Östensson hittar ju bara på helt fritt.”, japp, det är det som är grejen med hela samtyckesfrågan och den moderna feminismen, de hittar på, förvanskar eller regelrätt ljuger. Det beteendet belönas, så till den milda grad att de till och med får ledamöterna i justitieutskottet att dansa efter deras pipa.

          Villkorlig frigivning kan dras in enbart på en kriminalvårdares incidentrapport (en incidentrapport kan skrivas på i princip vad som helst, exempelvis vägran att bädda sin säng, mao en trotsig feminist skulle ligga pyrt till).

          Svara
    • Fredrik

       /  04/24/2014

      Samma programledare (som i intervjun igår och 26e februari) och samma format (svt morgontv) men nu med Ida Östensson om ”jämställdheten på twitter”.
      Det sändes 3juli år 2012.

      Gomorron Sverige – Hur jämställt är twittrandet? | SVT Play
      http://www.svtplay.se/klipp/…/gomorron-sverige-hur-jamstallt-ar-twittrandet‎

      Svara
  5. QED

     /  04/24/2014

    När man läser Ullenhags debattartiklar förstår man att det genusindustriella komplexet (T. Bergkvist 2009) har en lysande framtid i Sverige.

    ”Det är således både för hbt-personer i Sverige och för hbt-personer i andra länder som Sverige ska vara världens bästa hbt-land.”

    http://unvis.it/www.svd.se/opinion/brannpunkt/sverige-ska-vara-bast-pa-hbt_3491914.svd

    Svara
    • Leif

       /  04/24/2014

      Ja i andra länder funderar man över hur ekonomisk tillväxt i framtiden ska säkras och därmed också hur företagande ska uppmuntras och gynnas. Här funderar man över hur vi ska bli bäst på hbt (och q?).

      Svara
      • QED

         /  04/24/2014

        Humanitär och moralisk stormakt, bevars! Eller ”Världens svärmor” som Sverige kallades av skribenter i USA på 70-80-talet

        Svara
  6. Leif

     /  04/24/2014

    ”Vakna nu Lena Adelsohn-Liljeroth!” skriver delägaren till Helsingborgs Dagblad, Sören Sommelius på SVTDebatt, med anledning av att tidningen nu säljs till Sydsvenskan. Sommelius är så insiktsfull att han inser att det egentligen är personer över 60 som utgjort tidningens prenumerantflertal. De unga vill däremot inte betala.
    Men så skriver han:
    ”Den läsaren är nöjd och för hen är papperstidningen en livskamrat.”
    Kan det kanske vara så att också denna grupp nu börjar tröttna på alla feministiska floskler och tankefigurer som dagstidningarna i gemen numera är impregnerade med, vilket ju Sommelius själv här också demonstrerar med all önskvärd tydlighet?
    Varför ska för övrigt skattebetalarna stå för fiolerna när tidningarna inte kan attrahera läsare? Borde inte tidningarnas medarbetare fundera över vad det är för något de serverar i stället? Ett första steg vore kanske att man avstod från den tröttsamma åsiktsförmedlingen och i stället överlät åt läsarna att bilda sina åsikter?

    Svara
  7. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Fugen

       /  04/24/2014

      Hallå grabbar !!!:)
      VA, inga män, förlåt, är det en JÄSTÄLLDHETS kurs

      Svara
  8. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • anonym

       /  04/24/2014

      Jag har länge ställt den frågan själv till feminister. Å ena sidan är de otroligt upptagna av kvoterad föräldraförsäkring eftersom det handlar om att säkra barnets tillgång till fadern. Å andra sidan så är de också drivande i att tillåta insemination för ensamstående kvinnor.

      Slutsatsen borde vara att barnets tillgång till fadern bara är ett svepskäl. Jag gissar att det istället handlar om att kvinnor ska ha rätt till både reproduktion och karriär.

      Svara
  9. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
  10. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
  11. MiT

     /  04/24/2014

    Jättebra av Susanna Pettersson!

