Påminnelse inför valet: Del 10

Dags för den 10:e delen i min lilla serie som ska påminna er vad som hänt de senaste 4-5 åren, så ni kan göra ett välinformerat val på söndag. Helt enkelt så här att vill ni ha kvar, eller mer, av det som finns i inläggen så ser ni ju till att rösta på de parti/partier som också vill det.

Påminnelse inför valet: Del 1

Påminnelse inför valet: Del 2

Påminnelse inför valet: Del 3

Påminnelse inför valet: Del 4

Påminnelse inför valet: Del 5

Påminnelse inför valet: Del 6

Påminnelse inför valet: Del 7

Påminnelse inför valet: Del 8

Påminnelse inför valet: Del 9

Dags för del 10:

Aporgruppen på fb hade en sk ”rasifierad vecka” hösten 2014, ni kan inte ana vad som hände… Vill ni ha mer sånt så röstar ni på partier som propagerar för det såklart!

Studentkår som granskar kurslitteratur ur ett intersektionellt och normkritiskt perspektiv 2014. Vill man ha mer sånt så får man rösta rätt.

Genusmat, är det nåt för er? Där kunde man också stöta på ”Feminist Science and Technology Studies”, alltså Feministisk teknovetenskap. För er som missat, sök på det här på bloggen…

Ni vet väl att vi har Genusstatsvetenskap i Sverige?

2012 kunde man tydligen studera ”Genusgeografi” på Lunds universitet.

2014 kunde man påstå att polisen stoppat ett tåg för att sortera ut vita och svarta i en ID-kontroll utan att media slog bakut mot de uppenbara påhitten. Eftersom det handlade om Reva. Om reva funnits 2017 så kanske Akilov inte hade kunnat bränna på med lastbilen…

Genusobservatörer…

Några skrev hösten 2015 om några möjliga framtidsscenarier för Sverige efter asylhaveriet, det ovan är nummer 2. Grejen är ju att det redan hade börjat infrias. Och nummer 2 var det värsta av de tre…

Genusgodkänt bibliotek på dagis.

Kommer ni ihåg kulturminister Bah Kuhnkes pressekreterare som blev lite sur när AIK förlorade mot IFK Göteborg och han inte gillade att IFK hade värvat några nordiska spelare? Då blev IFK Göteborg VAM helt plötsligt. VAM, alltså Vitt Ariskt Motstånd…

Två små ensamkommande flyktingbarn sparkar boll på en parkeringsplats.

SvD hade en artikel 2015 om att de ensamkommande blev allt yngre. Och frontade den med en bild på en som själv sa sig vara 34 år på en dejtingsida…

Göteborgsposten hade ett långt reportage om en som påstods vara 16 år och som bodde på ett HVB-hem med andra ensamkommande flyktingbarn. Reportern och fotografen tyckte inte han utmärkte sig från de andra på boendet vad gäller ålder. Det slog dem alltså inte att det var ett helt boende för barn som var fyllt med vuxna. Men det var väl inte meningen utan det viktiga var alla umbäranden som det stackars ensamkommande barnet hade fått utstå på sin mödosamma väg till Sverige där han både hade liftat, gått och simmat. Bilderna på hans sociala medier visade en glidare vid hotellpooler. Som dessutom var 24 år. För om han INTE är 24 år utan 16 som man påstod så reggade han sig på en dejtingsida när han var 8 år gammal… Jag hoppas att den reportern på GP aldrig mer får skriva eller på annat sätt verka inom media!

Tänk er chocken hos flyttingarna när de förväntade heta blondinerna som suktade och längtade efter riktiga män mötte svensk verklighet, vinterkyla och två clowner…

Gatumaktordningen och cafémaktordningen ska angripas i Husby så inte de medelålders svenska heterosexuella köttätande männen kan kontrollera kvinnorna från caféerna där de sitter hela dagarna.

Eva Franchell tyckte 2015 att man skulle sluta böla över bensinskatten. Och jag förstår henne för varför ska man vara förbannad över att skinnas av bensinskatt när man kan ta tunnelbanan vart man än ska…

Mikael Damberg ballong-lovebombades med innovationsord…

I okt 2015 gick Sverige officiellt full retarded med Sverige Tillsammans samtidigt som tidernas värsta asylhaveri pågick för fullt. Man hade t o m en kör som sjöng halleluja…

Vilken av de båda på bilden ovan har Sveriges politiker och journalister lyssnat på när det gäller ekonomin och vad saker kostar osv?

En utredning om jämställdhet kom fram till att alla miljarder som matats in i det svarta hålet inte har gjort någon nytta alls. Hur tänker man då?

Jo att det behövs ÄNNU mer pengar såklart…

RFSU…

En undersökning 2016 visade att i vissa av Göteborgs skolor så sympatiserade över 20% av de muslimska eleverna med IS.

Sverige har gått från att gömma Fibban till att gömma sagoböcker.

En genusprofessor har slagit fast att smurfarnas värld är både sexistisk och rasistisk. Tycker man att sånt är väl spenderade skattepengar så röstar man givetvis på partier som är för mer sådant.

Skatteverket tyckte 2016 att normkritik var så fantastiskt att de anlitade Genusfotografen. Tycker man sånt är bra så finns minst 7 partier som också tycker det. Jag antar dock att Skatteverket inte är kritiska till normen att betala skatt…

Löfven var i Saudi och upptäckte att det är ungefär samma problem där som här för kvinnorna…

Sandviken skulle satsa lite av alla miljarder de tjänat på asylinvandringen och anlitade Tintin-jägaren för att lära unga om demokrati.

Det naturliga steget efter feministisk logistik är såklart inkluderande, normkritiska och feministiska lastbilar! Bara 2,5 skattemiljoner till det projektet lett av Dag ”brummande bilar” Balkmar! (allvarligt, googla hans namn…)

Feministisk teknovetenskap på KTH. Om ni missat vad det är så finns länk i inlägget. Eller sök här på bloggen. Det finns många partier som vill ha mer av sånt här och håller ni med om det så rösta på något av dem!

När SR ska tippa vem som vinner nobelpriset så är det ryggmärgsreflexen som bestämmer vad som ska sägas.

En humoristisk kontaktannons på Blocket som radikalfeminister fick nys om så ni säkert ana vad som hände sedan!

Maskinteknik på KTH.

Fb-sida som kallar sig ”Vi har inte plats för rasister” skrev sådär, ni kan säkert ana hur kommentarsfältet såg ut. Och vad förväntar man sig för typ av kommentarer om man startar tråden sådär…?

I okt förra året orkade Opinion Live inte ens försöka vara lite objektiva längre utan släppte alla hämningar.

När genusarkeologi börjar användas så letar man efter muslimska vikingar i Sverige. Man önskar hitta dem så mycket att man är beredd att hitta på vad som helst. Man t o m läser sina EGNA tecken, som man alltså själv har ritat dit, i en spegel för att det ska vara så.

Ett sk ”ensamkommande flyktingbarn” som visade sig vara vuxen dömdes för sexuellt ofredande, på ett konfirmationsläger som han var inbjuden till som någon sorts ledare av några aktivister i kyrkan, av en 14-årig tjej. Och kärlekstsunamin startade. Inte till förmån för den 14-åriga tjejen utan för han som dömdes. man t o m attackerade tjejen! Men mest var det ett överflöd av kärlek från hormonsvallande damer. Det bara kröp i mig när jag läste vad de skrev helt offentligt, det ovan är bara två av MASSOR…

Ulf Bjereld raggade röster i en av alla grupper som finns för de sk 2ensamkommande flyktingbarnen”.

Minns ni i höstas när riksdagsmän fick göra journalisternas jobb OCKSÅ?

Hösten 2017 började man rensa ut det gamla unkna för att få plats med det nya och fräscha!

Nobelpriset i fysik. Eller…?

Åsa Regnér ville att JAG skulle ta ansvar för HENNES Sverige…

Det var allt för den här gången gången, nästa del kommer om någon dag!

MVH

MiT

Lämna en kommentar

90 kommentarer

  1. Hypocrita

     /  09/04/2018

    10 delar (hittills) och mer skall det tydligen bli. Ändå har MiT garanterat gallrat…..
    Hur stort är mörkertalet?

    Svara
  2. hllviken

     /  09/04/2018

    Svara
  3. Svara
    • Tor

       /  09/04/2018

      Finns många som menar att de ”i själ och hjärtat är Moderat”.

      För att vara lite personlig: Min bror dog i våras och jag saknar honom så jävla mycket.
      Men inte kommer han tillbaka för det.

      Samma sak med M.
      De gamla Moderaterna kommer inte tillbaka hur mycket man än längtar.
      Att titta tillbaka och hoppas löser ingenting av de toksvåra problem vi sitter i just NU.
      Moderaterna kallar sig fortfarande för de ”Nya Moderaterna”.
      Om de menade allvar med sin omvändelse så sparkade man ut alla Fredriks gossar – och det är nu.
      Byta namn till ”Gamla Moderaterna”, men undertitel ”Förlåt oss”. – kommer inte att hända.

      Alla ni som suktar efter Moderaterna på Gösta Bohmans tid.
      Ryck upp er och rösta på AfS eller MED.
      De är de nya gamla Moderaterna.

      Svara
      • Vic

         /  09/04/2018

        De som i själ och hjärta är moderater är det ju för att de älskar de ideal Moderaterna en gång hade. Frågan är om de personerna behöver trösta länge till. Läget är perfekt i Sverige för framväxten av en ny höger, om vi inte ska gå hela vägen ner till Venezuela då dvs. Tydlig och rak högerpolitik är vad Sverige behöver och längtar efter. Sveriges storhet har sakta tynat bort i takt med att våra stora företag flyttat, vår kultur luckrats upp och arbetsmoralen blivit sämre. Sverige är fortfarande stort och bra på många sätt, men har vanskötts på ett sånt sätt att varken vårt välstånd eller vårt sociala kapital och sociala sammansättning kan tas för givet längre.

        Precis som vi tröttnade på att ärva tidigare generationers ideal kommer de yngre knappast vilja ärva 68-vänsterns tankegods. Jag menar, vem kommer rösta på ett arbetarparti när det inte finns några fabriker eller arbetare kvar?

        Svara
    • Jag har märkt av desperationen hos flera M-märkta bloggare/twittrare att försöka övertyga människor att inte rösta SD (eller MED, AFS, etc), utan att lägga sin röst på M (eller Alliansen). Problemet är att med Moderaterna så får man även Annie Lööf, vilket jag gissar många inte är speciellt förtjusta i…

      Svara
      • Senior

         /  09/04/2018

        Det enda man får är mer socialistisk sjuklöver, precis det man vill ha bort.

        Om två mandatperioder fortsatt socialiststyre med alliansen inte räcker för att folk skall fatta, borde väl DÖ ha övertygat de flesta.

        -Om folk även efter DÖ tror på alliansen räcker det med C-sveket gällande afghanamnestin där 9000 icke berättigade helt grundlagsvidrigt får 3 m i l j a r d e r skattepengar att dela på.

        Nä, SD har helt rätt om sjuklövern, det är bara en teater, en falsk opposition, som när det väl gäller turas om att ge sitt passiva stöd till sossarna genom att man noga ser till att alliansen är såpass ”splittrad” i sakfrågor att sossarna ändå kan driva igenom sitt vansinne med hjälp av ett alliansparti som då hjälper sossarna till majoritet.

        -Nu försöker man till och med skylla på SD genom att på något sätt tycka att det är bra att rösta mot SD, även om så SD stöder deras egen politik…… -De enda som har mandat att nyttja SD´s ”passiva stöd” utan att kritiseras verkar vara S….

        Hela sjuklövern verkar idag bara ha ett syfte: fortsatt socialistiskt styre.
        Precis som i DDR, fan, partierna heter ju nästan likadant till och med.
        -Man ser tydligt släktskapet i upplägget.

        Svara
      • Tor

         /  09/04/2018

        Hej, missnöjda fd moderat!


        Rebecca Weidmo Uvell ber besvikna Moderater att ändå rösta på M.
        Är det inte sånt som kallas självskadebeteende?
        Rebecca som har gjort ett hästjobb med att avslöja vänsterblockets lögner.
        Hur kan en smart kvinna som hon inte se lögnen i sitt eget parti?

        Svara
        • Vic

           /  09/04/2018

          Fast hon har en god poäng: Annie Lööf i regering är troligen mindre skadligt än Annie Lööf utanför regeringen. Att se henne och Åsa-Nisse-marxisterna i en vågmästarroll vore en mardröm.

          Svara
          • Tor

             /  09/04/2018

            Nej! Spelar ingen roll.
            Naturligtvis kommer inte SD eller AfS att ingå i ett regeringsunderlag.
            Det kommer att bli någon mix av 7-klöverna.
            Personligen föredrar jag då något som röstmaximerar det nationalistiska blocket till nästa val, 2020 eller extraval. ”Avskräcker”
            Bättre att se fram emot 4 år med äkta Sossar än Sosse light.
            Men i förlängningen gör det ju faktiskt inte någon skillnad.

            Moderaterna har ju ingen politik som kan lösa det som pågår.
            Kristensson vet ju inte varför det är så mycket våldtäkter.
            Det enda som gör en riktig skillnad är att skicka ut folk som inte hör hemma i Sverige, men det får vi vänta på tills nästa val då över 50% har läst och förstått vad MiT skriver här på toklandet.

          • Vic

             /  09/05/2018

            Nja, nu tolkar jag det som att du säger att det inte spelar någon roll vilka av de sju partierna som sitter i regeringen. I så fall dristar jag mig att påstå att det finns grader i helvetet.

  4. hllviken

     /  09/04/2018

    Svara
  5. hllviken

     /  09/04/2018

    Svara
  6. Tor

     /  09/04/2018

    Få upp väldigt mycket reklam från Folkp… Liberalerna i min mobil.
    ”Mer EU och in i Euron”.

    Observation 1:
    Såg en undersökning från april att 68% av Svenskarna gillar EU.
    Ett väldigt intressant resultat.
    Tack vare EU och de öppna gränserna har vi hamnat där vi är idag.
    Den tokstora invandringen hade bara varit några kvotflyktingar om varje land hade haft gränser.

    Observation 2:
    De två viktigaste frågorna i valet enligt väljarna är:
    Sjukvård
    Invandring
    Att vi har en kass sjukvård mm, mm, mm och mm beror ju på invandringen.
    – så de två viktigaste frågorna är invandringen och invandringen.

    Observation 3:
    Den vanliga väljaren kan alltså inte lägga ihop orsak och verkan.
    Folk är helt enkelt rätt så ”puckade”. (som man säger på fackspråk).

    Men helt förvånad är man ju inte.
    Förra valet var vi mitt inne i lämmeltåget upp genom Europa – och ändå röstade 87% för att få mer invandring och sämre sjukvård.
    Trots att vi har facit idag så kommer minst 65% att rösta på det som har förstört Sverige.

    Svara
    • x

       /  09/04/2018

      ”Den här gången ljuger hon om att Moderaternas sänkta skatter leder till fetare barn”.

      Jag håller med henne, när föräldrarna har råd att köpa mat till sina barn tack vare skattesänkningar så blir de ju ”fetare” och framförallt friskare.

      Svara
    • Olof

       /  09/04/2018

      ”Tack vare EU och de öppna gränserna har vi hamnat där vi är idag.”

      Dock – om Sverige hade stått utanför EU så hade vi ändå hamnat där vi är idag. Så länge de interna gränserna i EU hade varit öppna och folk hade kunnat ta sig till en svensk gränskontroll hade de kunnat söka asyl på precis samma sätt som skett hittils. Inte ens det att vi ”stängde gränserna” innebar ju att vi nekade människor att söka asyl.

      Och även som medlemmar i EU skulle vi ha kunna kräva att dublinavtalet efterlevdes och helt enkelt skicka tillbaka anländande till första land och om de hävdar att de inte har registrerat sig tidigare avvisa dem till angränsande land att söka där eftersom de bevisligen inte först kommit till Sverige, vilket i sig skulle drivit på en gränsstängningskaskad tillbaka till första land.

      Ansvaret för Sveriges situation ligger i slutändan helt i Stockholm. EU eller inte har svenska politiker haft full handlingsfrihet att välja hela spannet från noll till en halv miljon.

      Sen, visst kan man ju säga att hade varje land i Europa haft stängda gränser och EU inte existerat hade det ju sett annorlunda ut, men att avveckla hela EU som projekt är nog lite stort för oss och just nu.

      Fast i och för sig… hade Sverige inte varit med och EU sluppit våra politiker så hade kanske EU gått en vettigare väg. Det tog ju ett tag innan de slutade lyssna på Löfven.

      ”så de två viktigaste frågorna är invandringen och invandringen.”

      Jag tror nog vi kan säga att alla frågor som på något sätt alls berörs av tillgången på resurser, vare sig det är pengar eller människor, påverkas av asylinvandringen. Behöver frågan resurser så faller frågan till slut tillbaka till invandringen. Så jag vet inte om det egentligen finns någon annan fråga i det här valet…

      Svara
      • Tor

         /  09/04/2018

        Ungern satte upp staket trots att de är med i EU.
        Vi har en enklare gräns att skydda eftersom vi bara behöver kolla färjor och bron.
        Med andra ord var, och är, det bara viljan som saknas.