    ”Vi borde öppna ett fönster”
    http://omviktenavkaniner.wordpress.com/2014/04/24/vi-borde-oppna-ett-fonster/

    Svara
  12. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Grönan drivs väl som ett kommersiellt bolag och syftet är att tjäna pengar? Man bokar in artister vars popularitet man tror är förankrad i publiken. Är det Grönans fel att deras publik har den musiksmak de har?

      Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Starta ett eget bolag och boka enbart kvinnliga artister och se om du överlever ekonomiskt.
      Om du gör det, grattis till dig !

      Svara
      • Kalle

         /  04/24/2014

        Men hallå asså vadå ska jaaaag behöva göra nåt? näeee det e ju lixsom alla andra som ska ändra på sig föratt patriarkatet lixsom å maj god du fattar juh ingenting juh.

        Svara
        • Pelle2

           /  04/24/2014

          Du glömde bort för att könsmaktsordningen och intersektionaliteten 😉

          Svara
  13. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Om det ändå var sant att de borgerliga är antifeministiska men det är dom ju inte.
      Se bara på jämställdhetsministern Arnholm. Hon gör i alla fall vad hon kan för att föra in extremfeminismen i politiken..

      Svara
  14. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Är man populister så är man …..

      Svara
    • Rätt tänkt, skall det gå åt helvete så ska det åtminstone gå åt helvete med flaggan i topp!

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/24/2014

      Jag kan redan nu ge några smakprov av vad som kommer att stå i rapporten.

      Mer pengar till utsatta grupper (läs alla utom män)
      Mer genus
      Mer utredningar
      Ny myndighet
      Det är männens fel

      Jag tror att jag täckte in det mesta där va?

      Svara
  15. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
  16. MiT

     /  04/24/2014

    ”Stereotypa föreställningar även på lärarutbildningen”

    http://www.skolvarlden.se/artiklar/stereotypa-forestallningar-aven-pa-lararutbildningen

    Svara
  17. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Jonte

       /  04/24/2014

      Är Angelica också ett trollkonto som Feminism I Sverige och Feministern? Hur ska man kunna skilja dom åt?

      Svara
    • anonym

       /  04/24/2014

      Som sagt, amerikansk vänsterintellektuell tankesmörja har hittat till Sverige. sexism = institutional power + prejudice.

      Svara
    • morpheus

       /  04/24/2014

      Det finns uppenbarligen en gräns någonstans för hur förtryckt en grupp ska vara för att det ska vara ok för en individ ur den gruppen att bete sig som ett as.

      Varför inte bara tycka att det aldrig är ok att bete sig som as, oavsett grupptillhörighet? Att behandla alla lika, liksom.

      Fast det är förmodligen förtryck att resonera på det viset…

      Svara
      • Jonte

         /  04/24/2014

        Senast igår var det ju nån som läst ett examensjobb från lärarhögskolan där genuspedagogerna kommit fram till att flickor omöjligt kan mobba pojkar.

        Dagens feminism verkar mest vara en ursäkt för att kvinnor ska kunna bete sig hur svinigt dom vill mot män som inte har någon rätt att protestera. Jämställdhet my ass…

        Svara
  18. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Jag läste den där smörjan av Sveland som man kunde vänta sig skulle komma.
      Hon skrev bland annat om den berömda pubkvällen där hon och hennes AFA- polare stormade in för att trakassera jämställdisterna som hade samlats. Hon berörde inte med ett ord teckningen på en avskuren kuk som lämnades till Pär Ström av hennes kamrater och
      hon kallade jämställdisterna för hatare.

      Naturligtvis försöker hon även klumpa ihop antifeminism med Nazism och kritik med hat.

      Helt sjukt att hon får bre ut sig i en rikstäckande tidning och delge läsarna sin förvridna världsbild.

      Svara
    • Patrikarkatet

       /  04/24/2014

      Rik, framgångsrik, hyllad författare med en oavtagbar offerkofta som blir alltmer pinsam.
      Check your privilege, Maria!

      Svara
  19. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
  20. Jonte

     /  04/24/2014

    Jo det är sant, ni kan läsa själva här:

    Plattform

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Och alla bär dom foliehatt på sina möten..