        Känns som att det bara är Sverige som kämpar stenhårt för att hålla alla påhittade, och riktiga konventioner.
        Verkar också att som att Sverige är bäst i klassen på att hålla avtal som är dåliga för vårt land. Det normala vore att man försökte göra det så bra som möjligt för sitt land och folk – men inte Sverige.

        Se hur i princip alla NATO- medlemmar fuskat med att betala för sitt försvar.
        När Trump synade bluffen fick han så mycket skit för det.
        Men plötsligt började miljarderna flöda in i NATO.

        Svara
        • Olof

           /  09/05/2018

          Ja, även lydigheten/ärligheten tycks ju vara en ganska svensk kulturyttring, vare sig det gäller internationella avtal, agerande i affärer eller följande av regler i vardagslivet.

          Jag tycker det är rätt intressant att se kollisionerna mellan svenska politiker och andra runt just sådant… fördelningen av flyktingar inom EU är ett annat sånt exempel. Våra politiker tycks ju stå med munnen som fågelholkar när det naturligtvis visar sig att bara för att ni fått till en oönskad överrenskommelse innebär inte det att någon kommer att faktiskt lyda den.

          Svara
  7. Tor

     /  09/04/2018

    Tors faktakoll

    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/e1LKpM/barn-blir-fetare-av-hogerpolitik
    Jonna Sima gör som Sossar brukar göra. De ljuger folk rakt upp i ansiktet.

    Den här gången ljuger hon om att Moderaternas sänkta skatter leder till fetare barn.
    Hon kallar Moderaternas förslag till skattesänkning: Sänka skatten för de rika.
    Fungerade säkert bra när alla Sossar bara läste Aftonbladet.
    Med en lätt Googling läser man i Moderaternas vallöften att de vill sänka skatten för alla.
    Med andra ord: Lögn.

    Sen är kopplingen att folk bara blir fetare på grund av att man blir fattigare helt fel.
    Det är ju för att alla har råd att trycka i sig mer mat än man behöver som ger fetman.
    Kolla in min favoritkomiker Bill Burr:

    ”Sluta stoppa i dig mat så blir du inte fet”

    Svara
    • x

       /  09/04/2018

      ”Den här gången ljuger hon om att Moderaternas sänkta skatter leder till fetare barn”.

      Jag håller med henne, när föräldrarna har råd att köpa mat till sina barn tack vare skattesänkningar så blir de ju ”fetare” och framförallt friskare.

      Svara
      • Tor

         /  09/04/2018

        Det är ju inte riktigt det som hon skriver.
        Jonna menar att de med låg inkomst inte har råd att köpa annat än skräpmat.
        Hon säger att det bara är DE RIKA som får skattesänkning.

        Sen är det en filosofisk fråga varför de med låg inkomst stoppar i sig så de blir feta.
        Även om de inte har råd med gymkort och har ett stillasittande arbete så kan de välja att inte stoppa mat i munnen – som Bill Burr säger.
        Det är inte mängden pengar som bestämmer om man blir fet. Det är din och dina föräldrars moral.

        Svara
        • x

           /  09/04/2018

          ”Det är inte mängden pengar som bestämmer om man blir fet. Det är din och dina föräldrars moral”.

          Riktigt så enkelt är det inte, till stor del handlar det om genetik.
          Jag har fått lära mig att inget som naturen/evolutionen burit fram är onödigt.
          Personligen tror jag att kunna ”ta tillvara” på maten effektivt var en viktig överlevnadsfaktor i vår del av världen och att många av de som bär dessa gener är de enda överlevarna från svältkatastrofer efter t.ex. missväxt.
          I dagens tid med överflöd på mat är dessa gener en belastning samtidigt som vi inte vet när nästa katastrof väntar bakom hörnet.
          Det kan vara krig eller stora naturkatastrofer.

          ”Fetma är en sjukdom som kan förklaras av både arv och miljö. Genetiken står för drygt 40 procent av förklaringen till varför man drabbas”.
          http://www.vetenskaphalsa.se/fetma-gener-livsstil-och-miljo/

          Genetiken bakom fetma kartlagd
          ”Vi vet sedan tidigare att ärftliga faktorer är viktiga för uppkomsten av fetma”.
          http://www.uu.se/nyheter-press/nyheter/artikel/?id=4162&typ=

          Svara
          • x

             /  09/04/2018

            Ny studie: Gener väger tyngre än matvanor
            ”Studier på tvillingar i 22 länder visar att arvsanlagen väger tyngst för att förklara både kroppsvikten och risken för förtida död i vuxen ålder. Men en sund livsstil har fortfarande stor betydelse för hälsan.”

            Tvillingstudier
            ”Genom att studera syskonpar med identiska gener kan forskarna lättare avgöra hur mycket olika hälsorisker kan påverkas av miljö och livsstil. Några av de mest kända tvillingstudierna i världen finns i Sverige och Danmark.

            Umeå-studien visar bland annat att:

            • Tvillingar med högre BMI drabbades av 203 hjärtinfarkter (5 %) och 550 dödsfall (13,6 %).

            • Bland tvillingar med ett lägre BMI skedde under samma period 209 hjärtinfarkter (5,2 %) och 633 dödsfall (15,6 %).

            • Inte heller bland de tvillingar där viktskillnaden var störst och där det tyngsta syskonet hade ett BMI över 30 märktes någon större risk för död eller hjärtinfarkt associerad med ett högre BMI.”
            https://www.svd.se/gener-bestammer-minst-50-procent-av-vikt-och-halsa

          • Tor

             /  09/04/2018

            Hur många feta hittade du i koncentrationslägren?
            Hur kan det komma sig att BMI ökar? Föds det fler med anlag för att bli feta?

            Visst är det så att det är stor skillnad i hur fet och hur smal man blir.
            Men summa kardemumma så beror den enskildes fetma på hur mycket han/hon trycker i sig.

      • Ännu ett argument som mer eller mindre är direktimporterat från USA då billigare matvaror där är oftast kryddat med raffinerat socker och i många mindre orter så ses grönsaker som dyrt. Plus att minimilönen är oerhört mycket lägre är ännu en faktor. Men funkar verkligen samma sak i Sverige?

        Snarare så kan man diskutera att man bör införa mer näringslära i skolan och lära människor att läsa (och förstå!) innehållsförteckningen på de varumedel de köper. Jag tror dock inte skattesänkningar, även om de bara skulle gynna de rika, är boven i dramat här.

        Svara
  8. Anne-Hedvig

     /  09/04/2018

    Bare en kommentar til ‘feminististisk byplanlegning’ i Husby – mennene får flytte på seg…
    Høres selvsagt dumt ut hvis man automatisk tenker tradisjonelt ”genus-opplegg” og ”hvite menn er dyr” 😑, men jeg leste om saken i sin tid – og denne byplanlegningen i et utsatt område som Husby har faktisk noe for seg! Saken gjaldt islamister og moralpoliti som ville psyke bort (muslimske) kvinner fra kaféer og i det offentlige rom på torget (?) i Husby. Mennene signaliserte truende at kvinnene skulle holde seg hjemme, og mennene alene beherske uterommet (inkl. kaféene) slik det er vanlig i MENA-land.

    Det offentlige opplegget var da å omorganisere plassen slik at kvinner kunne sitte på en kafé skjermet for fiendlige menns blikk. Noen kan faktisk trenge litt ‘safe spaces’ idag for å kunne gå ut av hjemmet og fika med venninner. Om prosjektet lykkedes og ga disse muslimske kvinner en tøddel mer frihet, vet jeg ikke. Har ikke sett noen oppfølger.

    Rett skal være rett – her var det faktisk fornuftige tanker bak, og forsøk på grensesetting overfor muslimsk moralpoliti.

    Svara
  9. hllviken

     /  09/04/2018

    Svara
    • ”M vågar inte säga ‘islamism’, inte ens ‘religion’”
      https://samtiden.nu/2018/09/m-vagar-inte-saga-islamism-inte-ens-religion/
      ”Idag publicerar M-ledaren en stor debattartikel i Svenska Dagbladet om integrationen. Mest slående är att han inte vågar nämna ordet islam eller ens religion.
      […]
      Och sedan ursäktar han att Sverige har svenska värderingar med att nedlåtande tala om dem som ”diffusa”. Som om svenska värderingar inte finns eller är otydliga. Samtidigt som han hävdar att de ska värnas och att M vill sätta hårt mot hårt. Om vaddå?! Om svenska värderingar är diffusa, finns det väl inget hårt att sätta emot?
      […]
      Den här debattartikeln är ett typexempel på det många invandrare klagar på. Oviljan hos svenska politiker att se problemet. Senast igår talade jag med en man som kom från Iran för 30 år sedan. Han underströk hur viktigt det är att Sverige måste stå upp för det som skapats här, och inte låta religiösa fanatiker bryta ner det. Han var förtvivlad över att Sverige inte bekämpar extremismen. Han vet vad han talar om, eftersom han flydde från Iran när ayatollorna med obeskrivligt våld tog över hans hemland. ”Kommunismen är ingenting jämfört med en religiös diktatur som i Iran”, sa han. ”

      Svara
    • Pelle2

       /  09/05/2018

      Jag avskyr det där att politiker säger att dom har varit naiva när det i själva verket handlar om antingen inkompetens eller att dom har ansett att deras handlande skulle gynna dom på något sätt.
      Alla politiker som inte kan säga att dom har gjort fel utan skyller på naivitet borde röstas bort.
      Dom är olämpliga som ledare…

      Svara
  10. Ta ansvar. Tänk efter

     /  09/04/2018

    Tänkvärt! :https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1140963?programid=793

    ”En tickande bomb. Om rädslans roll i politiken.
    44 min- sön 02 sep kl 17:00
    Vi befinner oss i en ”rädslokultur”, säger förståsigpåarna. Stämmer det, och vad är i så fall utmärkande för en sådan? Lars Fr H Svendsen och Lasse Dencik tänker högt”

    Här har både höger och vänster – hetsare en del att fundera över. Vad får vi för samhälle med mer hat hets och att det är motståndarens fel? I stället för att slappna av tänka efter reflektera. Framföra atgument sakligt och moget. Lyssna.

    Att få tex SD eller F! till makten för att få ett bättre samhälle är som att släcka eld med bensin.

    Svara
    • Tor

       /  09/04/2018

      Jämför du SD som ser problemen, och vill lösa dem., med Fi som bara vill ha mycket mer av samma?
      Bromsa invandringen kontra öppna gränser.

      SD är dessutom ett mittenparti – socialdemokrater som vill föra en striktare migrationspolitik.
      Fi extremfeminister och marxister – orkar inte skriva mer. Läs del 1 till 10 i toklandet.
      Det är just för att SD är sossar som det växer fram nya partier som är till höger – AfS och MED.
      Tänk att 7- klövern har lyckats så bra i sina smutskampanjer.

      ”Vi befinner oss i en rädslokultur”
      Tacka fan för de när det finns all anledning att vara rädd för framtiden.
      Den dagen vi får en lågkonjunktur och huspriserna brakar, invandrares bidrag kommer att ställas mot Svenskars.
      Den dagen får vi hoppas att polis och militär är på vår sida.
      Vem ska rädda oss då? Centern och Liberalerna……

      Svara
      • Mattias Karlsson
        *https://www.facebook.com/619721096/posts/10155455756731097/*
        ”Jag är gruppledare i Sveriges riksdag. Det är bara några dagar kvar till valet. Jag har gjort mängder med intervjuer och deltagit i många debatter de senaste månaderna, men nästan ingen av dem har handlat om vad vi har för konstruktiva lösningar på våra allvarligaste samhällsproblem. Jag minns knappt när jag fick diskutera sakpolitik överhuvudtaget.
        […]
        I den mån jag har fått prata politik överhuvudtaget, så har merparten handlat om sådant som vi överhuvudtaget inte tycker och aldrig har tyckt, men som våra motståndare ändå säger att vi tycker.”

        Svara
        • Grodan Boll

           /  09/05/2018

          En till som är lika trött på skiten som jag är.
          Om man bara kunde rösta ut ”journalisterna” också…

          Svara
    • x3

       /  09/05/2018

      Du måste skämta?

      Hoppas du trollar.

      Först måste du förstå att alla som skriver röstar inte SD.

      Vad får vi för samhälle med hat och hets?

      Tja, har du missat att vi redan HAR ett samhälle med hat och hets. Har du varit inne på Twitter någon gång? Maken till osaklig och omogen mobbningsplattform får man leta efter.

      Det är helt otroligt hur alla som loggar in på Twitter blir som fem år pånytt. Det är alltså inte bara män från mellanöstern eller nordafrika som skämtsamt brukar benämnas som ‘ensamkommande flyktingbarn’ som har funnit ungdomens källa.

      Något säger mig att du inte är här för att kritisera Twitter eller den rådande samhällsdebatten i stort. Du tycks vara här för att försöka få det ”dumma folket” att förstå att de absolut inte ska lägga sin röst på SD.

      Jag har svårt att avgöra om du verkligen tror att du kan ändra någons uppfattning eller om du bara vill godhetssignalera så att du kan peka på din egen gloria ovan för ditt eget huvud, att du försökte åtminstone omvända de nazianstrukna näthatarna och det borde ge social status.

      Finner din kommentar oerhört lustig. Du är uppenbart märkbart rädd för detta och du länkar till en artikel eller radioinslag om att man inte ska ge efter för sin rädsla.

      Ser du det paradoxala i detta.

      Kan trösta dig med att jag inte röstar SD personligen men anledningen till att folk röstar på SD är ett växande missnöje mot etablissemanget och politiker som har svikit folket och sålt ut nationen. Media har ljugit, mörkat och förlett. Tror du verkligen att det kan fortlöpa hur länge som helst utan form av motreaktion?

      Har det någonsin slagit dig att du petar i fel ände på brasan?

      Det är inte i dunkla källare på nätet där hatet gror likt gröna mögelsvampar som skummisar samlas med Putins ryska trollarmé för att ge SD oförtjänt mycket publicitet som är bakgrunden till deras framgång.

      Publiciteten ges oavkortad av etablerade medier som public service. Det sker gång på gång att etablerade medier ger SD uppmärksamhet och gratisreklam genom det sätt som de har förhållit sig till dem. Du kanske borde snacka med dem istället. Det är trots allt etablerade medier som har skapat ditt ”monster”.

      Ja det är så dags att komma till denna blogg dagar före valet.

      Hat och hot talas det mycket om nuförtiden men i nio fall av tio är det rent nonsens. Visst, självklart finns det genuint hat (människor har känslor) precis som det finns genuina hot som borde polisanmälas och lagföras istället för att användas som förevändning enbart för att erhålla uppmärksamhet och stärka sitt eget varumärke i sociala medier. De flesta förstår att merparten av dessa ”hat och hot” endast är tom retorik och det går inflation i begrepp som primärt används för att erhålla uppmärksamhet eller stigmatisera och smutskasta meningsmotståndare.

      Du förstår att ingen vettig människa tar ”hat och hot” på allvar längre när det används om precis allt och alla som har en avvikande åsikt i en fråga där alla måste tycka precis lika. Det har skrikits ”vargen kommer” några gånger för mycket.

      Är ”hat och hot” inte slentrianmässigt taget direkt ur luften, eller möjligtvis från andra skrymslen där solen sällan skiner, så är detta ”hat och hot” oftast framprovocerat genom diverse provokativa politiska nonsensutspel, som ofta i sig själva har en hatisk, sexistisk eller rasistisk karaktär.

      Visst, det är klart att av alla miljoner människor som läser Aftonbladet så är det alltid någon lättretad tomte som blir kränkt eller som inte riktigt har alla hästar hemma som skickar ett grundlöst hot som det inte finns någon som helst uppbackning för, till någon kvinnlig journalistprovokatör, som i sin tur genast slår på stora mediatrumman om alla hemskheter som hon blivit utsatt samtidigt som hon klämmer en offentlig krokodiltår och beklagar sig över kvinnoförtrycket, istället för att behandla det som ett rättsligt ärende.

      Sen sitter damerna på Söder och ett glas rött och jämför sina kort om ”hat och hot” sinsemellan om vem som lyckats provocera fram mest negativ respons. Det föreligger en prestige att vara mest hatad och hotad, att synas och höras, men det är även en billigt sätt att flytta fokus från sakfrågan när de inte har några som helst sakliga argument, som Cathy Newman.

      So you’re saying att man ska framföra argument sakligt och moget, men du framför inte själv några argument över huvud taget. Du länkar till en artikel, men du reflekterar inte ens över dess innehåll.

      Vad vill du diskutera?

      Du är uppenbarligen inte här för att diskutera eller argumentera, men det är okej.

      Vi kan diskutera innehållet åt dig om du inte förmår att göra det själv.

      Spolade snabbt igenom klippet du länkade till och maken till nonsens får man leta efter. Lars Svendsen släppte sin bok ‘Rädslans filosofi’ redan 2012, så är det här någon slags rehash inför det stundande valet.

      Nu kan du köpa boken för under hundralappen.
      Rena stölden.

      Tack för tipset, men nej tack.
      Avböjer vänligt men bestämt.