      Svara
      • Kalle

         /  04/24/2014

        glöm inte slagrutan, du vet den som de använder för att lokalisera ”osynliga” struktuuuurer

        Svara
    • Fredrik

       /  04/24/2014

      Det är inte så konstigt som ni tror. Ni måste byta ut ”andra djur” mot ”män”.
      Här var det med andra ord en Fi som råkade skriva det hon tänkte (en sk ”freudiansk felsägning”) istället för det något mer tillrättalagda budskapet.

      Svara
  21. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Jonte

       /  04/24/2014

      Kanske dags att köpa en upplåsbar Barbara till Lorentz? Han låter riktigt desperat nu.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Det är i alla fall bra med dårar som erkänner helt öppet att feminism handlar om att göra det bättre för kvinnor och sämre för män…

      Svara
  22. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/24/2014

      Skönt att se mina skattepengar göra nytta.

      Svara
  23. Fredrik

     /  04/24/2014

    @emilisberg Tack!— Lorentz Tovatt (@LorentzTovatt) 24 april 2014

    Ett generalfel om man skall dyrka feministisk lära och vara undergiven. Killen har ju helt missat att man byter ut ordet ”man” mot ”en”. Märkligt att han inte blev uppläxad av sin frände. Hade mottagaren varit Sinoes eller LD, då hade han fått veta att han lever.

    Svara
    • Fredrik

       /  04/24/2014

      Blev tokigt, här är hans tweet:

      Emil Isberg ‏@emilisberg · 1 tim
      När jag var liten fick jag ofta höra att man som kille inte ska gråta. @LorentzTovatt skriver bra: http://www.etc.se/debatt/man-behover-feminismen-inte-tvartom … #fempol #skolan

      Svara
    • Jonte

       /  04/24/2014

      Så en kandidat för Piratpartiet tycker att den där artikeln var bra? Där försvann Piratpartiet som alternativ i valet i höst, bara blankrösten som återstår…

      Svara
      • Fredrik

         /  04/24/2014

        Hehe, han är nog mer förvirrad än så.

        Om man får undefined% på @svd's valkompass, betyder det att man passar bäst in på PP eller F!?— Emil Isberg (@emilisberg) 24 april 2014

        Svara
        • MiT

           /  04/24/2014

          Fredrik:
          Klistra in länkadressen till tweeten bara så följer grafiken med. Länkadressen är den som slutar med en massa siffror

          Svara
      • Patrikarkatet

         /  04/24/2014

        Piratpartiet har två viljestarka falanger i feminismfrågan. Den falang som absolut inte vill att PP ska vara feministiskt har hittills fått sin vilja fram. PP är än så länge icke-feministiskt.

        Svara
        • Jonte

           /  04/24/2014

          Ok, isåfall kan jag tänka mig att kryssa för Henrik Alexandersson i valet. Har du fler tips på fler vettiga piratpartister?

          Svara
          • Patrikarkatet

             /  04/24/2014

            Nej, har tyvärr ingen sån detaljkoll! Hax är säkert ett bra alternativ.

        • Dreadlock

           /  04/24/2014

          Utveckla … Med många detaljer ,tack

          Svara
        • Dreadlock

           /  04/24/2014

          Partiledaren är flata. Är det någon som undgått Trobergs flört med div. löst folk från vänsterkantens bokstavsexuella troende?

          Hade en närmare diskussion med Troberg. Hon är helt enkelt en politiker som vet att dölja underliggande agendor mycket väl. Ett parti som inte är öppet feminister i september är dömda att bli bortglömda inom den kommande valrörelsen.

          Svara
          • Dreadlock

             /  04/24/2014

            Från sidan du länkade till :

            ” En av Piratpartiets grundläggande principer är alltså att alla, oavsett kön/ålder/ursprung/läggning ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Vi tror på ett mångfaldssamhälle.”

            Jo Tjenare. En riktig kioskvältare som budskap ?

            Men sedan blir det väldigt kryptisk (Meningen efter ovanstående citat)

            ” Men, när det nu är dags att konkretisera den grundläggande principen vad det gäller just män och kvinnor, så reagerar en del på ett sätt som avskräcker andra från att ens våga lyfta upp frågan. Sug på den ni.”

            Betyder ? meningen ? Vad menas?

            Är det ett ett hemligt flataspråk , och vilka är ”Ni” ? Kan man inte stava ut ordentligt för vilka som är ”Ni” och ”de andra” så har man inte i riksdagen eller EU att göra.

            Fucking Hell. Jag skulle lika gärna kunna rösta in ett Dödsfascistparti in i EU eller in i riksdagen med dylika lösa förklaringar.

          • Patrikarkatet

             /  04/24/2014

            Glöm inte att Camille Paglia också är flata. Vi ska inte vara fördomsfulla…
            http://en.wikipedia.org/wiki/Camille_Paglia

            Och Piratpartiets urvattnade formulering är antagligen ett resultat av en kompromiss i en uppslitande strid.

          • Jonte

             /  04/24/2014

            Dom värsta manshatarna på twitter är ju heterokvinnor som Lady Dahmer, Fanny mm…

            Det är radikalfeminismen som gör en del kvinnor (och män för all del) hjärndöda, inte lesbianism.

          • morpheus

             /  04/24/2014

            Att inte kalla sitt parti feministiskt, eller att inte ha ett jämställdhetsprogram med tydlig feministisk retorik, känns lite som politisk självmord i dagens klimat där du är anti-feminist om du inte är feminist.

            Får också känslan av att Troberg vill vara… diplomatisk. Dock kan jag inte köpa ”men alla feminister är inte sådana”-retoriken. Radikalfeminismen vann över liberalfeminismen på 80-talet och sedan dess är feminism mer eller mindre synonymt med radikalfeminism, i synnerhet i Sverige. Grejen är också den att jag inte stött på någon som explicit titulerar sig feminist och som INTE samtidigt drar åt ett rättså extremt håll.

            Jag önskar att det fanns ett parti som var villiga att ta bladet från munnen och föra en neutral jämställdhetspolitik utan feministiska inslag. Alla legitima feministiska frågor kommer fortfarande att inrymmas. Men PP kommer inte att göra detta för då riskerar de att tappa väljare, på en punkt som ändå inte är deras kärnfråga, så det är för riskabelt.

            De skulle kunna kalla sig liberalfeministiska, då kan man ha ett vettigt jämställdhetsprogram och ändå titulera sig som ett feministiskt parti. Men samma här, tyvärr får de nog inte med sig tillräckligt många på den båten då de som är uttalade feminister i PP till större delen (per definition mer eller mindre) är radikalfeminister.

            Det behövs ett jämställdhetsparti. Jämställdhetspartiet. JP.

  24. Patrikarkatet

     /  04/24/2014

    Mäns händer är varmare än kvinnors. Är det ett tecken på strukturellt förtryck eller är det bara en social konstruktion?
    http://ngm.nationalgeographic.com/2014/05/next/thermal-imaging

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Självklart är det de patriarkala strukturerna som stryper blodflödet till de kvinnliga händerna i kombination med att männen snor all mat så att det inte finns någon energi kvar i kvinnokroppen 😉

      Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Ja, hon måste ha en gedigen genusvetarutbildning för hon kan de flesta uttrycken de brukar svänga sig med..

      Svara
    • Patrikarkatet

       /  04/24/2014

      En rasistisk och sexistisk sjuksköterskestudent. Hoppas att jag som vit, heterosexuell cis-man aldrig råkar i situationen att mitt liv beror på hennes ställningstaganden i jobbet.

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/24/2014

      Fick bingo, knack och två extrabollar.

      Svara
    • Dreadlock

       /  04/24/2014

      Vad köpte du själv för böcker Ehsan ? Under det rosa täcket ? Hatet ? Maos lilla röda eller how to be a rövslickare för twittervänstern ? Bara välj

      Svara
    • Jonte

       /  04/24/2014

      GBA much? Man kan kritisera invandringspolitiken utan vara ett fan av SD (som i min mening är ett gäng skinheads i slips) eller hata invandrare (min pappa är en)

      Svara
      • morpheus

         /  04/24/2014

        Precis min tanke, jag utgår från att alla invandrare inte är fans av svensk invandringspolitik.