      På något plan håller jag med dig om att bollen är rund och cirkeln sluts där extremister möts någonstans både på höger och vänsterkanten. Det är väldigt endimensionellt men du tycks framföra att SD och F! på något sätt utgör varandras motpoler, men är det verkligen så.

      Du använder F! som ett retoriskt verktyg här, men en intressant reflektion är att media gav F! oförtjänt mycket publicitet förra valet i ett försök att närmast forcera in F! i riksdagen med sällan skådad propaganda som den dumma massan bara skulle svälja. Det är väldigt stor kontrast till den kalla hand F! får från etablerad media i dag i jämförelse. Det är knappt någon som tar i F! med tång i dag jämförelsevis.

      Faktum är att vi har redan radikal vänsterextremism inom politik, skola, media och myndigheter. Det har vi vare sig med utan vare sig F!. Radikalfeministisk regering och genusideologi ända från universitetsnivå ner till förskolenivå. Radikal identitetspolitik med konspirationsteorier om intersektionalitet och maktstrukturer. Har du normaliserat allt detta är det samtidigt förståeligt att du förskjutit mittpunkten något åt vänster.

      I klippet du länkar till talar de om risker och rädsla.

      De resonerar att det rör sig om en irrationell rädsla och ett närmast fobiskt förhållande till världen.

      De säger vidare att vi har aldrig levt tryggare och säkrare än vad vi gör i dag (jämfört med medeltiden eller vad?) och att allt annat anser de är alarmism. Det påminner lite om DN:s propaganda för några år sedan på det viset, vilken möttes av en del kritik.

      De fortsätter med att smeta stigma på alla som inte håller med, att de antingen är outbildade eller rädda för, och jag citerar ‘förlora sin sociala status som vit man’ vilket i sig är ett ideologiskt och ganska anmärkningsvärt uttalande, men knappast märkvärdigt att det kommer från Sveriges radio där merparten som jobbar är aktivister.

      De säger vidare att människor som uttrycker oro eller skepsis, att det bygger på andrahands eller tredjehandsuppgifter och att människor inte upplever otrygghet egentligen i verkligheten, utan att vi sitter i våra avskilda ekokammare och hetsar varandra.

      De lyckades få in nån märklig kommentar att rädslan var hög på radiohuset också för att det var bevakat med kontroller. Det är trots allt ett civilt skyddsobjekt vilket avslöjar att dessa herrar saknar viss kontakt med verkligheten.

      Ja, det är aktivister du länkar till som sysslar med stigmatisering och att talar om att ”förlora sin sociala status som vit man”. Det är inte bara ett störtlöjligt uttalande, utan även ett ideologiskt uttalande som bygger på radikalfeministisk nonsensteori och patriarkala konspirationsteorier. Det är vidare ett sexistiskt och rasistiskt uttalande, där man drar föraktfulla slutsatser utifrån kön och hudfärg som man inte har täckning för.

      Det låter närmast som projektion. Herrarna har kanske aldrig själva upplevt verkligheten i på nära håll och du tycker det de säger låter vettigt.

      Kan meddela att polis och ambulans jobbar och sliter på högtryck. Det gör även drogförsäljarna. Jag reagerar inte längre när jag ser piketen springa med sköldar och dragna vapen även om det såklart inte sker var dag. Det står alltid utryckningsfordon parkerade i området och man snubblar nästan över ambulanser och polisbilar stup i kvarten. Det är ofta tjafs och det roliga är att det är inte ens i närheten av ett så kallat utsatt område.

      Går man promenader blir man tillfrågad ansikte mot ansikte om man kan sälja eller vill köpa droger trots att man inte sysslar med detta eller ger några som helst indikationer på det. Kvinnor lever farligt och har lyckats avvärja enstaka försök, men oftast är man inte där och kan stoppa sådant utan det blir någon liten notis i media om våldtäkt eller att någon har blivit skjuten och avrättad i en gängrelaterad dispyt.

      Alltså, det är sådant som sådana som du bara läser om i notiser i tidningar som du snabbt bläddrar förbi. Jag säger inte att min verklighet är extrem eller mer verklig än din, men det är förstahandsuppgifter och har precis som många andra sett det här landet förändrats på ett negativt sätt.

      De notiser du läser i tidningen om skjutningar, knivmord, våldtäkter. Det är inte påhitt som står där bara för att du kan göra som kungen och vända blad. Att unga kvinnor blev omringade och antastade på festivaler och badhus i så kallade ‘våldtäktslekar’ det är inte ”fake news”. Det händer riktiga människor, även om det inte var din dotter som blev utsatt för gruppövergrepp just den gången.

      Vi kan vidare dementera vad herrarna säger i klippet om risker och rädsla. Det är för det fösta diametralt olika saker. Rädsla är en känsla och är irrationell till sin natur per definition (även om den såklart kan bottna i brottslighet som i allra högsta grad är verklig) medan risk är något man ständigt förhåller sig till med olika intentioner och strategier.

      Det är en stor skillnad att ha intentionen att förhålla sig till verkligheten och försöka stävja brottslighet, mot att vänsteraktivister förhåller sig till en teori som sann och istället för att beskriva verkligheten endast sysslar med att genom revolution förverkliga en utopi som saknar verklighetsförankrad.

      Javisst, regnbågar och öppna gränser är jättefint om man inte tänker på konsekvenserna.

      Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser.

      Svara
      • hllviken

         /  09/05/2018

        Svara
      • Av de fyra grupper Kvartal tog en titt på ligger jag nog närmast den här:

        ”Mer arga än rädda – gruppen som kan avgöra valet”
        https://kvartal.se/artiklar/valjarpodden-avsnitt-4-den-pessimistiske-varsomhelstaren/
        ”[…] lever bra liv, tycker sig ha bra koll – men ändå tycker att framtiden ser ganska mörk ut. Bland dem finns väljarna som lämnade Alliansen för SD efter decemberöverenskommelsen.
        […]
        Den ”pessimistiske varsomhelstaren” är en växande grupp och utgör nu hela 40 procent av oss. De ser sig som världsmedborgare, men ser samtidigt negativt på utvecklingen.
        […]
        den här växande gruppen kombinerar i stället en optimism inför den egna situationen med betydligt större skepsis inför utvecklingen i stort.
        […]
        Gruppen innehåller något fler kvinnor än män. I gruppen är de allra yngsta väljarna överrepresenterade, tillsammans med gruppen som befinner sig i yngre medelåldern. Utbildningen är hög och relativt hela väljarkåren bor man oftare i någon av storstäderna.
        […]
        De bor inte där det bränns bilar. Men deras bild av Sverige är att brottsligheten är ett snabbt ökande problem. Det här är en ung, ganska global grupp med tydliga borgerliga värderingar. Den typiske väljaren är ofta väldigt berest och vet mycket om andra länder. Därför kan hon göra jämförelser och finner ofta att det svenska sättet att sköta saker inte är det bästa. Det finns ju en gammal föreställning i Sverige att eftersom vi är ett så framstående land är alla som är kritiska mot något här okunniga, men i många fall är det precis tvärtom. Det här är människor som vet hur exempelvis sjukvård och brottsbekämpning fungerar i andra länder.”

        För den här gruppen är ord, ord, ord ointressanta. Visa handlingskraft.
        Vi har sett hur sjuklövern har agerat i minst ett decennium, vi förfäras.

        SD, MED och AfS har små till stora problem. Sjuklövern har uppenbarligen inga lösningar.

        Svara
      • Ta ansvar. Tänk efter!

         /  09/05/2018

        Jag förstår inte hur du kan tolka in så mycket av min korta kommentar?
        Att du gick i gång på det märks i alla fall tydligt.

        Du kanske skulle ha lyssnat ordentligt och reflekterat över det som sas i programmet i stället för att snabbspola igenom det som du säger att du gjorde.

        Det togs upp att både vänster och höger sidan drabbas av det här fenomenet.
        Han sa vita och män och andra. inte vita män som du påstod.

        Vad programmet försökte belysa är att man inte löser mycket med hets och polarisering.
        Att rädslan kan förlama förmågan att se klart och tänka konstruktivt.
        Snabba kortsiktiga lösningar gillar hjärnan spontant. tex att rösta på ett höger eller vänsterextremt parti för att man tror att de kommer lösa problemen i samhället effektivt.
        Men man ser inte de långsiktiga följderna av att ge ett sådant parti makten.

        Svara
        • x3

           /  09/05/2018

          > Jag förstår inte hur du kan tolka in så mycket
          > av min korta kommentar? Att du gick i gång på
          > det märks i alla fall tydligt.

          Hur ska din kommentar tolkas tycker du?

          Du hoppar in på ett kommentarsfält i samband med valet och säger att man inte ska syssla med hat och hets, utan istället slappna av, tänka efter och reflektera.

          Visst, alla håller med om att man inte ska syssla med hat och hets, men det är en märklig attityd du förmedlar med en sådan kommentar.