        Svara
    • robjoh

       /  04/25/2014

      Det jag mest funderar på är om det på något sätt är fel att köpa och läsa böcker oavsett om man instämmer i dem eller ej. Är det fel att ha läst Mein Kampf? Är det fel att ha läst det kommunistiska manifestet? Maos lilla röda? Finns det böcker som man inte får läsa?

      Kanske är man för svensk invandringspolitik och vill kunna argumentera emot SDs argument?

      Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Det är inte bra om en man är trevlig men heller inte om han är otrevlig. Skönt att det finns så många alternativ för en man på hur han skall vara 😉
      Om alla män är potentiella våldtäktsmän så antar jag att du ställer upp på tesen att alla kvinnor är potentiella barnamördare eftersom det finns kvinnor som har mördat sina eller andras barn ? Fast något säger mig att du då kommer att säga att det är ju jättefå kvinnor som mördar barn och kvinnor är alltid förtryckta av män och ett offer för de patriarkala strukturerna.En kvinna varken kan eller behöver ta ansvar för sina handlingar utan allt är männens fel…. Eller så kanske du rent av drar i hop ditt argument till orden intersektionalitet och patriarkatet precis som ni extremfeminister brukar göra..

      Håller för övrigt med dig vad gäller din rubrik ej flickvänsmaterial. Ingen vettig människa kan väl vilja ha en relation med en sådan som du…

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/24/2014

      Gick ”jätteschyssta snubben” hem med hennes kompis?

      Svara
    • Blåval Rödval

       /  04/24/2014

      Inga saxar inne på herrarnas.

      Svara
    • Patrik S

       /  04/25/2014

      Men sluta förväxla sex och sexism. Inte alls samma sak. En kvinna som poserar utmanande utövar sin sexuella makt och är så långt man kan komma ifrån att vara ett offer. Att bli sedd som ett sexobjekt är en komplimang och inte en kränkning. Det är naturens avsikt att vi ska se varandra som sexobjekt, skulle bli stora problem med fortplantningen annars.

      Svara
  25. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Hjalmar

       /  04/24/2014

      Rekordlågt förtroende för Henrik Arnstad. Vad sägs om att testa en utbildad historiker? Sådärja:)

      Svara
      • Blåval Rödval

         /  04/25/2014

        Nu ska du inte snacka skit om Pansargeneralen 🙂

        Svara
  26. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      I alla fall dom på kultursidorna håller ju med varandra i sin klassanalys och sitt genustramsande.Fast det kanske är så att samtliga kulturchefer är vänster,FI eller miljöpartister i kombination med genustokar och att du som journalist måste hålla med för att få jobb ?

      Svara
      • Jonte

         /  04/24/2014

        Det är just Thente förtjänar så oerhört mycket mer respekt än andra kulturjournalister på de stora dagstidningarna. Han vågade skriva det trots att han jobbar på den mest extrema feministredaktionen av dem alla, DN Kultur. Får han ens vara med på fikapauserna längre?

        Svara
        • Blåval Rödval

           /  04/24/2014

          Ja, men han får ingen semla utan en knäckebrödsbit.

          Svara
    • Leif

       /  04/25/2014

      För säkerhets skull fastslås det redan i ingressen att det rör sig om forskning som är excellent.
      – Där täppte vi till truten på alla er som tvivlar på genusvetenskapen!
      Några förslag till kommande studier för den excellenta spetsforskningen:
      Fjärrkontroller i genusrelaterad interaktion.
      Genus i smurfsamhället.
      Havregryn. En genusanalyserad produktionsprocess.

      Svara
  27. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2014

      Vilket skämt !
      Ett parti som inte med ett ord i sitt program,såvitt jag har kunnat se,nämner något de vill göra för männen. Hur kan det bli rätttvist för alla menar du Nils ?
      Eller är du bara en feministisk rövslickare som inte ens har bemödat dig att läsa programmet ?Eller ännu värre, begrep du inte vad du läste och trodde att det handlade om jämställdhet i ordets rätta bemärkelse ?

      Svara
  28. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • Pelle2

       /  04/25/2014

      Ja, My little pony tjejerna orkade inte skapa en egen sida på instagram..

      Svara
  29. MiT

     /  04/24/2014

    https://twitter.com/AxelEdgren/status/459439302527946752

    Hmmm, rimmar dåligt med den här för jag gissar att han inte var nyfiken på att maximera sin skatt…

    Simple, Free Image and File Hosting at MediaFire

    Svara
    • Pelle2

       /  04/25/2014

      Som för alla socialister så går det bra att prata att prata om solidaritet och att dela med sig så lönge det är någon annan som gör det. När man drabbas själv så är det aldrig lika kul…

      Svara
    • robjoh

       /  04/25/2014

      Och om moderaten ifråga är en fattig men av princip inte anser sig ha rätt till andra personers inkomster?

      Svara
  30. MiT

     /  04/24/2014

    Svara
    • David8

       /  04/25/2014

      Så om inte dockan funkar är manshat kanske lösningen? …Säger tyvärr lika mycket om alla journalister som gladeligen för ut feminismens vidriga troslära. I Sverige sitter en könsrasist som jämställdhetsminister. The shit is stacking up.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/25/2014

      Finns det någon extremfeminist som inte har psykiska problem ?
      Alla verkar gå i terapi och/eller knapra piller. Fast å andra sidan så förklarar det ju de flesta av deras uttalanden…

      Svara
      • Fredrik

         /  04/25/2014

        Det ultimata är ju att psykologen själv (”swussian”) går i terapi. Vanligtvis så brukar psykologer vara mätta på terapi efter sin utbildning (ingår x antal timmar egen-terapi där i).

        Svara
    • Leif

       /  04/25/2014

      har liksom gått terapi som går ut på att JAG ska bära en docka i famnen och låtsas det är JAG själv????

      Svara
  31. Jonte

     /  04/25/2014

    Folkpartiet Marxisterna, frågan är vad Birgitta Ohlsson gör i ett liberalt parti öht? Kanske dags att joina KPML(r) istället?

    Saxat från artikeln som BO hyllar:
    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/jamstalldhet/article18765581.ab

    ”Vurmen för det osminkade ansiktet bygger på den liberala tankegången om att det är kvinnans eget ansvar att själv krossa alla olika system som hon hålls fängslad av.”

    ”Vad samhället kräver är alltså att den förtryckta ändrar sin inställning.
    Jag önskar att vi istället synliggör förtryckaren.
    Förtryckaren är systemen, patriarkatet och kapitalismen som håller varandra i hand. De när varandra och tjänar på utseendehets, normer och ideal – naturliga eller ej.”

    Detta tycker alltså ”liberalen” Birgitta Ohlsson är ”mycket träffsäkert”…

    Hur fan i h-e kan någon som kallar sig liberal rösta på fp? Vet hon vad liberalism är för något?

    Svara
    • MJ

       /  04/25/2014

      Man blir helt paff av hur korkade analyserna kan vara.
      Det är alltså systemet, patriarkatet och kapitalismen som tjänar på den ”naturliga” trenden. Systemet borde väl avse de andra två, eller?
      Patriarkatet, hur tjänar det på sminktrender? Jag känner inte en enda man som reagerar särskilt på smink. Visst tycker de flesta män att mindre smink är bättre än mer och att om man inte kan se att en person är sminkad så är det den mest lyckade sminkningen. Det handlar ju helt och hållet om diskrepansen mellan mäns och kvinnors uppfattning om kvinnlig skönhet, där kvinnor tycker att kvinnor ska förändras mer från det naturliga (oförändrade) och män tycker om normala friska kvinnokroppar och mindre kemikalier i ansiktet. Så visst går en ”naturlig” sminktrend (alltså att sminka sig så omärkbart som möjligt) åt mäns prefererade håll, men hur tjänar patriarkatet på det?
      Kapitalismen? Kapitalismens intresse är enbart ökad konsumtion. Sminktrenden är troligen bara ett resultat av konkurrens mellan olika kapitalister som marknadsför olika varor, och följdresultatet blir att alla kapitalisterna börjar marknadsföra varorna som nu, tillfälligt, eftertraktas. Varken mer eller mindre snurr på hjulen alltså, hur gagnar det kapitalet? Kapitalisterna skulle väl vara mer, generellt, nöjda om de slapp konkurrera?