          Tänka och reflektera är förstås bra egenskaper, men det är även bra att kunna ifrågasätta.

          > Du kanske skulle ha lyssnat ordentligt och
          > reflekterat över det som sas i programmet i
          > stället för att snabbspola igenom det som du
          > säger att du gjorde.

          Lyssnade väldigt noga de första 5-10 minuterna, men kunde sedan inte sluta att skratta över hur fullkomligt idiotiskt och patetiskt detta inslag var, men det kan förstås även bero på trötthet.

          Spolade mycket riktigt igenom resten.

          Lyckades ändå finna tydliga brister i det resonemang som fördes där. Det betyder såklart inte att allt som sades var felaktigt. Det är en helhetsbedömning av vad man försöker förmedla, samt i vilket sammanhang.

          Varje lögn innehåller som bekant ett korn av sanning.

          > Det togs upp att både vänster och höger sidan
          > drabbas av det här fenomenet. Han sa vita och
          > män och andra. inte vita män som du påstod.

          Det kanske sades på flera ställen i inslaget (kommer inte ihåg exakt var och tänker inte lyssna igenom det igen) men det talades om att förlora sin status och sociala position som vit eller som man.

          Vi måste vara ärliga med att det är kodord för ett feministiskt eller identitetspolitiskt narrativ och det är verkligen ingen slump att just dessa ord (av allt tänkbart) nämndes av vederbörande.

          Säger du dessa ord i följd efter varandra tillsammans och lägger till ett oskyldigt ”och annat” så spelar den syntaxmässiga sammansättningen mindre roll, eftersom det förändrar inte vad som förmedlas.

          > Vad programmet försökte belysa är att man inte
          > löser mycket med hets och polarisering. Att
          > rädslan kan förlama förmågan att se klart och
          > tänka konstruktivt. Snabba kortsiktiga
          > lösningar gillar hjärnan spontant. tex att rösta
          > på ett höger eller vänsterextremt parti för att
          > man tror att de kommer lösa problemen i
          > samhället effektivt. Men man ser inte de
          > långsiktiga följderna av att ge ett sådant parti
          > makten.

          Syftet med programmet.

          Det är i ett propagandainslag inför valet och det vore väldigt naivt att tro något annat.

          Jag förespråkar som sagt inte detta parti (som är indirekt föremål för diskussionen) och har personligen svårt att se dem vid makten, men någon måste spela djävulens advokat.

          Vi talar om SD då diskussionen aldrig skulle ägt rum om ett radikalt feministiskt parti hade haft 25 procent i opinionsmätningarna. I det läget hade det inte förts en diskussion om ‘rädsla’ i media. Det hade snarare varit en euforisk stämning som precis inför det förra valet och man hade mer sannolikt talat om gränslös ‘kärlek’ som förvisso även det är en känsla. Det är dock inte aktuellt i nuläget och därför har vi istället den här diskussionen.

          Det är tunn argumentation att tala om polarisering på det viset, eftersom det är den politik som har förts sedan flera år som har skapat en enorm polarisering i samhället, med utanförskap och annat.

          Givetvis finns populistiska partier som spelar på rädsla, det är det äldsta tricket i boken.

          Vi kan dessvärre inte bortförklara saklig kritik om den negativa samhällsutvecklingen och riskerna det medför på det sättet som görs i inslaget, vilket jag redan kritiserat ovan och inte avser att återupprepa.

          Kvinnor faller offer för den negativa samhällsutvecklingen och det är hos kvinnor otryggheten ökat mest, men nu ska vi alltså sitta lugnt ner i båten, låtsas som att regnar och slappna av.

          När kvinnor blir gruppvåldtagna.

          ”Var inte rädd”

          Svara
  11. MiT

     /  09/04/2018

    Svara
    • Hon är flitig och saknar helt innehåll.

      Svara
  12. MiT

     /  09/05/2018

    Läs tweetar innan så ni får en förståelse men kort sagt så handlar det om det där med Åkesson i P3 och valet mellan Macron och Putin, Helmerson försökte låtsas som om valet stod mellan västerländsk demokrati och rysk diktatur när det inte alls var det det.

    Här är resultatet av mina tre tweetar

    Svara
    • G

       /  09/05/2018

      Måste säga att blocken på dig är lågt och ganska barnsligt för att vara Helmerson.

      Svara
      • Helmerson låg alltid på en knivsudd mellan ”PK-etablissemang” och verklighet (som de flesta här definierar den. Han kanske ser vartåt det barkar och får välja lag den närmsta veckan. Gå under med skeppet eller ta steget ut i det okända? Tråkigt men sant.

        Svara
    • så är det

       /  09/05/2018

      Att Helmersson blockat dig visar bara att han inte klarar av att bemöta dig i sak, vilket är ett indirekt erkännande av att du har helt rätt.

      Svara
  13. MiT

     /  09/05/2018

    Svara
    • Jonas

       /  09/05/2018

      Är det inte rasistiskt att anta att folk från Afrika är så svagbegåvade att de röstar på Miljöpartiet …. de kan i och för sig vara salafister också?

      Svara
      • Melmac

         /  09/05/2018

        Det är väl det som kallas för ”De låga förväntningarnas rasism” ?

        Svara
  14. Nisse Hult

     /  09/05/2018

    I början av denna påminnelse nämns REVA som tyvärr stoppades av aggressiva invandrare och deras vänner. Det var en helt otrolig antikampanj som delvis beredde kraft åt tesen att ingen får kommentera eller åtgärda invandrare hur illegala de än är för att man då gör sig skyldig till rasism.
    Jag tror faktiskt att man kan anklaga ”REVA-monståndarnas vänner” för att vara medskyldiga till att Akilov fick härja fritt i Sverige några år och att han har flera kollegor. Utvisa alla som fått avslag i asylprövningen direkt och även alla papperslösa. Kanske kan Sverige göra avtal med hjälp av vår vidlyftiga U-hjälp, att betala något land att ta hem sina busar som är här. Ge pengar mot att landet inte avrättar någon men att dom i övrigt får hantera brottslingarna på normalt sätt. (U-hjälpen kostar oss 49 miljarder kronor per år i direkt kostnad. Sverige ger 1% trots att vi bara är skyldiga ge 0,7% enligt regler. Ca 15 miljarder förbrukas i ”extra onödan” på att svenska riksdagspolitiker är så generösa. Jag tror inte ens SD orkar sprattla i den frågan.

    Svara
  15. G

     /  09/05/2018

    ”Löfven varnar: För många debatter i valrörelsen leder till politikerförakt

    Med fem dagar till valet varnar Stefan Löfven för att det högt uppskruvade tempot med allt för många debatter där partiledare pratar i mun på varandra föder politikerförakt.

    – Folk blir less. Det blir ett bakslag. Folk orkar inte lyssna, säger han i en intervju med HD och Sydsvenskan.

    På tisdagen valspurtade han i Malmö.
    ..[..]..
    Ett par timmar senare ska Stefan Löfven hålla tal inför 400 förstagångsväljare på Borgarskolan.

    På gatan småpratar några killar i keps med de uniformerade poliserna och tittar imponerat på deras automatvapen. Det är trångt i korridoren utanför aulan. Tiba Awni från SSU-Malmö delar ut flygblad. På bröstet på hennes röda tröja står det ”Sosse”.

    – Det här är en skola som satsar på mångfald. Det är smart, inleder Löfven.

    – Jag besökte en skola i Bronx i New York. De hade utbildat sju Nobelpristagare. Jag frågade hur det kunde komma sig. De svarade: mångfald.

    Löfven talar om vikten av att gå och rösta inför sjutton- och artonåringarna. Han berättar att han gillar Laleh och hennes sång ”En stund på Jorden”. Det gäller att ta tillvara den där stunden, säger han.

    – Ta er plats i demokratin. Annars tar någon annan den, uppmanar han.
    Frågestunden visar att Borgarskolans elever är väl pålästa.

    Håller du med om att Socialdemokraterna historiskt flyttat högerut? undrar en kille som presenterar sig som Philip.

    Nej, det är samma värderingar som gäller, svarar Löfven. Det solidariska samhället där man hjälper varandra. Han berättar om sin egen barndom.

    – Jag hade inte klarat mig utan samhällets hjälp. Min mamma fick lämna bort mig till en fosterfamilj. Hade jag vuxit upp ett par generationer tidigare hade jag blivit såld på fattigauktion. Vi hade ett sånt samhälle en gång.

    Varför ska vi tro på att ni kan minska vårdköerna när ni lovade samma sak för fyra år sen, frågar Josefin.

    – Nu har vi anställt trettontusen fler läkare och sjuksköterskor. Men det tar tid att utbilda och anställa fler.