      Svara
      • anonym

         /  04/25/2014

        Det är hej blekk som är igång igen. Kvinnan som på allvar hävdar att det är kapitalismens fel att kläder inte håller tillräckligt länge (att försöka tipsa henne om att om hon går till fristads eller blåkläder istället för till HM eller Kaphal faller för döva öron) och som också hävdar att kvinnor inte är ansvariga för sina egna handlingar.

        Svara
        • Jonte

           /  04/25/2014

          Att Hej Blekk tycker så är en sak, men att en ”liberal” politiker och minister håller med henne?!?! Det är det som är så jävla sjukt!

          Svara
      • Jonte

         /  04/25/2014

        Att Birgitta Ohlsson som sk liberal ger sitt bifall åt en text som anser att kapitalismen förtrycker kvinnor och att kvinnor inte har något eget ansvar när det gäller att följa normer eller ej säger ju allt om fp idag tyvärr.

        Vad gäller kvinnors och mäns diskrepans vad gäller kvinnlig skönhet så finns det studier som visar att män och kvinnor har en överdriven bild av de ideal som de flesta tycker är mest attraktiva hos det andra könet. Dvs män tenderar att tro att kvinnor föredrar män som är mer muskulösa än vad kvinnor egentligen föredrar och tvärtom vad gäller tex smalhet. Därifrån kommer bodybuilderidealet hos män och anorexiidealet hos kvinnor.

        http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1740144505000033

        Men overestimate the degree of muscularity that is attractive to women, and women overestimate the degree of thinness that is most attractive to men. Consistent with the thesis that sociocultural input influences such body type preferences and beliefs, we postulated that magazines aimed at a male audience would portray a more muscular male body ideal than would magazines aimed at a female audience. Systematic comparison of popular magazines (Cosmopolitan, Men’s Health, Men’s Fitness, and Muscle & Fitness) revealed that the ideal male body marketed to men is more muscular than the ideal male body marketed to women. We introduce the Physical Trait Overvaluation Hypothesis, which proposes that gender-specific media fuel emphasis on certain body parts in within-gender prestige competitions. The resulting competitive escalation creates a disconnect between the preferences of one gender and the personal aspirations of the other.

        Svara
    • Leif

       /  04/25/2014

      Birgitta Ohlsson har säkerligen spetsat in sig på att ta över efter Björklund – och det kan nog ske ganska snart efter valet. (Partiet har ju en lång historik av tarvliga ränksmiderier och kupper gentemot sittande partiledare.) Om så sker är säkerligen folkpartiet på andra sidan fyraprocentspärren efter nästnästa val.

      Svara
  32. Axloii

     /  04/25/2014

    Det vore så sjukt jävla fantastiskt om de någon gång blev granskade ut-och-in. Fick ordentliga frågor om deras resonemang, men sådant händer bara inte av någon anledning.
    Nä, Gudrun Schyman, Pascalidou, Rosanna Dinamarca, Kakan, Jenny Strömstedt, Natasja Blomberg, Fanny Åström, Lisa Magnusson, Maria Sveland är alla ett axplock av dem som får utrymme trots utan att konfronteras med sina uttalanden eller granskas.
    Gäller inte bara public service nu, utan TV4 och nätmedia också m.fl.

    Svara
  33. Jan

     /  04/25/2014

    Skulle man kunna tänka sig ett 18 minuters insmickrande idolporträtt av Jimmie Åkesson som svar på det här? Sedan Marianne Rundström fälldes av radionämnden för sin JÅ-intervju i Almedalen så borde hon hållas på armlängds avstånd ifrån politiken. Hon är helt klart tendentiös i intervjusituationer. Hon är dock utmärkt i övrigt.

    Svara
  34. Dreadlock

     /  04/25/2014

    Svara
  35. Magnus

     /  04/26/2014

    Mitt i prick! Svenska ’journalister’ är idag löjligt dåliga på att ställa följdfrågor, få fram besked eller klarlägganden (av en åsikt, ett resonemang, ett faktum, ett motiv) från den som intervjuas eller ens att hålla in någon som flyttar varenda fråga till at bli trampolin för att få köra sitt eget peptalk. Och det syns överallt, t ex Jessica Gedin i Babel är oftast inte bättre på det här än morgonsoffolket.

    Att intervjuer och studiosamtal skulle kunna se ut som på BBC.s Dateline London eller Hardtalk (där svar verkligen kan tvingas fram, men också kan bli roliga och helt oväntade, och där det är en del av dealen att gästen kommer förberedd och påläst, att bullshit inte accepteras) finns inte på kartan i dagens svenska tv. Vare sig på SVT eller i TV4.

    Svara
  36. Konstruktivismen

     /  04/27/2014

    Har aldrig haft några problem med att förstå vad strukturer och normer är eller hur de fungerar för att påverka människors vardag. Förundras alltid över att det finns människor som har en förenklad bild av hur människan fungerar.

    Tycker att det är fult att ge sken av att citera Ida när det egentligen är dina egna ord som du sprider.

    Svara
    • Magnus

       /  04/27/2014

      Grejen är att *ingen* som intervjuas om sina hjärtefrågor, sin nya bok eller sitt nya projekt bör behandlas som om de var skickade av Gud, som om vad de sade var ointressant att försöka genomlysa eller ställa motfrågor till. Ingen, vare sig Gudrun Schyman, Ebba von Sydow, Alex Schulman, Björn Wiman eller Marcus Wallenberg, ska intervjuas som om de stod över all kritik, på ett sätt som signalerar att nägra verkliga motfrågor (annat än ”ja, vad kul! Och sedan då?”) blir det inte tal om. Och alldeles särskilt inte när det är en person som de flesta som möter intervjun aldrig har hört talas om förr. Vi ska inte ha den här devota drottningattityden: ”Hej, här är jag, alla måste lyssna för här är the new queen in town!”. Men jag förstår att du menar att det är ren härskarteknik att resonera så.

      Problemet handlar inte så mycket om just Ida, vad det handlar om är svensk media idag. Ida och andra drar dock fördel av det här mesigt fryntliga soffpratarklimatet.

      Svara
    • MiT

       /  04/27/2014

      Jag citerar vad jag själv skrev PRECIS INNAN BILDSERIEN:
      ”Här kommer några frågor som hon aldrig fick i myssoffan. Och vad de eventuella svaren skulle kunna vara? Eftersom hon aldrig får frågorna som kan ge svaren så får jag försöka ställa frågorna och ta mig in i hennes huvud och svara åt henne.”

      Så vad försöker jag ”ge sken av”?

      Men innehållet i rutorna är i princip det som hon själv och FATTA sagt, med andra ord bara. Och faktum kvarstår, de har fått 2 miljoner utan att ens veta vad de ska dem till…

      Svara
  1. Skitnödiga frivilliga grindvakter | WTF?
  2. Frias efter 10 år i fängelse | WTF?
  3. #FATTA att vi feminister inte behöver bry oss om fakta! | Jämställdhetsfeministerns blogg
  4. #MVH | WTF?
  5. Ni vet hat-och sexistbloggen Toklandet? | WTF?
  6. Mer om myset i morgonsoffan | WTF?
  7. Tweetar från 2014 del 2 | WTF?
  8. #SVTdebatt igår | WTF?
  9. Ja hur ska vi få fler manliga förskolelärare… | WTF?
  10. Har påven en lustig hatt? | WTF?
  11. Veckans Vinnova | WTF?
  12. Apropå bidrag från MUCF | WTF?
  13. Det är symptomen som visar sig, inte sjukdomen | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.