    – Det är ingen anklagelse mot dig. Men jag tycker det är för mycket svartmålning av svensk sjukvård. Den är faktisk bland de bästa i världen, säger Löfven.

    Razan al-Shammaci har haft sommarjobb hos Malmö kommun som demokratiambassadör och försökt motivera unga att rösta. Nu undrar hon om Stefan Löfven lider av klimatångest.

    – Jag har ingen klimatångest. Men jag är orolig. Om vi inte gör något nu kan det här gå utom mänsklig kontroll. Det är därför vår regering har fördubblat klimatinsatserna, svarar statsministern.

    Hur ska man kunna motivera folk att ta jobb när man får så mycket pengar i bidrag, frågar Emma.

    – Det där är en lögn som borgerligheten brukar köra med. Men det är en felaktig bild. Att folk går omkring och lever gott på bidrag är en myt, hävdar Löfven.

    Det är många som vill ta selfies med statsministern. När alla fått sitt slår vi oss ner för en intervju i ett lärarrum. Löfvens medarbetare sätter fram kaffe i plastmugg. Statsministern angriper en chokladboll med tesked.

    – Jag gillar de här direktsamtalen, säger han. Det ger mycket energi att träffa ungdomar så här.

    Löfven tycker att det är ”bra drag” i Socialdemokraternas valrörelse. Men lika mycket som han gillar torgmöten och besök på skolor – lika betänksam är han över det extremt snabba tempot med allt fler direktsända partiledardebatter, dueller och utfrågningar i alla möjliga medier.

    – Den här mängden av utfrågningar och debatter. Jag är inte säker på att det ger väljarna så mycket.

    – Jag gillar modellen de har i USA:s presidentval. Du har tre, fyra debatter på olika håll i landet. Och så får alla medier åka dit och bevaka dem. Det tror jag är en mycket bättre modell som skulle ge väljarna mer.

    Särskilt kritisk är Löfven mot partiledardebatter i tv och radio där alla tvingas skrika i mun på varandra. Det kan göda ett politikerförakt.

    – Det blir så många ämnen. Du får tre fyra, repliker. Men det är ju sällan politiken är så enkel att du kan svara svart eller vitt. Ska debatterna ge något måste alla få tala till punkt. Inte hur länge som helst så klart. Men att man står där och pratar i mun på varandra leder till att folk bli less. Det blir ett bakslag. Folk orkar inte lyssna. (forts)”
    https://www.sydsvenskan.se/2018-09-04/lofven-varnar-for-manga-debatter-i-valrorelsen-leder-till
    https://web.archive.org/web/20180904221224/https://www.sydsvenskan.se/2018-09-04/lofven-varnar-for-manga-debatter-i-valrorelsen-leder-till

    Svara
    • Cain

       /  09/05/2018

      ”– Jag besökte en skola i Bronx i New York. De hade utbildat sju Nobelpristagare. Jag frågade hur det kunde komma sig. De svarade: mångfald.”

      Han pratar såklart om Bronx High School of Science. En elitskola med antagningsprov som är oerhört svår att komma in på. De åtta! (inte sju) nobelpristagarna reflekterar såklart inte mångfald alls. Uteslutande äldre vita/judiska män. Jag kan lätt föreställa mig att skolan i Bronx gav honom ett PK svar, det han ville höra.

      Svara
      • x

         /  09/05/2018

        @Cain
        ”Jag besökte en skola i Bronx i New York…”.

        Haha, Löfven är tillräckligt efterbliven för att vilja tro att skolan han besökte i Bronx är en av många likvärdiga skolor i området.
        Löfven tycks tro att det är en ren slump att han ”råkade” hamna just på den här skolan och att om han hamnat på någon av de andra i området, så hade de säkert haft minst lika många nobelpristagare…

        Svara
        • Cain

           /  09/05/2018

          Frågan är om Löfvén är obotligt dum i huvudet eller om det bara rör sig om idealistisk ohederlighet.

          Svara
          • lensof

             /  09/05/2018

            Han är dum. Annars skulle han inte tagit jobbet och han skulle haft insikt och självbevarelsedrift nog att inse sin begränsning. Kombinationen dumhet och falska framgångar hänger ihop. Dumheten hindrar klarsynthet, den falska glansen förblindar det lilla vett som fanns.

            Det brukar annars vara kvinnor som går i den fällan. Smickrade, inbilska och därmed lättlurade går de i fällan att ta på sig helt hopplösa uppdrag. De ställer sig längst fram och tror att de styr men de är styrda som marionettdockor av dolda personer och krafter. Idiotuppdrag som ingen klok människa vill ha.

            De får vad vi brukade säga sin kvart i strålkastarljuset.

            Jag har sett det alltför ofta men de flesta klarar sig sämre än vad Lövet kommer att göra. För han har fallskärmar så det räcker även om han är politiskt och yrkesmässigt död efter det här. Honom tycker jag därför inte synd om. Dessutom har han hunnit göra stor skada under sin kvart.

        • Ivar L

           /  09/05/2018

          Löfven tror det nog inte men han vill få oss att tro det. Han ljuger alltså för oss om mångkulturella framgångar i Bronx trots att han är där och ser motsatsen. Det är inte vackert.

          Svara
      • Tack!
        Ja, man tar in ungefär 3% av de sökande. Det är inte direkt utanförskapsområde eller ”alla skall med”.

        PS. Skolan har ett eget ”Holocaust Museum and Studies Center”. Undrar hur populär den skulle vara i ‘orten’.

        PPS:
        Så här ser ”mångfald” ut på elitnivå:
        ”Although the student body comprises almost every ethnic group in New York City, about 63% of Bronx Science’s student population is Asian as of 2015. White, Black, and Hispanic students represent 22%, 3%, and 6% of the school’s student population respectively. The ratio of female to male students, as of 2015, is approximately 1:1.25.”

        Svara
        • PPS. Många har en bild av amerikansk ”High School” som något man kan sova sig igenom, och, visst, det går bra om man bara vill ha ”godkänt.”
          Men i det här fallet talar vi om ungdomar med toppbetyg som läser åtminstone grundläggande universitetskurser och sannolikt mer innan 18 års ålder. Fysik, alltså, inte Jämförande Genusflum.

          Svara
  16. G

     /  09/05/2018

    Svara
  17. G

     /  09/05/2018

    ”Runar har väckelsemöte med SD-ledare

    Ett initiativ som Runar Sögaard, känd som pastor men som numera är chef, ledarskapsutvecklare och mental tränare åt fotbollsproffs, tog tidigare i våras.

    – I mars började jag skriva samhällartiklar och politiska artiklar på min facebooksida. Jag blev lätt tagen på sängen över responsen när jag fick över 160 000 följare och tusentals delningar. Jag förstod att det fanns ett behov och ett intresse därute, säger han och fortsätter:

    – Debattklimatet har blivit hårt och jag ville göra något annorlunda. I synnerhet för SD och Jimmie Åkesson som blivit mobbade av sina motståndare och media. Personligen är jag även nyfiken på frågor som berör och engagerar och det vore på sin plats att han fick tala om vad han tror och anser.

    Det hela har mynnat ut i ett antal väckelsemöten med Åkesson runt om i landet. Fast just väckelsemöte i den bemärkelsen att folk ska bli frälsta, är det inte tal om.

    – Nej, det är inte avsikten. Jimmie ska få tala till punkt och kunna beskriva varför han tycker som han tycker. Jag vill komma in under skinnet på honom, höra om hans kärlek till landet.

    Tanken är att väcka människor:

    – Jag har alltid tyckt om att väcka människor från okunnighet och fördomar. Jag har levt med media och med många fördomar och det här är ett ödesval för Sverige, så jag vill att människor ska vakna upp för fakta och se den politiska verkligheten.

    Enligt annonsen har Runar laddat bössan med en arsenal av frågor om hbtq, friskolor, invandring och integration. Och även om Runar Sögaard, enligt sig själv, fått en enorm positiv respons på det han gör, har det även höjts kritiska röster såväl innan som under och efter de första mötena.

    – Det måste man ta som en man. Det är det som är skönheten med demokratin; att man får tycka olika, säger han.

    Mötet i Flygeln är gratis.

    Vem finansierar det hela då?

    – Jag var beredd att stå för kostnaden, men som tur är har det varit både företag och privatpersoner som velat vara med och bidra och sponsra, vilket är angenämt och tacksamt!”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/runar-har-vackelsemote-med-sd-ledare-om5446674.aspx

    Svara
  18. Pether

     /  09/05/2018

    Vård i världsklass som det heter. Ännu en gång levererar det privata.

    https://www.expressen.se/gt/marias-livmoder-lossnade-fick-betala-operationen-sjalv/

    Svara
  19. Pether

     /  09/05/2018

    När såg vi någon gammelmedia skriva om fifflet med SD’s valsedlar? Eller hur en av deras leveranser av valsedlar från tryckeriet förstördes av Schenker? Eller när deras valmaterial försvann från en Postnordbil? Just ja.. det är ju inget hot mot demokratin när det drabbar de andra.

    https://www.expressen.se/gt/misstankt-fiffel-med-valsedlar-bedrovligt/

    Svara
  20. Visst vore det trevligt om det visar sig vara webbmätningarna som är närmast?

    Svara
  21. Ivar L

     /  09/05/2018

    Ja, hallå hallå Bilan…
    https://imageshack.com/i/potg2fnij/

    Källa: https://www.svd.se/ kl 12.28 6/9-18

    Svara
    • Ivar L

       /  09/05/2018

      Nähä, att embedda en imgage lyckades jag tydligen inte med.
      Man kanske måste ha WP-inlogg eller?
      Nåja.

      Svara
      • x

         /  09/05/2018

        Var det den här bilden du menade?

        Svara
        • Har snidat på min text om ”assimilering kontra integration” alldeles för länge, men jag klipper en bit som passar om mångkultur.

          Vill vi ha ”mångkultur” eller något annat på dessa punkter?
          * Barnäktenskap – skall vi flytta gränsen lite grann?
          * Könsstympning – hur mycket är lagom?
          * Hot mot lärare, blåljuspersonal, vittnen i brottmål – Bra eller dåligt?
          * Hedersvåld.
          Som Panchiri brukar säga: ”Vad är bra med mångkulturen – och du får inte säga mat eller musik!”

          Svara
        • Ivar L

           /  09/05/2018

          Tack. Hur sjutton gör man för att ploppa in den i kommentaren?

          Svara
  22. Ivar L

     /  09/05/2018

    Ni har väl inte missat att Calle går all in med EU-vinkeln nu?
    Vet i sjutton om M tjänar på att den där snorkige gamle adelsmannen griper in som någon slags kavalleri. Som om Kristersson inte skulle vara uppgiften mogen själv. Det tilltalar nog mest gammelmoderater som är partiet trogna i vilket fall som helst.
    https://www.svd.se/bildt-beklagligt-att-viktiga-fragor-knappt-har-berorts

    Svara
    • Känns som när Blair skulle ”hjälpa” New Labour. Ingen aning om vad väljarna bryr sig om just nu, alltid von oben, oomkullrunkelig tro på sin egen överlägsenhet.

      Svara
  23. Bamse

     /  09/05/2018

    En smula OT, men intressant:

    https://exmuslims.org/ex-muslims-banned-from-hilton-starbucks/

    ”On Saturday, September 1st, Ex-Muslims of North America (EXMNA) volunteers were forcibly expelled from a Starbucks within a Hilton hotel in Houston, Texas, after refusing to change out of T-Shirts stating “God* Love is Greatest” and “I’m an Ex-Muslim, Ask Me Why”.

    *)”God” överstruket, men vet inte om/hur det funkar i wordpress kommentarer.

    Svara
    • Bamse

       /  09/05/2018

      Att bära hijab och vägra skaka hand är som vi alla vet jättemodigt. Ett riktigt feministiskt statement. Kristna konditorer kan likaså tvingas baka tårtor med tydliga hbtq-teman fast de inte vill.

      Men bär en t-shirt där det står att du är ex-muslim så har du tydligen gått över gränsen för all anständighet.

      Världen är en snurrig plats numera.

      Svara
  24. Senior

     /  09/05/2018

    ”Anledningen till varför Sverige inte har tillträtt protokoll 12 finns att läsa i Ds 2001:10, ”Sveriges åtaganden på området för de mänskliga rättigheterna” – om svenskarna finge konventionsskydd mot diskriminering på grund av kön, så skulle detta sannolikt sätta stopp för varje möjlighet till så kallad positiv särbehandling, vilket idag är tillåtet enligt den svenska grundlagen.”

    Sedär!
    Vi har alltså grundlagsfäst diskriminering i Sverige.
    -Och vägrar att åtgärda en sådan grundläggande mänsklig rättighet….

    https://ledarsidorna.se/2018/09/jamstalldhet-och-individens-rattigheter-biter-just-jamstalldheten-i-baken/

    Svara
  25. Jag hade tokfel som försökte införa det stående epitetet ”ombytliga” om nyaste Moderaterna. De är lika gammaldags, och har lika slut på idéer, som sosseriet.

    ”M:s nya integrationsplan är en kopia av Reinfeldts”
    https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/ms-nya-integrationsplan-ar-en-kopia-av-reinfeldts/
    https://unv.is/expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/ms-nya-integrationsplan-ar-en-kopia-av-reinfeldts
    ”För tio år sedan, den 18 september 2008, lanserade[2] dåvarande finansminister Anders Borg (M), tillsammans med integrationsminister Nyamko Sabuni (FP), regeringen Reinfeldts nya integrationsplan:

    Den historiskt höga invandringen är en vinstlott, lät de förstå, eftersom Sverige behöver arbetskraft. Problemet är bara att det tar mer än sju år innan hälften av de vuxna flyktingarna har kommit i arbete. Det duger inte.

    Men nu ska det bli ändring, lovade Borg och Sabuni.”

    Svara
    • Melmac

       /  09/05/2018

      Kommit i sysselsättning ska det väl vara, inte i arbete.

      Svara
      • Ivar L

         /  09/05/2018

        1 timme pyssel i veckan räcker väl för statistiken om jag inte minns fel.

        Svara
        • Precis så.
          Försökte hitta relevant statistik hos SCB på hur många som tjänar 16000 i månaden vilket väl är lägsta möjliga självförsörjning. Vet inte vad man skall leta efter.

          Svara
          • Rikard

             /  09/05/2018

            Hej.

            Funktionshindrade som arbetar via OSA har ca 14 500:- brutto vid heltid. LAS och övriga regler gäller ej.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  26. Ivar L

     /  09/05/2018

    ”– Jag vill helst inte svara på några politiska frågor och jag hoppas att du respekterar det, säger Nadja Pasent Awad till Nyheter Idag.

    Du som politiker kan alltså inte svara till media om dina politiska uttalanden?
    – Jag vill inte svara på några frågor alls.”

    Vänsterpartistiska riksdagskandidater, små ömtåliga snöflingor.
    https://nyheteridag.se/v-politiker-anser-att-all-kritik-mot-hedersvald-ar-islamofobisk-jag-vill-helst-inte-svara-pa-nagra-politiska-fragor/

    Svara
  27. Frida Gustavlin

     /  09/05/2018

    Efter dagens eländiga knivattack på en högstadieskola i Jönköping så rycker skolminister Lilla Fridolin ut med öppna armar för att omfamna Sveriges föräldrar, skolpersonal och elever med en av sina varmaste och tryggaste kramar.

    ”På morgonen har ett knivdåd inträffat utanför en skola i Jönköping. En person är gripen och elever som blivit knivskurna får nu vård. Vi har löpande kontakt med myndigheterna på plats. Polisen har enligt den inledande informationen kunnat agera snabbt och rådigt. Det som skett är på alla sätt fruktansvärt och Sverige står tillsammans med drabbade elever, personal och föräldrar. Ingen ska behöva vara otrygg på sin skola. Vi står starka mot våldet.”

    Får han extra betalt för att leverera sina floskler?

    ”Sverige står tillsammans” – Vad är det för löjlig pretentiös svengelska?

    ”Ingen ska behöva vara otrygg på sin skola.” – Jo visst, men vad har skolministern lyckats åstadkomma för att minska på otryggheten. Otryggheten var också väl bara påhittad, i alla fall när det gäller sexualbrott. Har han kanske något slags nollvisionsförslag i innerfickan som ska lösa saken på 90 dagar? Skämt åsido. Otryggheten på skolorna i sveriges multiutsatta områden är skyhög.

    ”Vi står starka mot våldet.” – Återigen, mäktig svengelska, och vilken pampig avslutning. Man kan nästan se Fridolin stå framför spegeln och föreställa sig vara huvudskådis i en ball och av innerstadspöbeln högt ansedd serie på HBO eller Netflix medan hans pressekreterare febrilt stressleende skriver ner det ena peppiga citatet efter det andra. Fridolin mumlar något otydligt ”hoppas det nu bara är en nazist, ring Alice omedelbart hon får stå på Stand by för att åka till Jönköping, det här kan ju vara en valvinnare om vi har riktigt tur, den här tar hon på volley, hon talar ju flytande floskelska.”

    Svara
    • MiT

       /  09/05/2018

      Råslättskolan ja. Råslätt är ett av Jönköpings så kallade ”utsatta områden”.

      Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 11 | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 12 | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.